LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] erfenis verwerpen na jaren een brief van de bank er is....

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
kajsja
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:57

erfenis verwerpen na jaren een brief van de bank er is....

Ongelezen bericht door kajsja »

In 2002 is mijn partner overleden, daar wij voor zijn overlijden al 3 jaar uit elkaar waren, heeft hij veel schulden gemaakt.na zijn overlijden hebben wij de erfenis verworpen, dit omdat mijn zoon (destijds 12) de enige erfgenaam was. uiteindelijk heeft alle familieleden de erfenis verworpen zodat het bij de staat terechtkwam.

Nu na 6 jaar krijgen we een brief van de bank waarin wordt vermeld dat er nog 2 polissen in hun bezit zijn om uit te betalen. wie heeft hier nu recht op??? toch nog mijn zoon of ook de staat????

Kajsja

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: erfenis verwerpen na jaren een brief van de bank er is....

Ongelezen bericht door roro25 »

heb jij benificiair verworpen voor jouw zoon(houdt in dat als er toch een positief resultaat is dit toch uitgekeerd wordt aan nabestaande) of heb je helemaal verworpen?

Ik denk het laatste omdat het ten goede/laste van de staat is gekomen. De uitkering van deze polissen vindt op dezelfde wijze plaats. Dus aan de staat.
Maar neem eens contact op met de notaris. (www.notaris.nl)

edit: ervan uitgaande dat verzekerde ook verzekeringsnemer (ga uit van standaarbegunstiging) is, tenzij begunstiging polis op andere wijze is geregeld (tnks kweenie)
Laatst gewijzigd door roro25 op 26 mei 2008 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: erfenis verwerpen na jaren een brief van de bank er is....

Ongelezen bericht door kweenie »

Wie staat er in de polissen als begunstigde? Als je ex-partner de begunstigde is, dan vallen de polissen in de nalatenschap van hem, en als je die hebt verworpen, dan komt het dus ook bij de staat terecht (even onder voorbehoud van het beneficiair zijn, waar roro25 het over heeft).

Als bv. jij of je zoon als begunstigde in de polis staat, dan valt de uitkering dus niet in de nalatenschap en kun je het geld uitgekeerd krijgen.

(Er is dus een verschil tussen de begunstigde en diegene op wiens leven de polis is gebaseerd.)

kajsja
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:57

Re: erfenis verwerpen na jaren een brief van de bank er is....

Ongelezen bericht door kajsja »

Wie de begunstigde is in de polissen is mij niet bekend, wel kan ik raden wat voor polissen het zijn, in de negentiger jaren heeft mijn partner zijn spaarloon aan het einde van ieder jaar omgezet in een spaarpolis, de andere polis denk ik een levensverzekering.
Wij hebben de erfenis niet beneficiar aanvaard, dit omdat er al beslaglegging was op zijn bezittingen. en dit heeft gedaan op aanraden van de notaris die dit allemaal in haar beheer had.

Ik was met deze man niet gehuwd maar hij heeft zijn zoon wel erkend.
Dus vermoed ik dat zijn enige zoon de begunstige is.
Alleen weet ik niet of hij er nog recht op heeft na die verwerping, door mij gedaan omdat hij nog minderjarig (12) was.


a.s. woensdag heb ik een afspraak met de notaris die dit allemaal heeft geregeld in 2002, ben alleen bang dat dit voor mij ook weer een kostenplaatje met zich meebrengt.
Zit hier ook eerlijk gezegd niet op te wachten.

glith
Berichten: 241
Lid geworden op: 27 mar 2008 10:42

Re: erfenis verwerpen na jaren een brief van de bank er is....

Ongelezen bericht door glith »

en hoe is het verder verlopen :?:

kajsja
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:57

Re: erfenis verwerpen na jaren een brief van de bank er is....

Ongelezen bericht door kajsja »

Helaas werkt het bij de notaris niet zo snel, zit nog steeds te wachten, zij probeert eerst bij de rechtbank een bericht te krijgen van alle verwerpingen die gedaan zijn en dan op deze manier de polissen toch te laten uitkeren, omdat een bewijs van erfenis flink in de papieren gaan lopen, en de ABN Bank wel eist om een bewijs van erfenis te tonen.
Hoe krom het ook allemaal is, durf ook niet steeds aan de bel te hangen omdat dit voor mij toch wel een kostenplaatje met zich meebrengt.

Dus ik moet geduldig afwachten, hoe vervelend ik dit ook vind de banken werken volgens een boekje en willen daar niet van afwijken.

De notiaris zegt dat het bij de nationale nederlanden met zo'n bewijs wel gelukt is, ze gaat het proberen, maar hoelang gaat dit nog duren????

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte zodra er meer bekend is.


groetjes Kajsja

kajsja
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:57

Re: erfenis verwerpen na jaren een brief van de bank er is....

Ongelezen bericht door kajsja »

De begunstigde is bekend dat is mijn zoon, dit omdat ik hem voor zijn overlijden had verlaten en dan de erfenis voor mij niet meer van toepassing is.

Het gaat om spaarpolissen die uitgekeerd moeten worden, het vreemde is, dat toen ik de bankmedewerker er op aansprak dat het na 6 jaar boven water komt en volgens mij de polissen aan een bankrekening gekoppeld moet zijn, hij mij mededeelde dat de bankrekening van mijn ex 2002 overleden in augustus 2006 nog aktief was???????
Gooi dit alles maar in mijn petje, kan er af en toe met mijn verstand niet meer bij, ze zeggen a en zwijgen over de rest.
Soms kan ik daar heel kwaad over worden.

kajsja

Gesloten