De onbetaalde nota's hebben betrekking op 2012 en 2013, het gaat om een stuk of 10 nota's. We hadden inderdaad via deze tussenpersoon een verzekering lopen.
Wij hebben even moeten zoeken in onze administratie (meerdere betaalrekeningen en het is ruim 4 jaar geleden) en moeten nadenken hoe het ook alweer zat (zie verderop) maar alles betaald. Dit hebben we ook telefonisch gemeld.
Begin augustus kregen we nogmaals een brief met een nieuwe overzicht van onbetaalde nota's, ten opzichte van het eerste overzicht was er nog een nota bijgekomen. Het verzoek was om te controleren of de bedragen van onze rekening was afgeschreven en of dit in een overzicht konden aantonen.
We hebben hierop geantwoord dat alle nota's betaald waren en als ze een overzicht wilden dat hieraan kosten (50 euro) verbonden waren. Verder heb we aan gegeven dat ze eens moesten zoeken in hun administratie op onze achternaam of hun factuurnummer en dat ze dan de nota's wel zouden vinden. Of dat ze de medewerker die onze polis in beheer had eens moesten vragen wat er aan de hand was.
Deze suggesties aangezien de nota's van verschillende rekeningen betaald zijn en hun overzicht maar 1 rekeningnummer van ons toont. Daarnaast is de verzekering opgezegd in april 2013 ivm een nieuwe auto. Vervolgens werd er in mei/juni 2013 nog een premie automatisch geïncasseerd. Deze hebben we gestorneerd waarna ze erachter kwamen dat er sinds januari 2013 al geen premie meer betaald was. Die verschuldigde premie over 2013 is toen in een keer betaald en dit bedrag is op hun overzicht ook terug te vinden.
De reactie hierop is de volgende (letterlijk):
Onze reactie hierop was ongeveer als volgt:Internetbankieren biedt heel veel mogelijkheden.
Zo hebben wij met een simpele druk op de knop kunnen zien dat een aantal maandpremies in 2012 en geheel 2013
niet zijn geïncasseerd en eenmaal ( januari 2013) is gestorneerd.
Een dergelijk overzicht kost niets en kunt u zelf uitvoeren.
Bij alle banken , ook XXXXXXXXX, kunt u een dergelijk overzicht tot 10 jaar geleden op uw beeldscherm inzien.
Als u onze naam en/of bankrekeningnummer invult kunt u precies zien wanneer u betaald heeft en dit vergelijken met het overzicht dat u van mijn collega heeft ontvangen.
Kort en goed, wij zijn niet genegen enige kosten bij te dragen en verzoeken u vriendelijk het saldo ad € xxxxx binnen twee dagen na heden op onze bankrekening xxxxxxxx over te maken.
Indien wij geen betaling ontvangen, geven wij onze vordering uit handen.
En de tussenpersoons reactie weer:Even concreet:Ik heb uit coulance even gekeken of het zo eenvoudig is als u schetst en dit is niet het geval. De overzichten zijn per maand en in PDF formaat dus dit kost mij wel tijd en moeite om te zoeken naar de juiste afboekingen en dit samenvoegen tot een overzicht voor u. Ik vind het niet meer dan normaal dat u mij compenseert voor deze dienst.
- U hebt ergens in uw administratie een fout gemaakt
U reageert alsof u met een idioot te maken heeft die niet weer hoe die moet internetbankieren en dreigt de vordering uit handen te geven
Zoals ik het zie, bent u te kort geschoten met het voeren van een deugdelijk administratie en zadelt u mij op met uw probleem.
Tot slot snap ik ook niet dat er nog verschil (euro XXX, xx) in het overzicht van xx april en x augustus naar boven komt. Komen er over een paar maanden nog wat gemiste betalingen bij?
Kort en bondig: Alles is betaald. Ik adviseer u om eens na te kijken welke dienst u eigenlijk leverde en wellicht eens te zoeken op de betalingskenmerken in uw overzichten of op mijn achternaam. Graag hoor ik van u binnen 2 dagen na heden en anders wens ik wederom niets meer van deze kwestie te vernemen.
Zoals hierboven te lezen is, loopt het helemaal uit de hand en wordt er gedreigd (of is deze al ingeschakeld) met een advocaat.Voor de goede orde, een verzekeringspremie is volgens de wet een zgn. brengplicht.
Ondanks onze diverse verzoeken heeft u niet kunnen aantonen dat u de openstaande nota’s heeft voldaan, u bent derhalve in gebreke.
Ik begrijp uit uw email dat u ook niet genegen bent onze vordering te voldoen.
Ik houd u aansprakelijk voor alle, zowel in- als buitengerechtelijke kosten, rente, en overige schade en stuur het dossier vandaag naar onze advocaat, mr. XXXXX.
Nu de eigenlijke vraag: Ben ik op de een of andere manier verplicht om mee te werken om aan te tonen dat ik de premie betaald heb?