LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Is het wenselijk, dat consumenten verplicht worden te gaan pinnen ipv contante betaling?

Ja, ik betaal toch altijd al met pin of contactloos
11
27%
Nee, ik bepaal hoe ik wil betalen en niet de ondernemer.
6
15%
Nee, contant geld is nog steeds een wettelijk betaalmiddel en moet ook als dusdanig geaccepeerd worden.
23
56%
Geen mening.
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Jvpjvp
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2018 21:00

Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Jvpjvp »

Vandaag kwam ik bij de Apotheek en zie ik de volgende mededeling staan:
Vanaf 1 januari 2019, kunt u allen nog maar per pin bij ons betalen en niet meer contant
Wat je ook vaak ziet is
wij accepteren geen briefgekd van 100 / 500 euro
Het valt mij op, dat ik dit steeds vaker zie, ondat dat winkeliers of ondernemers, af willen van contante betalingen. Vaak word als reden de veiligheid aangedragen
Iets wat ze niet zeggen, is dat het ook kostenbesparende maatregelingen zijn, omdat de ondernemer steeds vaker voor storten van geld, of het verkrijgen van wisselgeld moet betaken aan zijn bank. Maar dat terzijde:

Vraagstelling / discussie
Ik vraag me eigenlijk af, of het weigeren van contante betalingen of het weigeren van bepaalde briefgeld wettelijk wel mag.
Immers is het geld een (europeesch) wettelijk betaalmiddel en zal dus ook door de ondernemer geaccepteerd moeten worden als iemand daar mee wil betalen.
Of heb ik het mis.

Het polletje
Ook ben ik benieuwd naar de meningen, of deze verandering wel wenselijk is. Daarvoor heb ik dus ook een klein pol(letje) opgezet.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09
Beste antwoord
Gekozen door Jvpjvp

Re: Nog maar 1 betaalmogelijkheid, namelijk PIN

door Lowieze » 25 nov 2018 12:50

Hier wat duidelijkheid https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen

Een ondernemer mag dus contant geld weigeren.
NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen

Er is dus geen verplichting om bij een winkel op elke manier dan ook te kunnen betalen.

En de reden dat winkeliers geen grote biljetten accepteren is enerzijds de kans op valse biljetten, maar anderzijds een veiligheidsissue. Immers, iemand die betaald met groot geld moet ook wisselgeld terug krijgen. Meer wisselgeld terug geven is meer geld in de kassa. Kassageld is dood geld waar niets mee gedaan kan worden. Krijg je net een aantal klanten achter elkaar met groot geld kan je de volgende geen geld meer terug geven.

Maar deze discussie is onlangs nog gevoerd hier. Echter is die gesloten. Dat zal niet zonder reden zijn"
viewtopic.php?f=93&t=186669&p=2593439&h ... n#p2593439

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door scontra »

Papier en muntgeld zijn een 'wettig' betaalmiddel, maar dat wil niet automatisch zeggen dat het ook als betaalmiddel geaccepteerd moet worden.
Als een winkelier geen contanten (meer) wil accepteren dan is dat zijn keuze.
Wil de klant daarin niet meegaan, dan is dat aan de klant en die heeft dan de keuze om hierin mee te gaan of om dan maar ergens anders het gewenste artikel te gaan kopen.
Op veel plaatsen kan al niet meer met contanten worden betaald, zoals bijv. in een zeer groot deel van het OV.
Het zal wennen zijn, maar deze weg die is/wordt ingeslagen zal onomkeerbaar blijken zijn, net als het verdwijnen van "Zwarte Piet". :mrgreen:
Het veranderen begint kleinschalig, maar verspreidt zich als een olievlek.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat men bij een apotheek niet met een briefje van € 500 kan betalen, lijkt me heel begrijpelijk, behalve als u voor € 490 medicijnen moet afrekenen.

Maar persoonlijk zou ik een andere apotheek zoeken als ik niet gewoon contant zou kunnen betalen.

De Ned. bank maakt zich ook al zorgen over het dalende gebruik van contant geld.

https://www.telegraaf.nl/financieel/273 ... um=organic

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zeer recent is alles hierover wel gezegd in dat andere topic.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door scontra »

.
Laatst gewijzigd door scontra op 25 nov 2018 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door piet987654 »

De reden dat de overheid dit promoot is erg simpel. Op het moment dat iemand zijn contanten nergens meer kwijt kan, is het afgelopen met zwart bijverdienen, Dat gaat vrijwel altijd contant. Die opgeblazen pin automaten dat is alleen maar in het voordeel van de overheid,
immers als de mensen bang (gemaakt?) worden om contant te betalen, gaat iedereen vanzelf pinnen. Binnen zeer korte tijd zal iedereen
die contant betaald worden aangekeken met een blik van, Zeker iemand die dat geld ergens zwart heeft verdient, anders betaalde hij
niet contant. Geniaal bedacht van de overheid om op zo een manier zwart bij verdienen een stuk lastiger te maken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mocht ik al naar een apotheek moeten, dan worden die kosten gedeclareerd bij mijn zorgverzekeraar.

De overheid promoot dat helemaal niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door moederslink »

piet987654 schreef:
25 nov 2018 10:48
De reden dat de overheid dit promoot is erg simpel. Op het moment dat iemand zijn contanten nergens meer kwijt kan, is het afgelopen met zwart bijverdienen, Dat gaat vrijwel altijd contant. Die opgeblazen pin automaten dat is alleen maar in het voordeel van de overheid,
immers als de mensen bang (gemaakt?) worden om contant te betalen, gaat iedereen vanzelf pinnen. Binnen zeer korte tijd zal iedereen
die contant betaald worden aangekeken met een blik van, Zeker iemand die dat geld ergens zwart heeft verdient, anders betaalde hij
niet contant. Geniaal bedacht van de overheid om op zo een manier zwart bij verdienen een stuk lastiger te maken.
Nou Piet, dat lijkt mij niet....contant betalen is voor veel mensen ( vooral ouderen ) nog steeds prettig om zo het overzicht te kunnen houden en dat betekent uiteraard niet dat dat geld ' zwart verdiend ' is .
Ze nemen 1x p.w geld hh geld op om hun boodschappen mee te betalen .
Ik ga er vooralsnog echt niet van uit dat het contante betalen volledig zal verdwijnen .

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
25 nov 2018 10:36

Maar persoonlijk zou ik een andere apotheek zoeken als ik niet gewoon contant zou kunnen betalen.

Ik denk, gezien dit artikel, dat het moeilijk wordt nog een apotheek te vinden die contant geld accepteert in 2019.
https://www.pw.nl/nieuws/2018/ketens-st ... ly-betalen

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
25 nov 2018 11:03
Lady1234 schreef:
25 nov 2018 10:36

Maar persoonlijk zou ik een andere apotheek zoeken als ik niet gewoon contant zou kunnen betalen.

Ik denk, gezien dit artikel, dat het moeilijk wordt nog een apotheek te vinden die contant geld accepteert in 2019.
https://www.pw.nl/nieuws/2018/ketens-st ... ly-betalen

Ook bij de BENU apotheken wordt per 1-2-2019 over gegaan op alleen pinnen https://www.benuapotheek.nl/over-benu/nieuws
Zelfstandige apothekers zijn nauwelijks nog te vinden. Zelfs niet in de randstad.

Jvpjvp
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2018 21:00

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Jvpjvp »

NeoDutchio schreef:
25 nov 2018 09:07

Maar deze discussie is onlangs nog gevoerd hier. Echter is die gesloten. Dat zal niet zonder reden zijn"
viewtopic.php?f=93&t=186669&p=2593439&h ... n#p2593439
De discussie waar naar word verwezen, heeft te maken met het feit dat in de winkels, bij bepaalde kassa’s alleen met pin betaald kan worden. Dat is iets anders dan wasr we het nu over hebben.

We hebben het hier over een ondernemer welke geen contant geld meer wil accepteren en alleen nog pin. (In het verweze toppic is gewoon betalingen bij de indernemer wel mogelijk is, alleen bij bepaalde kassa’s.)
Er is dus voor de klant alleen pin betaling kunt verrichten of niet.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
25 nov 2018 11:09
Lowieze schreef:
25 nov 2018 11:03
Lady1234 schreef:
25 nov 2018 10:36

Maar persoonlijk zou ik een andere apotheek zoeken als ik niet gewoon contant zou kunnen betalen.

Ik denk, gezien dit artikel, dat het moeilijk wordt nog een apotheek te vinden die contant geld accepteert in 2019.
https://www.pw.nl/nieuws/2018/ketens-st ... ly-betalen


Ook bij de BENU apotheken wordt per 1-2-2019 over gegaan op alleen pinnen https://www.benuapotheek.nl/over-benu/nieuws
Zelfstandige apothekers zijn nauwelijks nog te vinden. Zelfs niet in de randstad.

Klopt, die behoren tot de branchevereniging, evenals de andere ketens die onder aan het artikel vermeld staan.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er staat ook, “heeft u geen pin, dan blijft contant betalen mogelijk”.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
25 nov 2018 11:40
Er staat ook, “heeft u geen pin, dan blijft contant betalen mogelijk”.

Waar ziet u dat staan? Alle apotheken in mijn stad zijn overgenomen door Benu en daar liggen flyers op de balie waarop staat dat er per 1 januari alleen gepind kan worden. Dus contant betalen is dan niet meer mogelijk.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jvpjvp schreef:
25 nov 2018 11:18
De discussie waar naar word verwezen, heeft te maken met het feit dat in de winkels, bij bepaalde kassa’s alleen met pin betaald kan worden. Dat is iets anders dan wasr we het nu over hebben.

We hebben het hier over een ondernemer welke geen contant geld meer wil accepteren en alleen nog pin. (In het verweze toppic is gewoon betalingen bij de indernemer wel mogelijk is, alleen bij bepaalde kassa’s.)
Er is dus voor de klant alleen pin betaling kunt verrichten of niet.
Ik citeer uit dat topic:”Dat staat en hangt er bij onze apotheek al jaren, maar je kon altijd gewoon via de (zichtbare kassa) afrekenen. Tot eergisteren!”
Het topic gaat over dat de TS niet meer contact kan betalen bij de apotheek. Oftewel, exact hetzelfde als uw vraag.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Daar begon het mee maar verzandde daarna net zoals dit topic.

patjepayer
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:49

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door patjepayer »

moederslink schreef:
25 nov 2018 10:57
piet987654 schreef:
25 nov 2018 10:48
De reden dat de overheid dit promoot is erg simpel. Op het moment dat iemand zijn contanten nergens meer kwijt kan, is het afgelopen met zwart bijverdienen, Dat gaat vrijwel altijd contant. Die opgeblazen pin automaten dat is alleen maar in het voordeel van de overheid,
immers als de mensen bang (gemaakt?) worden om contant te betalen, gaat iedereen vanzelf pinnen. Binnen zeer korte tijd zal iedereen
die contant betaald worden aangekeken met een blik van, Zeker iemand die dat geld ergens zwart heeft verdient, anders betaalde hij
niet contant. Geniaal bedacht van de overheid om op zo een manier zwart bij verdienen een stuk lastiger te maken.
Nou Piet, dat lijkt mij niet....contant betalen is voor veel mensen ( vooral ouderen ) nog steeds prettig om zo het overzicht te kunnen houden en dat betekent uiteraard niet dat dat geld ' zwart verdiend ' is .
Ze nemen 1x p.w geld hh geld op om hun boodschappen mee te betalen .
Ik ga er vooralsnog echt niet van uit dat het contante betalen volledig zal verdwijnen .
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten, m.b.t. de blikken van mensen, maar ook voor mensen met weinig geld is contant betalen een manier om overzicht in de variabele kosten te houden. Tevens houdt het voor mij als oudere, de hersens actief ;-)

Jvpjvp
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2018 21:00

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Jvpjvp »

scontra schreef:
25 nov 2018 10:06
Papier en muntgeld zijn een 'wettig' betaalmiddel, maar dat wil niet automatisch zeggen dat het ook als betaalmiddel geaccepteerd moet worden.
Als een winkelier geen contanten (meer) wil accepteren dan is dat zijn keuze.
Wil de klant daarin niet meegaan, dan is dat aan de klant en die heeft dan de keuze om hierin mee te gaan of om dan maar ergens anders het gewenste artikel te gaan kopen.
Op veel plaatsen kan al niet meer met contanten worden betaald, zoals bijv. in een zeer groot deel van het OV.
Het zal wennen zijn, maar deze weg die is/wordt ingeslagen zal onomkeerbaar blijken zijn, net als het verdwijnen van "Zwarte Piet". :mrgreen:
Het veranderen begint kleinschalig, maar verspreidt zich als een olievlek.
Dit kan wel zo zijn, maar als je de voorwaardes van je bank leest mbt gebruik van je pinpas, dan kom je er ook achter dat de bank pin betalingen niet garandeerd alszijnde werkend en dat de klant altijd verplicht word om dan contant geld te hebben, om aan zijn betalingsverplichting te voldoen.

Dit staat dan dus weer haaks op wat men wil. Daarbij heb je ook nog te maken met de buitenlandse bezoekers. Als bijvoorbeeld een Fransman in nederland wil betalen en afrekend met eurocenten, dwn moet de winkelier deze aannemen. Wil de Fransman 1 eurocent terug hebben op een betaling van 2,99 dan is de winkelier dit verplicht te geven, of dan af te roomen naar de eerste gebruikte volluta in voordeel van de Fransman.

Hoe vertaal ik deze richtlijn dan naar het feit,dat die Fransman nietwil/kan betalen met Pin.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Piet987654, Het gaat de overheid helemaal niet om het terugdringen van zwart geld. Het is een complot van de elite, de vrijmetselaars en de illuminati. De Brexit heeft er ook mee te maken (Londen als financieel centrum!). Dit is echt veel groter dan je denkt, en de media publiceren er natuurlijk niet over, want die maken deel uit van de elite die uit is op wereldheerschappij en volledige controle over de gewone man!

Gesloten