LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bejaarde man beroofd van spaargeld

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

JohnTheBassist schreef:Of je geeft gewoon je gegevens niet aan vreemden over de telefoon en geen toegang tot je computer. Maar ik realiseer me ook dat van alle gegeven oplossingen die van mij technisch gezien het meest gecompliceerd in elkaar zit.
:mrgreen: :mrgreen:

spaceman2000
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2018 13:56

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door spaceman2000 »

Ing en collega's waren er als de kippen bij met automatisering, en ontwikkelen van "Gemaks Bankieren"
Zeker bij ouderen die nog goed van vertrouwen zijn, ligt misbruik door criminelen dan om de hoek, Het zou de de banken daarom sieren om deze mijnheer en evt andere slachtoffers , gewoon te compenseren.
Dan maar maar wat minder bonus...en nog meerinvesteren in nog meer beveiliging, maar dat zal wel weer ten kostte van de woekerwinsten gaan

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Rinustp »

Regelmatig komen dit soort berichten voorbij en het is altijd de bekende Microsoft medewerker die belt.
Ik kan me heel kwaad maken over het feit dat het vooral oudere mensen betreft die dit soort diefstallen meemaken.
Zij zijn minder handig met computers en dus ook sneller slachtoffer.
Ik probeer al jaren om deze mensen te helpen in de vorm van begeleiding met het omgaan met computers en leren omgaan met tablets.
Ouderenbonden proberen dat ook maar ik constateer dat die cursussen er meer van uitgaan dat iedereen te vertrouwen is. Ik erger me daar kapot aan. Zoiets als: " u kunt uw wachtwoorden best opslaan op uw computer. Dat is heel handig en veilig". GRrrrr
Al ik een cursus geef (altijd op vrijwillige basis) dan hamer ik heel veel op veiligheid. Het gevolg is dan wel dat sommige niet meer aan internetbankieren durven te beginnen.

Zo zijn er nog meer instanties die tegenwerken waardoor we het de ouderen gemakkelijker en veiliger kunnen maken. Zelfs de banken werken tegen.

Ik geef ouderen dan vaak hetzelfde advies: Koop een tablet. Die is niet van Microsoft. Als dan iemand van "Microsoft" belt kun je zeggen dat je geen Microsoft hebt en die dus ook niet kapot kan zijn.
Dat is voorlopig de enige manier. Totdat ouderenorganisaties eindelijk eens door hebben dat het allemaal veiliger kan als je de goede voorlichting geeft.
De schuld ligt voor een deel bij de banken en voor een deel bij de ouderenbegeleiders. De ouderen zelf kun je nauwelijks iets kwalijk nemen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Rinustp schreef:Ik geef ouderen dan vaak hetzelfde advies: Koop een tablet. Die is niet van Microsoft. Als dan iemand van "Microsoft" belt kun je zeggen dat je geen Microsoft hebt en die dus ook niet kapot kan zijn.
Dan maar hopen dat ze niet met een Surface thuiskomen... :lol:
Rinustp schreef:De schuld ligt voor een deel bij de banken en voor een deel bij de ouderenbegeleiders. De ouderen zelf kun je nauwelijks iets kwalijk nemen.
Ik snap wat je zegt, maar toch... oneens. Als je weet dat je ergens niet goed in bent of geen verstand van hebt, en tegelijk weet je dat er risico's zijn, moet je je er misschien niet meer mee willen bemoeien. Niet voor niets zei Confucius al "kennis is weten wat je weet, én weten van je niet weet".

En als je dan tóch met de vinger gaat wijzen, zou ik nog eerder wijzen naar de kinderen, familie, vrienden en andere meelevenden.

Lowieze
Berichten: 6598
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
Rinustp schreef:Ik geef ouderen dan vaak hetzelfde advies: Koop een tablet. Die is niet van Microsoft. Als dan iemand van "Microsoft" belt kun je zeggen dat je geen Microsoft hebt en die dus ook niet kapot kan zijn.
Dan maar hopen dat ze niet met een Surface thuiskomen... :lol:
Rinustp schreef:De schuld ligt voor een deel bij de banken en voor een deel bij de ouderenbegeleiders. De ouderen zelf kun je nauwelijks iets kwalijk nemen.
Ik snap wat je zegt, maar toch... oneens. Als je weet dat je ergens niet goed in bent of geen verstand van hebt, en tegelijk weet je dat er risico's zijn, moet je je er misschien niet meer mee willen bemoeien. Niet voor niets zei Confucius al "kennis is weten wat je weet, én weten van je niet weet".

En als je dan tóch met de vinger gaat wijzen, zou ik nog eerder wijzen naar de kinderen, familie, vrienden en andere meelevenden.
Mee eens, maar dat laatste mocht je hier niet schrijven, want dat werd door de moderator weggehaald én je krijgt een waarschuwing vanwege aanvallend gedrag.

bigw8
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2018 15:36

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door bigw8 »

Als de ING bank of een andere bank, per ongeluk € 100.000 overmaakt op mijn rekening dan halen ze dat zelfs de volgende dag gewoon weer van je rekening af. (eigenbelang ??)
Waarom kan dit niet in zo geval als dit ?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

bigw8 schreef:Als de ING bank of een andere bank, per ongeluk € 100.000 overmaakt op mijn rekening dan halen ze dat zelfs de volgende dag gewoon weer van je rekening af. (eigenbelang ??)
Waarom kan dit niet in zo geval als dit ?
Dat doen ze dus niet. En waarom dat niet kan, kunt u in de voorgaande reacties lezen.

Een tijdje terug heeft Amsterdam aan een heleboel mensen geld overgemaakt, het tienvoudige van wat de bedoeling was. Kon uiteraard ook niet door de bank teruggehaald worden.

spaceman2000
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2018 13:56

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door spaceman2000 »

Lady1234 schreef:
bigw8 schreef:Als de ING bank of een andere bank, per ongeluk € 100.000 overmaakt op mijn rekening dan halen ze dat zelfs de volgende dag gewoon weer van je rekening af. (eigenbelang ??)
Waarom kan dit niet in zo geval als dit ?
Dat doen ze dus niet. En waarom dat niet kan, kunt u in de voorgaande reacties lezen.

Een tijdje terug heeft Amsterdam aan een heleboel mensen geld overgemaakt, het tienvoudige van wat de bedoeling was. Kon uiteraard ook niet door de bank teruggehaald worden.
Sinds wanneer is de Gemeente Amsterdam ook een bank????

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@spaceman.
Die overmakingen gingen per bank. Net zoals de overmakingen van de vader van de Ts.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Zombiemaster »


Verwijderd

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Verwijderd »

"Bij helpdeskfraude bellen criminelen willekeurige mensen op en claimen ze een helpdeskmedewerker te zijn van Microsoft. Slachtoffers downloaden een programma waarmee ze toegang geven tot hun pc, zodat de medewerker een probleem kan oplossen zoals een virus of een verlopen licentie. Na afloop hiervan vragen de criminelen om een betaling in bijvoorbeeld iTunes-tegoedkaarten of door een overschrijving via Western Union. In sommige gevallen schrijven de criminelen direct geld af van de rekening van het slachtoffer."

https://tweakers.net/nieuws/134071/micr ... rland.html

Verwijderd

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Deze dame geeft een scammer toegang tot haar computer, maar trackt ondertussen alles wat hij doet en zo weet ze ook zijn inlognaam en wachtwoord van zijn payezee-account te bemachtigen:

https://www.youtube.com/watch?v=P2_qh8sVAag

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

JohnTheBassist schreef:Deze dame geeft een scammer toegang tot haar computer, maar trackt ondertussen alles wat hij doet en zo weet ze ook zijn inlognaam en wachtwoord van zijn payezee-account te bemachtigen:

https://www.youtube.com/watch?v=P2_qh8sVAag
Dat is dan wel weer briljant :mrgreen:

Moiseule58

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Een interessante update voor TS, de ING schaft de TAN-codes af:

https://nos.nl/artikel/2213336-ing-stop ... codes.html

En er blijkt vorig jaar al gewaarschuwd te zijn voor de papieren versie:

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2 ... g-mogelijk

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door witte angora »

Moiseule58 schreef:Een interessante update voor TS, de ING schaft de TAN-codes af:

https://nos.nl/artikel/2213336-ing-stop ... codes.html

En er blijkt vorig jaar al gewaarschuwd te zijn voor de papieren versie:

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2 ... g-mogelijk
Zeker interessant. Het wordt alleen een probleem als je een simpele gsm met druktoetsen hebt. Dan heb je geen ING-app... Helaas weet de ING nog niet wat ze dan moeten...

Tip voor de ING: ga eens kijken hoe de Rabo het doet...

Lowieze
Berichten: 6598
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
Moiseule58 schreef:Een interessante update voor TS, de ING schaft de TAN-codes af:

https://nos.nl/artikel/2213336-ing-stop ... codes.html

En er blijkt vorig jaar al gewaarschuwd te zijn voor de papieren versie:

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2 ... g-mogelijk
Zeker interessant. Het wordt alleen een probleem als je een simpele gsm met druktoetsen hebt. Dan heb je geen ING-app... Helaas weet de ING nog niet wat ze dan moeten...

Tip voor de ING: ga eens kijken hoe de Rabo het doet...
Je kunt de app ook op een tablet zetten. Voor mensen die helemaal geen app kunnen downloaden, blijft voorlopig nog gewoon een TAN-code beschikbaar.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door witte angora »

Helaas krijg ik mijn tablet niet aangesloten op de draadloze verbinding... laptop werkt, tablet niet, wachtwoord en alles is hetzelfde, maar niks...

Ik vraag me nog steeds af wat er nou zo mis was met hoe dingen in de jaren 60 en 70 geregeld waren, sorry hoor...

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

witte angora schreef:Helaas krijg ik mijn tablet niet aangesloten op de draadloze verbinding... laptop werkt, tablet niet, wachtwoord en alles is hetzelfde, maar niks...

Ik vraag me nog steeds af wat er nou zo mis was met hoe dingen in de jaren 60 en 70 geregeld waren, sorry hoor...

Dan doe je dus toch iets niet goed of de wifi van je tablet is kaduuk.......laat een handige neef/nicht oid ernaar kijken.
In de jaren 60-70 waren er nog postkantoren, geen internet en had je een telefoon met kiesschijf. Was toen echt niet beter alleen anders.

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:Helaas krijg ik mijn tablet niet aangesloten op de draadloze verbinding... laptop werkt, tablet niet, wachtwoord en alles is hetzelfde, maar niks...

Ik vraag me nog steeds af wat er nou zo mis was met hoe dingen in de jaren 60 en 70 geregeld waren, sorry hoor...
En in de jaren 60/70 vroegen mensen zich af wat er toch mis was met hoe dingen in de jaren 20 en 30 geregeld waren.

Don't worry: Voor mensen die nog graag in de jaren 60/70 willen blijven, komt de ING met een alternatief.

Lowieze
Berichten: 6598
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:Helaas krijg ik mijn tablet niet aangesloten op de draadloze verbinding... laptop werkt, tablet niet, wachtwoord en alles is hetzelfde, maar niks...

Ik vraag me nog steeds af wat er nou zo mis was met hoe dingen in de jaren 60 en 70 geregeld waren, sorry hoor...
Als we nog alles deden als in de jaren 60 en 70 dan zouden we niet op dit forum met elkaar communiceren :D

Gesloten