LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Is het wenselijk, dat consumenten verplicht worden te gaan pinnen ipv contante betaling?

Ja, ik betaal toch altijd al met pin of contactloos
11
27%
Nee, ik bepaal hoe ik wil betalen en niet de ondernemer.
6
15%
Nee, contant geld is nog steeds een wettelijk betaalmiddel en moet ook als dusdanig geaccepeerd worden.
23
56%
Geen mening.
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
25 nov 2018 10:57

Ik ga er vooralsnog echt niet van uit dat het contante betalen volledig zal verdwijnen .
Ik denk ook dat dat nog wel zal meevallen. Ik zie bij bv. Action 2 soorten kassa’s en bij de kassa met contant betalen staan toch ook nog steeds rijen mensen die daarvan gebruik maken.

Jvpjvp
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2018 21:00

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Jvpjvp »

Maar voor u allen. Wilde ik dit topic “clean” houden van voorbeelden. De Apotheek is een voorbeeld.

De stelling is simpel:

Kan / mag een onderneming in de consumentenbranche wettelijk uitgegeven contant geld, weigeren en de consument verplichten om gebruik te maken van electronische betalingen.
Of is de ondrneming verplicht om contanten te blijven accepteren. (Ook al gaat zijn voorkeur uit naar pin betalingen, om welke reden dan ook)

De rest (zoals de apotheek, de buitenlandse bezoeker(Fransman) zijn louter voorbeelden.

Ik zou eigenlijk ook benieuwd zijn, wat er gebeurd als je iets wil kopen. Bij de kassa weigerd de winkelier je contant geld. Je wil dus betalen met een wettig betaalmiddel, maar je mag niet betalen.
En vervolgens loopt je met het produckt naar buiten.

Immers zou ik zeggen dat het geen diefstal van goederen is, omdat je hebt het wilde betalen, maar je dat niet mocht betalen met een wettig betaalmiddel.


LET OP! Ik zet niemand aan tot bovenstaande handelswijze. Als u het aan durft, kunt u het er opwagen en zou ik graag de consequentie van u horen. Echter zijn de gevolgen van eerder genoemde handelswijze voor u zelf. Ik ga het zeker niet uitproberen, omdat de concequentie niet te overzien zijn en geen zin het om de rechter te ontmoeten
Laatst gewijzigd door Jvpjvp op 25 nov 2018 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door scontra »

.
Laatst gewijzigd door scontra op 25 nov 2018 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hier wat duidelijkheid https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen

Een ondernemer mag dus contant geld weigeren.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door scontra »

Jvpjvp schreef:
25 nov 2018 12:46
Maar voor u allen. Wilde ik dit topic “clean” houden van voorbeelden. De Apotheek is een voorbeeld.
Heb n.a.v. uw opmerking even 'schoonmaak' gehouden ! :oops:

Jvpjvp
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2018 21:00

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Jvpjvp »

Jvpjvp schreef:
25 nov 2018 12:46
Maar voor u allen. Wilde ik dit topic “clean” houden van voorbeelden. De Apotheek is een voorbeeld.

De stelling is simpel:

Kan / mag een onderneming in de consumentenbranche wettelijk uitgegeven contant geld, weigeren en de consument verplichten om gebruik te maken van electronische betalingen.
Of is de ondrneming verplicht om contanten te blijven accepteren. (Ook al gaat zijn voorkeur uit naar pin betalingen, om welke reden dan ook)

De rest (zoals de apotheek, de buitenlandse bezoeker(Fransman) zijn louter voorbeelden.
Laatst gewijzigd door Jvpjvp op 25 nov 2018 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jvpjvp schreef:
25 nov 2018 12:59
Jvpjvp schreef:
25 nov 2018 12:46
Maar voor u allen. Wilde ik dit topic “clean” houden van voorbeelden. De Apotheek is een voorbeeld.

De stelling is simpel:

Kan / mag een onderneming in de consumentenbranche wettelijk uitgegeven contant geld, weigeren en de consument verplichten om gebruik te maken van electronische betalingen.
Of is de ondrneming verplicht om contanten te blijven accepteren. (Ook al gaat zijn voorkeur uit naar pin betalingen, om welke reden dan ook)

De rest (zoals de apotheek, de buitenlandse bezoeker(Fransman) zijn louter voorbeelden.

Ik zou eigenlijk ook benieuwd zijn, wat er gebeurd als je iets wil kopen. Bij de kassa weigerd de winkelier je contant geld. Je wil dus betalen met een wettig betaalmiddel, maar je mag niet betalen.
En vervolgens loopt je met het produckt naar buiten.

Immers zou ik zeggen dat het geen diefstal van goederen is, omdat je hebt het wilde betalen, maar je dat niet mocht betalen met een wettig betaalmiddel.


LET OP! Ik zet niemand aan tot bovenstaande handelswijze. Als u het aan durft, kunt u het er op wagen en zou ik daarna ook graag de consequentie van u horen.
Echter zijn de gevolgen van eerder genoemde handelswijze voor u zelf!
Ik ga het zeker niet uitproberen, omdat de concequentie niet te overzien zijn en ik ook geen zin het om de rechter te ontmoeten

Op deze manier wordt dit een tamelijk onzinnig topic.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
25 nov 2018 13:03
Op deze manier wordt dit een tamelijk onzinnig topic.

Meestal met de topics van kleine hansje.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Erthanax »

En met zo'n vraag wilt u het topic "clean" houden?

Wat denkt u zelf dat er gebeurt als u, om wat voor reden ook, zonder te betalen met spullen de winkel uitloopt?

En dan ook nog zo'n laf voorbehoud er achteraan. Flauw hoor.

Zeer privé: Dit topic heeft volgens mij niets te maken met de persoon waaraan u refereert.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 25 nov 2018 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jvpjvp schreef:
25 nov 2018 12:46
Kan / mag een onderneming in de consumentenbranche wettelijk uitgegeven contant geld, weigeren en de consument verplichten om gebruik te maken van electronische betalingen.
Zoals ik al eerder aangaf: ja.
Jvpjvp schreef:
25 nov 2018 12:46
Of is de ondrneming verplicht om contanten te blijven accepteren. (Ook al gaat zijn voorkeur uit naar pin betalingen, om welke reden dan ook)
Nee.

Makkelijker kan het niet. De linken met meer informatie zijn al gegeven.

Jvpjvp
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2018 21:00

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Jvpjvp »

Beste Lowieze en Erthanax,

Mijn gedachten waren sneller, dan mijn verstand. Vandaar dat ik mijn bericht heb aangepast. Als Lowieze zijn citaat ook aanpast, is het weer opgelost.

Sorry, en bedank voor jullie reactie.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kunt u niet beter met bitcoins betalen, of met revolut, om wat alternatieven te noemen? Daarover is op dit forum ook het een en ander te vinden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door renewouters »

Je zou als apotheek of winkelier de kosten voor de extra risico's van cash betalen door kunnen berekenen aan de klanten die per se cash willen betalen. En dan na een jaar stoppen met cash omdat niemand meer met cash wil betalen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
25 nov 2018 12:02
Lady1234 schreef:
25 nov 2018 11:40
Er staat ook, “heeft u geen pin, dan blijft contant betalen mogelijk”.

Waar ziet u dat staan? Alle apotheken in mijn stad zijn overgenomen door Benu en daar liggen flyers op de balie waarop staat dat er per 1 januari alleen gepind kan worden. Dus contant betalen is dan niet meer mogelijk.
Op die genoemde site dus.

“Op een andere manier betalen dan met pin
Rekent u uw medicijnen liever niet af met uw pinpas? Dan kunt u vaak kiezen voor automatische afschrijving. Uw BENU Apotheek schrijft het te betalen bedrag dan van uw bankrekening af. Heeft u geen pin, dan blijft contant betalen mogelijk. Voor meer informatie kunt u terecht bi”

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er worden ook geen kosten berekend als je met pin betaalt, waarom dan wel met cash?

En iemand heeft het over betaalkaarten, die zijn echt al antiek.

patjepayer
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:49

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door patjepayer »

MichielFRL schreef:
25 nov 2018 13:10
patjepayer schreef:
25 nov 2018 12:27
maar ook voor mensen met weinig geld is contant betalen een manier om overzicht in de variabele kosten te houden.
Juist het tegenovergestelde!
Als ik in bijvoorbeeld Duitsland een tijdje niet heb kunnen betalen met betaalkaarten heb ik geen idee meer wat ik waar aan uitgegeven heb.
Bij betalen met betaalkaarten staat alles keurig in de app en kan je indien gewenst zelf met een druk op de knop categoriseren.
Gaat bij mij om de dagelijkse/wekelijkse boodschappen bij beperkt budget.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door blont007 »

Geld moet rollen, bekende uitspraak toch en economisch gezien juist. Dus al dat contant maar bewaren voor onze vakantie trip in het buitenland, daar zijn ze gek op contant. Bovendien een pinpas rolt niet en is zo rechthoekig als wat, en ik wil graag zelf uit vrije wil bepalen op welke manier ik betaal.

Pinnen maar hoor!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben benieuwd wat al die apothekers gaan doen als er weer eens een pinstoring is. Alleen met pin betalen behalve vandaag?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
25 nov 2018 13:08
....Zeer privé: Dit topic heeft volgens mij niets te maken met de persoon waaraan u refereert.
Erthanax , ik denk dat ' Zeer Privé ' toch gelijk heeft hoor :wink:

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Misschien ook wel, maar ik mis het kenmerkend taalgebruik. Verder niet van belang.
Ik vind het prettig om de keuze te hebben, contant of PIN. Maar als mijn apotheek alleen PIN zou accepteren (ik weet het werkelijk niet), zou me dat niets uitmaken.

Gesloten