LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
thoob74
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2019 12:25

ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door thoob74 »

De ANWB verwijst leden naar de Visumcentrale, maar doet niets met klachen van leden daarover.

Nadat ik veel meer moest betalen dan ik had gedacht ben ik naar de ANWB winkel op de Neude in Utrecht gegaan. De medewerkster zei dat ze die week al minstens 6 klachten over de Visumcentrale kreeg. Mijn mails naar de ANWB leverde niks op, de ANWB legde zich neer bij de uitleg van de Visumcentrale.

De factuur die ik betaalde kwam niet overeen met de offerte die ik had ontvangen. Ik heb hierover contact opgenomen met de Visumcentrale zelf en met de ANWB omdat deze mij had verwezen naar de Visumcentrale. In de mail wordt beweerd dat ik akkoord ben gegaan met verschillende diensten die extra geld kosten, maar dat is een leugen. Het bedrag dat ik teveel heb betaald is te laag om gerechtelijke stappen te ondernemen. Wel heb ik aangifte gedaan bij de Autoriteit Consument en Markt. De ANWB legt zich neer bij de uitleg (die dus een leugen is) van de Visumcentrale en verwijst mij door naar mijn juridische mogelijkheden.

Het uiteindelijke bedrag dat ik betaald hebt is hoger dan het opnemen van een vrije dag, het reizen naar den Haag en het zelf betalen van de visumkosten samen. De communicatie over de te betalen bedragen is vaag en ik ben niet éénmaal gewezen op mogelijk extra kosten. Er staan diensten beschreven die ik niet heb afgesproken zoals een spoedopdracht die nergens voor nodig was.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De ANWB verwijst u door, deze is geen partij in deze. U kunt aan een voorganger op straat ook de weg vragen, maar als er een straat afgesloten is kunt u die voorbijganger ook niet de schuld geven.
U hebt een overeenkomst met de Visumcentrale en daar heeft u een geschil mee. Eerst zegt u dat u meer moest betalen dan gedacht en daarna meer dan de offerte aangaf.
U weet wat u ontvangen heeft, dus daarover zou geen onenigheid over kunnen ontstaan. Als u toch kunt aantonen dat u niet akkoord bent gegaan met extra zaken en deze ook niet gekregen heeft, wat is dan het probleem? Betalen voor wat u gekregen heeft.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door berndv »

thoob74 schreef:
18 jun 2019 12:37
In de mail wordt beweerd dat ik akkoord ben gegaan met verschillende diensten die extra geld kosten, maar dat is een leugen. Het bedrag dat ik teveel heb betaald is te laag om gerechtelijke stappen te ondernemen. Wel heb ik aangifte gedaan bij de Autoriteit Consument en Markt.
U benoemt 1 dienst, spoed. Het verschil dat ik zie tussen 3 en 6 werkdagen. Financieel is dat 40 euro verschil. Geen enkel veld is vooringevuld, alles dient zelf aangevinkt te worden. Ik zie nog wat extra diensten als noodhulp en executive service, beide staan standaard niet aan. Als u deze niet zelf aan heeft gezet, zullen ze ook niet op uw bevestiging staan.

Maar goed, u geeft aan dat het bedrag te laag is om te gaan procederen, maar dat het bedrag dusdanig hoog is dat het goedkoper was om een vrije dag te nemen om de documenten zelf aan te vragen en op te halen.

thoob74
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2019 12:25

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door thoob74 »

Dit zijn precies het soort reacties die ik verwacht van organisaties die zich in proberen te dekken. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij de klant.

Je zou voor de gein eens de procedure zelf moeten doorlopen. Ik wordt nu neergezet als iemand die liegt, dom is, niet oplet. Maar ik heb niet eerder meegemaakt dat ik veel kosten betaald heb voordat er een DUIDELIJKE OVEREENKOMST was.

Een medewerker van de ANWB-winkel in Utrecht zei dat er in de week dat ik kwam klagen er al minstens vijf klanten waren met vergelijkbare klachten.

Ik hoop dat de ANWB dit serieus neemt.

Ik ga in iedergeval nooit meer gebruik maken van zo'n waardeloze dienst.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door witte angora »

De klant wil een visum.
De ANWB verwijst door naar de instantie waar het visum is te krijgen.
Om het visum te krijgen moet de klant aan die instantie betalen.
Dat de klant voor dat visum aan die instantie moet betalen is de schuld van de ANWB.

Vat ik het zo een beetje goed samen?

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
03 dec 2019 10:03
De klant wil een visum.
De ANWB verwijst door naar de instantie waar het visum is te krijgen.
Om het visum te krijgen moet de klant aan die instantie betalen.
Dat de klant voor dat visum aan die instantie moet betalen is de schuld van de ANWB.

Vat ik het zo een beetje goed samen?
Nee. Wat de mensen die hier klagen niet zeggen, althans niet met zoveel woorden, is dat de visumcentrale geen officiële instantie is. ANWB zou door moeten verwijzen naar officiële instanties, maar doet dat niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er zijn meerdere aanbieders van Visa.

Je kunt ook thuis op de computer zoeken waar het wat gaat kosten.
Ook op de Ambassade van dat land staat info.

Je mag zelf kiezen en de ANWB heeft dit ooit zelf gedaan maar nu uitbesteed.
Ze kunnen veel maar met zoveel landen en regels is het voor hun erg duur geworden om dit bij te houden.

Vele Visa diensten doen bepaalde landen en niet gehele wereld, die zijn vaak voordeliger!
Zelf goede ervaring met een Visa dienst die ook vliegticket of treinen aanbood... net als georganiseerde reizen en dat zonder enige extra kosten regelde dus het Ambassade tarief!

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door Eres »

thoob74 schrijft:
Dit zijn precies het soort reacties die ik verwacht van organisaties die zich in proberen te dekken. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij de klant.

Je zou het dus niet van een organisatie als de ANWB verwachten.
In het verleden kon je er zo’n beetje van op aan, dat wat de ANWB schreef/zei of reclame voor maakte, redelijk goed gecontroleerd en te vertrouwen was.
Men diende het belang van de consument en je ging ervan uit, dat oa doorverwijzen naar een organisatie behoorlijk betrouwbaar kon zijn.
Is de commercie misschien belangrijker geworden, mijn mening over de ANWB was al eerder door eigen ervaring bijgesteld.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door berndv »

kuklos schreef:
03 dec 2019 10:33
ANWB zou door moeten verwijzen naar officiële instanties, maar doet dat niet.
Het gaat nog veel verder dan doorverwijzen, ze zijn een soort partner. Je kunt de aanvraag bij de website doen, vervolgens kan je via de anwb-winkel de benodigde documenten laten versturen en later het visum daar in de winkel weer ophalen. Dat is in mijn ogen nog wel een stapje verder.

Maar aan de andere kant, welke "officiele" instanties zijn er voor het aanvragen van visa? Behalve aanvragen bij de ambassade van het betreffende land? Het CIBT is een wereldwijd opererende partij als dienstverlener in aanvragen van reisdocumenten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door renewouters »

berndv schreef:
03 dec 2019 12:14

Maar aan de andere kant, welke "officiele" instanties zijn er voor het aanvragen van visa? Behalve aanvragen bij de ambassade van het betreffende land? Het CIBT is een wereldwijd opererende partij als dienstverlener in aanvragen van reisdocumenten.
Nou, gewoon dus bij de ambassade. Waarom zou je het elders doen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door berndv »

renewouters schreef:
03 dec 2019 14:25
berndv schreef:
03 dec 2019 12:14

Maar aan de andere kant, welke "officiele" instanties zijn er voor het aanvragen van visa? Behalve aanvragen bij de ambassade van het betreffende land? Het CIBT is een wereldwijd opererende partij als dienstverlener in aanvragen van reisdocumenten.
Nou, gewoon dus bij de ambassade. Waarom zou je het elders doen?
De ANWB doet hierin zaken met 's werelds grootste partij in het aanvragen van reisdocumenten. ANWB kan je wel doorverwijzen naar de ambassade, dat klopt, maar dan moet de ANWB dus ook gaan bijhouden welke vereisten er zijn per land om een visum aan te vragen en de plek waar je dit dient aan te vragen, aangezien niet ieder land in Nederland is vertegenwoordigd.

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij sommige ambassades moet je 's ochtends in de rij gaan staan, heb ik wel eens gehoord. Dan is het toch handig als je dat niet zelf hoeft te doen.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door kuklos »

berndv schreef:
03 dec 2019 12:14
Maar aan de andere kant, welke "officiele" instanties zijn er voor het aanvragen van visa? Behalve aanvragen bij de ambassade van het betreffende land? Het CIBT is een wereldwijd opererende partij als dienstverlener in aanvragen van reisdocumenten.
Ik kan dit enkel voor de VS beantwoorden. En dat kan gewoon online, tegen veel lagere kosten dan de visumcentrale.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door berndv »

kuklos schreef:
03 dec 2019 16:11
berndv schreef:
03 dec 2019 12:14
Maar aan de andere kant, welke "officiele" instanties zijn er voor het aanvragen van visa? Behalve aanvragen bij de ambassade van het betreffende land? Het CIBT is een wereldwijd opererende partij als dienstverlener in aanvragen van reisdocumenten.
Ik kan dit enkel voor de VS beantwoorden. En dat kan gewoon online, tegen veel lagere kosten dan de visumcentrale.
Deels moet ik ja zeggen. Het ESTA document is makkelijk en voordelig aan te vragen. Mijn zwager reist in meer landen dan de VS en moest via de normale weg een visum aanvragen. Een DS-160 aanvraag is toch wel iets ingewikkelder. Juist omdat er al dergelijke regels en verschillende documenten gelden voor de VS is het voor mensen die niet vaak reizen zeker aan te raden om de aanvraag uit te besteden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
18 jun 2019 13:50
De ANWB verwijst u door, deze is geen partij in deze. U kunt aan een voorganger op straat ook de weg vragen, maar als er een straat afgesloten is kunt u die voorbijganger ook niet de schuld geven.
Deze vergelijking gaat mank. De ANWB is dan wel niet degene die het visum regelt, ze leent wel haar naam en logo aan de Visumcentrale. Een samenwerkingsverband: De ANWB noemt de Visacentrale haar 'partner', In ieder geval meer dan alleen 'de weg wijzen'. Je kunt de documenten voor de aanvraag inleveren bij een ANWB-winkel, de ANWB stuurt ze door, en later haal je je visum ook weer op bij die ANWB-winkel.
https://visumcentrale.nl/portal?login=anwb
https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... kazachstan

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door kweenie »

kuklos schreef:
03 dec 2019 10:33
Nee. Wat de mensen die hier klagen niet zeggen, althans niet met zoveel woorden, is dat de visumcentrale geen officiële instantie is. ANWB zou door moeten verwijzen naar officiële instanties, maar doet dat niet.
Dat doet de ANWB wél. Bij de algemene 'objectieve' landeninformatie wordt netjes verwezen naar de officiële site van het land.

Daarnaast biedt de ANWB allerlei diensten aan om het de leden makkelijker te maken, maar die niet noodzakelijk goedkoop zijn. Zoals bijvoorbeeld deze visumservice. Dat kan je tijd schelen, maar kost wel geld. De keus of je dan van die diensten gebruik wil maken ligt bij jou. Zo simpel is het

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door tttlocke »

En soms scheelt het geen tijd, maar kost het je wel meer geld.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: ANWB kiest niet voor leden maar voor dienstaanbieders

Ongelezen bericht door Arizonakid »

En even voor de duidelijkheid, een ESTA voor de USA is absoluut geen visum!

Gesloten