LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aangifte/melding tegen mij gedaan

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Anoniem93

Aangifte/melding tegen mij gedaan

Ongelezen bericht door Anoniem93 » 10 feb 2015 17:25

Hallo, ik heb een (juridische) vraag met betrekking tot een aangifte/melding die tegen mij is gedaan. Ik heb onlangs iets verkocht via marktplaats (voor 100 euro), alles netjes op de post gedaan zoals altijd (brievenbuspost). Van de koper kreeg ik echter het bericht dat zij het pakketje na een aantal dagen nog niet had ontvangen. Ik heb haar terug gemaild met de mededeling dat het echt op de post is gegaan en het pakketje wellicht slechts vertraging heeft. Na 1,5 week heeft ze het pakketje nog steeds niet en ze is achterdochtig geworden. Snap ik ergens natuurlijk wel, maar ik heb het uiteraard gewoon op de post gedaan. Ik ging ook gewoon uit van haar betrouwbaarheid (dus niet dat zij erover liegt en ondertussen het pakketje wel heeft ontvangen) en vond het een lullige situatie, dus ik bood aan om misschien een oplossing te zoeken en bijvoorbeeld de koopprijs door midden te delen zodat we niet beiden met lege handen staan. Ik heb daar geen reactie op gekregen, maar in plaats daarvan kreeg ik een mail met dat zij aangifte/melding heeft gedaan voor internetoplichting. Ik schrok hier best van, want ik ben absoluut geen oplichter en ik vond ook dat ik wel redelijk heb gehandeld. Maar goed, mijn vraag is dus nu hoe ernstig ik deze situatie moet opvatten? Het enige mogelijke scenario is dat het pakketje is kwijtgeraakt (of dat de koper het pakketje wel heeft ontvangen maar hierover gelogen heeft, maar daar ga ik niet van uit), in hoeverre kan ik hiervoor aansprakelijk worden gehouden of voor worden vervolgd ofzo? Of zal de politie hier waarschijnlijk niets mee doen? En als ze hiervoor wel een strafrechtelijk onderzoek gaan starten, moet ik er dan toch voor opdraaien ook al is het pakketje kwijtgeraakt? Alvast bedankt voor de hulp!

ciske

Re: Aangifte/melding tegen mij gedaan

Ongelezen bericht door ciske » 11 feb 2015 18:56

En als ze hiervoor wel een strafrechtelijk onderzoek gaan starten, moet ik er dan toch voor opdraaien ook al is het pakketje kwijtgeraakt? Alvast bedankt voor de hulp
Dit gaan ze echt niet doen voor een bedrag van 100 euro. Is niet fijn dat de persoon dat pakketje niet heeft ontvangen, maar is verder jouw zaak niet meer. Gewoon negeren.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin » 11 feb 2015 19:40

ciske schreef:
En als ze hiervoor wel een strafrechtelijk onderzoek gaan starten, moet ik er dan toch voor opdraaien ook al is het pakketje kwijtgeraakt? Alvast bedankt voor de hulp
Dit gaan ze echt niet doen voor een bedrag van 100 euro. Is niet fijn dat de persoon dat pakketje niet heeft ontvangen, maar is verder jouw zaak niet meer. Gewoon negeren.
Nou ciske, dat is niet helemaal waar, hoe vervelend ook maar de afzender is verantwoordelijk/aansprakelijk. Kijk maar bij allerlei andere aankopen via internet: gewoon negeren lijkt me geen goed idee. @Anoniem93, vraag (met enige spoed) advies (gratis) bij http://www.rechtswinkel.nl
Dan heb je snel een antwoord. Kan schriftelijk op die site. Succes.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman » 11 feb 2015 20:03

Inderdaad, de verzender is verantwoordelijk voor de verzending. Of er moeten zwart / witte afspraken zijn dat de koper perse niet aangetekend / pakketservice wilt zodat paar euri goedkoper is.....en dan nog is het altijd gezeur als er zaken "zoekraken"

Daarom stuur ik altijd op met track en trace code en anders komen ze maar halen.....maar is ook voor mij ooit leergeld geweest.

Ik ga ervan uit dat je een bod hebt gehad ? Dan kan je ook zien hoe lang die persoon actief is op MP. Zeer kort actief... gaan de alarmbellen rinkelen, opsturen naar Nigeria ....alarmbellen.

dhc

Ongelezen bericht door dhc » 11 feb 2015 20:20

Heb je een bewijs dat je de zending hebt verstuurd? Verder gaat de politie helemaal niets doen. Ze nemen de aangifte misschien op en dan gaat ie onderop de stapel. Ze hebben namelijk wel wat beter te doen.
Optreden tegen internet oplichting doen ze alleen als het door een individu aantoonbaar op grote schaal geschiedt.
Niettemin een vervelende situatie want je moet ontvanger ook maar geloven...

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin » 11 feb 2015 20:45

Net als Teun, ook ik heb leergeld betaald: bij mij is het gewoon afhalen als iemand interesse heeft; heel veel "belovers" komen dan niet opdagen; in ieder geval heb ik mijn spulletjes nog, maar vaak loopt het prima zo, vooral als de afstand niet een echte belemmering is. En inderdaad, aan de andere kant 'van de lijn' weet je ook niet hoe eerlijk iemand is. Wat voor beide partijen geldt.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ » 11 feb 2015 21:32

Heeft misschien iemand recentelijk hier geklaagd over oplichting doordat een marktplaats aankoop niet aangekomen is? Dan kunnen we koper en verkoper misschien hier in gesprek met elkaar krijgen :-)

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 » 12 feb 2015 09:12

Idd GjvdZ, deze verkoper heeft er zelf voor gekozen om niet per pakketpost of aangetekend te versturen. Terwijl de inhoud €100,00 waard is! Dat is op zijn zachts gezegd risicovol.... Ik zou nog geen tientje zo versturen. Deze gok loopt fout af en dus zal hij/zij die €100,00 moeten terugbetalen.

Als de ontvanger al een oplichter zou zijn dan zit die juist op deze verkopers te wachten!

Anoniem93

Ongelezen bericht door Anoniem93 » 12 feb 2015 09:36

Frantic2 schreef:Idd GjvdZ, deze verkoper heeft er zelf voor gekozen om niet per pakketpost of aangetekend te versturen. Terwijl de inhoud €100,00 waard is! Dat is op zijn zachts gezegd risicovol.... Ik zou nog geen tientje zo versturen. Deze gok loopt fout af en dus zal hij/zij die €100,00 moeten terugbetalen.

Als de ontvanger al een oplichter zou zijn dan zit die juist op deze verkopers te wachten!
Nou, ik heb er niet echt voor 'gekozen', ik heb de optie uiteraard voorgelegd aan de koper. Ik vroeg zoals altijd of zij het product wilde ophalen of laten verzenden en zo ja, per pakket of gewoon brievenbuspost. Aangezien pakketpost duurder was, koos zij voor brievenbuspost.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 12 feb 2015 09:37

De koper mailt dat ze aangifte zou hebben gedaan van oplichting. Ik zou eerst maar eens afwachten of dat werkelijk waar is en er actie tegen u ondernomen wordt. Tot die tijd zou ik het als een loos dreigement beschouwen en langs u heen laten gaan.

Anoniem93

Ongelezen bericht door Anoniem93 » 12 feb 2015 09:41

tenormin schreef:
ciske schreef:
Nou ciske, dat is niet helemaal waar, hoe vervelend ook maar de afzender is veMrantwoordelijk/aansprakelijk. Kijk maar bij allerlei andere aankopen via internet: gewoon negeren lijkt me geen goed idee. @Anoniem93, vraag (met enige spoed) advies (gratis) bij http://www.rechtswinkel.nl
Dan heb je snel een antwoord. Kan schriftelijk op die site. Succes.
Maar er is ook een verschil tussen kopen tussen een consument en bedrijf en particulieren onderling (want nu het geval is), zoiets heb ik tenminste gelezen op internet. In het eerste geval is de verkoper (bedrijf) altijd verantwoordelijk voor de verzending, maar bij particulieren onderling is dat niet zo evident, dan lag het wat ingewikkelder.

Maar bedankt voor de hulp iedereen! Ik heb inderdaad begrepen dat politie zo'n enkele melding pas oppakt wanneer er meerdere aangiftes zijn. Aangezien er geen andere meldingen/aangiften van mij zijn uiteraard, maak ik mij niet zo heel veel zorgen meer. Ik zal wel nogmaals contact opnemen met de koper om te kijken of wij hier samen uit kunnen komen, want ik blijf het natuurlijk wel vervelend vinden voor de koper.

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten » 12 feb 2015 12:51

Laten ze de "aangiften" maar naar u toe mailen, waarschijnlijk een slecht bluf verhaaltje.
U heeft het verstuurd, dus u plicht is aan voldaan, en misschien is het wel ontvangen is, kan ook nog. :wink:

vroem

Ongelezen bericht door vroem » 12 feb 2015 12:59

het kan natuurlijk ook nog andersom zijn, namelijk pakket wel ontvangen maar op deze manier proberen er wat extra's uit te slepen...

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 12 feb 2015 17:30

De verzender kan een bewijs van pakket versturen via Scan sturen...
Daar staat het huisnummer en postcode op!

En hoe is het verstuurd, de koper vraagt vaak om verzenden, is dat E6,95 of verzekerd?

Als ik als bedrijf iets stuurde ben ik wel verantwoordelijk maar bij particulieren via marktplaats waar afhalen mogelijk is en vaak voorkomt is het op verzoek en tegen kosten koper!
Dan bepaalde de koper of je en hoe je moet versturen.
Dus voortaan vragen of ze goedkope E6,95 of duurdere verzekerde verzending willen.

eleven

Ongelezen bericht door eleven » 12 feb 2015 18:03

stofzuigertje schreef:De verzender kan een bewijs van pakket versturen via Scan sturen...
Daar staat het huisnummer en postcode op!
En hoe is het verstuurd, de koper vraagt vaak om verzenden, is dat E6,95 of verzekerd?

Als ik als bedrijf iets stuurde ben ik wel verantwoordelijk maar bij particulieren via marktplaats waar afhalen mogelijk is en vaak voorkomt is het op verzoek en tegen kosten koper!
Dan bepaalde de koper of je en hoe je moet versturen.
Dus voortaan vragen of ze goedkope E6,95 of duurdere verzekerde verzending willen.

Als je de OP leest, krijg je de antwoorden op jou vragen. :shock:
alles netjes op de post gedaan zoals altijd (brievenbuspost)
Misschien de volgende keer een brievenbuspost nemen, waar je een track en trace nummer krijgt.
dit kost maar € 3,95 tot 2 kg.

Brievenbuspakje
Een brievenbuspakje past door de brievenbus en kan daarom altijd bezorgd worden, ook als de ontvanger niet thuis is. Verzenden is mogelijk tot maar liefst 2 kg voor een vast tarief.
Regio: NL

Een pakketje dat door de brievenbus past.
€ 3,95

http://www.postnl.nl/tarieven/tarieven- ... ostzegels/

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman » 13 feb 2015 08:52

Anoniem93 schreef:
Frantic2 schreef:Idd GjvdZ, deze verkoper heeft er zelf voor gekozen om niet per pakketpost of aangetekend te versturen. Terwijl de inhoud €100,00 waard is! Dat is op zijn zachts gezegd risicovol.... Ik zou nog geen tientje zo versturen. Deze gok loopt fout af en dus zal hij/zij die €100,00 moeten terugbetalen.

Nou, ik heb er niet echt voor 'gekozen', ik heb de optie uiteraard voorgelegd aan de koper. Ik vroeg zoals altijd of zij het product wilde ophalen of laten verzenden en zo ja, per pakket of gewoon brievenbuspost. Aangezien pakketpost duurder was, koos zij voor brievenbuspost.

Had het reeds gevraagd.
Heb je eerst een bod gehad of direct een mail met bod ? Ben benieuwd hoe lang deze koper actief is op MP.
Dat zie je als een bericht binnenkrijgt van MP met de gegadigde.

Als de koper slechts kort actief is op MP dan kan het zijn dat je met een oplichter te maken hebt.

eleven

Ongelezen bericht door eleven » 13 feb 2015 09:15

Teunbosseman schreef:
Anoniem93 schreef:

Had het reeds gevraagd.
Heb je eerst een bod gehad of direct een mail met bod ? Ben benieuwd hoe lang deze koper actief is op MP.

Als de koper slechts kort actief is op MP dan kan het zijn dat je met een oplichter te maken hebt.

Heeft niets mee te doen, of de koper pas op MP is en of het eerst een bod was is er niet relevant.
Dan zouden vele nieuwe leden oplichters kunnen zijn.
Het veranderd niets aan de situatie.
Feit is, dat TS niet kan bewijzen, dat zij ook de brievenbuspost daadwerkelijk verstuurd heeft en dat is het punt.
Alles andere zijn bijzaken en aannames..
Laatst gewijzigd door eleven op 13 feb 2015 09:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman » 13 feb 2015 09:47

eleven schreef:
Teunbosseman schreef:Had het reeds gevraagd.

Heeft niets mee te doen, of de koper pas op MP is en of het eerst een bios was is er niet relevant.
Feit is, dat TS niet kan bewijzen, dat zij ook de brievenbuspost daadwerkelijk verstuurd heeft en dat is het punt.

Is jouw mening..... ik vindt wel relevant. Ik let er namelijk wel op hoelang iemand actief is op MP. Daarbij vraag ik dit aan TS niet aan jou.
Btw, wat bedoel je met ]of het eerst een bios was deze opmerking kan ik niet plaatsen.

We kunnen ook stellen dat er niets veranderd is aan de situatie door allerlei andere adviezen als brievenbuspost aan te halen, ook dat is nu bijzaak en achteraf. Maar is gewoon discusieeren hoor.

eleven

Ongelezen bericht door eleven » 13 feb 2015 09:58

Teunbosseman schreef:
eleven schreef:
Teunbosseman schreef:Had het reeds gevraagd.

Heeft niets mee te doen, of de koper pas op MP is en of het eerst een bios was is er niet relevant.

Is jouw mening..... ik vindt wel relevant. Ik let er namelijk wel op hoelang iemand actief is op MP. Daarbij vraag ik dit aan TS niet aan jou.
Btw, wat bedoel je met ]of het eerst een bios was deze opmerking kan ik niet plaatsen.

We kunnen ook stellen dat er niets veranderd is aan de situatie door allerlei andere adviezen als brievenbuspost aan te halen, ook dat is nu bijzaak en achteraf. Maar is gewoon discusieeren hoor.
Waar je op let maakt toch niet uit.
Nog een keer, het gaat er niet om, of eerst een BOD was of niet.(Ja, de Ipad doet er soms, wat hij wil)
De koper heeft zijn artikel niet ontvangen, daar veranderd ook het bod niets.
Brievenbuszaken aanhalen was een tip aan TS, om in vervolg een track en Trace te hebben, want TS heeft een brievenbus post verstuurd.

En waar staat, dat ik niet mag reageren, ook vraag je het aan TS?
Mischien en eigen gemaakte gedragsregel.Pfff

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman » 13 feb 2015 10:03

eleven schreef:
Teunbosseman schreef:Is jouw mening..... ik vindt wel relevant. Ik let er namelijk wel op hoelang iemand actief is op MP. Daarbij vraag ik dit aan TS niet aan jou.

Waar je op let maakt toch niet uit.
Nog een keer, het gaat er niet om, of eerst een BOD was of niet.(Ja, de Ipad doet er soms, wat hij wil)
De koper heeft zijn artikel niet ontvangen, daar veranderd ook het bod niets.
Brievenbuszaken aanhalen was een tip aan TS, om in vervolg een track en Trace te hebben, want TS heeft een brievenbus post verstuurd.

En waar staat, dat ik niet mag reageren, ook vraag je het aan TS?
Mischien en eigen gemaakte gedragsregel.Pfff

Voor o.a. mij maakt het wel uit. Zoals jij advies geeft voor brievenbuspakje geef ik advies om naar de activiteit van een bieder te kijken. Ik let daar wel op met mijn beslissing of ik wel / niet opstuur.

Ik zeg nergens dat je niet mag reageren op een vraag gesteld door mij aan TS maar je blaat meteen weer dat bijzaken en aannames zijn op een doodnormale vraag van mij. Als de vraag jou niet aanstaat, reageer dan niet of meld deze.

PS;
Voordat topic ontaard in een offtopic.....jij hebt jouw mening ik de mijne. Laat het hier maar bij ja. Hopelijk houdt TS ons op de hoogte.

Gesloten