LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zie het. Echter vraag ik me nog altijd af of dit altijd juist gebruikt wordt.

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door huzky »

Nu snap ik het ook even niet meer. Even voor de duidelijkheid:

KPN geeft aan dat ik op mijn adres max. 12 [Mbit/MB?] kan halen. Ik betaal voor max. 20 (want een groter abonnement heeft geen nut omdat dat toch niet kan worden gehaald).

Ik ontvang vaak ergens iets tussen 2 en 5.

Een KPN-monteur die hier eens was en ging meten, kwam op dat moment op ca. 4, en zei dat dit veel te weinig was.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door 16again »

Lijnsnelheid wordt doorgaans in bits/seconde opgegeven, bit is met kleine letter b.
Omvang van (al dan niet gedownloade) bestanden wordt in Bytes gemeten. Byte is met hoofdletter B.
Een Byte is 8 bits

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door huzky »

Oké, lastig voor een leek... Maar dit betekent dus dat ik gemiddeld ergens tussen 2 en 5 Mbits ontvang terwijl ik voor max. 20 Mbits betaal. Lijkt me dus inderdaad dat dit een behoorlijk verschil in mijn nadeel is.
Maar ik ga een dezer dagen wel eens contact opnemen met KPN, baat het niet, dan schaadt het niet.
Bedankt voor jullie uitleg allemaal!

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door huzky »

Helaas... mijn snelheid lijkt met de dag slechter te worden. Eerst werd aangegeven dat ik op mijn adres max. 12 Mbps kon ontvangen; als ik nu kijk, wordt er nog slechts 8 max. aangegeven. Gisteren en vandaag weer een paar keer gemeten: resp. 2,3, 1,1 (!) en 2,6 gehaald. Overleg met KPN: ik kan nu wel een jaar lang een paar euro per maand korting krijgen op het abonnementsgeld, maar dan wordt het na een jaar duurder dan het huidige abonnement, dus dat schiet niet op helaas, want dan ben ik uiteindelijk nog duurder uit.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door Cro »

Waarom kijk je niet of iets als https://newsroom.t-mobile.nl/t-mobile-i ... oor-thuis/ beschikbaar is, voor zover ik weet zijn er meer partijen die dit aanbieden. Waarschijnlijk wel wat duurder, maar de snelheid zal ook flink hoger moeten liggen al zal mogelijk de latency wat hoger liggen. Voor veel toepassingen anders dan online gaming zal dit echter niet veel invloed hebben.
Laatst gewijzigd door Cro op 20 jan 2018 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:2,7 MB per seconde staat gelijk aan 21,6 MBit per seconde. U haalt dus netjes de 20 MBit die KPN aanbiedt.
Onjuist. Met 2,7 MB per seconde heeft betrekking op de "netto" snelheid, terwijl met Mbit (laten we vooral de kleine letter hier gebruiken) per seconden heeft betrekking op de "buto" snelheid. Je vergeet de overheid. Ieder IP pakketje is 1500 byte groot en bestaat uit een header en een body. Het bestand dat wordt verstuurd wordt in de body opgenomen en in de header komt de meta data te staan, waaronder het IP adres waar het pakketje moet worden aflevert, het IP adres waar het pakketje vandaan komt, het volgnummer en nog een aantal andere zaken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
Nijogeth schreef:2,7 MB per seconde staat gelijk aan 21,6 MBit per seconde. U haalt dus netjes de 20 MBit die KPN aanbiedt.
Onjuist. Met 2,7 MB per seconde heeft betrekking op de "netto" snelheid, terwijl met Mbit (laten we vooral de kleine letter hier gebruiken) per seconden heeft betrekking op de "buto" snelheid. Je vergeet de overheid. Ieder IP pakketje is 1500 byte groot en bestaat uit een header en een body. Het bestand dat wordt verstuurd wordt in de body opgenomen en in de header komt de meta data te staan, waaronder het IP adres waar het pakketje moet worden aflevert, het IP adres waar het pakketje vandaan komt, het volgnummer en nog een aantal andere zaken.
Sorry maar MB of Mbit/s heeft niets te maken met overhead in een datapakket te maken. Dit zit gewoon in je snelheid van je internetverbinding en staat er compleet los van.

Computers gebruiken een zogenoemde binaire code als basis voor al het rekenwerk – en dus ook om te communiceren met elkaar via internet. De binaire code is een soort taal die bestaat uit reeksen van enen en nullen. Elke nul of één noemen we een bit. Een byte is een serie van acht bits op rij. De afkorting Mbit staat voor megabit. Mega staat voor een miljoen en een megabit bestaat dus uit één miljoen bits. Omgerekend is één megabit dus 0,125 megabyte.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:Sorry maar MB of Mbit/s heeft niets te maken met overhead in een datapakket te maken. Dit zit gewoon in je snelheid van je internetverbinding en staat er compleet los van.
MBps wordt gebruikt om daarmee aan te geven hoe snel een bestand binnen komt. Mbps gebruikt om de capaciteit van een lijn aan te geven.

Bestanden stuur je over met het TCP protocol. Een IP pakket bestaat uit maximaal 1500 bytes. De eerste 20 bytes zijn voor de IP header. De volgende 20 bytes zijn voor de TCP header. Dit laat 1460 bytes over voor de payload. Voor iedere 1460 bytes komen er dus 40 bytes bij. Er is dus een opslag van tenminste 2,74%. Het totaal daarvan moet je keer acht doen.

Wanneer je een film download en je applicatie laat zien dat de snelheid 10 MBps is, dan heb je een lijn met een capaciteit van tenminste 82,19 Mbps. Omgekeerd, als de capaciteit van de lijn maximaal 40 MBps is, dan kun je daarmee nooit bestanden downloaden met een snelheid van 5 MBps.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door Jesa H »

alfatrion schreef:Wanneer je een film download en je applicatie laat zien dat de snelheid 10 MBps is, dan heb je een lijn met een capaciteit van tenminste 82,19 Mbps. Omgekeerd, als de capaciteit van de lijn maximaal 40 MBps is, dan kun je daarmee nooit bestanden downloaden met een snelheid van 5 MBps.
Megabyte is gewoon een andere eenheid als Megabit. Je kan je huidige snelheid in beiden meten als je daar blij van wordt, maar dat heeft weinig te maken met de max capaciteit.

Wel klopt het dat je browser in MB (megabyte) meet en dat dat getal dan natuurlijk veel lager is dan de waarde in MBit. 20 MBit is dus veel langzamer dan downloaden met bijvoorbeeld 10 MB per seconde. Dan zou je max downloadsnelheid eerder 2,5 MB/sec zijn.

Als de topicstarter 2.5 MB/sec haalt zit hij dus netjes op die 20 MBit snelheid. KPN stelt dat de max 12 MBit is: dan zou dat vertalen naar 1.5 MB/sec.
Over de kabel is upload altijd stukken langzamer dan download.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door angel1978 »

MBps wordt gebruikt om daarmee aan te geven hoe snel een bestand binnen komt. Mbps gebruikt om de capaciteit van een lijn aan te geven.
Dit is wederom onzin.

Het enige verschil tussen MBps en Mbps is een factor 8.

De rest over overhead is leuk gegoogled, maar heeft niets met dit hele verhaal te maken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
sylvesterb schreef:Sorry maar MB of Mbit/s heeft niets te maken met overhead in een datapakket te maken. Dit zit gewoon in je snelheid van je internetverbinding en staat er compleet los van.
MBps wordt gebruikt om daarmee aan te geven hoe snel een bestand binnen komt. Mbps gebruikt om de capaciteit van een lijn aan te geven.

Bestanden stuur je over met het TCP protocol. Een IP pakket bestaat uit maximaal 1500 bytes. De eerste 20 bytes zijn voor de IP header. De volgende 20 bytes zijn voor de TCP header. Dit laat 1460 bytes over voor de payload. Voor iedere 1460 bytes komen er dus 40 bytes bij. Er is dus een opslag van tenminste 2,74%. Het totaal daarvan moet je keer acht doen.

Wanneer je een film download en je applicatie laat zien dat de snelheid 10 MBps is, dan heb je een lijn met een capaciteit van tenminste 82,19 Mbps. Omgekeerd, als de capaciteit van de lijn maximaal 40 MBps is, dan kun je daarmee nooit bestanden downloaden met een snelheid van 5 MBps.
De packet size staat helemaal los van MB of Mbit/s het is een andere rekenmethode. Als je de snelheid van je internet verbinding in MB meet dan zit hier ook overhead in de headers. Providers hebben gekozen voor Mbit/s i.p.v. MB/s omdat in de begintijd je maar 0,08MB/s verbindingen zou krijgen dan klinkt 1Mbit/s toch beter.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door angel1978 »

het is idd puur een commercieel dingetje ( waar gebruikers eenvoudig intrappen ). Heeft niets met overhead te maken.

Gesloten