LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar heel zeker wordt uw nieuw dak niet verwijderd om plaats te maken voor het oude dak. Ook niet op kosten van de overheid.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door sjohie »

berndv schreef:
05 jun 2019 09:10
haroldgtv schreef:
04 jun 2019 21:05
@NeoDutchio. De daken moesten VOOR 2025 vervangen worden. Dus binnen 6 jaar.. Moesten duizenden daken vervangen worden. (betreft alleen ons rijtje ofzo he) En landelijk 10 duizenden daken.

Sowieso gaat dit niet lukken in 1 of 2 jaar tijd. Dus dat die 10 duizenden daken in zeg 6 jaar tijd allemaal vervangen moeten worden is helemaal geen gek tijdsbestek. En niet extreem vroeg.

En dan ook nog eens met de gedachten dat er veel mensen in het laatste jaar "wakker worden" En de asbestbedrijven en dakbedekkers dus in dat jaar verschrikkelijk druk zijn. En druk betekend met marktwerking, hogere prijzen. Vandaar dat wij gedacht hebben ons snel aan de wet te houden. U adviseert voortaan maar beter laks te zijn , als het wetgeving en mijn portemonee betreft ?
U trekt conclusies uit het advies en de interpretatie daarvan. U trekt de conclusie dat als het verbod in 2025 in was gegaan, u in 2023 al geen afspraak meer had kunnen maken. U trekt de conclusie dat door de marktwerking de prijzen omhoog zouden zijn gegaan. Net zoals dat u de conclusie trekt dat het advies wordt gegeven om laks te zijn.

Uw probleem is dat u conclusies trekt op basis van uw interpretatie. En als dan blijkt dat uw conclusie verkeerd is, dan geeft u niet de schuld aan uw interpretatie van de regels, maar zijn het de makers van de regels. U leest zaken tussen de regels door, zaken die er niet staan. Dat kan soms in uw voordeel werken, maar ook in uw nadeel.

Stel eens voor, het verbod was wel gehandhaafd, veel mensen hebben wel gewacht, er komt schaarste in dakdekkers en saneringsbedrijven, stel er komen zelfs sancties op te staan als asbest niet tijdig wordt verwijderd. Dan had u lekker onderuitgezakt kunnen toekijken hoe anderen het probleem aan het oplossen waren.
In dit geval klopt die aanname behoorlijk kan je ik zeggen. Om te beginnen zijn er ~200 manjaren aan DIA's (Deskundig Inspecteur Asbest) nodig om alle daken conform vigerende wetgeving te inspecteren. Zelfs als alle geregistreerde DIA's in heel Nederland vanaf nu dat fulltime zouden gaan doen, is er iets van 8 jaar nodig. Verder is er veel te weinig laboratoriumcapaciteit om al die daardoor gegenereerde monsters te kunnen analyseren. En pas dáárna kunnen er saneringsplannen en -bestekken gemaakt worden, op basis waarvan de ook veel te schaarse asbestsaneerders ingepland kunnen gaan worden.

Dmv remote-sensing en gebruik van asbestmeters (soort lasergun) ipv tijdrovend lab-onderzoek met een elektronenmicroscoop is het inspectiedeel nog wel in te passen in de inmiddels getorpedeerde planning, maar daarvoor moeten een zwik aan wetten en regels serieus aangepast worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door moederslink »

haroldgtv schreef:
04 jun 2019 20:30
de schade die ik heb, is de 7500,- euro die ik aan een dak heb besteed. Terwijl dit dus achteraf niet verplicht was......
Ik zou dit geen schade willen noemen...u heeft nu al een asbestvrij dak.
Dat is alleen maar gunstig mocht u uw huis moeten of willen verkopen.
U kunt achterover leunen :D
Tegen de tijd dat het echt moet zullen de prijzen voor het verwijderen torenhoog gestegen zijn, nog afgezien van het gebrek aan mankracht.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waar ik wel benieuwd naar ben is of die 7500 euro een goede deal was. Om hoeveel m2 dak ging het? En verder zijn er zeer veel "gedupeerden" met u. Er is altijd wel iemand anders die de kastanjes uit het vuur haalt. Dus rustig afwachten maar.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Over een paar jaar kost het saneren van een asbestdak een heel stuk minder dan wat het nu kost. Zie:
https://nos.nl/artikel/2274562-bescherm ... bodig.html

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:
05 jun 2019 11:34
Over een paar jaar kost het saneren van een asbestdak een heel stuk minder dan wat het nu kost. Zie:
https://nos.nl/artikel/2274562-bescherm ... bodig.html
Goh, een onderzoek, geïnstigeerd door partijen die voor veel kosten staan met de huidige regels, zegt dat het allemaal wel wat minder, lees goedkoper, kan. Heeft een aardig "wij van WC-eend" gehalte. Dat gezegd hebbende, mensen meer bekend met de materie die ik ken, zeggen ook dat het wel wat minder streng kan, maar eerder naar een sweet-spot die tussen de huidige strenge regels, en dit onderzoek vallen. Een volledige overdruk-containment omgeving realiseren om twee plaatjes asbest onder een oude vensterbank te verwijderen, is bijvoorbeeld wel wat overkill.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
06 jun 2019 08:44
Een volledige overdruk-containment omgeving realiseren om twee plaatjes asbest onder een oude vensterbank te verwijderen, is bijvoorbeeld wel wat overkill.
En... is dat uberhaupt verplicht?

Ik heb vorig jaar, toen ik een kunststof gevel liet plaatsen, zelf ook een paar (stuk of 8) platen asbest naar de puinstort gebracht. Wellicht had de plaatser van de gevel die platen formeel niet van de gevel mogen halen, ook al zaten ze niet eens vastgeschroefd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar over een paar jaar liggen de uurlonen natuurlijk nog maar op de helft van het huidige niveau. Elk jaar tien procent eraf. Toch!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
05 jun 2019 01:20
Ik denk dat je recht heb om een deel van de kosten vergoed te krijgen.
Hoe zou je die uitwerken, als je advocaat van TS was? Ik deel je mening dat er (vanwege de te stellige en herhaalde communicatie mbt de verplichting) in de basis een aansprakelijkheid aan de kant van de gemeente ligt, maar voorzie ook wel de nodige issues:
- hoe kijk je naar de eigen onderzoeksplicht?
- hoe bepaal je de schade?
- hoe bewijs je de schade?

Kortom; geen gelopen race, en ik zou zeer betwijfelen of je er energie in moet steken. Tenzij je een rechtsbijstandsverzekering hebt die hier brood in ziet, natuurlijk.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door witte angora »

haroldgtv schreef:
04 jun 2019 20:02

Nu nog steeds te zien op hun website.

https://www.lelystad.nl/4/Asbestdaken/H ... vi1rNBFUR8
Inmiddels is de tekst aangepast:
Het asbestdakenverbod
Laatst gewijzigd: 5-6-2019

Het besluit van de Tweede Kamer om het asbestdaken verbod in te laten gaan per eind 2024 is niet bekrachtigd door de Eerste Kamer op 4 juni 2019. Dat betekent dat er op dit moment geen deadline meer is om asbestdaken te vervangen. De gemeente onderzoekt wat de gevolgen zijn van dit besluit en komt hierop terug.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
06 jun 2019 08:58
alfatrion schreef:
05 jun 2019 01:20
Ik denk dat je recht heb om een deel van de kosten vergoed te krijgen.
Hoe zou je die uitwerken, als je advocaat van TS was? Ik deel je mening dat er (vanwege de te stellige en herhaalde communicatie mbt de verplichting) in de basis een aansprakelijkheid aan de kant van de gemeente ligt, maar voorzie ook wel de nodige issues:
- hoe kijk je naar de eigen onderzoeksplicht?
- hoe bepaal je de schade?
- hoe bewijs je de schade?

Kortom; geen gelopen race, en ik zou zeer betwijfelen of je er energie in moet steken. Tenzij je een rechtsbijstandsverzekering hebt die hier brood in ziet, natuurlijk.
Wat je zou kunnen doen is kijken naar de tijd dat het dak nu minder lang mee zou gaan. Zou het asbestdak nog 10 jaar goed geweest zijn, dan heb je dus 10 jaar te vroeg vervangen. Echter zou het koffiedik kijken zijn aangezien de levensduur afhankelijk is van een hoop factoren. Al 26 jaar lang mag er geen asbest meer verwerkt worden, dus dit dak zou best wel op leeftijd geweest kunnen zijn. Als je kan bewijzen dat deze nog puntgaaf zou zijn, dan zou er een kansje zijn.
Echter is het ook de vrijwillige keuze van TS geweest om nu al te gaan vervangen. Dat is hetzelfde om nu al je diesel in te ruilen voor een elektrische auto omdat er ooit een verbod komt. Die keuze maak je zelf. De reden om het nu te gaan doen omdat er in 2024 geen tijd zou zijn snijdt dan geen hout.

Ik zou zeggen, wees blij dat je een nieuw dak hebt, wellicht nu ook (beter) geisoleerd en veilig voor de toekomst.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
06 jun 2019 08:51
sjohie schreef:
06 jun 2019 08:44
Een volledige overdruk-containment omgeving realiseren om twee plaatjes asbest onder een oude vensterbank te verwijderen, is bijvoorbeeld wel wat overkill.
En... is dat uberhaupt verplicht?

Ik heb vorig jaar, toen ik een kunststof gevel liet plaatsen, zelf ook een paar (stuk of 8) platen asbest naar de puinstort gebracht. Wellicht had de plaatser van de gevel die platen formeel niet van de gevel mogen halen, ook al zaten ze niet eens vastgeschroefd.
Als het is aangetroffen tijdens een asbestinspectie wel, maar ik vermoed dat je in het proces voorafgaand aan het plaatsen van die kunststofgevel, niet een gecertificeerd bedrijf een asbestinspectie hebt laten uitvoeren, of wel?

Elke Nederlander moet bij dit soort dingen beginnen met de toets van het omgevingsloket, en dat geeft dan in dit geval vermoedelijk aan, ik schat dat het ging om <10m² asbest verwijderen, dat je het moet melden bij je gemeente. Vanaf daar ga je dan verder, en kan de uitkomst zijn wat je al gedaan hebt, dus met basis PBM's verwijderen en in dubbel plastic aanbieden op de gemeentelijke stort, of dat je de boel moet laten inspecteren en vervolgens saneren door gecertificeerde bedrijven.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
06 jun 2019 09:20
Als het is aangetroffen tijdens een asbestinspectie wel, maar ik vermoed dat je in het proces voorafgaand aan het plaatsen van die kunststofgevel, niet een gecertificeerd bedrijf een asbestinspectie hebt laten uitvoeren, of wel?

Elke Nederlander moet bij dit soort dingen beginnen met de toets van het omgevingsloket, en dat geeft dan in dit geval vermoedelijk aan, ik schat dat het ging om <10m² asbest verwijderen, dat je het moet melden bij je gemeente. Vanaf daar ga je dan verder, en kan de uitkomst zijn wat je al gedaan hebt, dus met basis PBM's verwijderen en in dubbel plastic aanbieden op de gemeentelijke stort, of dat je de boel moet laten inspecteren en vervolgens saneren door gecertificeerde bedrijven.
Nee, het werd aangetroffen toen de monteurs de oude houten gevelbeplating hadden verwijderd. Toen ik thuis kwam, stonden er netjes een rijtje platen tegen de muur :wink:

Ik heb toen de site van de gemeente gecheckt, daarop stond dat ik asbest in dubbel plastic gewoon bij de stort aan mocht bieden. Dat heb ik gedaan, en that's it. Geen melding, zelfs niet bij de afvalverwerker, terwijl ik daar toch met een persoonlijk pasje het terrein op kom.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
06 jun 2019 08:58
- hoe kijk je naar de eigen onderzoeksplicht?
Volgens mij is er geen onderzoeksplicht. Je mag van de gemeente verwachten dat zij weten wat er wel en niet verplicht is in de gemeente. Vergelijk dit met een verkoper, ook dan hoeft de verkoper niet te onderzoeken of de mededeling van de verkoper klopt.
Moneyman schreef:
06 jun 2019 08:58
- hoe bepaal je de schade?
Je maakt een vergelijking tussen de hypothetische situatie, waarin de gemeente deze mededeling niet had gedaan, en de werkelijke situatie waarin ze dat wel heeft gedaan. In het ene geval is het dak vervangen en in het andere geval niet. Vervolgens is er oud voor nieuw aftrek. Gegevens die je nodig hebt is wanneer het dak is gelegd, hoe lang een dergelijk dak meegaat en wanneer het nieuwe dak is neergelegd.
Moneyman schreef:
06 jun 2019 08:58
- hoe bewijs je de schade?
Hoe kan de gemeente de schade voldoende gemotiveerd betwisten?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan moet de Ts maar bij de Eerste Kamer aankloppen, of bij de regering, voor compensatie. Die heeft tenslotte het wetsVOORSTEL ingetrokken, omdat er niet genoeg steun voor is in die Kamer.

De Ts had kunnen wachten, maar nu kon hij blijkbaar voor een “koopje” meeliften op die verwijdering. :mrgreen:

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
06 jun 2019 12:29
Volgens mij is er geen onderzoeksplicht. Je mag van de gemeente verwachten dat zij weten wat er wel en niet verplicht is in de gemeente. Vergelijk dit met een verkoper, ook dan hoeft de verkoper niet te onderzoeken of de mededeling van de verkoper klopt.
Op het moment van het versturen van de brieven klopte het ook. Er zou een verbod na 2024 ingaan. Nu zal dat een paar jaar later kunnen worden en dan kan TS enkel een claim indienen voor het verschil in jaren. Met dan het bewijs natuurlijk dat het oude dak het zo lang volgehouden zou hebben.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
06 jun 2019 12:29
Moneyman schreef:
06 jun 2019 08:58
- hoe kijk je naar de eigen onderzoeksplicht?
Volgens mij is er geen onderzoeksplicht. Je mag van de gemeente verwachten dat zij weten wat er wel en niet verplicht is in de gemeente. Vergelijk dit met een verkoper, ook dan hoeft de verkoper niet te onderzoeken of de mededeling van de verkoper klopt.
Ik ben iets minder stellig dan jij, maar denk dat het in deze casus, waarin sprake was van zeer stellige uitlatingen, inderdaad wel eens die kant op kan gaan. Ik kan de exacte tekst niet meer lezen (de gemeente heeft de tekst een dag na de publicatie keurig up to date gebracht).
alfatrion schreef:
06 jun 2019 12:29
Moneyman schreef:
06 jun 2019 08:58
- hoe bepaal je de schade?
Je maakt een vergelijking tussen de hypothetische situatie, waarin de gemeente deze mededeling niet had gedaan, en de werkelijke situatie waarin ze dat wel heeft gedaan. In het ene geval is het dak vervangen en in het andere geval niet. Vervolgens is er oud voor nieuw aftrek. Gegevens die je nodig hebt is wanneer het dak is gelegd, hoe lang een dergelijk dak meegaat en wanneer het nieuwe dak is neergelegd.
Wat je niet weet (en kunt bewijzen, daarom mijn volgende vraag) is hoe lang dat dak nog mee gekund had en wanneer TS het anders sowieso al zou hebben vervangen. Er zijn meer variabelen mogelijk dan alleen "wel of niet vervangen". En die bepalen ook voor een belangrijk deel de eventuele schade
alfatrion schreef:
06 jun 2019 12:29
Moneyman schreef:
06 jun 2019 08:58
- hoe bewijs je de schade?
Hoe kan de gemeente de schade voldoende gemotiveerd betwisten?
Het begint ermee dat TS in zijn eis een voldoende onderbouwde eis moet stellen. De gemeente kan prima herhalen wat ik hierboven al schreef.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
06 jun 2019 14:11
alfatrion schreef:
06 jun 2019 12:29
Moneyman schreef:
06 jun 2019 08:58
- hoe bepaal je de schade?
Je maakt een vergelijking tussen de hypothetische situatie, waarin de gemeente deze mededeling niet had gedaan, en de werkelijke situatie waarin ze dat wel heeft gedaan. In het ene geval is het dak vervangen en in het andere geval niet. Vervolgens is er oud voor nieuw aftrek. Gegevens die je nodig hebt is wanneer het dak is gelegd, hoe lang een dergelijk dak meegaat en wanneer het nieuwe dak is neergelegd.
Wat je niet weet (en kunt bewijzen, daarom mijn volgende vraag) is hoe lang dat dak nog mee gekund had en wanneer TS het anders sowieso al zou hebben vervangen. Er zijn meer variabelen mogelijk dan alleen "wel of niet vervangen". En die bepalen ook voor een belangrijk deel de eventuele schade
De rechter begroot de schade op de meest passende wijze en kan de schade schatten (art. 6:97 BW). Ik zie geen reden waarom dit anders zou werken dan voor een auto. De rechter gaat uit van gemiddelden. Een deskundige kan wel iets zeggen over hoe lang een dergelijk dak mee zou moeten gaan, wat de kosten zijn, ect.. Ik zie dit niet als een struikelblok.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een struikelblok zou ik het ook niet noemen, wel een complicerende factor.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Asbestdak vervangen a 7500,- in opdracht van de Gemeente lelystad. Nu geen verbod meer.

Ongelezen bericht door Costnix »

Lelystad was er al vroeg bij.
In 2007 is in Schouw West (Lelystad) al het asbest verwijderd, bij het renoveren van de woningen.
Schouw Oost hebben ze allemaal gesloopt. Hier waren grote vochproblemen en asbest.
Ik heb nooit begrepen waarom asbest is gebruikt bij de bouw. Toenam was het gevaar van asbest bekend.

Gesloten