LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Is het wenselijk, dat consumenten verplicht worden te gaan pinnen ipv contante betaling?

Ja, ik betaal toch altijd al met pin of contactloos
11
27%
Nee, ik bepaal hoe ik wil betalen en niet de ondernemer.
6
15%
Nee, contant geld is nog steeds een wettelijk betaalmiddel en moet ook als dusdanig geaccepeerd worden.
23
56%
Geen mening.
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 41

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door moederslink »

Is idd verder niet van belang.

Ook hier willen de apotheken alleen nog pinbetalingen....dan weet ik het en houd er rekening mee.
Paar weken terug nog in den Haag....in de lounge vh theater ook alleen nog pinbetaling mogelijk dus het wordt meer en meer gemeengoed blijkbaar.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Ivo.w »

patjepayer schreef:
25 nov 2018 13:36
MichielFRL schreef:
25 nov 2018 13:10
patjepayer schreef:
25 nov 2018 12:27
maar ook voor mensen met weinig geld is contant betalen een manier om overzicht in de variabele kosten te houden.
Juist het tegenovergestelde!
Als ik in bijvoorbeeld Duitsland een tijdje niet heb kunnen betalen met betaalkaarten heb ik geen idee meer wat ik waar aan uitgegeven heb.
Bij betalen met betaalkaarten staat alles keurig in de app en kan je indien gewenst zelf met een druk op de knop categoriseren.
Gaat bij mij om de dagelijkse/wekelijkse boodschappen bij beperkt budget.
Ook die dagelijkse/wekelijkse boodschappen verschijnen tot op de cent nauwkeurig in de app van de bank. Het overzicht van de betalingen en actuele saldo is op elk moment op te vragen. Daarnaast heb je tegenwoordig bovendien de mogelijkheid om de nog komende terugkerende af- en bijschrijvingen in te zien, zodat je ook daarop goed overzicht houdt wanneer je je digitale huishoudboekje in de gaten houdt. En dat allemaal zonder zelf allerlei notities te moeten maken.

Echt, digitaal is het allemaal heel makkelijk en veel nauwkeuriger bij te houden.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar gewoon briefjes in je portefeuille en munten in je portemonnee is ook heel plezierig.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
25 nov 2018 18:49
Maar gewoon briefjes in je portefeuille en munten in je portemonnee is ook heel plezierig.
Nou nee

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door renewouters »

Bob Schurkjens schreef:
25 nov 2018 14:13
Ben benieuwd wat al die apothekers gaan doen als er weer eens een pinstoring is. Alleen met pin betalen behalve vandaag?
Pinstoringen zijn zeldzamer dan overvallen.
Als de pinmachines niet werken kan je altijd nog een machtiging vragen van de klanten. De impact van een overval is oneindig veel groter voor het personeel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik mag toch hopen dat overvallen zeldzamer zijn dan pinstoringen.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Daar staat dan weer tegenover dat ik verscheidene keren niet heb kunnen betalen door een PIN-storing, maar nog nooit vanwege een overval. Dit terzijde.

Gezien de kosten van het aanhouden van contant geld en het risico en de gevolgen van een overval, kan ik me goed voorstellen dat neringdoenden van contant geld af willen en het liefst alleen PIN-transacties doen.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
25 nov 2018 18:02
patjepayer schreef:
25 nov 2018 13:36
MichielFRL schreef:
25 nov 2018 13:10


Juist het tegenovergestelde!
Als ik in bijvoorbeeld Duitsland een tijdje niet heb kunnen betalen met betaalkaarten heb ik geen idee meer wat ik waar aan uitgegeven heb.
Bij betalen met betaalkaarten staat alles keurig in de app en kan je indien gewenst zelf met een druk op de knop categoriseren.
Gaat bij mij om de dagelijkse/wekelijkse boodschappen bij beperkt budget.
Ook die dagelijkse/wekelijkse boodschappen verschijnen tot op de cent nauwkeurig in de app van de bank. Het overzicht van de betalingen en actuele saldo is op elk moment op te vragen. Daarnaast heb je tegenwoordig bovendien de mogelijkheid om de nog komende terugkerende af- en bijschrijvingen in te zien, zodat je ook daarop goed overzicht houdt wanneer je je digitale huishoudboekje in de gaten houdt. En dat allemaal zonder zelf allerlei notities te moeten maken.

Echt, digitaal is het allemaal heel makkelijk en veel nauwkeuriger bij te houden.
Voor iemand die met geld om kan gaan: helemaal eens. Voor de grote groep die dat echter niet kan, is onderzocht en aangetoond dat contant betalen voor minder problemen zorgt dan pinnen. Echt geld geef je minder makkelijk uit dan digitaal geld.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
25 nov 2018 14:52
Erthanax schreef:
25 nov 2018 13:08
....Zeer privé: Dit topic heeft volgens mij niets te maken met de persoon waaraan u refereert.
Erthanax , ik denk dat ' Zeer Privé ' toch gelijk heeft hoor :wink:
Echt niet, die had zijn zaakjes heel wat beter op orde én een compleet andere zinsopbouw en gedachtengang.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik denk dat veel ouderen het niet vervelend zouden vinden om weer girobetaalkaarten en eurocheques te gebruiken. En dan te bedenken dat de jeugd werkelijk geen idee heeft hoe dat werkt.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Erthanax »

In het buitenland zie ik dat nog wel eens, in Frankrijk zelfs nog bij de supermarkt. Ik ben blij dat ik een paar stappen verder ben in het betaalverkeer.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, leuk die cheques in Frankrijk.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, “pinstoringen” wel erg grappig. Ik betaal als het even kan contant.

Tijdje terug, niet in portemonnee gekeken, moest ik even afrekenen bij Jumbo. Gering bedrag. Ca. € 20,00, maar ik trof het, die dag werden alle pin betalingen van ing dubbel afgeschreven. Geen ramp, volgende dag stond het er weer bij.

Maar je zult maar een tv van €1.500 of zo gekocht hebben, kon je nadien wellicht geen boodschapoen meer doen.

Persoonlijk snap ik de aversie tegen contant geld niet.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
26 nov 2018 00:18
Ja, “pinstoringen” wel erg grappig. Ik betaal als het even kan contant.

Tijdje terug, niet in portemonnee gekeken, moest ik even afrekenen bij Jumbo. Gering bedrag. Ca. € 20,00, maar ik trof het, die dag werden alle pin betalingen van ing dubbel afgeschreven. Geen ramp, volgende dag stond het er weer bij.

Maar je zult maar een tv van €1.500 of zo gekocht hebben, kon je nadien wellicht geen boodschapoen meer doen.

Persoonlijk snap ik de aversie tegen contant geld niet.

Hoe vaak zal het voorkomen dat je een groot bedrag met pin hebt betaald en dat dan ook je bank het bedrag dubbel afschrijft?
Ik snap persoonlijk de mensen niet die niet cash kunnen afrekenen en dan tegen de cassiere zeggen: ik moet even geld pinnen hoor, dan kom ik terug. Waarom pin je je boodschappen dan niet in de winkel?
Ik zie ook veel oudere mensen met een portemonnee vol met briefjes cash. Ik vind dat niet veilig, maar waarschijnlijk staan die mensen daar niet bij stil.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
26 nov 2018 00:18
Ja, “pinstoringen” wel erg grappig. Ik betaal als het even kan contant.

Tijdje terug, niet in portemonnee gekeken, moest ik even afrekenen bij Jumbo. Gering bedrag. Ca. € 20,00, maar ik trof het, die dag werden alle pin betalingen van ing dubbel afgeschreven. Geen ramp, volgende dag stond het er weer bij.

Maar je zult maar een tv van €1.500 of zo gekocht hebben, kon je nadien wellicht geen boodschapoen meer doen.

Persoonlijk snap ik de aversie tegen contant geld niet.
Ik snap die aversie tegen elektronische betalingen dan weer niet. Ik mijd alle plekken waar alleen nog cash kan worden betaald ( die hebben pech ) en zoveel mogelijk kassa's en plekken waar ook nog anders kan worden betaald dan via pin. En daarin ben ik echt niet meer de enige.

Kijken in de portemonnee naar je cash geld? Dat wordt lastig :mrgreen:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door berndv »

Wat ik niet snap is dat mensen steeds maar weer blijven schermen met hun "het is toch een wettelijk betaalmiddel". Dat is echt zo'n geval van klok en klepel. Dat het een wettelijk betaalmiddel is wil niet zeggen dat het een verplicht en opgelegd betaalmiddel is. Altijd die reacties als het gaat om afronden ook. "Als ik wil betalen met 1 en 2 eurocenten dan heeft de winkel dat maar te accepteren, want het is toch een wettelijk betaalmiddel".

Maar goed, het blijft lastig, als ik de stand van de poll bekijk vind ik het zelfs bedroevend.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat mensen graag zelf willen bepalen hoe ze betalen vind ik niet het ergste.. dat ze om die vrijheid te bereiken echter dezelfde vrijheid bij een ander willen wegnemen vind ik dan wel weer verontrustend.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lowieze »

berndv schreef:
26 nov 2018 09:19
Wat ik niet snap is dat mensen steeds maar weer blijven schermen met hun "het is toch een wettelijk betaalmiddel". Dat is echt zo'n geval van klok en klepel. Dat het een wettelijk betaalmiddel is wil niet zeggen dat het een verplicht en opgelegd betaalmiddel is. Altijd die reacties als het gaat om afronden ook. "Als ik wil betalen met 1 en 2 eurocenten dan heeft de winkel dat maar te accepteren, want het is toch een wettelijk betaalmiddel".

Maar goed, het blijft lastig, als ik de stand van de poll bekijk vind ik het zelfs bedroevend.

Gelukkig is de wereld groter dan die 24 mensen die gestemd hebben.
Verder ben ik het helemaal met u eens.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door renewouters »

berndv schreef:
26 nov 2018 09:19
Wat ik niet snap is dat mensen steeds maar weer blijven schermen met hun "het is toch een wettelijk betaalmiddel". Dat is echt zo'n geval van klok en klepel. Dat het een wettelijk betaalmiddel is wil niet zeggen dat het een verplicht en opgelegd betaalmiddel is. Altijd die reacties als het gaat om afronden ook. "Als ik wil betalen met 1 en 2 eurocenten dan heeft de winkel dat maar te accepteren, want het is toch een wettelijk betaalmiddel".

Maar goed, het blijft lastig, als ik de stand van de poll bekijk vind ik het zelfs bedroevend.
Het zou mij niet verbazen dat als het andersom was (een winkelier die alleen cash accepteert) de polluitslag precies andersom was. Veel Nederlanders hebben nogal een hoog Calimero gehalte, dus als "de hoge heren" iets besluiten ben je per definitie tegen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dacht je niet dat als er alleen per pin betaald kan worden , dat nederland failliet gaat . Nou ik denk het wel .

Gesloten