Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Is het wenselijk, dat consumenten verplicht worden te gaan pinnen ipv contante betaling?

Ja, ik betaal toch altijd al met pin of contactloos
11
27%
Nee, ik bepaal hoe ik wil betalen en niet de ondernemer.
6
15%
Nee, contant geld is nog steeds een wettelijk betaalmiddel en moet ook als dusdanig geaccepeerd worden.
23
56%
Geen mening.
1
2%

Totaal aantal stemmen: 41

Bob Schurkjens

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 25 nov 2018 14:13

Ben benieuwd wat al die apothekers gaan doen als er weer eens een pinstoring is. Alleen met pin betalen behalve vandaag?

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 25 nov 2018 14:52

Erthanax schreef:
25 nov 2018 13:08
....Zeer privé: Dit topic heeft volgens mij niets te maken met de persoon waaraan u refereert.
Erthanax , ik denk dat ' Zeer Privé ' toch gelijk heeft hoor :wink:

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 25 nov 2018 15:07

Misschien ook wel, maar ik mis het kenmerkend taalgebruik. Verder niet van belang.
Ik vind het prettig om de keuze te hebben, contant of PIN. Maar als mijn apotheek alleen PIN zou accepteren (ik weet het werkelijk niet), zou me dat niets uitmaken.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 25 nov 2018 15:20

Is idd verder niet van belang.

Ook hier willen de apotheken alleen nog pinbetalingen....dan weet ik het en houd er rekening mee.
Paar weken terug nog in den Haag....in de lounge vh theater ook alleen nog pinbetaling mogelijk dus het wordt meer en meer gemeengoed blijkbaar.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 25 nov 2018 16:00

patjepayer schreef:
25 nov 2018 13:36
MichielFRL schreef:
25 nov 2018 13:10
patjepayer schreef:
25 nov 2018 12:27
maar ook voor mensen met weinig geld is contant betalen een manier om overzicht in de variabele kosten te houden.
Juist het tegenovergestelde!
Als ik in bijvoorbeeld Duitsland een tijdje niet heb kunnen betalen met betaalkaarten heb ik geen idee meer wat ik waar aan uitgegeven heb.
Bij betalen met betaalkaarten staat alles keurig in de app en kan je indien gewenst zelf met een druk op de knop categoriseren.
Gaat bij mij om de dagelijkse/wekelijkse boodschappen bij beperkt budget.
Betaalkaarten, Maestro pas, V-Pay pas, MasterCard pas etcetera

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w » 25 nov 2018 18:02

patjepayer schreef:
MichielFRL schreef:
patjepayer schreef:
25 nov 2018 12:27
maar ook voor mensen met weinig geld is contant betalen een manier om overzicht in de variabele kosten te houden.
Als ik in bijvoorbeeld Duitsland een tijdje niet heb kunnen betalen met betaalkaarten heb ik geen idee meer wat ik waar aan uitgegeven heb.
Bij betalen met betaalkaarten staat alles keurig in de app en kan je indien gewenst zelf met een druk op de knop categoriseren.
Ook die dagelijkse/wekelijkse boodschappen verschijnen tot op de cent nauwkeurig in de app van de bank. Het overzicht van de betalingen en actuele saldo is op elk moment op te vragen. Daarnaast heb je tegenwoordig bovendien de mogelijkheid om de nog komende terugkerende af- en bijschrijvingen in te zien, zodat je ook daarop goed overzicht houdt wanneer je je digitale huishoudboekje in de gaten houdt. En dat allemaal zonder zelf allerlei notities te moeten maken.

Echt, digitaal is het allemaal heel makkelijk en veel nauwkeuriger bij te houden.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 25 nov 2018 18:49

Maar gewoon briefjes in je portefeuille en munten in je portemonnee is ook heel plezierig.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 25 nov 2018 19:03

Lady1234 schreef:
25 nov 2018 18:49
Maar gewoon briefjes in je portefeuille en munten in je portemonnee is ook heel plezierig.
Nou nee

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 25 nov 2018 20:06

Bob Schurkjens schreef:
25 nov 2018 14:13
Ben benieuwd wat al die apothekers gaan doen als er weer eens een pinstoring is. Alleen met pin betalen behalve vandaag?
Pinstoringen zijn zeldzamer dan overvallen.
Als de pinmachines niet werken kan je altijd nog een machtiging vragen van de klanten. De impact van een overval is oneindig veel groter voor het personeel.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 25 nov 2018 20:18

Ik mag toch hopen dat overvallen zeldzamer zijn dan pinstoringen.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 25 nov 2018 20:24

Daar staat dan weer tegenover dat ik verscheidene keren niet heb kunnen betalen door een PIN-storing, maar nog nooit vanwege een overval. Dit terzijde.

Gezien de kosten van het aanhouden van contant geld en het risico en de gevolgen van een overval, kan ik me goed voorstellen dat neringdoenden van contant geld af willen en het liefst alleen PIN-transacties doen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 25 nov 2018 20:27

Ivo.w schreef:
25 nov 2018 18:02
patjepayer schreef:
MichielFRL schreef:

Ook die dagelijkse/wekelijkse boodschappen verschijnen tot op de cent nauwkeurig in de app van de bank. Het overzicht van de betalingen en actuele saldo is op elk moment op te vragen. Daarnaast heb je tegenwoordig bovendien de mogelijkheid om de nog komende terugkerende af- en bijschrijvingen in te zien, zodat je ook daarop goed overzicht houdt wanneer je je digitale huishoudboekje in de gaten houdt. En dat allemaal zonder zelf allerlei notities te moeten maken.

Echt, digitaal is het allemaal heel makkelijk en veel nauwkeuriger bij te houden.
Voor iemand die met geld om kan gaan: helemaal eens. Voor de grote groep die dat echter niet kan, is onderzocht en aangetoond dat contant betalen voor minder problemen zorgt dan pinnen. Echt geld geef je minder makkelijk uit dan digitaal geld.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 25 nov 2018 20:30

moederslink schreef:
25 nov 2018 14:52
Erthanax schreef:
25 nov 2018 13:08
....Zeer privé: Dit topic heeft volgens mij niets te maken met de persoon waaraan u refereert.
Erthanax , ik denk dat ' Zeer Privé ' toch gelijk heeft hoor :wink:
Echt niet, die had zijn zaakjes heel wat beter op orde én een compleet andere zinsopbouw en gedachtengang.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 25 nov 2018 20:52

Ik denk dat veel ouderen het niet vervelend zouden vinden om weer girobetaalkaarten en eurocheques te gebruiken. En dan te bedenken dat de jeugd werkelijk geen idee heeft hoe dat werkt.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 25 nov 2018 20:59

In het buitenland zie ik dat nog wel eens, in Frankrijk zelfs nog bij de supermarkt. Ik ben blij dat ik een paar stappen verder ben in het betaalverkeer.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 25 nov 2018 21:15

Ja, leuk die cheques in Frankrijk.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 25 nov 2018 23:17

renewouters schreef:
25 nov 2018 20:06
Bob Schurkjens schreef:
25 nov 2018 14:13
Pinstoringen zijn zeldzamer dan overvallen.
Als de pinmachines niet werken kan je altijd nog een machtiging vragen van de klanten. De impact van een overval is oneindig veel groter voor het personeel.
Zie ik niet zo snel gebeuren. Stel U een drukke zaterdagmiddag voor in de supermarkt. Landelijke pinstoring. U dacht toch niet dat men al die wachtende klanten om een machtiging gaat vragen ? Bij de laatste landelijke pinstoring liep in toevallig in de Appie toen de storing optrad. Afrekenen, even naar de pinautomaat (in de winkel) en contant afrekenen. Klanten die binnenkwamen werd vriendelijk verzocht om vooraf even te pinnen.
Een machtiging heeft in dat geval het nadeel dat er daarna nog uitgaven daarna gedaan kunnen zijn waardoor het saldo niet (meer) toereikend is. En dan wordt de afschrijving geweigerd. Er zit immers enige tijd tussen de afgifte en de verwerking van de machtiging. (nog afgezien van het extra werk dat het kost). Dus die afgifte van een machtiging zie ik zo snel nog niet gebeuren.

Daarnaast, contant geld is altijd nog een backup ingeval van een pinstoring. En ook het argument van Moneyman klopt: er zijn groepen die beter met fysiek geld kunnen omgaan dan volledig digitaal. O.a. het Nibud heeft hier onderzoek naar gedaan.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 » 25 nov 2018 23:49

Dat het aantal overvallen groter zou zijn dan het aantal pinstoringen valt nog te bezien. Zomaar wat data uit de afgelopen 2 maanden dat er pinstoringen zijn: 24/11, 15/11, 14/11, 31/10, 29/10, 19/10, 17/10, 14/10, 08/10, 04/10. (bron: allestoringen.nl)
Betreft zeker geen landelijke storingen maar in een deel van Nederland.
Vaak betreft het de dataverbinding die uitvalt. Het is en blijft techniek dus 100% storingsvrij kan niet gegarandeerd worden.
(denk even aan internet toegang die uitvalt, dan zijn we met z'n allen "in paniek"). Dus een back up in de vorm van fysiek geld blijft noodzakelijk. Overigens loopt Nederland voorop wat pinbetalingen betreft, in andere Europese landen worden nog meer contante
dan pinbetalingen gedaan. En ook met grotere coupures. Een voordeel: bij de recente vernieuwing van de Eurobiljetten is besloten dat het biljet van 500 niet meer wordt "bijgewerkt" maar wordt "uitgefaseerd" (kortom, als het bij de bank komt, wordt het uit roulatie genomen).

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 26 nov 2018 00:18

Ja, “pinstoringen” wel erg grappig. Ik betaal als het even kan contant.

Tijdje terug, niet in portemonnee gekeken, moest ik even afrekenen bij Jumbo. Gering bedrag. Ca. € 20,00, maar ik trof het, die dag werden alle pin betalingen van ing dubbel afgeschreven. Geen ramp, volgende dag stond het er weer bij.

Maar je zult maar een tv van €1.500 of zo gekocht hebben, kon je nadien wellicht geen boodschapoen meer doen.

Persoonlijk snap ik de aversie tegen contant geld niet.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 26 nov 2018 09:09

Lady1234 schreef:
26 nov 2018 00:18
Ja, “pinstoringen” wel erg grappig. Ik betaal als het even kan contant.

Tijdje terug, niet in portemonnee gekeken, moest ik even afrekenen bij Jumbo. Gering bedrag. Ca. € 20,00, maar ik trof het, die dag werden alle pin betalingen van ing dubbel afgeschreven. Geen ramp, volgende dag stond het er weer bij.

Maar je zult maar een tv van €1.500 of zo gekocht hebben, kon je nadien wellicht geen boodschapoen meer doen.

Persoonlijk snap ik de aversie tegen contant geld niet.

Hoe vaak zal het voorkomen dat je een groot bedrag met pin hebt betaald en dat dan ook je bank het bedrag dubbel afschrijft?
Ik snap persoonlijk de mensen niet die niet cash kunnen afrekenen en dan tegen de cassiere zeggen: ik moet even geld pinnen hoor, dan kom ik terug. Waarom pin je je boodschappen dan niet in de winkel?
Ik zie ook veel oudere mensen met een portemonnee vol met briefjes cash. Ik vind dat niet veilig, maar waarschijnlijk staan die mensen daar niet bij stil.

Plaats reactie