LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto met problemen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Abel1963
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:15

Auto met problemen

Ongelezen bericht door Abel1963 »

Hallo, gister, 18 janauri 2016 een Suzuki Jimny uit 1999 gekocht voor 3650 euro. Garantie tot de deur om het maar even zo te zeggen.
Tijdens de proefrit bleek dat boven de 80 km/u het stuur als een gek ging trillen. Handelsmannetje was zo vriendelijk om zijn hulpje een paar straten verder te sturen om de wielen te laten uit balanceren. Hulpje is weer teruggegaan, wij hebben gewacht tot het klaar was en zijn toen naar huis gereden.

Achteraf stom, dom, noem het wat je wilt, maar het was een lange dag geweest, we waren moe en wilden naar huis. Het was nog dik een uur rijden waarvan het grootste gedeelte file. Hierdoor kwamen we er pas op het laatste stuk achter dat het uitbalanceren niets gedaan heeft. Wat nu?

Handelsonderneming geeft niet thuis. Maar hebben wij wel recht ergens op? Mag ik hier wel werk van maken of is het een kwestie van jammer dan...je bent een ervaring rijker. Ik ben heel erg benieuwd!

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Auto met problemen

Ongelezen bericht door ArneLH »

Afgezien van de andere tips zal ik maar weer eens dit riedeltje afdraaien:
In het algemeen dient een geleverd product aan de overeenkomst beantwoorden, zowel voor zover het gaat om expliciet daarin genoemde eigenschappen als om de eigenschappen die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Bij dit laatste gaat het daarbij om eigenschappen die voor normaal gebruik nodig zijn en waarvan de aanwezigheid niet behoefde te worden betwijfeld (art. 7:17 BW).

Bij een tweedehands auto die niet als sloopauto of iets dergelijks wordt aangeboden, geldt dan de verwachting dat die auto veilig op de openbare weg gebruikt kan worden (vgl. Rb Midden-Nederland 9 januari 2013, ECLI:NL:RBMNE:2013:BY8341). Is dat niet het geval, zoals hier, dan voldoet het geleverde dus niet aan de overeenkomst.

Is er sprake van een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een consument én openbaart de afwijking van de overeenkomst zich binnen 6 maanden na aflevering, dan geldt dat een wettelijk bewijsvermoeden ten gunste van de consument mbt. de aanwezigheid van het gebrek bij aflevering (art. 7:18 lid 2 BW). Behoudens bewijs van het tegendeel wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet (Hof Arnhem-Leeuwarden 19 maart 2013, ECLI:NL:GHARL:2013:BZ4794 en Hof Leeuwarden 25 september 2012, ECLI:NL:GHLEE:2012:BX9126).

Hier heeft dat het gevolg dat je aanspraak kunt maken op kostenloze reparatie (art. 7:21 BW). Voldoet de verkoper daaraan niet binnen een hem gestelde redelijke termijn, dan kun je overeenkomst ontbinden of een prijsvermindering eisen (art. 7:22 BW).

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Auto met problemen

Ongelezen bericht door langste adem »

Kan wel zijn maar ga er maar aan staan. Ik denk persoonlijk dat je verder weinig kan beginnen tegen die handelaar. Het is ook een auto van (bijna) 17 jaar , zonder garantie en dan moet je zelf extra scherp zijn op dit soort zaken.
Een proefrit had je wel gemaakt maar dus niet meer na de reparatie. Het beste kun je voortaan iemand met enige verstand van auto's meenemen, als je een 2e hands auto gaat kopen van een handelaar.
Dit soort dingen is toch ernstiger dan een deukje of een beetje roest, het gaat ook om je veiligheid.

Dat is overigens niet betweterig bedoeld want ik heb vroeger iets soortgelijks gehad. Dus ik begrijp dat het erg lullig is allemaal en ik hoop dat de reparatiekosten mee zullen vallen.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Auto met problemen

Ongelezen bericht door henk51 »

TS schreef:
Achteraf stom, dom, noem het wat je wilt, maar het was een lange dag geweest, we waren moe en wilden naar huis. Het was nog dik een uur rijden waarvan het grootste gedeelte file. Hierdoor kwamen we er pas op het laatste stuk achter dat het uitbalanceren niets gedaan heeft. Wat nu?
Op google staan tig onderwerpen over dit probleem. Voor latere modellen zijn zelfs terugroep acties geweest.
Er is een Suzuki Jimmy Club. meestal zitten daar fanatieke en zake kundige leden tussen meld je aan en win informatie in.Ben zelf ook lid van een specifieke auto club heb er veel voordeel van.
Tip als je een specifiek type auto wil kopen gebruik Google eens daar staan vaak de min en plus punten,veelal ook gebruikers tests vermeld,en waar je op moet letten bij aanschaf.

gr Henk

Abel1963
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:15

Re: Auto met problemen

Ongelezen bericht door Abel1963 »

Heel erg bedankt voor de reacties! Vrouw hè...:-) dan word je enthousiast als je een auto ziet en denk je niet aan de techniek. Lesje voor de volgende keer!
Maar ik kan wel wat met de tips. Ben idd lid geworden van de Suzuki club en ga mijn rechtsbijstand eens benaderen hierover!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Auto met problemen

Ongelezen bericht door vroem »

dergelijke autos hebben vaak een trillingsdemper in de stuurinstallatie zitten (soort schokdemper). als die gaar is, kan je het effect krijgen dat de wielen zwaar in onbalans lijken. Is meestal een onderdeel van een paar tientjes en een 20-30 min werk om te plaatsen (2 bouten).

niet iets om een juridisch traject mee in te gaan denk ik, aangezien het een auto van 17 jaar oud is , en gelijk hebben niet betekent dat je het voor een rechtbank ook krijgt.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Auto met problemen

Ongelezen bericht door vroem »

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?t=62971 en anders heb je hier iets aan. hebben dus niet standaard een stuurdemper.. weer wat geleerd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Auto met problemen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Abel1963 schreef:Heel erg bedankt voor de reacties! Vrouw hè...:-) dan word je enthousiast als je een auto ziet en denk je niet aan de techniek. Lesje voor de volgende keer!
Maar ik kan wel wat met de tips. Ben idd lid geworden van de Suzuki club en ga mijn rechtsbijstand eens benaderen hierover!
Hey hey, genoeg mannen trappen er ook in, en genoeg vrouwen ook weer niet. ;)
Als algemene regel geldt dat het zeer verstandig is eerst je onderzoek te doen: of je nu een auto koopt of een wasmachine.

Abel1963
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:15

Re: Auto met problemen

Ongelezen bericht door Abel1963 »

:-))) ik weet het...maar ik behoor tot die groep vrouwen die door enthousiasme vaak onderzoek uit het oog verliest en dan in dit soort situaties beland. Ik ga straks nog een keer naar iemand toe om de banden te laten balanceren, iemand die bekend is met het balanceren van Jimny's...hopelijk is dat het. Het is in ieder geval de goedkope stap 1 :-)
Voor degenen die denken dat het teveel is voor een Jimny van die leeftijd...dat zou best kunnen, maar hij is in tiptop conditie met een kmstand van 85000 met NAP en het is een automaat. Hoe dan ook, voor mij was hij het waard anders had ik het zeker niet gedaan. ;-)

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Auto met problemen

Ongelezen bericht door vroem »

mijn topiclink wel gelezen? opnieuw balanceren gaat het niet worden, zonde tijd en geld.
Wellicht met een dergelijke lage km stand banden die niet meer helemaal rond zijn van het staan. Komt er met balanceren niet per se uit , tenzij je goed naar de band kijkt op het balanceerapparaat.
En de stuurdemper die telkens weer langskomt in commentaar van de ervaringsdeskundigen...

Abel1963
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:15

Re: Auto met problemen

Ongelezen bericht door Abel1963 »

Heb ik gelezen, maar ik hoor ook van erg veel mensen dat uitbalanceren van een Jimny wel vaker "fout" gaat. Ik wil het gewoon een kansje geven, stap 2 is inderdaad een stuurdemper. Ik zal vragen of ze extra aandacht aan de banden willen geven om te kijken of ze rond zijn. Goeie van je!

Gesloten