LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Hogepriesteres
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mei 2011 11:52

Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Ongelezen bericht door Hogepriesteres »

Ik heb in het verleden (2007) bij de Fortisbank, wat overgenomen is door de ABN AMRO (Ardanta), een 'Uitvaartverzekering in Natura' afgesloten. Dat er een jaarlijkse indexering is door de prijsontwikkeling op de markt, daar kan ik nog inkomen. Maar er staat in de polisbijlagen dat er ook nog een leeftijdsafhankelijke indexering toegepast wordt. Ik heb een tijd geleden eens bij Radar gezien, dat er een man van ongeveer 80 jaar was, die inmiddels iets van E200,00 per maand voor zijn Uitvaartverzekering moest betalen!? Staat mij dat ook te wachten? Zo ja, wat zou dan uw advies zijn? Tussen haakjes, ik ben nu 62 jaar. Mijn hartelijke dank bij voorbaat, voor de eventuele reacties. :)

Vriendelijke groet, Alida.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04
Beste antwoord
Gekozen door Hogepriesteres

Re: Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

door kweenie » 06 jan 2020 11:35

Lady1234 schreef:
05 jan 2020 19:24
Verstandiger was wellicht geweest zelf geld apart te gaan leggen.
Dat is natuurlijk achteraf praten. Als je meteen in het eerste jaar was overleden, dan had je er weinig aan gehad als je net met sparen was begonnen.

Ik neem aan dat die "leeftijdsafhankelijke indexering" slaat op de premie? Het is niet ongebruikelijk dat de premie stijgt met de leeftijd. Het principe van veel van deze risicoverzekeringen is namelijk dat je in dit jaar de premie betaalt voor het reisdocument dat je dit jaar loopt. Dat betekent als je jong bent een relatief lage premie en als je oud bent en meer kans hebt om dat jaar te overlijden, relatief veel premie.

(Een andere mogelijkheid is werken met gelijkblijvende premie, dan betaal je als je jong bent meer premie dan het risico dat je loopt en aan het eind minder premie dan het risico. Je bouwt dan een soort spaarpotje van premie op als je jong bent, maar over het geheel genomen is de totale premie ongeveer gelijk.)

In principe kan het dus zijn dat je op je 80ste inderdaad een fors bedrag per maand moet betalen, uiteraard afhankelijk van hoeveel er verzekerd is. Maar dan moet je die 80 jaar wél halen. Het hele idee van zo'n verzekering is natuurlijk het risico afdekken dat je die leeftijd níet haalt.
grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Ongelezen bericht door grun »

Op onderstaande link kunt u meer info vinden:
https://www.uitvaartdirekt.nl/uitvaartv ... r-ouderen/

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die leeftijds afhankelijke indexering van de premie was toch al sinds 2007 bekend? En u zult al wat indexeringen gehad hebben sinds die tijd, dus u weet hoeveel u al meer bent gaan betalen. U hebt die verzekering ook pas afgesloten toen u al een jaar of vijftig was.

Verstandiger was wellicht geweest zelf geld apart te gaan leggen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Ongelezen bericht door 16again »

grun schreef:
05 jan 2020 18:49
Op onderstaande link kunt u meer info vinden:
https://www.uitvaartdirekt.nl/uitvaartv ... r-ouderen/
Ik lees daar niets over indexeren !

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
05 jan 2020 23:18
grun schreef:
05 jan 2020 18:49
Op onderstaande link kunt u meer info vinden:
https://www.uitvaartdirekt.nl/uitvaartv ... r-ouderen/
Ik lees daar niets over indexeren !
Het zijn ook niet de polisvoorwaarden van de Ts, maar het is gewone algemene informatie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
05 jan 2020 19:24
Verstandiger was wellicht geweest zelf geld apart te gaan leggen.
Dat is natuurlijk achteraf praten. Als je meteen in het eerste jaar was overleden, dan had je er weinig aan gehad als je net met sparen was begonnen.

Ik neem aan dat die "leeftijdsafhankelijke indexering" slaat op de premie? Het is niet ongebruikelijk dat de premie stijgt met de leeftijd. Het principe van veel van deze risicoverzekeringen is namelijk dat je in dit jaar de premie betaalt voor het reisdocument dat je dit jaar loopt. Dat betekent als je jong bent een relatief lage premie en als je oud bent en meer kans hebt om dat jaar te overlijden, relatief veel premie.

(Een andere mogelijkheid is werken met gelijkblijvende premie, dan betaal je als je jong bent meer premie dan het risico dat je loopt en aan het eind minder premie dan het risico. Je bouwt dan een soort spaarpotje van premie op als je jong bent, maar over het geheel genomen is de totale premie ongeveer gelijk.)

In principe kan het dus zijn dat je op je 80ste inderdaad een fors bedrag per maand moet betalen, uiteraard afhankelijk van hoeveel er verzekerd is. Maar dan moet je die 80 jaar wél halen. Het hele idee van zo'n verzekering is natuurlijk het risico afdekken dat je die leeftijd níet haalt.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
06 jan 2020 11:35
Ik neem aan dat die "leeftijdsafhankelijke indexering" slaat op de premie? Het is niet ongebruikelijk dat de premie stijgt met de leeftijd.
Begrijpelijk voor nieuw afgesloten verzekering. Begin je een jaar later, dan moet de premie hoger zijn.
Niet duidelijk, voor mij althans, waarom de premie bij lopende verzekering omhoog moet ivm leeftijd.

Gestegen kosten voor uitvaart is een meer voor de hand liggende reden

kweenie schreef:
06 jan 2020 11:35
Het principe van veel van deze risicoverzekeringen is namelijk dat je in dit jaar de premie betaalt voor het reisdocument dat je dit jaar loopt.
????

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
06 jan 2020 12:45
kweenie schreef:
06 jan 2020 11:35
Ik neem aan dat die "leeftijdsafhankelijke indexering" slaat op de premie? Het is niet ongebruikelijk dat de premie stijgt met de leeftijd.
Begrijpelijk voor nieuw afgesloten verzekering. Begin je een jaar later, dan moet de premie hoger zijn.
Niet duidelijk, voor mij althans, waarom de premie bij lopende verzekering omhoog moet ivm leeftijd.

Gestegen kosten voor uitvaart is een meer voor de hand liggende reden
Dat hangt dus af van de variant van de verzekering die je afsluit, of het gelijkblijvende premie is of niet.

Als je een verzekering hebt waarbij de premie afhankelijk is van het risico in dat jaar, dan zal de premie in de loop der jaren stijgen. Dit aangezien de kans dat je in een jaar komt te overlijden zo grofweg elke 7 jaar verdubbelt. Daarom zou de premie ook ongeveer iedere 7 jaar verdubbelen. Als je dan met 1 euro premie begint, dan zit je na 30 jaar op grofweg 16 euro premie. In de praktijk is het waarschijnlijk iets minder sterk, maar het is wel de achterliggende systematiek.

De andere optie is een gelijkblijvende premie van bijvoorbeeld 5 per jaar. Dan betaal je de eerste jaren veel meer dan het risico dat je loopt, waardoor je een soort 'spaarpotje' opbouwt. Uit dat spaarpotje (en rendement daar over) kan dan in de "dure" toekomstige jaren de extra premie worden betaald.
16again schreef:
06 jan 2020 12:45
kweenie schreef:
06 jan 2020 11:35
Het principe van veel van deze risicoverzekeringen is namelijk dat je in dit jaar de premie betaalt voor het reisdocument dat je dit jaar loopt.
????
Haha, dat is een vreemde vervanging van mijn bedoelde "risico". Zo wordt het wel wat onbegrijpelijk.

Hogepriesteres
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mei 2011 11:52

Re: Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Ongelezen bericht door Hogepriesteres »

Dank u wel, voor de tot nu toe gegeven reacties. Ik vind alleen niets terug over die eventuele leeftijdsafhankelijke indexering, naast de gewone indexering. Er is hier dus blijkbaar niet veel over bekend? Wel vreemd dat dit in zo'n polis is opgenomen en ik toch het zwaard van Damocles boven mijn hoofd voel hangen, maar goed, mocht het uit de hand gaan lopen, dan heb ik gelukkig altijd nog een rechtsbijstandverzekering. ..........

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Ik heb in het verleden (2007) bij de Fortisbank, wat overgenomen is door de ABN AMRO (Ardanta), een 'Uitvaartverzekering in Natura' afgesloten. Dat er een jaarlijkse indexering is door de prijsontwikkeling op de markt, daar kan ik nog inkomen. Maar er staat in de polisbijlagen dat er ook nog een leeftijdsafhankelijke indexering toegepast wordt. Ik heb een tijd geleden eens bij Radar gezien, dat er een man van ongeveer 80 jaar was, die inmiddels iets van E200,00 per maand voor zijn Uitvaartverzekering moest betalen!? Staat mij dat ook te wachten? Zo ja, wat zou dan uw advies zijn? Tussen haakjes, ik ben nu 62 jaar. Mijn hartelijke dank bij voorbaat, voor de eventuele reacties. :)

Vriendelijke groet, Alida.
Goedemorgen Alida,

Kan me voorstellen dat je benieuwd bent of je in de toekomst rekening moet houden met een hogere premie vanwege de leeftijdsafhankelijke indexering.

Telefonisch hebben onze adviseurs inzage in je polis en checken welke voorwaarden er precies aan jouw polis gekoppeld zijn. Je kunt hierover op werkdagen tussen 08.00 en 21.00 uur over bellen met 0900-0024.

Met vriendelijke groet,

Elvira
ABN AMRO Webcare

Hogepriesteres
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mei 2011 11:52

Re: Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Ongelezen bericht door Hogepriesteres »

In de loop van de ochtend, 27 januari 2020, vandaag precies 2 weken geleden, heb ik op aanraden van de ABN AMRO Webcare, zie hierboven, telefonisch contact gezocht met ABN AMRO en heb ik met 2 medewerkers gesproken, eerst een dame, daarna een meneer. Na het een en ander uitgelegd te hebben, werd er gezegd dat men zou achterhalen wat de prognose van de betalingen naar de toekomst voor mij zou inhouden en dat ik dan teruggebeld zou worden..... tot op heden ben ik nog niet gebeld......... ik wacht het nog even af.....

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou ze dan nog maar een keer aan hun vestje trekken.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Begrafenispolis 'indexering is leeftijdsafhankelijk'.

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Hallo Alida,

Begrijpelijk dat je niet blij bent met het feit dat je na 2 weken nog geen bericht hebt ontvangen. Graag zoek ik voor je uit wat de status van je vragen is.

Zou je ons een privébericht willen sturen met je contactgegevens en -als je deze weet- de namen van de collega's die je gesproken hebt?

Met vriendelijke groet,
Arjan
ABN AMRO Webcare

Gesloten