Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

In 2018 was bekend dat er veel "spookpanelen" waren;

https://www.gazprom-energy.nl/nieuws/ne ... nepanelen/

Om een verplichting van het aanmelden te bewerkstelligen heeft men gewerkt aan een "Wetsvoorstel afbouw salderingsregeling", hierin werden o.a. eisen gesteld aan de inrichting, en een aanmeldverplichting.
De tweede kamer heeft dit wetsvoorstel echter controversieel verklaard, dus dit is nog niet behandeld.

Op diverse sites wordt nu een Europese regelgeving aangegeven welke de aanmeldplicht zou verklaren.
Deze regelgeving is vermeld in artikel 40, vijfde lid, van Verordening (EU) 2017/1485 (de System Operation Verordening).

De verordering (in het Nederlands) is hier te vinden:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32017R1485

Het artikel bevat de onderstaande tekst:

5. In samenspraak met de DSB's en SNG's bepaalt elke TSB de toepasselijkheid en reikwijdte van de gegevensuitwisseling op basis van de volgende categorieën:
a) structurele gegevens overeenkomstig artikel 48;
b) programmerings- en prognosegegevens overeenkomstig artikel 49;
c) realtimegegevens overeenkomstig de artikelen 44, 47 en 50, en
d) bepalingen overeenkomstig de artikelen 51, 52 en 53

Is er iemand die dit kan verduidelijken, want ik zie op geen enkele wijze hier een aanmeldverplichting in !

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door sjohie »

Leest als een huiswerkopdracht....

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
11 jan 2022 08:40
Leest als een huiswerkopdracht....
Dat dacht ik ook, tot ik zag wie de TS is :D

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door Hommer »

Deze verplichting volgt uit artikel 3.3 lid 2 van de netcode elektriciteit.
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2021-12-14

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door angel1978 »

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... he%20Zaken.
De ambtenaren pleiten verder voor een spoedige inwerkingtreding van de wet voor het afbouwen van de salderingsregeling. ‘Het is wenselijk dat dit wetsvoorstel zo spoedig mogelijk na aantreden van een nieuw kabinet wordt behandeld door de Tweede Kamer omdat het ook een verplichting bevat om een meetinrichting te accepteren die afname en invoeding afzonderlijk kan meten. Dit is nodig om de salderingsregeling te kunnen afbouwen.’

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door Hommer »

Hommer schreef:
11 jan 2022 11:25
Deze verplichting volgt uit artikel in 2.16 lid 2 van de netcode elektriciteit.
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2021-12-14
Edit 12:44 ik verwees naar het verkeerde artikel van de netcode. Dat is nu aangepast.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Hommer schreef:
11 jan 2022 12:44
Hommer schreef:
11 jan 2022 11:25
Deze verplichting volgt uit artikel in 2.16 lid 2 van de netcode elektriciteit.
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2021-12-14
Edit 12:44 ik verwees naar het verkeerde artikel van de netcode. Dat is nu aangepast.
Waarschijnlijk niet, anders zou het niet in het wetsvoorstel voor het afbouwen van de salderingsregeling zijn opgenomen.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door PGros »

Een paar jaar geleden nam ik zonnepanelen en moest het ook aangegeven worden. Dus ik snap de TS vraag niet echt.
Zie ook bij liander

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Er wordt op niet toereikende regelgeving geroepen dat het verplicht is deze aan te melden, ook door netbeheerders.

In de volksmond nu ook wel een Ankie Broekers-Knolletje genoemd :D

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door Moneyman »

De Tegenpartij schreef:
11 jan 2022 14:58
Er wordt op niet toereikende regelgeving geroepen dat het verplicht is deze aan te melden, ook door netbeheerders.
Maar... help me even. Waarom is de regelgeving niet toereikend? De Netcode Electriciteit is toch gewoon van kracht?

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Ja, dus waarom wordt er dan op gewezen met Europese regelgeving ? En waarom staat het expliciet in het nieuwe wetsvoorstel ?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door k2p »

Mag ik als leek vragen of dat salderen en terug leveren nog wel wat oplevert? Wij hadden als VVE ooit bijna zonnepanelen op het dak geplaatst. Maar het project ging niet door omdat het niet rendabel bleek. Je krijgt bij terug leveren maar een fractie van de prijs terug die je anders betaalt wanneer je afneemt. Weet iemand hoe dit zit?

Als ik ooit panelen zou hebben zou ik zo nagaan of ik iets anders met de opgewekte stroom kan doen, dan terug leveren aan het net. Zoals opladen van accu's of omzetten in warmte die je die avond nog kan gebruiken ofzo. In de toekomst misschien laden van waterstofcellen. Klinkt allemaal beter dan terug leveren, of niet?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door Cro »

k2p schreef:
12 jan 2022 14:13
Mag ik als leek vragen of dat salderen en terug leveren nog wel wat oplevert? Wij hadden als VVE ooit bijna zonnepanelen op het dak geplaatst. Maar het project ging niet door omdat het niet rendabel bleek. Je krijgt bij terug leveren maar een fractie van de prijs terug die je anders betaalt wanneer je afneemt. Weet iemand hoe dit zit?
Salderen gaat in 2 stappen, wat je verbruikt mag je momenteel 1 op 1 salderen, dus gebruik je 1000 kWh in een jaar en wek je 1000 kWh op datzelfde jaar mag je die 1:1 tegen elkaar wegstrepen en betaal je dus niets.

Waar jij hebt over hebt is wanneer je meer opwek hebt dan je verbruikt, bijvoorbeeld je verbruikt 1000 kWh in een jaar en je wekt 1200 kWh op, je mag dan nog steeds 1000 kWh 1:1 verrekenen en dus wegstrepen. Echter voor de 200 kWh die je meer opwekt dan je verbruikt krijg je een terug leververgoeding, die was altijd vrij laag, denk aan 6-7 cent per kWh, echter nu met de stijgende energie prijzen gaat ook dat omhoog.

Maar reken je even met 6 cent dan zou je in bovenstaand voorbeeld dus 1000 kWh salderen, waardoor je niets betaald qua verbruik en 200 kWh krijg je dan een teruglever vergoeding voor van 6 cent, wat maakt dat je €1,20 terug krijgt.

Had je echter geen panelen gehad en 1000 kWh verbruikt met een tarief van €0,25 per kWh had je €300 moeten betalen.

Zonne panelen zijn dus wel degelijk gunstig wanneer je kan salderen. De meeste installaties verdien je binnen een paar jaar terug, waarna het alleen maar geld oplevert.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door angel1978 »

Met de huidige salderingsregeling ( die wellicht nog met een jaar extra verlengd wordt waarna pas wordt afgebouwd ) is het inderdaad prima om zonnepanelen aan te schaffen. Zelfs als je ze nu aanschaft heb je ze redelijk snel terugverdiend.
Pas als je niet meer mag salderen ( maar wat komt er dan precies in de plaats? ) kan het zijn dat het minder ( maar nog steeds positief ) is en de terugverdientijd op gaat lopen. Maar aangezien de minister heeft aangegeven de terugverdientijd ongeveer op 7 jaar te willen houden zie ik dat nog niet zo zwart op dit moment.

Met de huidige gasprijzen is het wel zo dat je overschot elektriciteit beter gewoon kan opmaken door dan maar elektrisch te gaan verwarmen ( airco of heater ) en zo te besparen op gas. Dat scheelt met de huidige prijzen nog steeds teveel.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Ik ken mensen die een offerte aanvragen voor zon panelen. Drie dagen later staat er iemand met een "slimme" digitale meter op de stoep. "als u zonne panelen wilt, bent u verplicht eerst een "slimme "meter te laten plaatsen. Dat is dus niet gebeurd.

Persoonlijk kreeg ik twee jaar geleden 3 maal een dringend verzoek van Liander om een slimme meter te plaatsen . met een tussentijd van drie maand. De derde brief heb ik terug gestuurd met de aantekening, "stop met dit stalken." Daarna was het stil.

Onlangs was er weer een actie van Liander. Er was een wet aangenomen dat iedereen een slimme meter moest laten plaatsen.

Onzin natuurlijk. Juridisch dit niet. Er was een mevrouw op dit forum die vroeg, wat moet ik er mee. Zelf had ik die brief ook. Moest zelfs elektra en gas aansluiting digitaal hebben. Tussen de reacties was ook het verhaal van een jurist van Liander. Dat hebben we in 1998 zo afgesproken. Heb een klacht ingediend. Die tekst is verwijderd. Persoonlijk heb ik geen brieven meer van Liander ontvangen.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Angel 1978. Weet u wel zeker, dat uw zon panelen op het net aangesloten mogen worden? Het net is vol door de slingeringen
in het net.
In mijn gemeente Ooststelligwerf werden we onlangs verrast met huis aan huis aanbiedingen. Door vereniging Eigen huis en nog een organisatie. Maar de bedrijven in de gemeente krijgen zelfs geen toestemming voor eigen gebruik. Met dank aan het gemeente bestuur, die dachten dat zonpanelen niet aangesloten behoren te worden op het net. De 6,5 km. kabel naar de transformator is intussen gelegd. Maar die heeft te weinig capaciteit. En het provincie bestuur heeft alles afgestopt. Terecht!

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door de auditu »

Wat verstaat u onder "slingeringen in het net?"

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door de auditu »

Henk Terpstra schreef:
28 jan 2022 19:05
Angel 1978. Weet u wel zeker, dat uw zon panelen op het net aangesloten mogen worden?
Komt het voor dat pv-panelen niet aangesloten mogen worden?

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door thecure »

Voor particuleren tot nu toe niet voorgekomen.
Bij Oosterwolde ligt een groot solarpark wat maar voor de helft 'aan' staat, ivm de capaciteit.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Aanmelden zonnepanelen wetgeving

Ongelezen bericht door de auditu »

Is die andere helft misschien bedoeld om stroom te leveren voor een proefinstallatie voor waterstofproductie?

Gesloten