LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verwerpen van erfdeel

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
cantommy
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:57

Verwerpen van erfdeel

Ongelezen bericht door cantommy »

Enkele jaren geleden is mijn schoonmoeder overleden. Binnen een half jaar nadat zij was overleden heeft mijn vrouw via de griffie van de rechtbank een akte laten opmaken waar zij mee afzag van een eventuele erfenis. Dit documentje kostte haar destijds 98 euro. Hiermee kon zij nooit meer aansprakelijk gesteld worden voor vorderingen zoals niet betaalde schulden door haar moeder e.d, het enigste belangrijke was dat zij inderdaad niets heeft geaccepteerd uit de nalatenschap.
Nu staat deze week plotsklaps de deurwaarder aan de deur met een openstaande schuldenberg die nog betaald diende te worden. De deurwaarder was al bij enkele broers en zussen van mijn vrouw langs geweest maar die stuurden hem naar mijn vrouw toe. Naar het verhaal van de deurwaarder te hebben aangehoord, heeft mijn vrouw hem de verklaring laten zien van de rechtbank, waarna hij binnen de korste tijd weer vertrok. Wij hebben verder geen kinderen, maar kan men nu ook mij aansprakelijk stellen voor deze schulden, of alleen de kinderen van mijn schoonmoeder.
Ook had ik graag geweten als er ooit nog een familielid van mijn vrouw mocht overlijden, lees broer of zuster, of hier dan ook het beste weer een akte kan worden aangevraagd?
Kunnen de kinderen van mijn vrouw haar zusters cq broers ook gedwongen worden tot terugbetaling van deze schulden?

Met vriendelijke groet,

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Verwerpen van erfdeel

Ongelezen bericht door vladja »

Uw vrouw is erfgenaam, niet u. Uw vrouw heeft de erfenis verworpen met een akte bij de rechtbank. Daardoor is zij niet aansprakelijk voor de schulden. Omdat u geen kinderen heeft, stopt het daar. Waren er wel kinderen geweest, dan was de negatieve erfenis doorgeschoven naar de kinderen. Omdat u geen erfgenaam bent, kunt u nooit aansprakelijk gesteld worden voor deze schulden van uw schoonmoeder.

Als er broers of zusters zijn van uw vrouw, zijn deze ook erfgenaam (net als uw vrouw). Ook zij kunnen de erfenis verwerpen, echter als ze kinderen hebben schuift hun erfdeel door naar hun kinderen als de volgende erfgenaam. Als ze meerderjarig zijn kunnen ze zelf de erfenis ook weer verwerpen. Zijn de kinderen minderjarig, dan moeten ze erfenis aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving of ook wel genoemd beneficiair aanvaarden. Maar dat is verder aan hun om dat uit te zoeken.

Mocht een broer of zuster van uw vrouw overlijden, dan zijn der erfgenamen in eerste lijn de echtgenoot/partner en de eventuele kinderen. Is er geen echtgenoot/partner of kinderen, of die personen verwerpen de erfenis, dan schuift een erfenis door naar de volgende groep van erfgenamen en dat zijn de broers en zusters en de ouders. In dat geval zal uw vrouw wederom de erfenis moeten verwerpen als zij niet wil erven. U bent geen erfgenaam (ook in dit geval) en kan dus niet aangesproken worden voor eventuele schulden. Het verhaal wordt anders als uw vrouw dan wel kinderen zou hebben.

Vladja

cantommy
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:57

Re: Verwerpen van erfdeel

Ongelezen bericht door cantommy »

Hallo,

Bedankt voor het antwoord.
De akte van verwerping is die nu dan ook geldig als een van de broers of zusters van mijn vrouw overlijdt.? Of moet er dan een nieuwe akte worden opgemaakt?............Of is die ene akte wat wij nu hebben geldig voor alle broers en zusters van mijn vrouw bij overlijden?

Met vriendelijke groet,

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Verwerpen van erfdeel

Ongelezen bericht door vladja »

De akte is per persoon, dus iedere verwerper moet zijn eigen akte laten opmaken. De akte geldt eveneens per geval, dus voor ieder geval een nieuwe akte. Een akte kan pas opgemaakt worden na het overlijden.

Stel dat iemand tussentijds de jackpot wint. Dan wil je je van tevoren toch niet vastleggen dat je verwerpt. javascript:emoticon(':lol:')
Laughing

Vladja

cantommy
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:57

Re: Verwerpen van erfdeel

Ongelezen bericht door cantommy »

Ik hoop zelf ooit dat wij de jackpot winnen :lol:

In elk geval bedankt voor de info :wink:

Met vriendelijke groet,

Gesloten