LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lbeuzenberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2017 13:28

Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door Lbeuzenberg »

Als gezin wonen wij in het buitengebied van Rockanje en aan onze weg ook zo’n 20 andere gezinnetjes. Tot aan onze weg liggen er hoogwaardige glasverbindingen maar wij moeten het doen met een koperlijntje die een gemeten snelheid van max. 12Mb/s biedt. Ben je boer dan kan je daar wellicht snel mee leven, maar mijn vrouw en ik werken beiden als ZZP-er en zijn sterk afhankelijk van een goede internetverbinding.
Met de KPN heb ik contact gehad en zij zeggen dat aanbrengen van een snelle glasvezelkabel tonnen kost en er dus niet gaat komen ;-(
Los van de geringe snelheid hapert de verbinding zo dat er regelmatigi helemaal niets beschikbaar is. Echt een drama!
Tijdens contact met de KPN klantservice werd mij aangegeven dat hun modernere Experia V10 router stabieler en sneller zou zijn en het euvel deels kon oplossen. Wordt er toch een V9 modem (wat wij al hebben) toegestuurd omdat de Experia V10 niet goed voorradig zou zijn ... schieten we dus niets mee op dus ik weer de KPN klantenservice gebeld en gechat. Werd mij dit keer verteld dat het nieuwere modem niet de oplossing zou zijn maar dat ik wel iets van een korting kon krijgen op mijn abonnementskosten !!!!

Hoe is het mogelijk dat KPN zo het (bijna monopoly) spel kan/mag spelen?
Hoe worden mensen in het buitengebied zo niet benaderd?
En dat toch ook allemaal dezelfde tarieven betalen? Een snellere auto is toch ook duurder?

Wie steunt mij in dit verhaal? Kan die breder getrokken worden?

ghelsendoorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:09

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door ghelsendoorn »

Waarom niet via een mobile abo internetten. tele2 4g en t mobile 4g allebei onbeperkt internet.
Koop een 4G mifi router kun je meerdere laptops telefoons of tablets mee verbinden.
En heb je mooi snel internet. prijs tele 2 25 euro t mobile 35 euro

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat die boer er nog veel meer last van heeft dan u. Want hij heeft zeker internet modig voor zijn bedrijfsvoering. Maar er is blijkbaar ook geen kabel van Ziggo?

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door Jesa H »

Waarom zou je van KPN een investering van vele tonnen verwachten als zij nauwelijks de kans hebben hebben dat ze die tonnen kunnen terugverdienen?

Lijkt me dat die 20 gezinnen dan ook makkelijk bij een ander glasvezel afnemen, zeker als dat goedkoper is.

Overigens zitten wij met een zelfde probleem, alleen zitten wij vast aan Ziggo (en dus verplicht een TV abonnement), omdat er geen glasvezel is in onze buurt.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik woon ook in het buitengebied. Glasvezel hebben we met alle buren laten aanleggen. Was iets van €50.000 totaal. En totaal 8,4 kilometer. Viel best mee, maar we hebben hier aan de straat 52 adressen....

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door 16again »

12Mb/s is voldoende voor menig zzp-er. Belangrijker is , dat de verbinding wel stabiel is.
V9 of V10 box verschil geloof ik niet zo in. Wellicht kan KPN je snelheidsprofiel laten terugzetten. Dan traint modem in op lagere snelheid, bijv 8 of 10 Mb, maar wel stabieler.

"tot aan onze weg...."
Ken je iemand die daar woont, en heb je nog redelijk vrij zicht die kant op? Voor enkele honderden euros heb je "straalverbinding-kastjes" die paar honderd Mbit verbinding aankunnen , en kun je op iemand anders internet meeliften.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lbeuzenberg schreef: Hoe is het mogelijk dat KPN zo het (bijna monopoly) spel kan/mag spelen?
KPN heeft geen monopoly het staat ieder bedrijf vrij om een verbinding naar uw woning aan te leggen. KPN heeft enkel de verplichting om deze aan te leggen, waarbij andere de vrijheid hebben. Dit betreft enkel de telefoonlijn en niet glasvezel o.i.d. Je kunt voor je verbinding uit verschillende aanbieders kiezen (Online, Tele2 etc...) Waarom neemt u het Ziggo niet kwalijk dat ze geen coax tot aan uw woning willen aanleggen? En KPN wel die toch nog 12Mbit/s over dat koperlijntje krijgt, ondanks dat deze enkel is aangelegd voor analoge telefonie?
Lbeuzenberg schreef: Hoe worden mensen in het buitengebied zo niet benaderd?
Die worden "benadeeld", maar ook in een stad als Amsterdam/Den Haag Centrum hebben de meeste mensen geen glasvezel omdat de aanleg in binnensteden te duur zijn, deze worden ook . Het aantal gebruikers i.c.m. de aanleg kosten leveren veelal geen voordeel op. KPN is geen non-profit organisatie. Je kunt KPN niet dwingen om een verliesgevend product aan te gaan leggen en de overheid ziet het niet als hun verplichting om deze aan te leggen.
Lbeuzenberg schreef: En dat toch ook allemaal dezelfde tarieven betalen? Een snellere auto is toch ook duurder?
De kosten voor KPN zitten hem niet in de snelheid die je krijgt maar in de kabel/onderhoud e.d. deze veranderd niet of je 100Mbit/s hebt of 12Mbit/s, dit is maar een klein deel van de prijs.

stofzuigertje

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Graven is duur en overpad van buren.....maar ik weet van enkele familie leden die via slootje achter het huis zelf een kabel uitrolde en tot het snelle punt en daar een dure aansluiting genomen, en daar meerdere woningen op aangesloten.

Het mag niet, maar via sloten met graaf risico als ze uitdiepen maar als de hele buurt zo word aangesloten is het kabel uitrollen en jarenlang online via achterzijde woning een voordelig alternatief.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Lbeuzenberg schreef: En dat toch ook allemaal dezelfde tarieven betalen? Een snellere auto is toch ook duurder?
Een audi A4 op de snelweg is even duur als een audi A4 op een zandpad vol met kuilen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stofzuigertje schreef:Graven is duur en overpad van buren.....maar ik weet van enkele familie leden die via slootje achter het huis zelf een kabel uitrolde en tot het snelle punt en daar een dure aansluiting genomen, en daar meerdere woningen op aangesloten.

Het mag niet, maar via sloten met graaf risico als ze uitdiepen maar als de hele buurt zo word aangesloten is het kabel uitrollen en jarenlang online via achterzijde woning een voordelig alternatief.
Lijkt me heerlijk als je familie hebt die echt alles wat mensen hier op het forum melden ook hebben meegemaakt :lol:

Lbeuzenberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2017 13:28

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door Lbeuzenberg »

KPN heeft daar een kostenloze oplossing voor https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm[/quote]

Super suggestie, kende ik niet .... maar helaas niet beschikbaar op onze lokatie :(

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door sjohie »

Hier in het oooosten loopt een pilot met straalzenders vanaf de laatste glasvezelaansluiting naar de boeren/bewoners in het échte buitengebied zoals jullie. De eerste testgegevens zijn zeer positief. En ook in de provincie Groningen zijn ze daarmee begonnen. Je kan, als het zakelijk noodzakelijk is, verder kijken dan je consumentenneus lang is.. :wink:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door vroem »

MichielFRL schreef:
Lbeuzenberg schreef:Als gezin wonen wij in het buitengebied van Rockanje en aan onze weg ook zo’n 20 andere gezinnetjes. Tot aan onze weg liggen er hoogwaardige glasverbindingen maar wij moeten het doen met een koperlijntje die een gemeten snelheid van max. 12Mb/s biedt. Ben je boer dan kan je daar wellicht snel mee leven, maar mijn vrouw en ik werken beiden als ZZP-er en zijn sterk afhankelijk van een goede internetverbinding.
Met de KPN heb ik contact gehad en zij zeggen dat aanbrengen van een snelle glasvezelkabel tonnen kost en er dus niet gaat komen ;-(
Los van de geringe snelheid hapert de verbinding zo dat er regelmatigi helemaal niets beschikbaar is. Echt een drama!
Tijdens contact met de KPN klantservice werd mij aangegeven dat hun modernere Experia V10 router stabieler en sneller zou zijn en het euvel deels kon oplossen. Wordt er toch een V9 modem (wat wij al hebben) toegestuurd omdat de Experia V10 niet goed voorradig zou zijn ... schieten we dus niets mee op dus ik weer de KPN klantenservice gebeld en gechat. Werd mij dit keer verteld dat het nieuwere modem niet de oplossing zou zijn maar dat ik wel iets van een korting kon krijgen op mijn abonnementskosten !!!!

Hoe is het mogelijk dat KPN zo het (bijna monopoly) spel kan/mag spelen?
Hoe worden mensen in het buitengebied zo niet benaderd?
En dat toch ook allemaal dezelfde tarieven betalen? Een snellere auto is toch ook duurder?

Wie steunt mij in dit verhaal? Kan die breder getrokken worden?
KPN heeft daar een kostenloze oplossing voor https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm
alleen komt TS daar niet voor in aanmerking aangezien zijn internetsnelheid wel ver boven de grens ligt om voor die kostenloze oplossing in aanmerking te komen.
Wij kennen hetzelfde probleem, zitten er ook boven en hebben nog niet de helft van de snelheid van TS. toch genoeg om netflix of andere dingen digitaal te bekijken. Overigens wanneer er van VOIP gebruik gemaakt wordt kan een slimme monteur de complete kopercapaciteit gebruiken door anders dan normaal aan te sluiten en dan ben je al weer veel verder. Wanneer naar de schakelkast waarop aangesloten is wel glasvezel ligt kan zelfs op deze manier bijna glasvezelsnelheid gehaald worden. (verlies in koper door afstand nog niet meegeteld)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door kweenie »

12 MB/s lijkt mij lager dan de vereiste 15 MB/s. Ik denk dat eerder de 4g capaciteit onvoldoende is voor deze oplossing.

Maar als je op een plek woont waar met de koperlijn niet meer dan 12 MB/s wordt behaald, dan kun je natuurlijk ook overstappen op een goedkoper abonnement van een andere provider.

Een snellere auto is inderdaad ook duurder, maar als je aan een zandpad woont en nooit de snelweg op gaat, dan kun je je ook afvragen waarom je een duurdere snellere auto zou kopen als je net zo goed een comfortabeler langzamere auto kunt kopen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door sjohie »

TS, kijk eens naar 4G voor Thuis van T-mobile, Rockanje ligt volgens hun dekkingskaart in het 4G+ gebied, en voor 50 euro/maand heb je een aardige databundel.

Overigens is de 12MByte vermoedelijk 12Mbit, oftewel 1,5MB/s. 12MB zou 96Mbit moeten zijn (bits & bytes, lang verhaal maar scheelt een factor 8 ) 96Mbit/s, oftewel 12,5MB/s zou een prima breedbrand verbinding moeten betekenen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door vroem »

kweenie schreef:12 MB/s lijkt mij lager dan de vereiste 15 MB/s. Ik denk dat eerder de 4g capaciteit onvoldoende is voor deze oplossing.

Maar als je op een plek woont waar met de koperlijn niet meer dan 12 MB/s wordt behaald, dan kun je natuurlijk ook overstappen op een goedkoper abonnement van een andere provider.

Een snellere auto is inderdaad ook duurder, maar als je aan een zandpad woont en nooit de snelweg op gaat, dan kun je je ook afvragen waarom je een duurdere snellere auto zou kopen als je net zo goed een comfortabeler langzamere auto kunt kopen.
ok KPN heeft inmiddels de lat gewijzigd, probleem is dan met name, ook bij ons, beschikbaarheid van de 4G . Wat ik dan weer vreemd vindt omdat ik op de mobiel wel gewoon 4G hebben en heel dicht bij een grote stad wonen. Vraag mij dus af wat argument van KPN is (denk dat ik het antwoord wel weet...)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:12 MB/s lijkt mij lager dan de vereiste 15 MB/s. Ik denk dat eerder de 4g capaciteit onvoldoende is voor deze oplossing.

Maar als je op een plek woont waar met de koperlijn niet meer dan 12 MB/s wordt behaald, dan kun je natuurlijk ook overstappen op een goedkoper abonnement van een andere provider.

Een snellere auto is inderdaad ook duurder, maar als je aan een zandpad woont en nooit de snelweg op gaat, dan kun je je ook afvragen waarom je een duurdere snellere auto zou kopen als je net zo goed een comfortabeler langzamere auto kunt kopen.
Die overstap heeft alleen zin als je dat naar een provider doet met een fysiek andere verbinding, dus van telefoon-koper naar kabel-coax(koper) of naar glasvezel. Als je van de ene xDSL provider naar de andere gaat, is die nog steeds gebonden aan die trage telefoon-koper kabel van KPN, door switchen is de beperkende factor, de fysieke afstand tot de wijkcentrale, niet ineens korter.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, dat begrijp ik ook. Maar andere providers bieden goedkopere abonnementen, met een lagere snelheid, aan. Dus niet het zandpad asfalteren, maar een goedkopere minder snelle auto kopen in plaats van een dure snelle.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door vroem »

sjohie schreef:
kweenie schreef:12 MB/s lijkt mij lager dan de vereiste 15 MB/s. Ik denk dat eerder de 4g capaciteit onvoldoende is voor deze oplossing.

Maar als je op een plek woont waar met de koperlijn niet meer dan 12 MB/s wordt behaald, dan kun je natuurlijk ook overstappen op een goedkoper abonnement van een andere provider.

Een snellere auto is inderdaad ook duurder, maar als je aan een zandpad woont en nooit de snelweg op gaat, dan kun je je ook afvragen waarom je een duurdere snellere auto zou kopen als je net zo goed een comfortabeler langzamere auto kunt kopen.
Die overstap heeft alleen zin als je dat naar een provider doet met een fysiek andere verbinding, dus van telefoon-koper naar kabel-coax(koper) of naar glasvezel. Als je van de ene xDSL provider naar de andere gaat, is die nog steeds gebonden aan die trage telefoon-koper kabel van KPN, door switchen is de beperkende factor, de fysieke afstand tot de wijkcentrale, niet ineens korter.
klopt als een bus. en aangezien er geen glasvezel ligt is de enige optie zo effectief mogelijk gebruik maken van wat er wel ligt.

ik ben wel van mening dat in alle onderhandelingen bij de aanleg van glasvezel hier een reusachtige bok geschoten is door de opdrachtgevende partij, door niet af te dwingen dat ook buitengebied betrokken is bij de opdracht tot aanleg.

alle makkelijke klussen zoals flats ed zijn namelijk gewoon weg te strepen tegen de lastige, en ooit is die koperleiding er ook gekomen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Belabberde internetverbindingen in buitengebieden even duur

Ongelezen bericht door sjohie »

vroem schreef:
sjohie schreef:
kweenie schreef:12 MB/s lijkt mij lager dan de vereiste 15 MB/s. Ik denk dat eerder de 4g capaciteit onvoldoende is voor deze oplossing.

Maar als je op een plek woont waar met de koperlijn niet meer dan 12 MB/s wordt behaald, dan kun je natuurlijk ook overstappen op een goedkoper abonnement van een andere provider.

Een snellere auto is inderdaad ook duurder, maar als je aan een zandpad woont en nooit de snelweg op gaat, dan kun je je ook afvragen waarom je een duurdere snellere auto zou kopen als je net zo goed een comfortabeler langzamere auto kunt kopen.
Die overstap heeft alleen zin als je dat naar een provider doet met een fysiek andere verbinding, dus van telefoon-koper naar kabel-coax(koper) of naar glasvezel. Als je van de ene xDSL provider naar de andere gaat, is die nog steeds gebonden aan die trage telefoon-koper kabel van KPN, door switchen is de beperkende factor, de fysieke afstand tot de wijkcentrale, niet ineens korter.
klopt als een bus. en aangezien er geen glasvezel ligt is de enige optie zo effectief mogelijk gebruik maken van wat er wel ligt.

ik ben wel van mening dat in alle onderhandelingen bij de aanleg van glasvezel hier een reusachtige bok geschoten is door de opdrachtgevende partij, door niet af te dwingen dat ook buitengebied betrokken is bij de opdracht tot aanleg.

alle makkelijke klussen zoals flats ed zijn namelijk gewoon weg te strepen tegen de lastige, en ooit is die koperleiding er ook gekomen.
Of via de ether dmw een 4G voor thuis oplossing, die kan TS zo aanvragen en gaan gebruiken. Lastiger wordt aansluiten bij een straalzender test, die projecten zijn (nog) schaars.

Gesloten