Vandaar dat tttlocke ook op de negeerlijst staat bij mij, schijnbaar een persoonlijke vete. Overigens wel vreemd dat de reacties van tttlocke niet te zien zijn, maar wel als deze gequote zijn.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
-
- Berichten: 12274
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Maar goed. Stel dat het een koop van iets is, dan zou de verjaringstermijn twee jaar zijn.
De Ts heeft het over iets van bijna drie jaar geleden. Dat betekent dat de verjaring hooguit over drie kwartaal termijnen kan gaan.
Maar volgens mij was de Ts op de 18e om 15.01 er al mee klaar.
De Ts heeft het over iets van bijna drie jaar geleden. Dat betekent dat de verjaring hooguit over drie kwartaal termijnen kan gaan.
Maar volgens mij was de Ts op de 18e om 15.01 er al mee klaar.
NeoDutchio
vindt dit leuk
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Als je een abonnementen hebt op een tijdschrift dan betreft dat een consumentenkoop en is de verjaringstermijn dus twee jaar. Ondertussen ben ik wel benieuwd naar je antwoord op de vraag van ttlocke.NeoDutchio schreef: ↑22 sep 2019 01:52Bij een consumentenkoop is de verjaring 2 jaar. Verjaringen voor diensten en abonnementen is 5 jaar.
NeoDutchio, waarom moet TS betalen als het een consumentenkoop betreft en TS zijn bankrekening correct heeft opgegeven? Of ben je er inmiddels op teruggekomen?tttlocke schreef: ↑22 sep 2019 03:39Verder:Op grond waarvan blijft u bij de conclusie dat de uitkomst hetzelfde zal zijn, terwijl het verschil tussen beide genoemde opties kan zijn dat bij de ene optie verjaring van toepassing is, en bij de andere niet?NeoDutchio schreef: ↑22 sep 2019 00:25........Dan zijn er simpelweg 2 opties: Welke rechten en plichten als hijzelf de fout gemaakt geeft en welke als de tegenpartij een fout gemaakt heeft. Uitkomst van beide blijft hetzelfde, TS moet gewoon betalen.
Je speculeert nu dat er kosten zijn die voor vergoeding in aanmerking komen terwijl dat niet gesteld noch gebleken is. Voor de beantwoording van de vraag van TS is dit niet nodig en ik ga er dan ook niet in mee.NeoDutchio schreef: ↑22 sep 2019 01:52Dan komt nog de hypothese wie verantwoordelijk is voor de kosten voortvloeiend uit deze situatie: (...)
NeoDutchio schreef: ↑22 sep 2019 01:52U bent nu uitgegaan van 1 situatie, en natuurlijk die in het voordeel van de consument.
Dit standpunt van ttlocke is juist en tevens correct.
Onjuist. Als A aan B 10 euro moet betalen dan is die schuld niet afgelost op het moment dat B die 10 euro van de bankrekening van C afhaalt.NeoDutchio schreef: ↑22 sep 2019 01:52En wat betreft de opeisbare schuld, deze is pas ontstaan na het ontdekken van de foutieve boekingen. Alle facturen zijn netjes voldaan.
De verjaring is gaan lopen op het moment dat B van A kon eisen dat hij die 10 euro betaalde. Dat B per abuis het geld van de rekening van C heeft afgehaald maakt dat niet anders.alfatrion schreef: ↑21 sep 2019 16:21(Of twee jaar als het een consumentenkoop betreft, art. 7:28 BW)Artikel 3:307 lid 1 BW schreef:Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden.
tttlocke schreef: ↑22 sep 2019 03:39Op grond waarvan bent u het daar niet mee eens? (ben ook nog wel benieuwd naar de opvatting van Moneyman hierover).
Ook dat is juist en tevens correct.
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Kan iets dan juist zijn, maar tevens niet correct?
-
- Berichten: 12274
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Aangezien deze persoon op mijn negeerlijst staat heb ik geen vraag gezien en kan daar ook niet op antwoorden.
Dat antwoord is al gegeven. Sterker, u sloot er zelfs mee af. Daarbij is het de vraag of het om een consumentenkoop gaat. Dat is slechts 1 van de opties. Dat u daar van uit gaat wil niet zeggen dat dat ook de waarheid is. Zodoende mijn reactie dat je niet slechts 1 optie in het voordeel van de consument kan geven als er meerdere mogelijkheden zijn.
Geen idee.
Voor de ontvangende partij is er geen schuld geweest. Immers, alle facturen zijn gewoon voldaan. Ik heb ook wel eens per ongeluk een zakelijke factuur van de privé rekening betaald. Maar dat maakt de betaling niet minder echt. De ontvangende partij heeft het geld ontvangen.
Mocht er blijken dat er in het geval dat de fout niet bij de consument ligt, het om een aankoop van een product gaat en de verjaring 2 jaar zou zijn (wat dus allemaal aannames zijn aangezien wij dat niet weten en dus ook nutteloos is om op speculaties antwoord te gaan geven), dan blijft er nog altijd een rekening openstaan. Immers, de facturen van de afgelopen 24 maanden zijn nog lang niet verjaard. Tot zo ver wettelijk. Maar wat voor toegevoegde waarde heeft dat? Zoals gemeld zijn er meer hypotheses waardoor slechts 1 enkele vermelden niet tot een oplossing zou komen.
Moreel gezien is het natuurlijk van de zotte om niet te willen betalen voor een afgenomen product op dienst. Helemaal aangezien TS dit binnen een maand had kunnen weten dat er iets mis was. En aangezien TS niet om een wettelijke uitleg vraagt, tenzij dat uw mening is dat dat er wel staat, is dat ook een antwoord op de vraag.
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Onzin, er is helemaal geen schuld als alles van de rekening van C betaald is. A,B en C hebben liggen snurken een flink tijdje.Onjuist. Als A aan B 10 euro moet betalen dan is die schuld niet afgelost op het moment dat B die 10 euro van de bankrekening van C afhaalt.
C heeft betaald voor A als dat aan toonbaar is, dus A zal dan gewoon C betalen en een een bedankje voor de doorstuur service.
Opgelost,
Theotrucker
vindt dit leuk
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Na drie jaar vordert C het bedrag als zijnde onverschuldigd betaald terug van B. Vervolgens kan B bij A aankloppen en kan A zich mogelijk op verjaring beroepen.Obelix1 schreef: ↑22 sep 2019 12:06Onzin, er is helemaal geen schuld als alles van de rekening van C betaald is. A,B en C hebben liggen snurken een flink tijdje.Onjuist. Als A aan B 10 euro moet betalen dan is die schuld niet afgelost op het moment dat B die 10 euro van de bankrekening van C afhaalt.
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Complex, zover gaat mijn kennis niet. De rechter zal wel veel zin hebben in deze onnozele zaken.
Het is dus theoretisch waarschijnlijk wel mogelijk volgens jou, maar in de praktijk....ach.
Wettelijke hoogstandjes vind ik altijd leuk om te lezen, dus ik zet jullie niet op de negeer lijst maar op de welkom lijst.
Nu Verstappen....hopelijk verstapt hij zich niet.
Het is dus theoretisch waarschijnlijk wel mogelijk volgens jou, maar in de praktijk....ach.
Wettelijke hoogstandjes vind ik altijd leuk om te lezen, dus ik zet jullie niet op de negeer lijst maar op de welkom lijst.
Nu Verstappen....hopelijk verstapt hij zich niet.
Theotrucker
vindt dit leuk
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Als C naar de rechter stapt dan veroordeeld de rechter B gewoon tot terugbetaling van die 10 euro plus de proceskosten. De proceskosten van C zijn bij benadering 300 euro. Als C vertegenwoordiging heeft dan komt er nog een 100 euro bovenop.
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Je hebt gelijk. Ik paste de gedachte van art. 611g Rv. toe (kort gezegd: de verjaring wordt opgeschort zolang de wederpartij er niet mee bekend is), maar die ziet uitsluitend op de verjaring van dwangsommen, niet op de verjaring van rechtsvorderingen. De verjaringtermijn blijft dus inderdaad 2 of 5 jaar, afhankelijk van de aard van de vordering.alfatrion schreef: ↑20 sep 2019 23:53Onjuist. De verjaringstermijn is gaan lopen vanaf het moment dat de schuld opeisbaar is geworden. De schuld is nooit ingelost. Dat de schuldeiser bij een derde het geld heeft geïnd door een eigen fout maakt dat niet anders. Als de schuldeiser het geld bij deze derde persoon had afgeschreven door een fout van TS dan was je verhaal wel opgegaan, omdat de schuldeiser er in dat geval op mocht vertrouwen dat de schuld was afgelost.
Dan mis je volkomen het punt. Gooi je vooroordelen eens weg, zou ik zeggen en lees wat er écht geschreven wordt.renewouters schreef: ↑21 sep 2019 19:11er zijn een aantal mensen die nogal op regeltjes en wetten geilen en ieder onderwerp in het voordeel van een vraagsteller proberen om te draaien.
Grappig hoe een paar woorden tot enorme discussie kan leiden. TS is in zijn eerste reactie onduidelijk, omdat deze paar woorden multi-interpretabel zijn, en laat vervolgens in zijn tweede reactie na die duidelijkheid alsnog te geven.
tttlocke
, Erthanax
en Komkommertijd
vinden dit leuk
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Op het moment dat een fout banknummer is doorgegeven dan ga ik het bedrag interpreteren als schade en pas ik deze toe:
Artikel 3:310 lid 1 BW schreef:Een rechtsvordering tot vergoeding van schade (...) verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de benadeelde zowel met de schade (...) als met de daarvoor aansprakelijke persoon bekend is geworden, en in ieder geval door verloop van twintig jaren na de gebeurtenis waardoor de schade is veroorzaakt of de boete opeisbaar is geworden.
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Je laat je wel steeds behoorlijk uit voor iemand die herhaaldelijk stelt dat het beter is om je ergens niet over uit te laten wanneer je een bepaald feit niet kent.NeoDutchio schreef: ↑22 sep 2019 11:32Moreel gezien is het natuurlijk van de zotte om niet te willen betalen voor een afgenomen product op dienst.
Als je op de filosofische toer wil kan dat wel. Je standpunt dat het moreel gezien abject zou zijn om na verloop niet meer te willen betalen terwijl je 99,99...% zeker weet dat je destijds niet hebt betaald deel ik niet. Er is een omslagpunt waarna je moreel gezien niet meer kunt aankloppen voor betaling van een onbetaalde factuur.
-
- Berichten: 12274
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
In andere gevallen zou ik het eens kunnen zijn met u. Als een consument (al dan niet bewust) een factuur niet betaald en de schuldeiser komt na meer dan 5 jaar aanzetten is het een ander verhaal. In dit geval had TS binnen een maand kunnen weten dat er iets niet goed ging.alfatrion schreef: ↑22 sep 2019 15:38Als je op de filosofische toer wil kan dat wel. Je standpunt dat het moreel gezien abject zou zijn om na verloop niet meer te willen betalen terwijl je 99,99...% zeker weet dat je destijds niet hebt betaald deel ik niet. Er is een omslagpunt waarna je moreel gezien niet meer kunt aankloppen voor betaling van een onbetaalde factuur.
Wanneer is de schuld bekend geworden? Je kan zeggen vanaf de eerste maand omdat er niet geïncasseerd werd, maar ook vanaf het moment dat het bekend was dat er een fout gemaakt is. Ook dit kan weer op 2 manieren gelezen worden.alfatrion schreef: ↑22 sep 2019 13:54Artikel 3:310 lid 1 BW schreef:Een rechtsvordering tot vergoeding van schade (...) verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de benadeelde zowel met de schade (...) als met de daarvoor aansprakelijke persoon bekend is geworden, en in ieder geval door verloop van twintig jaren na de gebeurtenis waardoor de schade is veroorzaakt of de boete opeisbaar is geworden.
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
De schuld als gevolg van een onbetaalde factuur is geen schade.
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Je creëert hier een schijntegenstelling. Juist in de casus van TS is er immers "(bewust of onbewust) een factuur niet betaald".NeoDutchio schreef: ↑22 sep 2019 20:32In andere gevallen zou ik het eens kunnen zijn met u. Als een consument (al dan niet bewust) een factuur niet betaald en de schuldeiser komt na meer dan 5 jaar aanzetten is het een ander verhaal. In dit geval had TS binnen een maand kunnen weten dat er iets niet goed ging.
Leg mij jouw logica maar eens uit...
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
De Ts heeft vijf dagen geleden zijn bericht geplaatst en nog één keer gereageerd. Jammer genoeg zonder te vermelden waar die kwartaalbetalingen betrekking op hadden.
Zijn ‘rechten’ zullen hem inmiddels wel duidelijk zijn.
Zijn ‘rechten’ zullen hem inmiddels wel duidelijk zijn.
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Vermoedelijk heeft deze Topic starter een tikfoutje gemaakt... en niets gecontroleerd, bij kwartaal betaling zou ik dat ook niet gelijk gevonden hebben.
Bedrijf boekte af en hoorde niets en is ter goeder trouw, ook als ze het nummer fout overgetikt hebben....
De persoon die 3 jaren een onbekend bedrag niet heeft gezien is als enige fout.
11x niets gezien en bij nr 12 pas ontdekken is iets later dan de 8 weken je kunt terug halen!
Dus de onbekende luie ik kijk nooit naam mijn bank is de echte fouten maker!
Bedrijf boekte af en hoorde niets en is ter goeder trouw, ook als ze het nummer fout overgetikt hebben....
De persoon die 3 jaren een onbekend bedrag niet heeft gezien is als enige fout.
11x niets gezien en bij nr 12 pas ontdekken is iets later dan de 8 weken je kunt terug halen!
Dus de onbekende luie ik kijk nooit naam mijn bank is de echte fouten maker!
-
- Berichten: 12274
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Zoals ik al zei, TS had binnen een maand kunnen weten dat er iets mis gaat. En dat is heel iets anders als dat er eenmalig een factuur niet betaald zou worden en er na 5 jaar ineens een factuur komt.Moneyman schreef: ↑23 sep 2019 09:41Je creëert hier een schijntegenstelling. Juist in de casus van TS is er immers "(bewust of onbewust) een factuur niet betaald".NeoDutchio schreef: ↑22 sep 2019 20:32In andere gevallen zou ik het eens kunnen zijn met u. Als een consument (al dan niet bewust) een factuur niet betaald en de schuldeiser komt na meer dan 5 jaar aanzetten is het een ander verhaal. In dit geval had TS binnen een maand kunnen weten dat er iets niet goed ging.
Leg mij jouw logica maar eens uit...
Daarbij heeft TS 12 facturen gemist en niet betaald.
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Ook bij die ene factuur had de schuldenaar het binnen een maand kunnen weten. Nogmaals: een schijntegenstelling.NeoDutchio schreef: ↑23 sep 2019 10:32Zoals ik al zei, TS had binnen een maand kunnen weten dat er iets mis gaat. En dat is heel iets anders als dat er eenmalig een factuur niet betaald zou worden en er na 5 jaar ineens een factuur komt. Daarbij heeft TS 12 facturen gemist en niet betaald.
tttlocke
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Bedrijf gebruikt verkeerd rekeningnummer
Geachte Moneyman,
Ik controleer maandelijks na ontvangst inkomen de gehele voorgaande periode, dus zie gelijk alle onbekende foute bedragen!
Die wat ik niet weet zoek ik uit en haal eventueel terug.
Maar...... als de bank de hypotheek niet afschreef mis ik die zeker niet!
Zelfde voor alle overige want bij 17 overboekingen er nu maar 16 zijn valt echt niet op.
Wel herken ik de Ali Expressjes en niet een vergeten nog niet betaalde.
Als ik bij een mede forum lid een willekeurige betaling van scherm zou halen, dan is dat erg veel zoekwerk.
Een foute teveel betaalde geen idee waarvoor ziet vrijwel iedereen gelijk.
Maar een niet betaalde ongeacht de reden valt nauwelijks op.
Vooral als een deel van de verplichte betalingen via MoneyVROUW betaald werd is het nog lastiger te zien of een van
de 2 betaald heeft.
Een FOUT valt gelijk op, een ontbrekende zoeken is ramp!
Dat doet vrijwel niemand...
Ik controleer maandelijks na ontvangst inkomen de gehele voorgaande periode, dus zie gelijk alle onbekende foute bedragen!
Die wat ik niet weet zoek ik uit en haal eventueel terug.
Maar...... als de bank de hypotheek niet afschreef mis ik die zeker niet!
Zelfde voor alle overige want bij 17 overboekingen er nu maar 16 zijn valt echt niet op.
Wel herken ik de Ali Expressjes en niet een vergeten nog niet betaalde.
Als ik bij een mede forum lid een willekeurige betaling van scherm zou halen, dan is dat erg veel zoekwerk.
Een foute teveel betaalde geen idee waarvoor ziet vrijwel iedereen gelijk.
Maar een niet betaalde ongeacht de reden valt nauwelijks op.
Vooral als een deel van de verplichte betalingen via MoneyVROUW betaald werd is het nog lastiger te zien of een van
de 2 betaald heeft.
Een FOUT valt gelijk op, een ontbrekende zoeken is ramp!
Dat doet vrijwel niemand...