LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aannemer verrekent achteraf btw

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Joppe02
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2020 18:32

Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door Joppe02 »

Ik heb met aannemer via whatsapp een prijs afgesproken van € 1.250,00 voor het aanleggen van vloerverwarming. Ik ging er vanuit dat de btw daar bijzat. Nu kreeg ik de factuur en nu zit er ineens BTW bij.

Verder hadden we afgesproken over het aansluiten van de verdeler dat hij daar de kosten van in rekening mocht brengen.
Dit was 55 ex btw. Ik kom dan op een bedrag van €1.316,55 in plaats van €1.579,05. Toch een verschil van €262,50.

Wat is jullie advies hierin?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bent u een particulier? Dan hoort de aangeboden prijs incl. Btw te zijn. En u hebt die prijs zwart op wit.

Wilt u het hard spelen, dan hoeft u die extra btw niet te betalen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door omega19 »

Consumenten horen een prijs te krijgen die inclusief BTW is.

Ik begrijp alleen niet dat je van de verdeler dan wel wist dat het ex-btw is. Dat is dan weer niet logisch

Overigens is verrekenen hier het verkeerde woord, want er wordt nergens mee verrekend. Maar misschien wordt er in de volksmond toch iets anders mee bedoeld.
Laatst gewijzigd door omega19 op 26 sep 2020 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door scontra »

Joppe02 schreef:
25 sep 2020 18:42
Ik heb met aannemer via whatsapp een prijs afgesproken van € 1.250,00 voor het aanleggen van vloerverwarming. Ik ging er vanuit dat de btw daar bijzat. Nu kreeg ik de factuur en nu zit er ineens BTW bij.

Verder hadden we afgesproken over het aansluiten van de verdeler dat hij daar de kosten van in rekening mocht brengen.
Dit was 55 ex btw. Ik kom dan op een bedrag van €1.316,55 in plaats van €1.579,05. Toch een verschil van €262,50.

Wat is jullie advies hierin?
Hopelijk is de goede man al wel bij u thuis geweest om de situatie in ogenschouw te nemen ?
Prijsopgave bij particulieren is altijd inclusief BTW .

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

En u heeft waarschijnlijk een offerte gehad, stond daar ook excl. of incl. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je er niet oplet, alleen wat onder de streep staat.

Misschien onder een kopje koffie een beetje bijpraten.

Joppe02
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2020 18:32

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door Joppe02 »

Lady1234 schreef:
26 sep 2020 09:35
Bent u een particulier? Dan hoort de aangeboden prijs incl. Btw te zijn. En u hebt die prijs zwart op wit.

Wilt u het hard spelen, dan hoeft u die extra btw niet te betalen.
Ja ik ben particulier. Dan gaan we dat extra bedrag niet betalen dus.

Joppe02
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2020 18:32

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door Joppe02 »

omega19 schreef:
26 sep 2020 10:01
Consumenten horen een prijs te krijgen die inclusief BTW is.

Ik begrijp alleen niet dat je van de verdeler dan wel wist dat het ex-btw is. Dat is dan weer niet logisch

Overigens is verrekenen hier het verkeerde woord, want er wordt nergens mee verrekend. Maar misschien wordt er in de volksmond toch iets anders mee bedoeld.
Hij zou de verdeler in eerste instantie niet aansluiten. later appte hij dat hij dat wel zou doen. Ik heb gezegd kijk maar wat je er voor rekent. Hiervoor heeft hij op de factuur € 55,00 euro ex gerekend. Toen ik verder keek stond de € 1250,00 ook ex btw

Joppe02
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2020 18:32

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door Joppe02 »

CarlaHeusden schreef:
26 sep 2020 10:43
En u heeft waarschijnlijk een offerte gehad, stond daar ook excl. of incl. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je er niet oplet, alleen wat onder de streep staat.

Misschien onder een kopje koffie een beetje bijpraten.
Nee geen offerte alleen prijs via WhatsApp afgesproken. Offerte worden altijd goed doorgenomen.
Kopje koffie zit er niet meer in. De werkzaamheden zijn uitgevoerd in februari. Meneer beweert dat hij daarna verschillende keren de factuur heeft gemaild. ik heb deze nooit ontvangen. Meneer kan ook niet bewijzen dat hij ze verstuurd heeft dan wel dat ik ze ontvangen heb. Vorige week ontving ik een brief van een incasso bureau waar er gelijk extra kosten bij kwamen. Gelijk aangegeven dat meneer eerst mag bewijzen dat de factuur daadwerkelijk is verstuurd en ontvangen is. Aannemer wil hierover niet in gesprek en incassobureau staat aan zijn kant en doet niets voor mij.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

De koffie ronde is over dan zit er ook geen stroopwafel in. Wij zijn een export bedrijf naar niet en EU landen dus vanzelfsprekend altijd excl. of btw verlegd als we de aanvrager kennen. Wij sturen altijd factuurs!
Ik begrijp uw situatie dus heel goed, als particulier is de prijs altijd inclusief. U kunt dit ook niet aftrekken van de belasting. Het is een ge-aptte (raar woord eigenlijk) afspraak dus daar dient hij zich gewoon aan te houden en jij ook. Hij heeft de werkzaamheden verricht en is dus ook akkoord gegaan met uw toestemming.

Maak er geen bombarie van, wordt niet nijdig en vooral niet bang voor de incasso cowboy want die speelt het spel mee. Eeerlijk = eerlijk en dat bent u. Betaal de afgesproken prijs uit de app.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Werk in februari en nu pas de factuur? U hebt er zelf ook niet eerder om gevraagd?

Als ook in die Whatsapp berichten niet over btw gesproken wordt, betaal dan per omgaande het afgesproken bedrag aan die installateur.

Uiteraard doet het incassobureau niets voor u. U bent zijn klant niet.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Joppe02 schreef:
27 sep 2020 15:48
Ja ik ben particulier. Dan gaan we dat extra bedrag niet betalen dus.
Als er bij de prijs geen EXCL BTW heeft gestaan kunt u dit doen, echter als het er wel bij stond moet u gewoon het bedrag betalen.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel193e
dient de ondernemer direct de prijs incl BTW te geven

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door omega19 »

Joppe02 schreef:
27 sep 2020 15:53
De werkzaamheden zijn uitgevoerd in februari. Meneer beweert dat hij daarna verschillende keren de factuur heeft gemaild. ik heb deze nooit ontvangen. Meneer kan ook niet bewijzen dat hij ze verstuurd heeft dan wel dat ik ze ontvangen heb. Vorige week ontving ik een brief van een incasso bureau waar er gelijk extra kosten bij kwamen. Gelijk aangegeven dat meneer eerst mag bewijzen dat de factuur daadwerkelijk is verstuurd en ontvangen is.
Dat hoeft niet. Je had ook zonder factuur het afgesproken bedrag ( E 1316,55) gewoon kunnen betalen

Joppe02
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2020 18:32

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door Joppe02 »

Ik betaal gewoon de € 1316,55. Nee heb daar zelf nooit om gevraagd. Ik heb een eigenbedrijf komen hier 200 tot 300 facturen per maand binnen. Ik bel nooit iemand na die geen factuur stuurt. Is de verantwoordelijkheid van de aannemer. Meneer was ervan op de hoogte dat de werkzaamheden in mijn privé woning waren en dat deze privé betaald zouden worden.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ah, Nou wordt die vergissing over de btw een beetje logischer. En die factuur zou naar uw bedrijf gestuurd moeten worden?

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
27 sep 2020 19:59
Volgens
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel193e
dient de ondernemer direct de prijs incl BTW te geven
Ik zou me basseren op de Wet op de omzetbelasting.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door omega19 »

Joppe02 schreef:
27 sep 2020 20:09
Ik betaal gewoon de € 1316,55. Nee heb daar zelf nooit om gevraagd. Ik heb een eigenbedrijf komen hier 200 tot 300 facturen per maand binnen. Ik bel nooit iemand na die geen factuur stuurt. Is de verantwoordelijkheid van de aannemer. Meneer was ervan op de hoogte dat de werkzaamheden in mijn privé woning waren en dat deze privé betaald zouden worden.
Ja dit geeft wel een iets andere inkijk in het verhaal. De factuur staat niet op naam van het bedrijf, en als particulier krijg je vast geen 200 tot 300 facturen per maand.

Deze leverancier is niet verplicht een factuur te sturen, maar je bent toch verplicht te betalen als het werk is uitgevoerd zoals afgesproken
belastingdienst schreef:Goederen en diensten aan particulieren
Verkoopt u goederen of diensten aan particulieren? Dan bent u niet verplicht een factuur uit te reiken, met uitzondering van de volgende situaties:
*U bent een groothandel in levensmiddelen, tabaksproducten, tandheelkundige grondstoffen of (onderdelen van) tandtechnische werken en ten minste 80% van uw afnemers is ondernemer.
*U levert een nieuw of bijna nieuw vervoermiddel aan een afnemer in een ander EU-land.
*Uw levering is een afstandsverkoop.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... factureren

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
27 sep 2020 20:51
Ah, Nou wordt die vergissing over de btw een beetje logischer. En die factuur zou naar uw bedrijf gestuurd moeten worden?
Hoezo logischer? Het werk is uitgevoerd in een private woning, dus tenzij duidelijk gemeld is dat de opdrachtgever als verhuurder optreedt of anderszins duidelijk gemaakt is dat de opdrachtgever niet de bewoner is, kan men uitgaan van een opdracht van een particulier.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met logischer bedoel ik te zeggen dat het begrijpelijker is dat die fout gemaakt is, als de factuur naar het bedrijf gestuurd is.

Joppe02
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2020 18:32

Re: Aannemer verrekent achteraf btw

Ongelezen bericht door Joppe02 »

Lady1234 schreef:
27 sep 2020 20:51
Ah, Nou wordt die vergissing over de btw een beetje logischer. En die factuur zou naar uw bedrijf gestuurd moeten worden?
Nee hoor meneer wist op dat moment niet dat ik een eigen bedrijf had. Daar kwam hij pas achter toen hij het kwam uitvoeren

Gesloten