LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bejaarde man beroofd van spaargeld

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En de tancodes verdwijnen dus probleem opgelost.
Laatst gewijzigd door Theotrucker op 15 aug 2018 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Vicvrij
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2018 13:26

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Vicvrij »

Theo trucker , blij dat je onderkent dat het een probleem was. Bij de mobiel lijkt het me ook verstandig van verschillende procedures of liever typen codes gebruik te maken voor de betalingen enerzijds en anderzijds voor het beheer van spaarrekeningen en de wijziging van veiligheidsinstellingen, omdat wanneer er onverhoopt toch langs welke weg dan ook mee gelezen kan worden bij scams dat veiliger is. Cruciaal is dat een scammer je vraagt een kleine betaling te verrichten terwijl andere handelingen zoals spaargeld opname en wijziging veiligheidinstellingen een ander karakter hebben dat zich minder leent voor scam trucs. Dus een onverhoopte ontfutselde code voor een betalingsbevestiging kan dan niet voor die doeleinden worden misbruikt. Wat mij betreft is er te weinig aandacht voor het feit dat de telefoon een portemomnaie wordt waarin al je geld zit. Verlies je hem in het buitenland dan kan je diep in de **** komen lijkt me.
Laatst gewijzigd door Vicvrij op 15 aug 2018 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Vicvrij
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2018 13:26

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Vicvrij »

Lady 1234 Wat betreft complottheorien begrijp ik U nog steeds niet, ik heb mijn versie in een keer geplaatst. Verder fijn dat U zoveel zelfvertrouwen heeft dat het U niet zal overkomen hopelijk leest nooit iemand met U mee. Ook goed dat U weet dat de klant behoefte heeft aan snellere opname van spaartegoeden. Ik heb dat soms ook maar ik wil niet dat dat de standaard procedure is maar een procedure waar ik wat meer moeite voor hoef te doen dan voor een gewone flitsbetaling, gewoon omdat dat mij veel veiliger lijkt .
Last but not least vraag ik me enigszins af waar uw felheid op is gebaseerd

Vicvrij
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2018 13:26

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Vicvrij »

Zeer prive, vaste telefoonnummers dat speelt ook mee, die hadden dus al lang ontraden moeten worden zeker door banken die met tancodes werken.
Over het erin trappen denk ik dat je te lichtvaardig denkt. Scammers hebben een ruim arsenaal ontleend aan de modernste marketing strategien en methoden. Het beste advies is de telefoon op te gooien bij iedereen die zich voordoet als een vertegenwoordiger van een betrouwenswaardige instelling. Wat natuurlijk niet navolgbaar is.
Het zijn nu nog de banken en organisaties als Microsoft die als vertrouwen wekkend vehikel worden gebruikt maar dat zullen al gauw overheidsinstellingen worden, kortom alles waar autoriteit of betrouwbaarheid vanuit gaat en waar de burger zich geroepen voelt te blijven luisteren kan worden misbruikt. het zelfvertrouwen dat mensen hebben dat ze er niet in te zullen trappen is de grootste valkuil zowel voor potentieel nieuwe slachtoffers maar ook voor de banken: het is net zoiets als dat je denkt nooit slachtoffer te kunnen zijn van zakkenrollers.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik bankier altijd met mijn vingerafdruk en voor grote betalingen heb ik alsnog mijn pas en pincode nodig, voor kleinere betalingen heb ik een aparte code.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik beheer mijn ING-rekeningen ook met m'n vingerafdruk. Ideaal.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@vicvrij

Als ik in een heel druk winkelcentrum op een bankje gaat zitten slapen met mijn portemonnee of portefeuille open naast mij op dat bankje, dan moet ik niet verwonderd zijn als ik na het wakker worden daar een lege plek aantref.

De Ts stapte ten eerste al in een onzin telefoontje, gaf ook nog zijn inlogcodes plus zijn Tancodes. Met als gevolg dat hij leeggeplukt is. Heel naar.

En omdat sommigen dat doen, en zullen blijven doen, zou u willen dat de banken weer allerlei barrières gaan opwerpen bij het internetbankieren.

Maar dat gaat gelukkig niet gebeuren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:......Als ik in een heel druk winkelcentrum op een bankje gaat zitten slapen met mijn portemonnee of portefeuille open naast mij op dat bankje, dan moet ik niet verwonderd zijn als ik na het wakker worden daar een lege plek aantref. ....
U gaat toch niet als Lady op een bankje liggen slapen ?
En misschien zit er wel een " collega " vh forum naast u op het bankje :lol:

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die oudjes vallen toch overal in slaap? : :lol:

Maar inderdaad, ook dat zal mij niet overkomen.

Vicvrij
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2018 13:26

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Vicvrij »

Lady1234 schreef:@vicvrij

Als ik in een heel druk winkelcentrum op een bankje gaat zitten slapen met mijn portemonnee of portefeuille open naast mij op dat bankje, dan moet ik niet verwonderd zijn als ik na het wakker worden daar een lege plek aantref.

De Ts stapte ten eerste al in een onzin telefoontje, gaf ook nog zijn inlogcodes plus zijn Tancodes. Met als gevolg dat hij leeggeplukt is. Heel naar.

En omdat sommigen dat doen, en zullen blijven doen, zou u willen dat de banken weer allerlei barrières gaan opwerpen bij het internetbankieren.

Maar dat gaat gelukkig niet gebeuren.
Beste Lady1234 U vergelijkt "het door scammers aangevallen worden" in de thuisomgeving. met het zitten met je open portemonnee in een bankje in het park. Wellicht dat de vergelijking terecht is gezien het feit dat de scammers met uiterst simpele handelingen uw computer over kunnen nemen. Het lijkt me dan echter correcter om de situatie te vergelijken met het zitten op een bankje in het park met uw portemonnee veilig op zak terwijl een of twee proffessionele zakkenrollers naast U gaan zitten en U uw overigens gesloten portemonnee kwijt raakt. Met slechts een groot verschil met de scam, namelijk dat U niet ,naar ik aanneem , al uw spaar geld in uw portemonnee meeneemt als U in dat park zit of gaat slapen. Door het tancode beleid van bank krijgt de scammer niet alleen toegang tot de huisportemonnee maar ook tot de spaartegoeden. Een beetje zakkenroller doet er dan ook verstandig aan zich om te scholen tot scammer. Ook omdat vervolging vrijwel achterwge blijft bij het scammen.
Ik vraag me steeds meer af waarom U de banken in deze materie zo fel beschermd?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik vraag me steeds meer af waarom U de banken in deze materie zo fel beschermd?
In het park is het nog veel moeilijker, want diegene die naast je komt zitten is OF een zakkenroller of een vriendelijke persoon , die misschien ook nog een praatje wil maken. Als je gebeld wordt door iemand die iets met je bankzaken / pc wil weet je gewoon 100% dat het een scammer / zakkenroller is.
Banken bellen geen mensen om in te loggen namelijk.
"Hang op, klik weg, bel je bank" .

raonic
Berichten: 182
Lid geworden op: 28 jul 2018 10:01

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door raonic »

Jammer voor uw vader.
Maar mensen of ze nou 90 zijn of niet, die meegaan in telefoontjes dingen intypen op computer tan codes of bankieren codes doorgeven tsja het is kei en de kei hard maar dan verdien je het ook om met je kop op de feiten gedrukt te worden, logisch dat de bank niet vergoed fout op fout op fout gestapeld door je vader.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door olaf79 »

Masart schreef:
03 jan 2018 17:10
Hij heeft de criminelen - zonder dat hij zich dat realiseerde - toegang verschaft tot zijn computer, maar hij heeft geen zeker inloggegevens verstrekt. Wel helaas een (reeds gebruikte) TANcode.
De verduistering is gebeurd met zijn hulp, maar zonder zijn medeweten. En dat is wat een heleboel (veelal jongere) Nederlanders jaarlijks overkomt.

De bank zou daarom het verhogen van overschrijflimieten moeten temporiseren, zodat niet al na 15 minuten grote bedragen kunnen worden weggesluisd.
Je vader heeft dus wel login gegevens verstrekt, want de TAN code is daar onderdeel van. Het is de vraag of je mensen van deze leeftijd met zo weinig besef van het digitale tijdperk toegang moet geven tot online bankieren.

Gesloten