Lady1234 schreef: ↑13 jul 2019 12:31
De vraag kont oo of de schade wel veroorzaaktis door de begeleider tijdens inrijden van die rolstoel.
Zij stellen u, de club of die begeleider aansprakelijk, maar de hele gang van zaken is compleet onduidelijk.
Als die lift kapot zou zijn geweest door een voorval, zou dat toch ook gebleken moeten hebben bij het uitladen van de rolstoelen en het daarna weer inladen?
Ik vind de zaak een beetje stinken,
En wat was de schade dan?
Ik wil nog wel aannemen (was er zelf ook niet bij) dat door het inrijden van de rolstoel schade aan de lift is ontstaan. Na het voorval heeft de lift nog gefunctioneerd, er is nog minimaal 1 rolstoel in of uit de bus gekomen. De eigenaar/chauffeur schrijft dit ook in zijn verklaring (beschrijving van de toedracht die hij aan zijn rechtsbijstandsverzekering heeft gestuurd).
Pas ná de rit, bij het uitladen op de verzamel/opstaplocatie, blijkt er een defect aan de lift te zijn. Er zou een tandwiel zijn afgebroken.
De reparatie bestond uit het vervangen van de motor die de "brugplaat" (dat is de plaat waar de rolstoelen op rijden om zo de bus in of uit getild te worden) aandrijft. Dit is binnen 10 dagen na het voorval uitgevoerd (en betaald), eind januari.
De rekening van de reparatie is vervolgens naar de club gestuurd; de verzekeraar van de club heeft begin maart verzocht na te gaan of de begeleider een WA verzekering heeft.
Vervolgens hebben wij, op verzoek van de club, de zaak ingediend bij onze AVP verzekeraar, die eind maart schriftelijk aan de chauffeur/eigenaar heeft gevraagd of de schade is gemeld bij de voertuigverzekeraar (het gaat immers om schade aan een voertuig), zodat die verzekeraar eventueel de schade zou kunnen verhalen op de (verzekering van de) aansprakelijke.
Begin april is vervolgens door de chauffeur/eigenaar een schadeformulier ingevuld, maar is niet duidelijk of de schade ook daadwerkelijk is gemeld.
Eind mei hebben wij - op verzoek van onze verzekeraar - nog aanvullende vragen beantwoord m.b.t. het ontstaan van de schade.
Eergisteren kregen wij van de rechtsbijstandverzekering van de chauffeur/eigenaar dus een schrijven waarin hij stelt (en dit is de letterlijke tekst uit de brief incl. spellingfout...)
Met uw verzekeraar kom ik er niet uit. Aangezien er voor persoonlijke aansprakelijkheid geen direct vorderingsrecht geldt, krijgt u de vordering. Zolang u niet aansprakelijkheid erkend tegenover uw verzekeraar gaan wij in procedure met u.
De claim bestaat uit voertuigschade excl. BTW, wettelijke rente over de vordering (die als "NNG" wordt benoemd, kennelijk een stelpost die nog bepaald moet worden??) en buitengerechtelijke kosten van de rechtsbijstandverzekeraar.
Vanwege de "NNG" post wettelijke rente is er geen totaalbedrag genoemd, maar of we wel het totale bedrag willen overmaken op rekeningnummer X onder vermelding van zaaknummer Y.