LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] B.v oprichten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
fiatstilo
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2012 17:05

B.v oprichten

Ongelezen bericht door fiatstilo »

Mijn vader wil dat ik een b.v opricht zodat hij dan bij mij in loondienst kan, maar
wat als hij schulden krijgt wie is er dan aansprakelijk? Hij kan zelf geen b.v oprichten vandaar dat hij mijn hulp nodig heeft.

Jgb
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2012 15:53

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door Jgb »

Waarom kan hij zelf geen BV oprichten?

fiatstilo
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2012 17:05

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door fiatstilo »

omdat hij schulden heeft..maar dat heeft eigenlijk niks met mijn vraag te maken of wel?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou zou er niet aan beginnen,alles staat op jou naam ,dus ook aansprakelijk..
Het is maar een tip....

Jgb
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2012 15:53

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door Jgb »

Zover ik wist kan iedereen die €18.000 inbrengt in een BV een nieuwe BV oprichten. In Nederland moet iemand het echt te bont hebben gemaakt met meerdere BV's voordat een rechter een verbod op het op naam hebben van een BV instelt.
Misschien help deze info van het KvK met de beslissing http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvorm ... tschap-bv/.
Mijn eigen gevoel zegt begin er niet aan.

fiatstilo
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2012 17:05

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door fiatstilo »

Die aansprakelijkheid is dat een feit? Want mijn vader heeft met een jurist gesproken en die zegt dat ik niet aansprakelijk ben als het bedrijf failliet gaat. Kan iemand mij vertellen of die jurist gelijk heeft? Ik wil iets meer zekerheid

fiatstilo
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2012 17:05

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door fiatstilo »

Jgb schreef:Zover ik wist kan iedereen die €18.000 inbrengt in een BV een nieuwe BV oprichten. In Nederland moet iemand het echt te bont hebben gemaakt met meerdere BV's voordat een rechter een verbod op het op naam hebben van een BV instelt.
Misschien help deze info van het KvK met de beslissing http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvorm ... tschap-bv/.
Mijn eigen gevoel zegt begin er niet aan.
Ik heb gelezen dat die 18.000 euro per 1 oktober niet meer hoeft.. deze site is niet meer up-to-date..

Jgb
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2012 15:53

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door Jgb »

Het is nog geen 1 oktober 2012 dus gelden deze regels nog steeds en is deze info van de KvK nog actueel. Ik zou anders zelf contact opnemen met een jurist of de KvK om uit eerste hand antwoorden over de aansprakelijk te krijgen.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door witte angora »

fiatstilo schreef:Die aansprakelijkheid is dat een feit? Want mijn vader heeft met een jurist gesproken en die zegt dat ik niet aansprakelijk ben als het bedrijf failliet gaat. Kan iemand mij vertellen of die jurist gelijk heeft? Ik wil iets meer zekerheid
Ik zou eerst zelf maar eens met een jurist gaan praten. Op het forum zijn veel wannabe juristen, maar voor gedegen informatie moet je toch echt even zelf op pad. Je kunt ook bij de Kamer van Koophandel informeren, die kunnen het je ook precies vertellen.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door witte angora »

Uit de link van Jgb:
Aansprakelijkheid

Met een bv bent u in principe niet persoonlijk aansprakelijk voor schulden van uw bedrijf. Maar als u directeur-grootaandeelhouder (dga) bent, laten de banken u vaak ook privé meetekenen voor leningen. Hierdoor wordt u alsnog persoonlijk aansprakelijk voor de terugbetaling van die leningen.

Ook kunt u persoonlijk aansprakelijk zijn als:

u te zware contracten bent aangegaan en wist (of kon voorzien) dat de bv hieraan niet kon voldoen.
u de Belastingdienst niet op tijd meldt dat u de belastingen en premies niet kunt betalen.
u de belastingen en premies niet kunt betalen door onbehoorlijk bestuur in de 3 jaar voor de melding aan de Belastingdienst.
de bv failliet gaat door onbehoorlijk bestuur in de 3 voorgaande jaren. Onbehoorlijk bestuur is bijvoorbeeld het niet deponeren van jaarstukken.
Zoals ik het zie neem je wel een behoorlijk risico met datgene wat je vader wil.

JordyNijenhuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 aug 2012 15:05

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door JordyNijenhuis »

Waarom zou je een bv oprichten om dat je pa dat wil, zodat ie bij jou in loondienst kan? Wil je zelf wel een BV oprichten en je vader aannemen?

fiatstilo
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2012 17:05

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door fiatstilo »

Waarom niet? als ik zo mijn vader kan helpen. Ik wil alleen gewoon weten waar ik aan begin dat is toch niet zo raar lijkt me..

riddert
Berichten: 2127
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door riddert »

fiatstilo schreef:Waarom niet? als ik zo mijn vader kan helpen. Ik wil alleen gewoon weten waar ik aan begin dat is toch niet zo raar lijkt me..
Hoeveel redenen wil je horen om het niet te doen?

Als je zelf geen flauwe notie hebt van het zelfstandig ondernemersschap en alles wat daar bij komt kijken, je wilt bijv. je vader in dienst nemen, moet je er niet aan beginnen. Om de doodeenvoudige reden dat je niet weet wat er op je af komt en hoe je daar mee om moet gaan.

Als je pa een goede ondernemer is zal deze zelf zijn weg wel vinden, daar is hij jouw hulp niet bij nodig. Bovendien is het altijd gevaarlijk om familieleden te 'helpen', bij een mislukken van de onderneming brengt dit vrijwel altijd problemen in de familie met zich mee.

Maar u moet doen wat u goeddunkt, geluk ermee.

A.M.A.
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jul 2012 09:07

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door A.M.A. »

Ik ben het eens met Riddert dat je geen BV zou moeten oprichten als je niet helemaal weet waar je aan begint. Dat jouw vader geen BV mag/kan oprichten heeft vast een reden. Dat zal niet alleen zijn omdat iemand schulden heeft.

Denk er overigens aan als jij 100% eigenaar bent van een BV en je neemt iemand in dienst, je jezelf ook een salaris moet geven.

Je zult waarschijnlijk ook een boekhouder moeten nemen die jouw jaarstukken gaat maken en je waarschijnlijk ook bij bijvoorbeeld de salarisstroken moet helpen. Je zal dus een hoop onkosten moeten gaan maken om je vader te helpen.

Is het voor hem niet gemakkelijker om een éénmanszaak te starten. Dan loop jij geen risico.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door alfatrion »

fiatstilo schreef:Die aansprakelijkheid is dat een feit? Want mijn vader heeft met een jurist gesproken en die zegt dat ik niet aansprakelijk ben als het bedrijf failliet gaat. Kan iemand mij vertellen of die jurist gelijk heeft? Ik wil iets meer zekerheid
Bij een B.V. ben je in beginsel niet aansprakelijk. Dit is anders wanneer je de B.V. slechts beheerd. In dat geval ben je hoofdelijk aansprakelijk.
http://www.aansprakelijkheid-bestuur.nl ... dbvnv.html

Daarnaast brengt het op de loonlijst staan bepaalde risico's met zich mee.

Ik ben het helemaal mee eens met riddert. Ik heb het gevoel dat hij jou voor zijn karretje probeert te spannen. Ik zie niet in waarom je vader niet als ZZPer c.q. eenmansbedrijf zou kunnen opereren?

fiatstilo
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2012 17:05

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door fiatstilo »

alfatrion schreef:
fiatstilo schreef:Die aansprakelijkheid is dat een feit? Want mijn vader heeft met een jurist gesproken en die zegt dat ik niet aansprakelijk ben als het bedrijf failliet gaat. Kan iemand mij vertellen of die jurist gelijk heeft? Ik wil iets meer zekerheid
Bij een B.V. ben je in beginsel niet aansprakelijk. Dit is anders wanneer je de B.V. slechts beheerd. In dat geval ben je hoofdelijk aansprakelijk.
http://www.aansprakelijkheid-bestuur.nl ... dbvnv.html

Daarnaast brengt het op de loonlijst staan bepaalde risico's met zich mee.

Ik ben het helemaal mee eens met riddert. Ik heb het gevoel dat hij jou voor zijn karretje probeert te spannen. Ik zie niet in waarom je vader niet als ZZPer c.q. eenmansbedrijf zou kunnen opereren?

Kijk dat is een site waar ik wat aan heb. bedankt.. idd snap ik wat jullie allemaal bedoelen maar ik wil gewoon alles nagecheckt hebben voordat ik nee zeg tegen mijn vader. Ik denk dat jullie ook wel snappen dat je familie altijd probeert te helpen. ik iig wel. Bedankt voor jullie reacties

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door crazyme »

fiatstilo schreef:Mijn vader wil dat ik een b.v opricht zodat hij dan bij mij in loondienst kan, maar
wat als hij schulden krijgt wie is er dan aansprakelijk? Hij kan zelf geen b.v oprichten vandaar dat hij mijn hulp nodig heeft.
Het maakt verschil of de bv schulden maakt of hij als persoon.

De reden waarom hij bij de bv in loondienst wil is onduidelijk. Daar kan een legitieme reden achter zitten, maar dat hoeft niet.

Vertrouwen is de basis in alle zakelijke transacties.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door Isabel1 »

kijk, dit kun jedus op verschillende manieren opvatten.

maar ik denk nu: je vader mag het zelf niet omdat hij eerder dingen heeft gedaan die niet mochten

Ik denk dat op basis van deze summiere informatie je jezelf het ongeluk in stort als je ddat doet.

Ik zou nog eens goed nadenken, en je afvragen waarom je vader dit niet meer mag voordat je hem je eigen verantwoordelijkheid maakt

Isabel

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door alfatrion »

fiatstilo schreef:Kijk dat is een site waar ik wat aan heb. bedankt.. idd snap ik wat jullie allemaal bedoelen maar ik wil gewoon alles nagecheckt hebben voordat ik nee zeg tegen mijn vader. Ik denk dat jullie ook wel snappen dat je familie altijd probeert te helpen. ik iig wel. Bedankt voor jullie reacties
Er is niets op tegen om je familie te helpen, maar ik zou dat niet op deze manier doen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: B.v oprichten

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat een raar onderwerp voor een consumentenforum....

Gesloten