Aankondiging huurverhoging

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Gidl
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2022 21:43

Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Gidl »

Eind april ontving ik de jaarlijkse aankondiging van mijn verhuurder die net als ik gevestigd is in Nijmegen. Ik heb deze toen snel gelezen, inclusief de specificaties, en omdat alles klopte er toen verder niets mee gedaan - ik was mijn huwelijk aan het regelen en niet iets minder scherp dan anders.
Omdat mijn man vanavond liet vallen dat vrijdag de nieuwe huur in gaat heb ik de brief er nog eens bij gepakt.

De brief is gedrukt op briefpapier van de verhuurder en ook ondertekend. Maar bij die handtekening staat geen naam. Ik heb andere correspondentie van de verhuurder er bij moeten pakken om te kunnen concluderen dat de handtekening van de directeur is.
Toen pas zag ik dat in het briefhoofd als retouradres een postbusnummer en een postcode stond. Geen woonplaats. Google wist me te vertellen dat het om Intrum BV in Dordrecht gaat.

Ik ben even op de koffie gegaan bij de buurvrouw om brieven te vergelijken. Zij had de aankondiging niet op papier gekregen, maar per mail. En die kwam rechtstreeks van de verhuurder af. Zelfde handtekening en deze keer wel de naam van de directeur, geen vermelding van Intrum BV.

Ik heb nergens schulden, zeker niet bij mijn verhuurder en heb bij mijn weten mijn verhuurder nooit toestemming gegeven om mijn gegevens aan derden te overhandigen. Het voldoen van de huur is sinds 1994 nooit een probleem geweest.

Nu zit ik dus met een aantal vragen:
Kan/mag een verhuurder de aankondiging van de huurverhoging via een incassoburo/derden laten verlopen?
(Voor mijn buurvrouw): mag een aankondiging van de huurverhoging per mail verzonden worden?
De huurverhoging is naar aanleiding van inkomensgegevens die bij de belastingdienst zijn opgevraagd. Ik ga er van uit dat die gegevens nu ook bij Intrum liggen. Is dat wel zuivere koffie?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die aankondiging was toch op het briefpapier van de huisbaas? En die inkomensgegevens gaan er slechts over of u boven of onder een bepaalde grens zit.

Maar wat was het antwoord van de verhuurder op uw vragen?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door reggie2 »

Gidl schreef:
29 jun 2022 22:03
Eind april ontving ik de jaarlijkse aankondiging van mijn verhuurder die net als ik gevestigd is in Nijmegen. Ik heb deze toen snel gelezen, inclusief de specificaties, en omdat alles klopte er toen verder niets mee gedaan - ik was mijn huwelijk aan het regelen en niet iets minder scherp dan anders.
Omdat mijn man vanavond liet vallen dat vrijdag de nieuwe huur in gaat heb ik de brief er nog eens bij gepakt.

De brief is gedrukt op briefpapier van de verhuurder en ook ondertekend. Maar bij die handtekening staat geen naam. Ik heb andere correspondentie van de verhuurder er bij moeten pakken om te kunnen concluderen dat de handtekening van de directeur is.
Toen pas zag ik dat in het briefhoofd als retouradres een postbusnummer en een postcode stond. Geen woonplaats. Google wist me te vertellen dat het om Intrum BV in Dordrecht gaat.

Ik ben even op de koffie gegaan bij de buurvrouw om brieven te vergelijken. Zij had de aankondiging niet op papier gekregen, maar per mail. En die kwam rechtstreeks van de verhuurder af. Zelfde handtekening en deze keer wel de naam van de directeur, geen vermelding van Intrum BV.

Ik heb nergens schulden, zeker niet bij mijn verhuurder en heb bij mijn weten mijn verhuurder nooit toestemming gegeven om mijn gegevens aan derden te overhandigen. Het voldoen van de huur is sinds 1994 nooit een probleem geweest.

Nu zit ik dus met een aantal vragen:
Kan/mag een verhuurder de aankondiging van de huurverhoging via een incassoburo/derden laten verlopen?
(Voor mijn buurvrouw): mag een aankondiging van de huurverhoging per mail verzonden worden?
De huurverhoging is naar aanleiding van inkomensgegevens die bij de belastingdienst zijn opgevraagd. Ik ga er van uit dat die gegevens nu ook bij Intrum liggen. Is dat wel zuivere koffie?

Huurverhoging krijg je altijd per post. Dus hier klopt iets niet. Via een incasso bureau heb ik nog nooit van gehoord. Misschien morgen ff je verhuurder bellen?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Kan/mag een verhuurder de aankondiging van de huurverhoging via een incassoburo/derden laten verlopen?
Dit is niet het gebruikelijke manier.
(Voor mijn buurvrouw): mag een aankondiging van de huurverhoging per mail verzonden worden?
Afhankelijk van de afspraken die in het huurcontract is afgesproken. Net zoals u (en uw buurvrouw) kunnen mailen naar de verhuurder, kunnen hun u ook mailen.
De huurverhoging is naar aanleiding van inkomensgegevens die bij de belastingdienst zijn opgevraagd. Ik ga er van uit dat die gegevens nu ook bij Intrum liggen. Is dat wel zuivere koffie?
Indien u huurt bij een sociale huurwoningen dan ja, zie www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/202 ... 022-bekend.

Mocht het niet kloppen, neem dan contact op met www.juridischloket.nl voor advies of www.huurcommissie.nl voor een bindend uitspraak.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een aanzegging tot huurverhoging moet schriftelijk, maar de buurvrouw heeft die mail ontvangen en heeft daar geen nadeel van.

En waarom zouden uw inkomensgegevens nu bij Intrum liggen? Slechts hun adres staat als retouradres vermeld.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door 16again »

Gidl schreef:
29 jun 2022 22:03
Kan/mag een verhuurder de aankondiging van de huurverhoging via een incassoburo/derden laten verlopen?
Je weet niet zeker dat die aankondiging via Intrum loopt.
Pas als je iets naar het retouradres terug stuurt, gaat dat naar Intrum.
Sowieso een rare constructie

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door BL2 »

Als je al bijna 30 jaar huurt bij dezelfde huurder, waarom dan niet even daar informeren. Hij bijt echt niet (meteen) en heeft waarschijnlijk wel een verklaring.
Het www.juridischloket.nl stadium is nog mijlen ver verwijderd.......

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
30 jun 2022 21:37
Een aanzegging tot huurverhoging moet schriftelijk, maar de buurvrouw heeft die mail ontvangen en heeft daar geen nadeel van.
E-mail is uiteraard ook “schriftelijk”.

Gidl
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2022 21:43

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Gidl »

Mensen,
Ik heb mijn bevindingen gisteravond gedaan en iets over tienen op dit forum gezet. Op dit moment zelfs exact 24 uur geleden. Later op de avond dus.
Ik ga sowieso komend weekend mijn verhuurder aanschrijven - dus dat komt goed,
Ja, ik huur hier al 30 jaar. Mijn verhuurder is ongeveer 3 jaar geleden gefuseerd en eigenlijk was vanaf dat moment de boot aan. Ik wist toen al dat de fusiepartner waar ik tot dan bij huurde een administratie met rafelrandjes had - maar nooit ernstig, nooit helemaal fout en altijd in der minne geschikt met alle huurders. Na de fusie bleek de andere verhuurder een nog grotere chaos mee te nemen, zijn er een aantal zaken nog niet geregeld en op een aantal fronten: het is een zooi - en misschien is dit daar wel een gevolg van. Kan best; moet dan rechtgebreid worden.
Gevoelsmatig heb ik nu een aankondiging van een huurverhoging die mij niet op de correcte wijze verstrekt is. Dat gevoel heeft mijn buurvrouw (en inmiddels een aantal buurtgenoten) nu ook. Misschien is het jammer dat we daar nu pas achter komen. Ik heb geen idee van wat dit voor juridische consequenties *kan* hebben en daarom heb ik op dit forum een aantal vragen gesteld. Ik verneem graag visies, ideeën en tips.
Verhuurder en ik hebben nooit problemen gehad dus wat dat betreft kan ik ze met open vizier tegemoet treden - het is denk ik alleen nuttig en prettig om visies van anderen, u dus, alvast mee te nemen. Verder zit er geen enkel idee of bedoeling achter mijn vragen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door scontra »

Gidl schreef:
29 jun 2022 22:03

Toen pas zag ik dat in het briefhoofd als retouradres een postbusnummer en een postcode stond. Geen woonplaats. Google wist me te vertellen dat het om Intrum BV in Dordrecht gaat.
Denkelijk zit u met uw recherche werk op Google op het verkeerde spoor.
Een postcode + postbusnumer is geen adressering.
Over het algemeen hoef je een aangeving van huurverhoging niet te retourneren.
Ben er zo goed als zeker van dat Intrum BV hier niets mee te maken heeft.

:idea: Zou het e.e.a. nog maar eens opnieuw bekijken.

Gidl
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2022 21:43

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Gidl »

scontra schreef:
30 jun 2022 22:25

Denkelijk zit u met uw recherche werk op Google op het verkeerde spoor.
Een postcode + postbusnumer is geen adressering.
Over het algemeen hoef je een aangeving van huurverhoging niet te retourneren.
Ben er zo goed als zeker van dat Intrum BV hier niets mee te maken heeft.

:idea: Zou het e.e.a. nog maar eens opnieuw bekijken.
[Naam verhuurder]

Retour: Postbus 3087, 3301 DB

[Mijn naam en adres] [Datum, onderwerp en status: Vertrouwelijk]

Ik kan er niets anders van maken.

HenricoSesto
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2022 17:16

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door HenricoSesto »

Dag Gidl,

Ben tot dezelfde conclusie gekomen.
Niet duidelijk of het een huurverhoging is die door de verhuurder verstuurd is.
Lijkt er inderdaad op dat Intrum B.V. dit heeft gedaan. Dan zou het geen huurverhoging van de Verhuurder zijn.
Vage krabbel zonder naam of verantwoordelijke.
Vermoedelijke schending van de privacy door het delen van gegevens waarvoor geen toestemming is verleend.

Roept heel veel vragen op.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Moneyman schreef:
30 jun 2022 22:22
Lady1234 schreef:
30 jun 2022 21:37
Een aanzegging tot huurverhoging moet schriftelijk, maar de buurvrouw heeft die mail ontvangen en heeft daar geen nadeel van.
E-mail is uiteraard ook “schriftelijk”.
En ook betrouwbaarder als ik alle klachten over postbezorging moet geloven.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

PeterPeters1966 schreef:
01 jul 2022 17:48
Moneyman schreef:
30 jun 2022 22:22
Lady1234 schreef:
30 jun 2022 21:37
Een aanzegging tot huurverhoging moet schriftelijk, maar de buurvrouw heeft die mail ontvangen en heeft daar geen nadeel van.
E-mail is uiteraard ook “schriftelijk”.
En ook betrouwbaarder als ik alle klachten over postbezorging moet geloven.
Maar die vele klachten geloof ik al niet echt. De wet die er over gaat is oud, dus mail komt daar niet in voor. Maar ik las een uitspraak van een rechter wat neerkwam dat die mail rechtsgeldig geaccepteerd werd. Ging, dacht ik, over een huuropzegging, moet ook schriftelijk.
Maar als de ontvangst van die mail niet betwist wordt, en dat doet de buurvrouw niet, is er niets mis met die mail. Zonde van al het papier, die post.

Gidl
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2022 21:43

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Gidl »

snuffel1 schreef:
01 jul 2022 14:48
Huurt u bij woonbron want ik vond dit retouradres : Postbus 3087, 3301 DB. Intrum justitia heeft een algemene postbus 36000 1020 MA.
Ik vind wel een verband met intrum justitia maar de klager heeft in de klacht gericht aan Klachtenkompas niet het juiste postbusnummer gebruikt en als u de klacht had gelezen dan had u ook gezien dat intrum justitia deze Postbus 36161 1020 MD gebruikt voor de afhandeling van de klacht. De brief met de aankondiging van de huurverhoging komt dus wel degelijk van uw verhuurder en is door de automatisch verwerking niet ondertekend maar veelal staat er wel een naam bij van de manager wonen.
. De
Dank! Dan is dat alvast duidelijk. Ik huur niet bij Woonbron en ook zeker niet in Dordrecht. Het moge duidelijk zijn dat zowel Intrum als Woonbron niets hiermee van doen hebben.
Blijft wel de vraag hoe dat retouradres bovenaan de brief terecht is gekomen. Het briefpapier is zeker niet het standaard briefpapier dat door mijn verhuurder gebruikt wordt. Zo ontbreekt bijvoorbeeld ook de vaste footer met contactgegevens en KvK-nummer.

Gidl
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2022 21:43

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Gidl »

Vandaag bleek ik tijd te hebben om er tijdens kantooruren wat werk van te maken.
Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met de verhuurder en zij snapten er ook niets van. We hebben aanzeggingsbrieven uitgewisseld. De brief aan mij en mijn man die bij mijn verhuurder in het dossier zit is inhoudelijk gelijk aan die ik ontvangen heb, alleen heeft die de standaard layout, de contactgegevens kloppen en er staat onder de handtekening een naam.
Kortom: erg vreemd allemaal en ik hoop in de loop van volgende week een geschreven reactie te krijgen.
Eerder vandaag heb ik ook nog kundig juridisch advies ingewonnen en dat komt er in het kort op neer dat als ik vandaag pas de correcte versie heb ontvangen de huurverhoging pas over 2 maanden in kan gaan. Advies was om hier zeker over te gaan praten, maar waar het de gang naar een rechtbank betreft zou ik me heel erg moeten afvragen of het me dat waard is. Strikt gezien gaven ze me wel gelijk dat dit verhaal aan alle kanten rammelt.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U krijgt in april een aanzegging tot huurverhoging, maar met een vreemd retouradres en nu zegt uw juridisch adviseur dat u pas over twee maanden die verhoging hoeft te betalen? Dat lijkt mij echt niet te kloppen.

Gidl
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2022 21:43

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Gidl »

Lady1234 schreef:
01 jul 2022 20:09
U krijgt in april een aanzegging tot huurverhoging, maar met een vreemd retouradres en nu zegt uw juridisch adviseur dat u pas over twee maanden die verhoging hoeft te betalen? Dat lijkt mij echt niet te kloppen.
Nee, ik kreeg een brief die op meerdere punten rammelt en niet de aanzegging blijkt te zijn die ik had moeten ontvangen. Een huurverhoging gaat op zijn vroegst 2 maanden na ontvangst van de aanzegging in. De brief die ik heb ontvangen is niet identiek aan de brief die de verhuurder in dossier heeft en mij pas vandaag heeft doen toekomen. Dat zou een reden zijn om de huurverhoging (zoals gebruikelijk) pas over 2 maanden in te laten gaan.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
01 jul 2022 19:13
PeterPeters1966 schreef:
01 jul 2022 17:48
Moneyman schreef:
30 jun 2022 22:22

E-mail is uiteraard ook “schriftelijk”.
En ook betrouwbaarder als ik alle klachten over postbezorging moet geloven.
Maar die vele klachten geloof ik al niet echt. De wet die er over gaat is oud, dus mail komt daar niet in voor. Maar ik las een uitspraak van een rechter wat neerkwam dat die mail rechtsgeldig geaccepteerd werd. Ging, dacht ik, over een huuropzegging, moet ook schriftelijk.
Maar als de ontvangst van die mail niet betwist wordt, en dat doet de buurvrouw niet, is er niets mis met die mail. Zonde van al het papier, die post.
De wet spreekt over “schriftelijk”, niet over “per brief”. En de jurisprudentie is ook duidelijk. E-mail is geen probleem.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aankondiging huurverhoging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik schrijf nergens dat er in de wet staat “per brief”.

Plaats reactie