LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanmaning via mail rechtsgeldig?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Aanmaning via mail rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Quark »

Ik heb de laatste maand 3 aanmaningen via mail gekregen , omdat ik een rekening niet had betaald. Vreemde is dat ik diezelfde aanmaning op 2 compleet verschillende mail adressen kreeg die ik alleen voor handel gebruik. En het bedrijf, nooit van gehoord. :D

marcelo123

Re: Aanmaning via mail rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door marcelo123 »

Maar hoe rechtsgeldig is een aanmaning per email als ze vervolgens na aanleiding van mijn vraag om bewijs te sturen dit per post doen naar een adres waar ik niet woon (in een andere plaats). Toevallig achter gekomen omdat ik de Kigid had gemaild dat ik maar geen reactie kreeg, maar wel aanmaningen per email.

Overigens gaat het om een schuld die ook niet voor mij bedoeld is maar wel mijn emailadres voor bevuillen.

Gaat om Vesting Finance.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Aanmaning via mail rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Puur een theoretische vraag, maar maakt het dan nog uit hoe dit bedrijf aan het e-mail adres gekomen is?
@moneyman weet jij hier iets meer over?

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aanmaning via mail rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door alfatrion »

marcelo123 schreef:
28 nov 2018 11:44
Maar hoe rechtsgeldig is een aanmaning per email als ze vervolgens na aanleiding van mijn vraag om bewijs te sturen dit per post doen naar een adres waar ik niet woon (in een andere plaats).
Ik snap de vraag niet helemaal. Een aanmaning per e-mail is gewoon rechtsgeldig, ook als ze via een vraag aan jouw e-mail adres zijn gekomen. Wat ik niet snap is wat dat adres waar je niet woont hiermee te maken?
marcelo123 schreef:
28 nov 2018 11:44
Overigens gaat het om een schuld die ook niet voor mij bedoeld is maar wel mijn emailadres voor bevuillen.
Dan schrijf je terug dat ze de verkeerde persoon te pakken hebben. Als ze doorgaan, dan kan dat gezien worden als een agresieve handelspraktijk waardoor je bij de rechter om een verklaring voor recht kan vragen. Daarnaast kan de noodzaak tot verwerking van je e-mail adres onderuit geschopt worden als jij niet dezelfde bent als de persoon die de schuld heeft.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Aanmaning via mail rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Of de aanmaning nou rechtsgeldig verstuurd is of niet, de vordering verdwijnt er niet mee.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanmaning via mail rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

marcelo123 schreef:
28 nov 2018 11:44
Maar hoe rechtsgeldig is een aanmaning per email als ze vervolgens na aanleiding van mijn vraag om bewijs te sturen dit per post doen naar een adres waar ik niet woon (in een andere plaats). Toevallig achter gekomen omdat ik de Kigid had gemaild dat ik maar geen reactie kreeg, maar wel aanmaningen per email.

Overigens gaat het om een schuld die ook niet voor mij bedoeld is maar wel mijn emailadres voor bevuillen.

Gaat om Vesting Finance.
Ik snap je verhaal niet. Als je vraag is of email rechtgeldig is: dan is het antwoord "ja".

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Aanmaning via mail rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Student90 »

marcelo123 schreef:
28 nov 2018 11:44
Maar hoe rechtsgeldig is een aanmaning per email als ze vervolgens na aanleiding van mijn vraag om bewijs te sturen dit per post doen naar een adres waar ik niet woon (in een andere plaats). Toevallig achter gekomen omdat ik de Kigid had gemaild dat ik maar geen reactie kreeg, maar wel aanmaningen per email.

Overigens gaat het om een schuld die ook niet voor mij bedoeld is maar wel mijn emailadres voor bevuillen.

Gaat om Vesting Finance.
Waarom maakt het uit of je de aanmaning per post of per mail krijgt als de aanmaning niet voor jou bedoeld is? Een aanmaning per mail is in principe rechtsgeldig, maar heeft natuurlijk geen werking jegens jou, als jij niet de persoon bent die ze moeten hebben.

Of twijfel je en vroeg je daarom om bewijs? De vraag is dan om wat voor bewijs je hebt gevraagd, of er schade is ontstaan nu de bewijsstukken naar een ander adres zijn gestuurd en voor wiens rekening deze schade dan komt.

Je zou even contact kunnen opnemen met Vesting Finance. Misschien dat de misverstanden dan het snelst de wereld uit zijn geholpen.

Gesloten