LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedrijf stort geld op mijn rekening en stuurt incassobureau!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
anton76
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 feb 2008 13:42

Bedrijf stort geld op mijn rekening en stuurt incassobureau!

Ongelezen bericht door anton76 »

Tijdens mijn kerstvakantie (terwijl ik afwezig was) heb ik een brief ontvangen van een reisbureau waarin word aangegeven dat ik een factuur moet betalen.
Na mijn vakantie heb ik contact opgenomen met deze reisbureau omdat ik geen reis bij ze had geboekt en hun reactie is dat er geen factuur is. Zij beweren dat ze onterecht geld gestort hebben op mijn rekening. Het gaat om een kleine bedrag en ze geven aan dat het hun fout is geweest. Het geld was bedoeld voor iemand anders met dezelfde achternaam in dezelfde woonplaats. Niet vreemd, er wonen tientallen mensen in mijn woonplaats met dezelfde achternaam.

Ik heb ze verzocht om bewijs materaal. Heb weken niks van ze gehoord en kreeg ineens een brief van een incassobureau met het verzoek om de factuur te betalen.

Ik heb aan de incassobureau uitgelegd dat ik geen overeenkomst heb met deze bedrijf en dat er geen factuur bestaat. Ze hebben dit uitgezocht en mij een brief gestuurd dat er inderdaad geen factuur bestaat. Wel hebben ze bewijs dat een kleine bedrag door een fout van de reisbureau op mijn rekening is overgemaakt. Bewijs dat de reisbureau mij niet kon sturen!

Nu eisen ze dat ik naast het overgeboekte bedrag, ook de ruim 150 euro incasso kosten moet gaan betalen!


Ik heb geen overeenkomst met de reisbureau, ik heb niks met ze te maken. Ze hebben zelf “per ongeluk” het bedrag overgemaakt op mijn rekening. Ze konden zelf geen bewijs sturen.


Ben ik verplicht om het initiële bedrag te betalen?

Ben ik verplicht de incasso kosten te betalen?

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Bedrijf stort geld op mijn rekening en stuurt incassobureau!

Ongelezen bericht door vladja »

Het reisbureau heeft een vergissing gemaakt en per ongeluk geld, wat bestemd was voor iemand anders, op uw rekening gestort. Ze hebben u netjes verzocht dit geld terug te storten. U heeft wettelijk geen enkel recht op dit geld. Het is een onverschuldigde betaling.

Aangezien u deze onverschuldigde betaling na een verzoek van het reisbureau niet wenst terug te betalen, kunnen ze een incassobureau inschakelen om hun geld terug te krijgen. En daar komen dan de incassokosten bij.

Eens gegeven blijft gegeven is wel een gezegde, maar dat is niet wettelijk rechtsgeldig in dit geval. Het aan u overgemaakte geld is geen gift/schenking.

Vladja

anton76
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 feb 2008 13:42

Re: Bedrijf stort geld op mijn rekening en stuurt incassobureau!

Ongelezen bericht door anton76 »

Bedankt Vladja,

Ik heb ze om bewijs gevraagd, maar in plaats van bewijs hebben ze de incasso bureau gestuurd. En de incasso bureau heeft pas bewijs geleverd.

Ik betaal graag het geld terug, maar niet de incasso kosten.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Bedrijf stort geld op mijn rekening en stuurt incassobureau!

Ongelezen bericht door vladja »

Het bewijs is simpel. Er is geld op jouw rekening bijgeboekt waar je geen recht op hebt, n.l. van een reisbureau waar je geen zaken mee gedaan hebt. Wat voor bewijs moet er verder dan geleverd worden.

Vladja

anton76
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 feb 2008 13:42

Re: Bedrijf stort geld op mijn rekening en stuurt incassobureau!

Ongelezen bericht door anton76 »

Dus nu moet ik voor 35 euro ook nogs een 150 euro extra incasso kosten betalen. Ik dacht altijd dat een incasso bureau geen juridische middel was en dat iedereen zich bij de KvK kon inschrijven als incasso bureau.

De verzoek om bewijs was om te er achter te komen of het terecht of onterecht was. Ik heb eerder geld van de reisbureau gehad ter compensatie van 4 uur vertraging. Het ging toem ook om een kleine bedrag.

Pruim
Berichten: 542
Lid geworden op: 23 sep 2007 18:05

Re: Bedrijf stort geld op mijn rekening en stuurt incassobureau!

Ongelezen bericht door Pruim »

Het reisbureau heeft in eerste instantie vriendelijk gevraagd om het geld terug te storten. dit heb je niet gedaan, en nu ben je boos dat het via een incassobureau gaat?

Als ik jouw verhaal lees, dan zul je de fout toch echt bij jezelf moeten zoeken.

anton76
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 feb 2008 13:42

Re: Bedrijf stort geld op mijn rekening en stuurt incassobureau!

Ongelezen bericht door anton76 »

Ze hebben wij gevraag een factuur te betalen. Zonder dat ze een factuur konden laten zien of bewijs van foute betaling.

Bedankt voor jullie reacties.

Baghera
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:33

Re: Bedrijf stort geld op mijn rekening en stuurt incassobureau!

Ongelezen bericht door Baghera »

Hebben ze gezegd wanneer het ongeveer was? Heb je gekeken of je het geld ontvangen hebt? Als je zelf gezien hebt/had dat het er op stond, waarom maak je het dan niet direct even over? Waarom om bewijs vragen?

Onverschuldigde betalingen moet je terug betalen, evt incassokosten zijn eigen risico, je had het ook eerder kunnen betalen.

Gesloten