LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Rob Hoed
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2018 07:58

Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Rob Hoed »

De Nederlandse banken promoten bankieren per mobiele app.

Klanten van banken word nu warm gemaakt voor het gebruik van een app op mobiele telefoons en Apps. Mooi, makkelijk en handig.
Helaas zullen gebruikers van deze app in de nabije toekosmst geconfronteerd worden met het feit dat hun telefoon en/ of tablet geen updates meer krijgen.

Radar is al reeds over dit feit verwikkeld in een rechtzaak met Samsung.

Het gevolg hiervan is dat als je telefoon / tablet te oud is je geen updates meer krijgt, met als kettingreactie dat een app-update van de bank ook niet meer op je telefoon / tablet geinstalleerd kan worden. Je word dus door die ontwikkeling afhankelijk van de banken en de fabrikanten van mobiele apparatuur.

Sinds de jaren 60 toen het loon nog in zakjes werd uitgekeerd, zijn we slapende steeds meer in de handen van de banken terecht gekomen, en nauwelijks nog grip hebben op de manier hoe wij ons geld kunnen beheren.

Als deze ontwikkeling doorgaat ben je als klant van een bank (en wie is dat niet) overgeleverd aan de banken, hard- en softwaremakers.
Zij gaan in de toekomst uitmaken, dat je om je zuur verdiende geld te kunnen beheren, naar hun goeddukken voor vele honderden euros nieuwe mobiele apparatuur kunt gaan aanschaffen.

Gebruikers van een mobiele Telefoon / Tablet met Windows 10 krijgen daar vanaf 16 april al mee te maken lees:

https://tweakers.net/nieuws/136475/ing- ... obile.html

Daarnaast kreeg ik vanmorgen het bericht van ING. :
ING neemt afscheid van de TAN-code
Mobiel bevestigen wordt de standaard

Na ruim 30 jaar gaat ING afscheid nemen van de TAN-code. Mobiel bevestigen met uw Mobiel Bankieren App wordt de standaard. Hoe dat werkt? U hoeft geen codes meer op te zoeken en over te typen. U bevestigt uw opdracht met uw mobiele pincode of uw vingerafdruk. Snel, makkelijk en vooral veilig!

Ik ben nu verplicht om een nieuwe telefoon aan te schaffen, omdat mijn telefoon, die voor mij prima voldeed (Samsung Young), de laatste ING-app update niet kan downlouden en installeren, ondanks het feit dat hij de laatste update Android voor dat toestel heeft.
Net als alle gebruikers van een met Windows 10 telefoon worden nu dus ook mensen met een "verouderde" Android of Apple toestel bedreigd, en straks gedwongen een nieuwe telefoon te kopen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Alles wat verouderd is is niet meer veilig. Dat is voor mobiele telefoon niet anders. Als u weet wat het kost om oude systemen draaiende te houden, dan snapt u dat er op een bepaald moment de stekker er uit getrokken wordt. De paar mensen die nog met een verouderd systeem rondlopen wegen niet op tegen het werk wat het met zich meebrengt.
De Samsung Young is alweer 5 jaar oud, dus qua techniek behoorlijk achterhaald.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door alfatrion »

De ING komt met een alternatief voor mensen die de app niet willen of kunnen gebruiken.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Appie83 »

NeoDutchio schreef:Alles wat verouderd is is niet meer veilig. Dat is voor mobiele telefoon niet anders. Als u weet wat het kost om oude systemen draaiende te houden, dan snapt u dat er op een bepaald moment de stekker er uit getrokken wordt. De paar mensen die nog met een verouderd systeem rondlopen wegen niet op tegen het werk wat het met zich meebrengt.
De Samsung Young is alweer 5 jaar oud, dus qua techniek behoorlijk achterhaald.
Dat de telefoon technisch al verouderd is wil niet zeggen dat er geen veiligheidsupdates mogelijk zijn. Maar de fabrikanten willen hun eigen interface en eigen apps en elke nieuwe update brengt dan kosten met zich mee. Bovendien is de Young vanaf 2011 op de markt met Android 2.3 terwijl in dezelfde maand Android 4 beschikbaar was.

Hoe zou je het vinden als Windows besluit om na 2 jaar te stoppen met veiligheidsupdates? Dan zijn denk ik de rapen gaar.

Gelukkig heeft Google het nu makkelijker gemaakt voor fabrikanten om veiligheidsupdates door te voeren. Maar of de fabrikanten dit ook gaan toepassen?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik snap dit soort "problemen" nooit zo. Op ieder ander gebied vinden we het normaal om dingen te veranderen om het veiliger of beter te maken. Iedereen vindt het normaal dat een auto veiligheidsgordels, airbags en hoofdsteunen heeft. Alleen een hobbyist rijdt nog in auto's rond zonder deze veiligheidsvoorzieningen. Als een kruispunt of oversteekplaats gevaarlijk blijkt te zijn verwachten we dat daar bijvoorbeeld verkeerslichten komen. En op digitaal gebied heeft niemand er problemen mee dat er een virusscanner geinstalleerd moet worden voor de veiligheid. Maar als het om smartphones gaat lijkt het ineens een stuk minder belangrijk en zal men gerust zwaar verouderde software gebruiken met alle veiligheidsrisico's van dien, terwijl de impact van af en toe een nieuwe telefoon kopen lang zo groot niet is als andere veiligheidsmaatregelen die we met z'n allen nemen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Revoked »

fonsflons schreef:...en gaat er door de techniek wat fout, dan dekt de bank dat...
En dat...is dus een heerlijke denkfout. Banken hebben zichzelf volledig ingedekt tegenwoordig. Ging er iets fout of is je account gehackt? Mag je dat eerst zelf bewijzen vooraleer de bank überhaupt gaat nadenken over een restitutie....
Ik blijf het zeggen: banken en verzekeraars zijn "legale laaielichters".

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Cro »

Appie83 schreef:
Dat de telefoon technisch al verouderd is wil niet zeggen dat er geen veiligheidsupdates mogelijk zijn. Maar de fabrikanten willen hun eigen interface en eigen apps en elke nieuwe update brengt dan kosten met zich mee. Bovendien is de Young vanaf 2011 op de markt met Android 2.3 terwijl in dezelfde maand Android 4 beschikbaar was.

Hoe zou je het vinden als Windows besluit om na 2 jaar te stoppen met veiligheidsupdates? Dan zijn denk ik de rapen gaar.

Gelukkig heeft Google het nu makkelijker gemaakt voor fabrikanten om veiligheidsupdates door te voeren. Maar of de fabrikanten dit ook gaan toepassen?
Dat doet Microsoft al, Sinds Windows 10 zit Windows op een life cycle waarbij een versie, genoemd bijvoorbeeld:
Windows 10 1507
Windows 10 1511
Windows 10 1607
Windows 10 1703
Wiindows 10 1709

Nog maar 18 maand updates krijgt, daarna zal je moeten upgraden naar een nieuwe versie wil je nog beveiligingsupdates of andere updates krijgen. Van het 5 + 5 jaar beleid, 5 jaar standaard support en daarna nog 5 jaar extended support met alleen security updates zijn ze dus afgestapt voor consumenten versie's. Heb je dus hardware waarvan de fabrikant besluit een nieuwe Windows 10 versie niet meer te ondersteunen kan het voorkomen dat 18 maand na de laatste ondersteunde versie je geen updates meer kan krijgen op dat Windows apparaat.

Met betrekking tot Google en veiligheidsupdates: fabrikanten zijn verplicht deze nieuwe manier van updaten, genaamd project treble, te implementeren in alle nieuwe telefoons die af-fabriek met Andriod 8 genaamd "Oreo" of hogere versie's in d toekomst komen. Voor toestellen al op de markt zal deze verplichting niet van toepassing zijn, ik zou er dus ook rekening mee houden dat oudere toestellen deze functie nooit zullen krijgen.
Revoked schreef:
fonsflons schreef:...en gaat er door de techniek wat fout, dan dekt de bank dat...
En dat...is dus een heerlijke denkfout. Banken hebben zichzelf volledig ingedekt tegenwoordig. Ging er iets fout of is je account gehackt? Mag je dat eerst zelf bewijzen vooraleer de bank überhaupt gaat nadenken over een restitutie....
Ik blijf het zeggen: banken en verzekeraars zijn "legale laaielichters".
Vind ik eigenlijk ook niet vreemd. Banken hebben normaliter de beveiliging zeer goed op orde, van het "hacken" van accounts is dan ook eigenlijk nooit sprake. Bij eigenlijk alle gevallen van dit soort fraude geeft het slachtoffer eigenlijk gewillig zijn of haar gegevens af aan de fraudeur of geven ze zelfs toegang tot de benodigde apparatuur. Bijvoorbeeld door phising, social engineering, denk aan de Microsoft helpdesk fraude zoals ook vandaag in het nieuws, of doordat ze malware of keyloggers binnenhalen op het eigen systeem in dat soort gevallen kun je eigenlijk niet van hacken of gehackt zijn spreken, al zal dat helaas in de volksmond nog wel regelmatig gebeuren.

stofzuigertje

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je geen App wilt gebruiken is via sms ook mogelijk en inloggen op computer bij elke bank en ook Digid.....
Verplichten tot mobiel bankieren kan niet, ik heb al moeite om een simpele Email te lezen en te beantwoorden omdat 5" voor mijn erg klein is...

Als na de Bonus voor Directie en dubbel afschrijf foutje er nog een 3e in de vorm van verplicht App bij komt mogen ze gratis wel veilige telefoons aanbieden, zoals je ook een gratis Siemens MC60 kreeg van Postbank voor sms ontvangst dus geen Tan lijsten meer!
Ik hoop dat ze nu nogmaals de fout in gaan want na 3x dubieuze handelingen zal het bij Triodos en ASN bank erg druk worden met overstappers!

Ik kan me de Chipknip met guldens nog herinneren, moest bij AH winkelen en gebruiken om die leeg te halen.
Op de markt en in vele winkels werden die wegens de kosten geweigerd!
Ik denk dat verplichten juist contra werkt, als het goed is komen we wel en bij twijfels mislukt hun dure project.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Miepje1 »

renewouters schreef:Ik snap dit soort "problemen" nooit zo. Op ieder ander gebied vinden we het normaal om dingen te veranderen om het veiliger of beter te maken. Iedereen vindt het normaal dat een auto veiligheidsgordels, airbags en hoofdsteunen heeft. Alleen een hobbyist rijdt nog in auto's rond zonder deze veiligheidsvoorzieningen. Als een kruispunt of oversteekplaats gevaarlijk blijkt te zijn verwachten we dat daar bijvoorbeeld verkeerslichten komen. En op digitaal gebied heeft niemand er problemen mee dat er een virusscanner geinstalleerd moet worden voor de veiligheid. Maar als het om smartphones gaat lijkt het ineens een stuk minder belangrijk en zal men gerust zwaar verouderde software gebruiken met alle veiligheidsrisico's van dien, terwijl de impact van af en toe een nieuwe telefoon kopen lang zo groot niet is als andere veiligheidsmaatregelen die we met z'n allen nemen.
Zie gekleurde tekst. Aangezien de economische levensduur van een mobieltje tegenwoordig maar 2 jaar schijnt te zijn, en je zéker 500 euro moet ophoesten voor een simpele smartphone, vind ik die impact wel degelijk heel groot. Niet iedereen wil en/of kan dit ophoesten. Ik vind het onzin om gedwongen te worden elke twee jaar zo'n groot bedrag uit te geven. Even de vergelijking met de auto: je koopt toch ook niet elke 2 jaar een nieuwe auto terwijl je de oude dan naar het schroot brengt? Die ruil je eventueel toch in zodat hij nog wat opbrengt?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Miepje1 schreef:Aangezien de economische levensduur van een mobieltje tegenwoordig maar 2 jaar schijnt te zijn, en je zéker 500 euro moet ophoesten voor een simpele smartphone, vind ik die impact wel degelijk heel groot.
Geen idee waar u een smartphone koopt, maar ik geef nooit zéker 500 euro voor een telefoon. Als je inderdaad het nieuwste van het nieuwste wilt hebben met alles er op en er aan koop je inderdaad zo’n dure. Zodra er weer een nieuwer exemplaar uitkomt staan deze weer op diverse verkoopsites.
Ik koop elke 2 tot 4 jaar een nieuwe van max €150. Dat kan een merk zijn als een Samsung die gewoon zonder problemen blijft werken. Tegenwoordig overgestapt op Wiko. Nog geen 100 euro en je kan er exact hetzelfde mee doen als met die dure patsertoestellen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door angel1978 »

Miepje1 schreef:
Zie gekleurde tekst. Aangezien de economische levensduur van een mobieltje tegenwoordig maar 2 jaar schijnt te zijn, en je zéker 500 euro moet ophoesten voor een simpele smartphone, vind ik die impact wel degelijk heel groot.
Dat is echt volkomen onzin!
De ondersteuning stopt op dit moment voor android 4.3.. We zitten inmiddels op 8 en 9 komt er aan.
Een mobieltje met android 6 of 7 is al verkrijgbaar vanaf €69, dus om nu te zeggen dat je zeker €500 moet uitgeven is echt onzin.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Miepje1 »

[Veegt modder van gezicht...]
Blijkbaar heb ik de prijs van een fatsoenlijke mobiel te hoog ingeschat. Zelf heb ik ook nooit meer dan 200 euro voor een telefoon betaald.
Maar om nu zó met modder te gooien in plaats van het een beetje vriendelijk te brengen, is ook weer niet nodig.
Overigens wil ik ook nooit een 'patserbak' maar ik wil wel kunnen bellen/mailen/appen/foto's maken en zien hoe laat de bus komt en wat het weer morgen wordt. Dat is het zo'n beetje. Ik ben te slechtziend om verder veel met zo'n ding te kunnen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door angel1978 »

waarom dan roepen dat je dat ZEKER moet uitgeven?
Je gokt maar wat. Niet erg, maar zeg dat dan ook gewoon. Nu zet je anderen op het verkeerde been en voor je het weet gaat iemand anders weer met die uitspraak lopen en is het de waarheid in een ander topic.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Rinustp »

Ik kan me het gevoel van TS wil voorstellen. Je wordt inderdaad in een bepaalde richting geduwd.

Ik heb er doorgaans geen moeite mee. Stel je voor dat banken te vertrouwen zouden zijn. Dan zou ik het geen probleem vinden als het contant geld werd afgeschaft.
Het is uitstekend te doen zonder die muntjes. Maar zoals ik al schreef, helaas zijn banken niet te vertrouwen.
Je zit echter wel aan ze vast. Want hoe je het ook went of keert. Je inkomen komt altijd binnen op een betaalrekening bij een bank. Dus daar begint de ellende en de controle door de overheid al.
Je zou dan direct alles eraf kunnen pinnen maar een aantal bedrijven willen je vaste lasten alleen via een overschrijving ontvangen.
Dat is de eerste verplichting. Ik zou op deze manier nog een rijtje kunnen opperen maar ieder kan voor zich de rest aanvullen.

Het hebben van een mobieltje, hoe duur of goedkoop ook, wordt ook steeds meer een verplichting. Zoals TS al vermeldt maakt ze veel gebruik van haar mobieltje. Er staat immers ook Whatsapp en meer op.
Je kunt er dus wel mee overweg.

Het belangrijkste is om de goede bank te kiezen. Pak een bank die een goede app heeft. Het accent ligt tegenwoordig meer op het internetbankieren via de app dan via een computer.
Kijk dus eerst bij iemand die een app van een bepaalde bank heeft of dat die lekker werkt. Is dat niet zo? Stap dan over.
Je zult misschien denken;' Moet ik overstappen vanwege een app'?
Ja, we leven in 2018. In China weten ze niet beter. Daar is de techniek al veel verder. Zij doen alles via Wechat (Chinese Whatsapp). Dat werkt daar feilloos.
Helaas loopt Europa en haar banken heel erg achter

Er zit een heel belangrijk nadeel aan. Dat wordt nog steeds onvoldoende belicht. Door al deze technieken en de beveiligingen van banken zullen de criminele hun activiteiten weer steeds meer naar particulieren en hunhuizen gaan verplaatsen.
Het zal thuis onveiliger worden. Ook daar zal je aan moeten wennen.

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door AndreDierick »

NeoDutchio schreef:Alles wat verouderd is is niet meer veilig. Dat is voor mobiele telefoon niet anders. De paar mensen die nog met een verouderd systeem rondlopen wegen niet op tegen het werk wat het met zich meebrengt.
De Samsung Young is alweer 5 jaar oud, dus qua techniek behoorlijk achterhaald.
Typisch: mijn Windows telefoon is net zo up-to-date als Windows10 op de PC: enkele dagen geleden nog een grote update gehad. Maar de banken vertrouwen liever een Android telefoon, ook al wordt het door de banken geeiste Android niveau (4.4) al een paar jaar niet geupdate. Kijk hier maar: https://en.wikipedia.org/wiki/Android_version_history

Dus wie loopt er met een verouderd systeem rond? Ik niet, waar blijft de app?

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door AndreDierick »

Miepje1 schreef:
Aangezien de economische levensduur van een mobieltje tegenwoordig maar 2 jaar schijnt te zijn, en je zéker 500 euro moet ophoesten voor een simpele smartphone, vind ik die impact wel degelijk heel groot. Niet iedereen wil en/of kan dit ophoesten. Ik vind het onzin om gedwongen te worden elke twee jaar zo'n groot bedrag uit te geven. Even de vergelijking met de auto: je koopt toch ook niet elke 2 jaar een nieuwe auto terwijl je de oude dan naar het schroot brengt? Die ruil je eventueel toch in zodat hij nog wat opbrengt?
Wel vervelend als je zo'n dure smartphone koopt die de eerste 2 jaar van zijn economische levensduur onderweg van fabrikant naar winkel heeft doorgebracht. Er liggen genoeg telefoons in de winkel die dat stadium al hebben doorlopen. En dus maar nog een heel korte periode hebben waarbinnen ze worden ge-update. Daarnaast: voor het geld dat je kwijt bent voor de nieuwste Samsung koop je vier of vijf keer een nieuwe Nokia, waarbij de leverancier wel belooft dat ze up-to-date blijven. En inruilen? Wat krijg ik nog terug voor een 2 jaar oude Samsung?

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door AndreDierick »

Appie83 schreef:
NeoDutchio schreef: Bovendien is de Young vanaf 2011 op de markt met Android 2.3 terwijl in dezelfde maand Android 4 beschikbaar was.

Hoe zou je het vinden als Windows besluit om na 2 jaar te stoppen met veiligheidsupdates? Dan zijn denk ik de rapen gaar.

Gelukkig heeft Google het nu makkelijker gemaakt voor fabrikanten om veiligheidsupdates door te voeren. Maar of de fabrikanten dit ook gaan toepassen?
Typisch alleen dat er banken zijn die Android 4.4 veilig vinden terwijl (https://en.wikipedia.org/wiki/Android_version_history) hier staat dat 4.4 al een paar jaar niet meer wordt gesupport

A.Jansen
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:01

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door A.Jansen »

Ik vind het ook te zot voor woorden dat je verplicht wordt om per mobiel te internetbankieren! Ik heb problemen met mijn ogen en zet mijn PC op grotere letters als ik internetbankier. Dat lukt niet (goed) op mijn mobiel. Ik vind mijn geld en bankzaken de moeite waard om goed te bekijken.
En wat gebeurt er als een mobiel kwijtraakt ?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bankieren moet niet via app en of een telefoon up to date is ligt aan jezelf.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door sylvesterb »

AndreDierick schreef: Typisch alleen dat er banken zijn die Android 4.4 veilig vinden terwijl (https://en.wikipedia.org/wiki/Android_version_history) hier staat dat 4.4 al een paar jaar niet meer wordt gesupport
Waar staat die aantal jaar, 4.4 wordt sinds enkele maanden niet meer ondersteund met security updates. Los dat Android zelf niet onveilig is maar vooral de app die mensen downloaden zonder te kijken wie de eigenaar is en welke rechten zij gebruiken.

In tegenstelling tot een PC heeft een App niet toegang tot het complete systeem en ook al zou je telefoon voorzien zijn van een virus/hack dan heeft dit geen invloed op je bank app.

Enige risico zou zijn als je je de telefoon root toegang heeft, maar gezien dit maar een klein % van de gebruikers is is deze manier van hacken niet echt lucratief en komt dus niet voor.

Zelfde geld trouwens voor Apple.

Gesloten