30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E

Ongelezen bericht door dmv »

Vorig jaar ging mijn GWE leverancier Fenor failliet en ben ik dus 'overgestapt'naar BudgetEnergie die per 30-12-2021 mijn van G-E voorzien. Mijn gastarief werd iets verhoogd, maar wel vastgezet voor zolang mijn contract anders bij Fenor had gelopen, 15-09-2022. Mijn tarief voor stroom wijzigde wel maandelijks. Door de recente berichtgeving ben ik mijn mails gaan nalopen en zie ik dat BudgetEnergie geen enkele maand de 30dagen termijn heeft gehanteerd die zij moeten aanhouden bij vooraankondiging van het wijzigen van mijn tarief.
Kan ik de voorbeeldbrief van Consuwijzer gebruiken om al deze maanden "aan te spreken Of enkel de laatste. Ze hebben nu voor 1 oktober de mail op 9 september verzonden. Van 1 september op 12 augustus etc.
Ik hoor graag of u tips heeft hoe hierin te handelen.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou ze op alle termijnen aanspreken. Ik heb elders drie uitspraken van de geschillencommisie neer gezet en die kwamen alle drie op neer dat de verhoging van de tarieven pas na 30 dagen in ging.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat was in deze bijdrage, onderwerp: Eneco wijzigt terugleververgoeding ...
(Bericht 31 op pagina 2)

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is dan toch wel wonderlijk dat de ACM niet uit zichzelf bijvoorbeeld Eneco aanspreekt, dat hun algemene voorwaarden niet in orde zouden zijn. Is toch geen kleine jongen.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:
25 sep 2022 08:26
Als in uw contract stond dat uw tarieven maandelijks werden aangepast hoeft u daar niet maandelijks van op de hoogte gesteld te worden omdat u dat van te voren al wist.
Onzin. Dat je weet dat de tarieven maandelijks gewijzigd kunnen worden betekend niet dat je weet wat deze nieuwe tarieven zullen zijn. Klanten van energieleveranciers die de tarieven twee keer per jaar wijzigen weten dat ook van te voren, maar daarover geef je aan dat zij wel 30 dagen van te voren geïnformeerd moeten worden over de nieuwe tarieven.

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E

Ongelezen bericht door dmv »

Bedankt voor de reacties. Het is mij inderdaad ontgaan dat dit enkel geldt vpor de leveranciers die tweemaal per jaar de wijziging aankondigen. Geldt dit dan nog wel voor het gastarief? Of is er in geen enkel geval sprake van in mijn situatie? Alle kleine beetjes helpen momenteel vandaar dat ik zoek naar mijn rechten ook hierin.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
25 sep 2022 10:29
....Edoch het is begrijpelijk dat mensen die een contract met maandelijks variabele tarieven hebben afgesloten nu denken dat een aankondiging brief 30 dagen voor ingang verstuurt dient te worden maar is voor die klanten niet van toepassing want die wisten al dat de tarieven maandelijks aangepast zouden worden.
Maar ze wisten het nieuwe tarief niet! En dat is dus juist noodzakelijk voor de afweging van de overstap beslissing.
Ik zie dus niet in waarom de prijsverhoging niet 30 dagen van te voren aangekondigd dient te worden.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:
25 sep 2022 10:29
Als in een afgestoten contract expliciet opgenomen is dat de tarieven maandelijks aangepast worden dan hoeft dat enkel bij aanvang van het contract kenbaar gemaakt te worden. De klant kan in een app of online inzien wat het tarief voor de komende maand zal zijn en hoeft dus ook niet vooraf per brief o.i.d. aangekondigd te worden omdat de klant weet dat de tarieven maandelijks aangepast worden.
Je doet alsof een app uit het niets ontstaat op het moment dat partijen afspreken dat de tarieven maandelijks mogen worden gewijzigd. Dat partijen afspreken dat de tarieven maandelijks mogen worden aangepast betekent niet dat de tarieven ook al een maand van te voren bekent zijn.

Plaats reactie