LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aflossen of?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
jagraaf
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mar 2008 16:13

aflossen of?

Ongelezen bericht door jagraaf »

Binnenkort ontvang ik een "premie" van mijn werkgever van ongeveer €35.000 netto.
Nu wil ik slimme dingen met dat geld doen;
Optie 1:
Ik heb een aflossingsvrije hypotheek van €21500,- met nog een looptijd van 44 maanden tegen 5,6% rente.
Na 44 maanden zou ik anders een rente gaan betalen van (naar verwachting) ongeveer 2,5% en zou ik nog ongeveer €45,= per maand moeten betalen.

Als ik deze hypotheek in 1 keer af wil lossen, kost me dat ongeveer €1800,- aan boete.
Momenteel betaal ik €100,- aan hypotheek per maand (1200,- per jaar).
Als ik nu dus €23.300,- aflos bespaar ik €100,- per maand voor de komende 44 maanden en dus €45,- voor de nieuwe renteperiode.
In dat geval houdt ik nog ongeveer €11.700,- over.

Optie 2:

Ik kan voor €30.000,- twee garageboxen kopen, welke mij bij verhuur ervan, een bedrag op zullen leveren van ongeveer €120,- per maand. Tenminste, daar ga ik van uit (75,- opbrengst per stuk excl. belasting).
Ervan uitgaand dat de waarde van deze garageboxen niet dalen, heb ik altijd €30.000,- aan onroerend goed.

Ik weet nu niet wat slimmer is...
Kan iemand mij misschien advies geven?

Vast bedankt...

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: aflossen of?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je hebt al aardige berekeningen gemaakt, maar de beslissing zul je toch altijd zelf moeten nemen.

Heb je al rekening gehouden met de belastingtechnische kant van het verhaal? Ik neem aan dat de rente wél aftrekbaar is van de belasting, maar de boete die je gaat betalen niet?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: aflossen of?

Ongelezen bericht door newmikey »

jagraaf schreef:Binnenkort ontvang ik een "premie" van mijn werkgever van ongeveer €35.000 netto.
Nu wil ik slimme dingen met dat geld doen;
Optie 1:
Ik heb een aflossingsvrije hypotheek van €21500,- met nog een looptijd van 44 maanden tegen 5,6% rente.
Na 44 maanden zou ik anders een rente gaan betalen van (naar verwachting) ongeveer 2,5% en zou ik nog ongeveer €45,= per maand moeten betalen.

Als ik deze hypotheek in 1 keer af wil lossen, kost me dat ongeveer €1800,- aan boete.
Momenteel betaal ik €100,- aan hypotheek per maand (1200,- per jaar).
Als ik nu dus €23.300,- aflos bespaar ik €100,- per maand voor de komende 44 maanden en dus €45,- voor de nieuwe renteperiode.
In dat geval houdt ik nog ongeveer €11.700,- over.

Optie 2:

Ik kan voor €30.000,- twee garageboxen kopen, welke mij bij verhuur ervan, een bedrag op zullen leveren van ongeveer €120,- per maand. Tenminste, daar ga ik van uit (75,- opbrengst per stuk excl. belasting).
Ervan uitgaand dat de waarde van deze garageboxen niet dalen, heb ik altijd €30.000,- aan onroerend goed.

Ik weet nu niet wat slimmer is...
Kan iemand mij misschien advies geven?

Vast bedankt...
44 mnden is bijna 4 jaar. Bij de meeste hypotheken mag je per jaar 10% boetevrij aflossen. Koop één garagebox en reserveer het geld wat over is om de komende 4 jaar elk jaar ca €4000 af te lossen. Het geld wat u overhoudt van de eerste extra aflossing zet u in delen vast voor 12,24 of 36 maanden om maximaal profijt te trekken van de rente.

Dan zit u over 44 maanden met ca. de helft van de huidige hypotheek, sterk verlaagde rente betalingen èn een garagebox die geld opbrengt.

jagraaf
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mar 2008 16:13

Re: aflossen of?

Ongelezen bericht door jagraaf »

witte angora schreef:Je hebt al aardige berekeningen gemaakt, maar de beslissing zul je toch altijd zelf moeten nemen.

Heb je al rekening gehouden met de belastingtechnische kant van het verhaal? Ik neem aan dat de rente wél aftrekbaar is van de belasting, maar de boete die je gaat betalen niet?
De rente van het aflossingsvrije deel is niet aftrekbaar.
Vwb de boete; geen idee...

hidr
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jan 2015 19:01

Re: aflossen of?

Ongelezen bericht door hidr »

Die 10% boetevrij die je mag aflossen is wel 10% van de oorspronkelijke hoofdsom. Niet uit te sluiten valt dat een hoger bedrag boetevrij afgelost kan worden dan 4000 euro.

Boetes zijn aftrekbaar, rente is altijd aftrekbaar.

jagraaf
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mar 2008 16:13

Re: aflossen of?

Ongelezen bericht door jagraaf »

44 mnden is bijna 4 jaar. Bij de meeste hypotheken mag je per jaar 10% boetevrij aflossen. Koop één garagebox en reserveer het geld wat over is om de komende 4 jaar elk jaar ca €4000 af te lossen. Het geld wat u overhoudt van de eerste extra aflossing zet u in delen vast voor 12,24 of 36 maanden om maximaal profijt te trekken van de rente.

Dan zit u over 44 maanden met ca. de helft van de huidige hypotheek, sterk verlaagde rente betalingen èn een garagebox die geld opbrengt.[/quote]

Als ik elk jaar 4000,- aflos, betaal ik ook een boete.
Is het dan niet verstandiger om 1 garagebox te kopen en met de rest van het geld de gehele aflossingsvrije hypotheek af te lossen?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: aflossen of?

Ongelezen bericht door newmikey »

Als ik elk jaar 4000,- aflos, betaal ik ook een boete.
Is het dan niet verstandiger om 1 garagebox te kopen en met de rest van het geld de gehele aflossingsvrije hypotheek af te lossen?
Als u niet goed leest heeft het voor mij géén zin nog iets te schrijven...

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: aflossen of?

Ongelezen bericht door witte angora »

newmikey schreef:
Als ik elk jaar 4000,- aflos, betaal ik ook een boete.
Is het dan niet verstandiger om 1 garagebox te kopen en met de rest van het geld de gehele aflossingsvrije hypotheek af te lossen?
Als u niet goed leest heeft het voor mij géén zin nog iets te schrijven...
Ik had dus ook iets in gedachten, maar laat maar...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: aflossen of?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Is het echt nodig om je maandlasten te verlagen? Zo nee, dan zou ik voor de garageboxen gaan. Ik denk dat die 75 euro per maand aan de lage kant is, maar om mee te rekenen kan dat geen kwaad natuurlijk. Dan valt het alleen maar mee.

30.000 aflossen levert een besparing van pak m beet 125 euro bruto per maand op. Verhuur van de garageboxen levert meer op. Uiteraard zitten er wel risico's aan het hebben en verhuren van garageboxen. Als je ze niet allebei kunt verhuren zijn de inkomsten niet volgens verwachting, en je hebt ook de verantwoordelijkheid voor het onderhoud.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: aflossen of?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Ik weet niet precies wat garageboxen (garage is mij wel duidelijk) zijn, maar ik ga er voorlopig maar van uit dat die boxen bedoeld zijn, om een auto in te parkeren.
Als dat onroerend goed is, zullen er waarschijnlijk gemeentelijke belastingen over betaald moeten worden, verzekering, aansluiting water en electra en mogelijk rioolbelasting voor regenwaterafvoer.
Verder nog onderhoud.
Als het een onderdeel is van een groter gebouw, mogelijk ook nog een bijdrage aan de vereniging van eigenaren.
Weet u zeker dat uw berekening nog klopt en dat u dit wilt?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: aflossen of?

Ongelezen bericht door SJZ »

Ach, dergelijke vergelijkingen zijn lastig te controleren. Als je het rendement op die garageboxen maar hoog genoeg inschat is dat altijd voordeliger. TS rekent kennelijk met 2 x € 75 huuropbrengst en € 30 belasting (in box 3), en dus nul gemeentelijke heffingen, nul onderhoud en nul servicekosten.

Ook is niet duidelijk hoeveel hij boetevrij af mag lossen (10%, 15%, 20% ? En hoeveel was de oorspronkelijke hoofdsom?).

En dat je nu al kan weten dat de rente over 44 maanden 2,5% zou zijn ... geen idee.

Als-ie de hypotheek in een paar jaar aflost, dan blijft er al bijna al weer ruimte over voor 1 garagebox, dus ook dat vergelijkt slecht.

Of die garageboxen hun waarde houden ... tja. En de overdrachtsbelasting (6%) plus de notariskosten zijn ook al snel tussen de € 2.000 en € 3.000 (meer dan de boete bij in 1 x aflossen).

Gesloten