LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] valselijke beschuldiging bijstandsfraude

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
misty_lady
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2007 17:19

valselijke beschuldiging bijstandsfraude

Ongelezen bericht door misty_lady »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik al jaren mee in mijn maag zit.
Het gaat om mijn buurvrouw.
Ik wil haar helpen, maar ben niet bij machte om iets te doen.
Heeft iemand enig advies wat te doen...

Ik zal proberen in het kort te vertellen hoe het in mekaar zit.

Mijn buurvrouw L. woont al 26 jaar op het adres naast mij en heeft haar man verloren in '94 of '95. Eerst kreeg ze weduwerente en dat verviel na 1,5 jaar. Ze is in '97 in de bijstand terecht gekomen, omdat ze is afgekeurd om te werken vanwege artrose in de nek en rug. Ze heeft veel pijn daardoor.
Ze heeft nu een vriend bijna 14 jaar. Die woont op 200km afstand van haar. In het begin is ze vaak daar geweest vooral omdat ze in een rouwproces zat van haar overleden man. Deze vriend heeft haar er weer bovenop geholpen.
Ze had een bovenbuurvrouw A. die haar vals beschuldigd heeft zal ik maar zeggen. Ook heeft A. de beste vriendin A.S. (toendertijd) benaderd en gevraagd mede te verklaren dat L bij haar vriend woonde. pikant detail is dat A.S. psychiatrisch patient is en dat haar man voor haar mede heeft moeten ondertekenen. A.S. heeft dit gedaan, omdat haar voorgelogen werd dat haar WAO uitkering zou worden ingetrokken. Dit alles berust duidelijk op een leugen.

A. is met deze verklaringen naar de sociale dienst gestapt en heeft gezegd, mijn buurvrouw L. woont samen met haar vriend. Dit kan ik trouwens tegenspreken. Ik woon hier sinds begin '99 en de valselijke beschuldigingen gaan van '97 tot ik meen 2001 of 2002. We wonen balkon aan balkon. En ik heb haar week in week uit gezien, ben koffie gaan drinken bij haar of zij bij mij e.d
Ook moet ik vermelden dat A. na enige tijd zelf in de bijstand te hebben gezeten, bij de betreffende gemeente is gaan werken als ambtenaar en in L.'s private dossier heeft rondgesnuffelt en bepaalde informatie hieruit heeft gehaald.
Ze is inmiddels naar het hoge noorden vertrokken, zeer waarschijnlijk omdat het te heet onder haar voeten werd.

De sociale recherche heeft L. verzocht zich te melden en hebben haar onder dwang etc ondervraagd. Bijkomend detail is dat de betreffende rechercheur bevriend was met de in de arm genomen advocaat en met de gemeente waar het om gaat.
Ze hebben haar een verklaring voorgelezen die ze zou hebben afgelegd, maar later blijkt dit niet waar te zijn. ze had toen al ondertekend. L. is psychisch patient door haar vroegere verleden en heeft ook verklaringen van psychiaters en maatschappelijk werkers die in haar voordeel zijn.
Daarnaast heeft ze van diverse doktoren en artsen bewijs dat ze afspraken had in het ziekenhuis e.d en dat ze die afspraken is nagekomen.
Haar advocaat heeft niet echt werk van de zaak gemaakt helaas. Ik had aangegeven dat ik voor L. wilde getuigen, maar ben niet benaderd geworden, terwijl dit heel duidelijk is aangegeven dat ik dit wilde doen.
Uiteindelijk na jaren procederen heeft ze eenmaal gelijk gehad en deze uitspraak is weer te niet gedaan door een volgende rechtszitting. Ze is tot aan het hooggerechtshof gegaan, maar heeft geen gelijk gekregen.
Uiteindelijk heeft A.S. en haar man zelfs de verklaring van destijds ingetrokken, maar dit heeft niet in het voordeel van L. geleid. Integendeel...
Ze heeft nu een aanvraag WSNP lopen en verkeerd gewoon in de problemen door iets wat haar onterecht is aangedaan.
Wel moet ik erbij vermelden dat ze op vakantie is geweest bij haar vriend en dat ze dit niet heeft aangegeven bij de sociale dienst. En vakantie bedoel ik letterlijk vakantie van enkele weken, nee geen 10 weken of langer, maar 3 a 4 weken of misschien ook wel 2 weken. Ja dit is heel stom, dat klopt, maar ze zegt dit heeft ze niet geweten. Hierover kan een hele discussie opgang worden gezet, maar dit is niet de point waar het om gaat. Dit word haar alles zeer zwaar aangerekend. Ze moet 64.000 euro terug betalen. De sociale dienst stelt dat ze een gezamelijk huishouden heeft gevoerd.
Nogmaals ze heeft niet samengewoond met haar vriend. Ze heeft naast mij haar eigen huisje met kosten en rekeningen en ik heb vaak contact gehad en met haar gesproken, omdat ze thuis was.

Ik heb dit hier geschreven met de beste bedoelingen en eerlijke intenties. Mensen die liegen heb ik een hekel aan. Ik hoop ook dat er mensen willen reageren die zich in het verhaal kunnen inleven en als iemand reageert dat die mij een heel goed advies kan geven.
Mijn buurvrouw is uitgestreden. Ze kan en wil niet meerna jaren vechten tegen de bierkaai. Ze heeft een rotleven achter de rug. Ik bespaar jullie de details.
Wie helpt mij om verder te vechten tegen het onrecht...

Alvast heel erg bedankt voor het lezen.

Groetjes,
Melanie

Baghera
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:33

Re: valselijke beschuldiging bijstandsfraude

Ongelezen bericht door Baghera »

Er is valse aangifte van fraude gedaan; daar MOET je dus aangifte van doen. gewoon naar de politie gaan, dus. Maar dit is niet echt een financiële kwestie, eerder een strafrechterlijk iets.

Gesloten