LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto van zaak, parkeren na werktijd

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
hessepes
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2019 15:51

Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door hessepes »

Mijn vriend werkt voor een uitzendbureau in vaste dienst, hij heeft van het uitzendbureau een auto om naar het werk en weer naar huis te rijden, hij gebruikt en mag de auto niet privé gebruiken, maar hij betaald wel de parkeerkosten voor de tijd hij thuis voor de deur geparkeerd staat, hetgeen absurd is meen ik, want dat krijgt hij niet vergoed, bovendien haalt hij ook ‘s ochtends collega’s op, die ook niet delen in de kosten van het parkeren. Hij heeft het uitzendbureau hierover aangesproken, maar deze reageren niet. Bovendien heeft hij op verzoek van zijn werkgever meerdere keren dit jaar, de auto op zaterdag, in zijn vrije tijd, naar een garage gebracht, een garage, waarmee het uitzendbureau een afspraak heeft. Hij wacht dan ook nog tot de auto klaar is, allemaal onbetaald. (kosten reparatie betaald natuurlijk wel het uitzendbureau) Ik heb nu een bezoekersvergunning parkeren aangevraagd, zodat hij in ieder geval de auto bij mij in de straat gratis kan parkeren, maar ik zou graag willen weten of hij volgens de wet vergoed behoort te worden. Contract staat nergens, dat hij buiten werkuren verantwoordelijk is voor de auto, hij gebruikt de auto immers niet na werktijd. Ben ik nou gek, of laat hij zich in de maling nemen. Om mijn vriend te laten inzien, dat hij dit echt niet behoort te betalen, hoop ik dat er iemand hier in het forum dit wel kan. bedankt alvast groeten
Laatst gewijzigd door Radar op 21 mar 2019 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door crazyme »

Zet de auto op een plek waar je niet hoeft te betalen en loop dat stuk.

Ik kan mij voorstellen dat het uitzendbureau uit diplomatieke overwegingen niet reageert...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Of de auto op de zaak laten en met eigen vervoer naar het werk gaan. En dan vanaf daar de auto voor de zaak gebruiken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door renewouters »

De werkgever kan er toch niets aan doen dat het bij jullie betaald parkeren is? Er is verder wettelijks niet veel over auto's van de zaak geregeld, buiten bijtelling voor privegebruik. De rest is iets tussen werkgever en werknemer. En zoals gezegd: hij kan de auto ook elders parkeren. Het hoeft niet voor de deur.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door BL2 »

maar ik zou graag willen weten of hij volgens de wet vergoed behoort te worden
Zo ver gaat het Burgerlijk Wetboek (gelukkig) niet.
Wil je de parkeerkosten niet betalen, dan neem je de bedrijfsauto toch niet mee naar huis.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door kweenie »

Het bureau is inderdaad niet verplicht om die kosten te vergoeden. Mensen krijgen bijvoorbeeld ook geen vergoeding als ze de auto van de zaak in de eigen garage of op de eigen oprit zetten. Ook geldt bijvoorbeeld bij het gebruik van de eigen auto dat je, naast de standaard kilometervergoeding, geen vergoeding voor parkeergeld krijgt.

Als de auto naar de garage moet, dan is dat in de regel niet iets wat in de tijd van de baas gebeurt. Maar vaak kun je de auto voor het werk wegbrengen, een leenauto meekrijgen en de auto na het werk weer ophalen. Dat is hoe de meeste mensen het doen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door mahadma »

Van wie de auto ook is die je op betaald parkeren moet parkeren, gehuurd, geleend, geleased, gekocht, van de baas doet niets terzake, als parkeren geld kost zal dat betaald moeten worden. En dat is voor rekening van de gebruiker die de auto bij zijn woonadres parkeert. Zou mooi zijn, ik parkeer de bedrijfsauto thuis in een betaalde zone, en betaal niks, dus prent op prent voor het bedrijf, zie je het al komen?

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een bekende vraag, hebtudie al eerder gesteld?

kuklos
Berichten: 9762
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door kuklos »

@hessepes, alhoewel je vraag begrijpelijk is, nee de werkgever van je vriend hoeft de parkeerkosten niet te vergoeden.
Waar je vermoedelijk wel (juridisch) sterk zal staan is protesteren tegen verplicht de auto mee naar huis moeten nemen en er privé niet in mogen rijden. Je vriend zal dan moeten weigeren de auto mee naar huis te nemen. En ook moeten protesteren tegen altijd de collega's op te moeten halen.

Doch let op, dit is afhankelijk van wat er in zijn contract staat en of hier nog een extra beloning tegenover staat. Als hij extra salaris zou krijgen omdat hij de auto mee moet nemen en collega's moet ophalen dan zal hij dit extra salaris kwijtraken zodra hij de auto niet meer meeneemt.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door Costnix »

@lady1234: Deze vraag is inderdaad al een keer gesteld.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er niet privé mee gereden mag worden, zijn de parkeerkosten uiteraard ook voor de werkgever.

Maar u kunt daar niets aan doen. Uw vriend moet dat zelf in orde maken met zijn baas.

En dat gekke gedoe op zaterdag is ook grote onzin.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
21 mar 2019 21:26
Als er niet privé mee gereden mag worden, zijn de parkeerkosten uiteraard ook voor de werkgever....
Dit lijkt mij nogal afhankelijk van de omstandigheden. Indien het op basis van het arbeidscontract verplicht is aan de werknemer om de auto mee naar huis te nemen en als chauffeur van de collega's zul je gelijk hebben, zeker wanneer op een redelijke loopafstand van de woning (max 10 minuten) geen gratis parkeergelegenheid voorhanden is.

Maar in de meeste gevallen is het een keuze om de bedrijfsauto waarmee niet privé gereden wordt, ook op de zaak te parkeren en het woon-werkverkeer met eigen vervoer af te leggen. Dat is een (kosten)overweging die je als werknemer dan zelf moet maken. Je hoeft dan als werknemer niet te betalen voor het parkeren van de dienstauto. Je kan ook gaan fietsen of te paard naar het werk.
En dat gekke gedoe op zaterdag is ook grote onzin.
Dat is inderdaad belachelijk. Zorgen dat de bedrijfsauto goed onderhouden wordt is een taak van de werkgever en dient dus in de tijd van de werkgever (betaald) te worden uitgevoerd. Wanneer dit op een werkdag gedaan wordt en de werkgever tevens zorgt dat er vervangend vervoer klaar staat, kost het hooguit een uur per keer dat de auto naar de garage moet.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die werknemer moet ook nog eerst collega’s ophalen. Dus de gang van zaken is nu compleet belacheljk. Als hij dus eerst op eigen gelegenheid, en uiteraard voor eigen kosten , naar het bedrijf moet om daar een bedrijfsauto op te halen en daar collega’s mee op te halen, schiet het hele systeem niet op. Dat hij dus parkeerkosten moet betalen om dat vervoer vlak bij zich in de buurt te hebben, is gewoon voor rekening van de baas. Klaar. Wordt dat niet betaald? Andere baas zoeken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door crazyme »

Lady1234 schreef:
22 mar 2019 00:03
Maar die werknemer moet ook nog eerst collega’s ophalen. Dus de gang van zaken is nu compleet belacheljk. Als hij dus eerst op eigen gelegenheid, en uiteraard voor eigen kosten , naar het bedrijf moet om daar een bedrijfsauto op te halen en daar collega’s mee op te halen, schiet het hele systeem niet op. Dat hij dus parkeerkosten moet betalen om dat vervoer vlak bij zich in de buurt te hebben, is gewoon voor rekening van de baas. Klaar. Wordt dat niet betaald? Andere baas zoeken.
Snel wegwezen bij deze werkgever inderdaad. Het is asociaal dat deze een bedrijfsauto ter beschikking stelt om op het werk te komen terwijl andere werkgevers verwachten dat je op eigen gelegenheid op het werk verschijnt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
22 mar 2019 00:03
Maar die werknemer moet ook nog eerst collega’s ophalen. Dus de gang van zaken is nu compleet belacheljk. Als hij dus eerst op eigen gelegenheid, en uiteraard voor eigen kosten , naar het bedrijf moet om daar een bedrijfsauto op te halen en daar collega’s mee op te halen, schiet het hele systeem niet op. Dat hij dus parkeerkosten moet betalen om dat vervoer vlak bij zich in de buurt te hebben, is gewoon voor rekening van de baas. Klaar. Wordt dat niet betaald? Andere baas zoeken.
Op basis van welke regelgeving concludeer je dat dit "gewoon" voor rekening van de baas is? TS hoeft de auto niet voor de deur te zetten.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
22 mar 2019 00:03
Maar die werknemer moet ook nog eerst collega’s ophalen. Dus de gang van zaken is nu compleet belacheljk. Als hij dus eerst op eigen gelegenheid, en uiteraard voor eigen kosten , naar het bedrijf moet om daar een bedrijfsauto op te halen en daar collega’s mee op te halen, schiet het hele systeem niet op. Dat hij dus parkeerkosten moet betalen om dat vervoer vlak bij zich in de buurt te hebben, is gewoon voor rekening van de baas. Klaar. Wordt dat niet betaald? Andere baas zoeken.
Dat het systeem niet opschiet is niet zo relevant.

De tijd die benodigd is om in opdracht van de werkgever collega's op te halen, is overigens ook gewoon werktijd. Anders is het wanneer er vrijwillig wordt gecarpoold. Dan is het een privé afspraak tussen de collega's.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is er een collega met rijbewijs in gratis parkeerzone?

Laat hem/haar dan iedereen ophalen en dan staat deze gratis.
Of U rijd of iemand anders maakt niets uit, en bij meer KM, de werkgever betaalde....

Verder zullen uw buren ook blij zijn met 1 auto minder die in weekend stil staat omdat je deze niet mag gebruiken.
Wel dient die andere collega die straks gaat rijden met toestemming van werkgever geregeld te worden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door berndv »

hessepes schreef:
21 mar 2019 16:06
Ik heb nu een bezoekersvergunning parkeren aangevraagd, zodat hij in ieder geval de auto bij mij in de straat gratis kan parkeren
Ik zou hieruit kunnen concluderen dat u en uw vriend niet samenwonen, als uw vriend niet op uw adres ingeschreven staat, zal dat de mogelijkheden voor eventuele vergoedingen alleen maar lastiger maken.

In uitzonderlijke gevallen zou een vergoeding op zijn plaats zijn. Als uw vriend de auto heeft in verband met piketdiensten bijvoorbeeld, moet je de auto binnen een bepaalde afstand houden, maar goed, dan mag je de auto het weekend ook gebruiken, piketdiensten betekenen niet dat je permanent thuis moet blijven.

De oplossing is hier al genoemd. Auto op de zaak laten en met eigen vervoer naar het werk. Gewoon reiskostenvergoeding ontvangen en dergelijke, en natuurlijk gewoon diezelfde parkeerkosten betalen, en de baas zorgt op de zaak maar voor een parkeerplek en het nodige onderhoud als dit in het weekend moet plaats vinden. En die andere collega? Die moet zelf maar zien hoe die op het werk komt.

Zal dit onder de streep wat opleveren? Niet echt. U zit nog steeds met een auto die in het weekend geparkeerd moet worden, voor uw kosten, want uw auto. De auto zal nog steeds onderhouden moeten worden, voor uw kosten in uw tijd, want uw auto. En ik kan u wel zeggen, die reiskostenvergoeding die een werkgever vaakt betaalt (0,19 ct/km) is niet echt kostendekkend.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Hete vraag : heeft uw vriend zelf ook een auto ?
Indien alleen een auto van de zaak : gratis transport van huis en terug.
Lekker makkelijk !
Niet zeuren.

Marc01
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 mar 2005 12:29

Re: Auto van zaak, parkeren na werktijd

Ongelezen bericht door Marc01 »

Zover ik na kan gaan moet uw vriend een goede administratie (excel sheetje) maken van de parkeer momenten in privé tijd. Zoals merk, type, kenteken, datum, tijd in, tijd uit en vooral de kosten in de administratie opnemen. Dus goed de bonnen bewaren (bewijs!)!

Hiermee kan hij bij de belastingdienst op zijn aangifte die kosten opgeven. Die zijn in dit geval, zo lijkt het mij onbelast. Ik ken de verder situatie niet maar, zou het in die hoek zoeken.

Belangrijk is goede bewijsvoering. Dat bij eventuele controle je ad hoc een ordner uit de kast kan trekken, en de inspecteur die kan inzien. Ingeval van post, stuur een kopie's, bewaar de originele documenten!

Zijn die bonnen op thermisch papier afgedrukt, scan ze dan. Die kunnen in de tijd vervagen.

Wat die zaterdag betreft om de auto in onderhoudt te brengen is gewoon (over) werktijd!
En volgens mij kan die ook gewoon 500 km per jaar privé rijden.
Doet ie eigenlijk al! De auto naar de garage brengen! :lol:

Gesloten