Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Roegoorn
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 aug 2020 13:36

Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door Roegoorn »

Het raakt mij dat er dergelijke maatregelen worden genomen waardoor goedwillenden de dupe van worden.
Als Infomedics problemen heeft met het innen van geld, dan moeten zij zich richten op die categorie die niet betalen.
De overheid is juist bezig mensen uit de schulden te helpen, omdat de kosten die zij extra moeten betalen, oplopen.
Ik ben verzekerd voor ziektekostenverzekering.
Mijn eigen risico betaal ik in termijnen zonder extra kosten.
Voor tandarts ben ik ook goed verzekerd maar alle kosten worden niet gedekt. Ik moet zelf een deel betalen.
In het verleden kwam ik met Infomedics overeen dat ik in termijnen een groot bedrag betaalde. Dat is prima gegaan!

In december wilde ik dit ook bespreken maar men was niet aanwezig. Ik heb op 28-12 een incasso van 4 termijnen aangemaakt en het 1e termijn meteen betaald. 2e, 3e 4e volgen in jan t/m maart.
Op 21-1 ontving ik een mail met voorstellen.
Aan de medewerker vertelde ik dat al een automatische incasso heb aangemaakt. Dat mocht niet. Zij bepalen hoe ik betaal en voor elk termijn wordt 5 euro in rekening gebracht. Kan het zomaar? Dat ik als welwillende betaler de gaten moet dichten voor de wanbetaler? Of noemen zij het administratiekosten? Moeten we tegenwoordig voor de geleverde zorg administratiekosten gaan betalen? Het moet toch niet gekker worden in Nederland! Wat mag ik nog zelf bepalen? Als een categorie verzaakt, is een ieder de klos. Infomedics heeft de macht van de tandartsen gekregen en wij zijn aan hen overgeleverd.

Het autoritair gedrag van bedrijven neemt langzaam toe en wij zijn aan hen overgeleverd en hebben niets meer te vertellen.
Ik zie graag de 5 euro verdwijnen die voor termijnen in rekening wordt gebracht. Ik heb geen wasmachine of ander witgoed aangeschaft bij de Media Markt waar je wel extra betaald. Het is zorg wat al duur genoeg en waar ik voor verzekerd ben. de zorg begint op een monster te lijken.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door alfatrion »

Roegoorn schreef:
22 jan 2021 20:09
Zij bepalen hoe ik betaal en voor elk termijn wordt 5 euro in rekening gebracht. Kan het zomaar?
Nee, het gaat hier om een krediet en daarvoor gelden regels over wat wel en niet in rekening gebracht mag worden. De kosten mogen samen niet neer komen of een effectieve rente van meer dan 14% (wanneer de wettelijke rente 2% is). Om daar wat meer over te kunnen zeggen moeten we meer weten over de bedragen en termijnen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is gebruikelijk dat je extra betaalt wanneer het geld voor de zorgverlener langer ' uit ' staat en hij het niet op zijn rekening heeft.
In plaats van een paar weken moet hij nu een paar maanden op zijn geld wachten.
Dan vind ik € 5 per maand echt weinig.
Wanneer je een incassobureau achter je broek hebt, betaal je sowieso al minimaal €40 en dat al binnen 2 maanden.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u een welwillende betaler zou zijn, waarom dan niet betalen? U wilt een gunst, namelijk betalen in termijnen. Dat wil zeggen extra werk voor Infomedix, extra kosten omdat elke overboeking voor hun geld kost en extra controle of u wel betaald. En omdat u de rekening niet 100% betaald hebben komen zij geld te kort dat ook weer kosten met zich meebrengt.
U hoeft niet voor de geleverde zorg administratiekosten betalen, u moet betalen omdat u niet de rekening kan betalen en dit in termijnen wilt. Dat is een wereld van verschil.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Infomedics heeft die €5 standaard voor een betalingsregeling: https://www.infomedics.nl/ik-wil-een-be ... ng-treffen
Ik wil een betalingsregeling treffen

"Alleen wanneer u uw rekening niet in één keer kunt betalen, bieden wij u de mogelijkheid een betalingsregeling te treffen met Infomedics. Dit kan bij rekeningen vanaf €50,-. Houd er rekening mee dat aan onze betalingsregeling kosten zijn verbonden, deze zijn €5,- per termijn."

Je kunt het zelf invullen, er komt geen mens aan te pas. Of dat nu €5/termijn moet kosten...?

Los daarvan stoor ik me ook aan het vaak nogal lompe/dreigende/achterdochtige gedrag van sommige zorgincassobureaus.
Ik vind het beledigend.
Toen mijn tandarts er ineens mee kwam heb ik geprotesteerd. Zo ga je niet met goedwillende klanten om.
Het waren ook niet zijn regels, maar die van het incassobureau welke ik in de maag kreeg gesplitst.
Incassoburo vloog er gelijk uit, voortaan kreeg ik bij elke behandeling persoonlijk de rekening mee die hij meestal diezelfde dag nog betaald kreeg.
Onlangs heeft hij zich bij een grotere praktijk gevoegd, en die levert me uit aan Infomedics.
Ik baal daar behoorlijk van.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 22 jan 2021 20:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt natuurlijk ook wachten met de tandartsbehandeling en dan eerst sparen voor de rekening.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Hoe denkt men hier over:

Kosten voor een betalingsregeling
Bij een betalingsregeling sluit de schuldenaar een overeenkomst met de schuldeiser om de vordering in termijnen te voldoen. Wanneer daarin een clausule is opgenomen dat voor elke betalingstermijn bijvoorbeeld € 5,00 aan kosten berekend wordt, dan is dat alleen geldig wanneer voldaan wordt aan de voorwaarden die gelden voor het in rekening brengen van redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte (incassokosten).
Dus het in rekening brengen van kosten voor een betalingsregeling is vernietigbaar wanneer:

dit overeengekomen is wanneer betrokkene nog niet te laat was met betalen (niet in verzuim);
er voorafgaand aan de overeenkomst geen correcte 14-dagenbrief is verstuurd.

Wanneer niet aan de voorwaarden is voldaan kunnen de ten onrechte in rekening gebrachte kosten worden teruggevorderd. Eenvoudiger is natuurlijk om bij de laatste betalingstermijn de ten onrechte in rekening gebrachte kosten te verrekenen.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
22 jan 2021 20:34
het gaat hier om een krediet en daarvoor gelden regels over wat wel en niet in rekening gebracht mag worden. De kosten mogen samen niet neer komen of een effectieve rente van meer dan 14% (wanneer de wettelijke rente 2% is). Om daar wat meer over te kunnen zeggen moeten we meer weten over de bedragen en termijnen.
Mag een club als infomedics uberhaubt wel krediet verstrekken?

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het zou zomaar kunnen dat ze dat niet mogen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, dat mogen ze, onder vergunning.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kwam vandaag dit artikel van RTL Nieuws tegen en moest aan dit topic denken. Bevestigt eens te meer hoe lastig deze materie is. Meeste jurisprudentie is tot nu toe heel casuïstisch en behandelt niet de principiële vraag. Wie weet komt het ooit nog :wink:

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dus eigenlijk zou je als Infomedics pas een regeling moeten treffen als het betaaltermijn van de originele nota voorbij is. Ik weet zeker dat een bedrijf als dit het kaas niet van het brood laat snoepen en met alternatieven gaat komen om geld te blijven innen.
Maar aan de andere kant, er word gesproken over noodzakelijke kosten. De half en heel jaarlijkse controles zijn te plannen en bij grotere ingrepen zal er eerst een offerte komen en heb je ook nog tijd om te sparen. Wellicht makkelijk en hard gezegd van mijn kant en ja, niet alles is te plannen, maar veel wel. Wellicht ligt de oplossing in het eerder aantrekken van een budgetcoach om te voorkomen dat je in de financiële problemen komt.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door 16again »

Morganlefay schreef:
15 nov 2021 15:56
Nu gaat men miepen over die 5 Euro.
Het dekt op geen enkele manier de kosten.
Wat is dan het verdienmodel van de fameds van deze tijd?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door scontra »

De rekening bij eerste aanbieding binnen de gestelde termijn betalen en dan worden er geen extra (administratie)kosten in rekening gebracht.
Wil men in termijnen betalen dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat de extra kosten die dit met zich brengt worden doorberekend.
Elders kost een lening of uitgestelde betaling aangaan ook geld, dus waarom zou dat bij deze rekening anders zijn ?
Overal moet er direct afgerekend worden en bij een internetbestelling moet er zelfs vooruit worden betaald als je iets geleverd wil krijgen.
Waarom zou, in dit geval, een tandartsrekening anders behandeld moeten worden ?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
15 nov 2021 16:12
Morganlefay schreef:
15 nov 2021 15:56
Nu gaat men miepen over die 5 Euro.
Het dekt op geen enkele manier de kosten.
Wat is dan het verdienmodel van de fameds van deze tijd?
De tandarts betaald uiteraard voor het uitbesteden van de afhandeling van de rekening en als de cliënt gewoon betaald, kost dat de cliënt geen cent extra.
Alleen als je iets extra's wil dan hangt daar een prijskaartje aan en de cliënt bepaald zelf of de extra's wel of niet worden afgenomen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
15 nov 2021 16:12
Morganlefay schreef:
15 nov 2021 15:56
Nu gaat men miepen over die 5 Euro. Het dekt op geen enkele manier de kosten.
Wat is dan het verdienmodel van de fameds van deze tijd?
Die 5 euro is natuurlijk wel het laagste bedrag, het loopt op tot 40 euro.

Het verdienmodel is tweeledig:
1) Ze kopen de vorderingen van de tandarts uiteraard niet tegen 100% van de factuurwaarde;
2) Ze verdienen aan de escalatie op de facturen die te laat betaald worden;

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door Moneyman »

Morganlefay schreef:
15 nov 2021 16:45
Het verdienmodel zou er niet mogen zijn het gaat om medische kosten.
Oneens (in ieder geval zonder nader onderbouwing). Ook medische kosten moeten gewoon betaald worden. Los daarvan betreft het lang niet altijd noodzakelijke kosten.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door k2p »

5 euro per termijn klinkt ook mij als maatschappelijk onwenselijk. Infomedics kan het groots doen klinken, maar voor hun is het uiteraard een muisklik aan werk.

Voor 8 termijnen a 40 euro, zou je wel gek zijn als je dit deed. Het is haast duurder dan een incassobureau op je dak krijgen, die overigens verder met je meedenkt en ook termijnbetalingen aanbiedt. Alleen betaal je nog wat rente erbij dan.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door Moneyman »

k2p schreef:
15 nov 2021 17:04
5 euro per termijn klinkt ook mij als maatschappelijk onwenselijk. Infomedics kan het groots doen klinken, maar voor hun is het uiteraard een muisklik aan werk.
Da's natuurlijk wel een beetje simpel geredeneerd.

Afbeelding

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Administratiekosten tandartsrekening betalen – Infomedics

Ongelezen bericht door k2p »

Moneyman schreef:
15 nov 2021 17:07
Da's natuurlijk wel een beetje simpel geredeneerd.
Tsja. Een ingenieur die op een machine klopt is niet te vergelijken met een dienst die mensen van medische zorg (dat is een tandarts ook) kan weghouden. Als het de Mediamarkt betrof, prima. Maar bij Infomedics vind ik het maatschappelijk ongewenst.

Gesloten