LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 500 euro voor annuleren keuken

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Robbert1234
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2020 22:34

500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door Robbert1234 »

Mijn ouders gaan naar een huurhuis. Mijn vader kan slecht Nederlands.
Nu is mijn vader bij kuchen direct (onderdeel van mandemakersgroep) geweest om een keuken te bekijken. Mijn vader heeft nog gevraagd of het gratis is. Aangezien hij niet alles begrijpt, is een medewerker komen kijken. De 2de keer moest hij tekenen. Dezelfde dag hoorde hij dat hij geen keuken mag plaatsen. Hij heeft direct gebeld en doorgeven. Dit kon niet telefonisch. Hij is dan ook meerdere keren naar het filiaal geweest. Er wordt aangeven dat hij voor 75% aan spullen MOET afnemen.

Er is NOOIT verteld dat er geen annuleringstijd is en dat je verplicht bent een keuken af te nemen ook al mag het niet.

Nu ik de overeenkomst bekijk klopt de naam ook niet.
Kuchen wilt nu 500 euro voor het annuleren van een contract op een niet bestaande naam en wordt gedreigd met extra kosten.

Wat kan mijn vader nog doen en mag dit wel zo?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als uw vader thuis getekend heeft voor de aankoop van die keuken geldt er in ieder geval een bedenktijd van 14 dagen.

Staat dat niet in het koopcontract vermeld, dan is de bedenktijd nog veel langer.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Kijken naar een keuken is altijd gratis. Maar wat daarna gebeurt bent u een beetje vaag onder. Met welke reden is iemand van Kuchen bij uw vader thuis geweest? Normaal komen ze enkel thuis om op te meten. En waarvoor heeft uw vader getekend? Is er een keuken uitgezocht in de showroom en staat deze keuken ook op papier op de overeenkomst? Als dat het geval is heeft uw vader geen geluk, want dan is er een keuken besteld. Als er op de bon niets staat over wat voor een keuken (afmeting, model, aantal kastjes, welke kastjes, apparatuur, enz), dan is er geen overeenkomst gesloten.

Dat uw vader slecht Nederlands begrijpt is geen reden om te annuleren. Dan had er iemand mee moeten gaan om te vertalen. Ook een schrijffout van een naam is geen reden om te annuleren.

Wat dus even belangrijk is is om te weten wat er precies in de overeenkomst staat.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er een foute naam staat is het contract ongeldig.

En ik mis een koopsom en een bepaald % die normaal genomen word, vaak 30% maar weet niet hoe deze winkel binnen deze groep de voorwaarden heeft, en heeft hij de voorwaarden gekregen en wat staat daar?

Betaal vooral niets en als je niet vraag of het een koop of huurhuis is....

Sommige Huurwoningen is het mogelijk zelf een keuken te kopen en de standaard die de woningbouw dan niet hoeft te plaatsen word dan verrekend, de keuken door jou betaald word dan wel eigendom verhuurder!
Dus huurhuizen met eigen keuken, mijn zus heeft het er nu al 12 jaren in zitten, meer keuken en zij en woningbouw erg blij mee.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
16 jan 2020 10:06
Als uw vader thuis getekend heeft voor de aankoop van die keuken geldt er in ieder geval een bedenktijd van 14 dagen.
Dat lijkt me niet
Vader is eerst zelf in keukenwinkel geweest, pas daarna volgde thuis afspraak. Het initiatief lag dus bij vader.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dus komkommer, je schrijft je naam fout in een contract en dan is elk contract ongeldig? Dat geloof jezelf toch niet.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
16 jan 2020 10:19
Als er een foute naam staat is het contract ongeldig.
Onzin, natuurlijk.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door Jasper45 »

16again schreef:
16 jan 2020 10:30
Lady1234 schreef:
16 jan 2020 10:06
Als uw vader thuis getekend heeft voor de aankoop van die keuken geldt er in ieder geval een bedenktijd van 14 dagen.
Dat lijkt me niet
Vader is eerst zelf in keukenwinkel geweest, pas daarna volgde thuis afspraak. Het initiatief lag dus bij vader.
M.i./strikt genomen: bij enig winkelbezoek is er geen sprake meer van (zuivere) 'koop op afstand'?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is mijns inziens sprake van koop buiten de winkelruimte en dan geldt er een bedenktijd.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door 16again »

@Lady1234
1e resultaat bij google zoekopdracht naar colportage initiatief
https://www.judex.nl/rechtsgebied/consu ... olporteur/

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
16 jan 2020 11:09
Er is mijns inziens sprake van koop buiten de winkelruimte en dan geldt er een bedenktijd.
Laten wij eerst even afwachten wat de reden van het bezoek is geweest. In de showroom staan keukens opgesteld en daar wordt normaal gesproken de koop gesloten. Het komt op mij vreemd over dat een verkoper bij de klant thuis komt om daar de situatie te bekijken omdat ze er in de winkel niet uitkomen. Dat is niet de werkwijze van DMG. Het lijkt mij er ook meer op dat er in de showroom een keuken uitgekozen is en dat er een inmeter langs is geweest voor de exacte maten om de definitieve order te maken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door crazyme »

Niet goed begrijpen is natuurlijk geen argument om onder een order uit te komen, Wanneer je niet begrijpt wat je doet moet je geen handtekening zetten. Wanneer u het onder handelingsonbekwaam wil gooien : dat lijkt mij geen praktische weg om in te slaan om 500 euro te besparen.

Wees blij dat de CBW voorwaarden van toepassing zijn, dan kom je nog weg met 500,- Anders had het maar zo 30% van het aankoopbedrag kunnen zijn.

Kijk nog wel even of de koopovereenkomst voldoende specifiek is. Voor een keuken zal toch zeker een tekening moeten zijn gemaakt een specificatie van kastjes, apparatuur e.d. zijn gemaakt.

Robbert1234
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2020 22:34

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door Robbert1234 »

Laten wij eerst even afwachten wat de reden van het bezoek is geweest. In de showroom staan keukens opgesteld en daar wordt normaal gesproken de koop gesloten. 

Sorry voor de late reactie. Dit is mijn eerste forum en weet nog niet hoe alles werkt.
De reden van huisbezoek was, dat ze mijn vader niet begrepen. Een verkoper ging alleen de situatie bekijken. Er is geen inmeting geweest.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
16 jan 2020 12:27
Wees blij dat de CBW voorwaarden van toepassing zijn, dan kom je nog weg met 500,- Anders had het maar zo 30% van het aankoopbedrag kunnen zijn.
Volgens die CBW voorwaarden, zou je juist 30% moeten betalen!
Sinds DMG een lading stront voor de deur afgeleverd kreeg, hanteert DMG op dit punt juist soepelere voorwaarden dan branchevereniging CBW

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Aangezien hij niet alles begrijpt
Onwetendheid is nooit een geldig excuus.
Als vader het niet goed begrijpt niet hij maar iemand meenemen die het wel begrijpt.
Daarnaast bestaan er maar weinig mensen die wel alles begrijpen, dat was zelfs voor Einstein te veel gevraagd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je minder hoog opgeleid of de taal niet beheerste, net als ouderen ook vaak overal intrappen.....

De oplossing is, laat papier maar hier achter, laat ik mijn beter opgeleide kinderen het doorlezen en er is enige kans dat ik ga tekenen en het U toe ga sturen!

Als ze dat weigeren hebben ze in Winkel en bij U thuis voor niets gewerkt.
Teken nooit een onleesbaar contract met kleine alleen met Loep te lezen contracten!

Een gezeur langs de deur verkoper binnen gehaald, voor invullen eerst met Loep alles proberen te lezen,
op tempo van een Dominee in de kerk... extra traag en elke regel.... hij riep laat maar zitten en ging weg!
Ik hoefde niet eens te weigeren!
Dan maar geen goedkopere stroom die zij beloofde!

Robbert1234
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2020 22:34

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door Robbert1234 »

Re: 500 euro voor annuleren keukenRapporteer Citeer

Bericht door 16again » 23 jan 2020 07:33

crazyme schreef: ↑

16 jan 2020 12:27

Wees blij dat de CBW voorwaarden van toepassing zijn, dan kom je nog weg met 500,- Anders had het maar zo 30% van het aankoopbedrag kunnen zijn.

Volgens die CBW voorwaarden, zou je juist 30% moeten betalen!
Sinds DMG een lading stront voor de deur afgeleverd kreeg, hanteert DMG op dit punt juist soepelere voorwaarden dan branchevereniging CBW

Dit zal niets voor niets zijn geweest. Geen enkele gegevens kloppen in de overeenkomst. Kuchen Direct heeft toegegeven dat er fouten zijn gemaakt. Toch willen ze geld zien en krijgt mijn vader overal de schuld van. Hun jurist heeft nog niet gereageerd. Mijn vader gaat niet betalen en wilt een rechter inschakelen. Misschien dat ze dan de voorwaarden aanpassen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een rechter inschakelen kost ook wel wat! Rechtsbijstandverzekering?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Robbert1234 schreef:
23 jan 2020 12:44
Dit zal niets voor niets zijn geweest. Geen enkele gegevens kloppen in de overeenkomst. Kuchen Direct heeft toegegeven dat er fouten zijn gemaakt. Toch willen ze geld zien en krijgt mijn vader overal de schuld van. Hun jurist heeft nog niet gereageerd. Mijn vader gaat niet betalen en wilt een rechter inschakelen. Misschien dat ze dan de voorwaarden aanpassen.
Dat er fouten gemaakt zijn wil niet zeggen dat er geen overeenkomst is. Uw vader is in de winkel geweest om een keuken uit te zoeken en er is een medewerker thuis geweest om alles nogmaals duidelijk te krijgen. Het lijkt mij sterk dat er iemand dan gaat zeggen dat er geen overeenstemming bereikt is.
Tenzij, en daar reageert u niet op, de keuken niet beschreven is in de overeenkomst. Schrijffouten in de naam is geen reden om te kunnen annuleren.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 500 euro voor annuleren keuken

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
23 jan 2020 07:33
crazyme schreef:
16 jan 2020 12:27
Wees blij dat de CBW voorwaarden van toepassing zijn, dan kom je nog weg met 500,- Anders had het maar zo 30% van het aankoopbedrag kunnen zijn.
Volgens die CBW voorwaarden, zou je juist 30% moeten betalen!
Ga eerst eens de voorwaarden lezen voordat je iets roept.

Gesloten