Berekening variable tarieven Budget Energie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
sitanonchai2012
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 sep 2012 10:19

Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door sitanonchai2012 »

Vanaf September 2022 ga ik bij budget energie van vaste naar variable prijzen. Ik heb 'n conventionele meter. Budget energie zal maandelijks de prijzen van de volgende maand 3 weken van te vore doorsturen.

Ik heb aangegeven dat ik dan ook elke maand de meterstanden moet doorsturen voor 'n juiste berekening per maand.
Antwoord van Budget Energie, "Ze vragen alleen bij een jaar en een eindnota de standen op. Aan de hand van de graaddagen maken ze een berekening wanneer u wat heeft verbruikt."

Ik heb gevraagd voor het graaddagen overzicht, antwoord van Budget Energie "Die hebben we niet. Dit ziet u pas terug op de specificaties als u de jaarnota krijgt."

Kan dit zomaar daar het verbruik zomer/winter veel verschilt, in mijn ogen is dit natte vinger werk en kunnen ze berekenen wat ze willen.

jochemd
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door jochemd »

Daar is een gestandaardiseerde methode voor: https://www.3nergie.nl/blog/verbruikspr ... ektra-gas/

De data waarmee je zelf kan gaan rekenen https://www.nedu.nl/documenten/verbruiksprofielen/

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het schatten gebeurt al jaren en zeer weinigen hebben daar ooit over geklaagd in het verleden.
Nu dat er een simpele manier is om dagelijks inzicht te krijgen en maandelijks de meterstanden te laten uitlezen komen er ineens veel klachten dat schatten niet meer juist zou zijn.
Het is uw keuze om geen slimme meter te nemen en uw keuze om een flexibel tarief te nemen.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
17 aug 2022 12:28
Het schatten gebeurt al jaren en zeer weinigen hebben daar ooit over geklaagd in het verleden.
Nu dat er een simpele manier is om dagelijks inzicht te krijgen en maandelijks de meterstanden te laten uitlezen komen er ineens veel klachten dat schatten niet meer juist zou zijn.
Het is uw keuze om geen slimme meter te nemen en uw keuze om een flexibel tarief te nemen.
Dat is op dit moment natuurlijk geen keuze
Vaste contracten zijn niet of nauwelijks te krijgen, dus gaat iedereen met een aflopend contract automatisch over op flexibel.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

sitanonchai2012 schreef:
17 aug 2022 11:52
Kan dit zomaar daar het verbruik zomer/winter veel verschilt, in mijn ogen is dit natte vinger werk en kunnen ze berekenen wat ze willen.
Dat mag bij gebrek aan beter. Als je elke maand de meterstanden doorgeeft, desnoods via de mail, dan hebben ze de maandelijkse meterstanden en moeten ze daar gebruik van maken. En als zij dat niet doen, dan je bij de jaarafrekening dit zelf narekenen in een spreadsheet.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door 16again »

sitanonchai2012 schreef:
17 aug 2022 11:52
Ik heb gevraagd voor het graaddagen overzicht, antwoord van Budget Energie "Die hebben we niet. Dit ziet u pas terug op de specificaties als u de jaarnota krijgt."
Dat kan natuurlijk niet vooraf. Graaddagen overzicht kan pas achteraf gemaakt worden, aan de hand van optredende temperaturen.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

alfatrion schreef:
17 aug 2022 12:35
sitanonchai2012 schreef:
17 aug 2022 11:52
Kan dit zomaar daar het verbruik zomer/winter veel verschilt, in mijn ogen is dit natte vinger werk en kunnen ze berekenen wat ze willen.
Dat mag bij gebrek aan beter. Als je elke maand de meterstanden doorgeeft, desnoods via de mail, dan hebben ze de maandelijkse meterstanden en moeten ze daar gebruik van maken. En als zij dat niet doen, dan je bij de jaarafrekening dit zelf narekenen in een spreadsheet.
Zo zou ik het doen: in elk geval ook op de datum dat het contract afloopt, en dan elke maand een foto sturen van de meterstanden

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door scontra »

Laat 'slimme' meters installeren en u bent van dit gedoe af, u betaald dan naar het echte verbruik en de variabele tarieven.
Miljoenen aansluitingen zijn u reeds voorgegaan en een geloofwaardige reden om het niet te doen is er eigenlijk niet (meer).

Mayke82
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2008 09:51

Re: Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door Mayke82 »

Ik lees graag even mee, wij hebben sinds maart een variabel contract, en nu ook iedere maand een ander tarief. Nu blijkt, omdat we geen mail met verbruik meer kregen van Budget Energie, dat onze (slimme)meter niet meer communiceert en Stedin dus geen maandelijkse meterstanden meer door kan geven. Inmiddels met Stedin contact gehad, op zijn vroegst, hopen ze, komen er weer nieuwe meters beschikbaar en kan er 1 geplaatst worden. Vervolgens, wederom contact opgenomen met Budget Energie, om duidelijk te krijgen hoe dit aan te pakken ivm maandelijkse wisseling van tarieven.
Conclusie, komende 5 maanden wordt er niks geregistreerd, en wordt alles op ene hoop gegooid en verrekend met de jaarafrekening.
Wij zijn het natuurlijk niet eens hiermee. Ik heb inmiddels een klachtenformulier ingevuld bij Budget Energie op de website. Ik begrijp dat als je geen meterstanden krijgt van de netbeheerder dat je niks kan, maar ik wil het graag zelf doorgeven. Ze bieden hier geen mogelijkheid toe. Ik heb nog geen email adres kunnen vinden om de meterstanden door te kunnen sturen.
Flinke lap tekst zo, maar ik hoop dat iemand zich hierin herkent, en evt een mailadres heeft.
Groeten

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door xflorisx »

@Mayke,
Wat zou je nou willen van Budget energie. Dat ze je de energie gratis moeten geven of hoe had je dat voorgesteld. De komende maanden wordt het gewoon geschat aan de hand van de profielen van andere gebruikers. Of je zou handmatig de meterstanden door moeten gaan geven. Maar dat opent de weg naar sjoemelen en hoge administratiekosten en dat hoeft Budget energie niet te doen.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

xflorisx schreef:
10 nov 2022 08:56
Of je zou handmatig de meterstanden door moeten gaan geven. Maar dat opent de weg naar sjoemelen en hoge administratiekosten en dat hoeft Budget energie niet te doen.
Als je maandelijks bij elke tariefswijziging de meterstanden doorgeeft, dan moet Budget Energie daar wel degelijk wat mee doen.

De energieleverancier is namelijk verplicht om een jaarrekening op te stellen op basis van feiten die bekend zijn. Als het tarief op de eerste dag van elke maand wijzigt en de klant elke maand op de eerste dag de meterstanden doorgeeft, dan moet de jaarrekening exact overeenstemmen met de doorgegeven meterstanden per maand.

Het is een keuze van Budget Energie om maandelijks de tarieven te wijzigen. Het gevolg van die keuze is een hogere administratieve last. Dat kan opgelost door de systemen zo aan te passen, dat de klant gewoon maandelijks de meterstanden online kan doorgeven.
Ook bij gebruik van een slimme meter moeten de maandelijkse standen gebruikt worden.

Alléén wanneer niet voor elke keer dat het tarief wijzigt een meterstand bekend is, mag de energieleverancier gebruik maken van 'schattingen' op basis van een onderbouwde rekenmethode.

Mayke82
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2008 09:51

Re: Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door Mayke82 »

@xflorisx
Ik verwacht geen gratis energie. Ik verwacht wel dat ik betaal voor wat wij verbruiken. En niet met een natte vinger in de lucht.

@ivo.w
Zo dacht ik ook dat het werkte inderdaad. Alleen nu nog een mail adres, want dat kan ik nog niet erg vinden. Zodat ik er zeker van ben dat ze de standen ook daadwerkelijk ontvangen.

Zojuist gevonden,
Bron: Consuwijzer
"Mijn leverancier wijzigt mijn tarieven. Hoe weet hij mijn verbruik bij iedere wijziging?
Hebt u een contract met variabele tarieven? Dan kan uw leverancier uw tarieven wijzigen. Meestal 2 keer per jaar, soms vaker. Hebt u een slimme meter? Dan leest uw netbeheerder de meterstanden uit op de dag dat uw nieuwe tarieven ingaan. De netbeheerder geeft uw meterstanden door aan uw energieleverancier. Zo betaalt u altijd de juiste tarieven voor de gebruikte energie.

Hebt u geen slimme meter? De leverancier kan dan de meterstanden bij u opvragen als de tarieven wijzigen. Of hij kan uw meterstanden schatten. De leverancier houdt hierbij rekening met uw verbruik in het verleden en het weer. Vraag bij uw leverancier na hoe hij uw verbruik bepaalt."

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Vraag ze om het juiste adres e-mail adres.

Staat er niet ergens op het contract een adres? Of in de e-mails die u van Budget Energie heeft ontvangen?

En anders gewoon via de chat iedere keer de juiste meterstanden doorgeven, zolang ze het via de app en 'mijn budget' pagina nog niet mogelijk hebben gemaakt om maandelijks de meterstanden in te voeren. Dat de energieleverancier hoge administratiekosten moet maken doordat hun online platform en/of administratiesysteem ontoereikend is voor maandelijkse tarief wijzigingen mag nooit het probleem van de klant zijn.

En dat is het ook niet. De energieleverancier is gewoon wettelijk verplicht om de werkelijke standen te gebruiken wanneer die door de klant tijdig zijn doorgegeven.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Berekening variable tarieven Budget Energie

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mayke82 schreef:
09 nov 2022 23:44
Ik lees graag even mee, wij hebben sinds maart een variabel contract, en nu ook iedere maand een ander tarief. Nu blijkt, omdat we geen mail met verbruik meer kregen van Budget Energie, dat onze (slimme)meter niet meer communiceert en Stedin dus geen maandelijkse meterstanden meer door kan geven. Inmiddels met Stedin contact gehad, op zijn vroegst, hopen ze, komen er weer nieuwe meters beschikbaar en kan er 1 geplaatst worden. Vervolgens, wederom contact opgenomen met Budget Energie, om duidelijk te krijgen hoe dit aan te pakken ivm maandelijkse wisseling van tarieven.
Conclusie, komende 5 maanden wordt er niks geregistreerd, en wordt alles op ene hoop gegooid en verrekend met de jaarafrekening.
Wij zijn het natuurlijk niet eens hiermee. Ik heb inmiddels een klachtenformulier ingevuld bij Budget Energie op de website. Ik begrijp dat als je geen meterstanden krijgt van de netbeheerder dat je niks kan, maar ik wil het graag zelf doorgeven. Ze bieden hier geen mogelijkheid toe. Ik heb nog geen email adres kunnen vinden om de meterstanden door te kunnen sturen.
Flinke lap tekst zo, maar ik hoop dat iemand zich hierin herkent, en evt een mailadres heeft.
Groeten
Budget Energie gebruikt geen e-mailadres meer.
Zoals ze zelf hebben aangegeven:
“Als bedrijf hebben wij ervoor gekozen geen gebruik meer te maken van de e-mail. Budget Energie wil klanten graag meteen kunnen helpen en is van mening dat dit het beste gaat via de telefoon en via de chatfunctie. Daarom zijn dit de enige opties om met ons in contact te komen. Uiteraard blijft het wel mogelijk om post te versturen naar ons postadres.”

Plaats reactie