LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Centraal Administratie Kantoor Bijzondere Zorgkosten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
svjmeijers
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2008 09:45

Centraal Administratie Kantoor Bijzondere Zorgkosten

Ongelezen bericht door svjmeijers »

De thuiszorginstelling waarvan mijn moeder thuiszorg ontvangt laat de administratie verrichten door de CAK-BZ. Mij is niet geheel duidelijk of dat een wettelijke verplichting is en of dat landelijk voor alle thuiszorginstellingen geldt. in ieder geval het kantoor heeft moeite om het een en ander tijdig en goed af te handelen. Het komt regelmatig voor dat er een verkeerde rekening gestuurd wordt (teveel berekend) en daar het ook al eens om het dubbele bedrag ging (400 ipv 200 euro) of er fout op fout gemaakt werd, hebben we besloten het bedrag te storten dat ook daadwerkelijk betaald moest worden. Telefonisch bleek al dat hun "systeem'daarop niet berekend was. In de folder die mijn moeder onlangs kreeg stond zelfs dat je, ook al was het fout, je eerst de foute rekening moest betalen. Daarna zou het verrekend worden. Mijn vraag is of dat zo gesteld mag worden? Tevens werkt hun administratie zeer langzaam. Ons is al gebleken dat het een half jaar kan duren en hierover wordt geen rente betaald.

Een andere vraag is die deels hierop betrekking heeft is de volgende. N.a.v. een foute factuur en het door ons wel het betalen van het juiste bedrag(dus het aantal zorguren dat mijn moeder wel had gekregen hebben we betaald), heeft het CAK-BZ een incassobedrijf ingeschakeld (het ging om € 12.20). Een half jaar later heeft CAK-BZ het bedrag dat wij niet betaald hebben "verrekend"(dus aan ons teruggestort, dus ook hier een foutje van het administratiekantoor waarmee ze het foutje van een half jaar eerder meenden te verrekenen). Nu sturen zij een brief waarin ze vragen om dat bedrag € 12.20 aan hen over te maken + € 5.65 administratiekosten. Dat betekent dat zij ons vragen om administratiekosten te betalen over een bedrag dat wij nooit hebben hoeven te betalen? Wij begrijpen dat wij het door hen verkeerd gestorte bedrag van € 12.20 terug moeten betalen, maar wij zijn toch niet verantwoordelijk voor hun fouten en de beperkingen van hun systeem?
Moet ik nu die € 5.65 betalen. Het probleem is dat als ik het niet doe mijn moeder (83 jaar) waarschijnlijk weer een brief van een incassobureau krijgt. Mijn moeder hoort al van andere (vaak hoogbejaarde mensen) uit haar omgeving dat ze maar betalen uit angst voor eventuele aanmaningen. Tegelijkertijd zijn ze, gezien de onoverzichtelijke facturen, die vaak ook maanden later komen, het zicht kwijt of ze daadwerkelijk nog het teveel betaalde terugkrijgen.

Gesloten