LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bewindvoering gaat niet goed

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
EdLane
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2015 16:44

Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door EdLane »

Beste forumleden,

Graag zou ik graag uw mening en hulp willen vragen om de volgende situatie. Ik sta inmiddels een half jaar onder bewind, door een organisatie uit Utrecht. Dit wegens problematische schulden. Direct na het uitspreken werd er loonbeslag gelegd door een partij waardoor er weinig inkomen was. Dit loonbeslag is nu 2 maanden afgelopen, en toch gaat het nog niet goed.

Sinds het begin van de bewindvoering ontvang ik GEEN leefgeld, hiervoor zou geen budget zijn. Mijn vriendin met een Wajong uitkering draagt dus alle kosten voor de boodschappen. De bewindvoerder betaald wel 380 euro aan vaste lasten aan mijn vriendin, in deze vaste lasten zijn de kosten voor de auto niet bij opgenomen.

Het enige geld wat ik krijg van de bewindvoerder is de kilometer vergoeding die ik ontvang van mijn werkgever - 50 euro waarvoor gespaard wordt. Hiermee kom ik deze maand ook compleet niet uit, want je maakt gewoon in februari minder kilometers dan in maart... Mijn salaris en kilometer vergoeding wordt altijd de 10e gestort.

Sinds het loonbeslag zijn er ook nog geen schuldeisers afgelost, inclusief een lening bij mijn ouders op hun idee is nog niks van betaald. Het salaris van na het loonbeslag is geheel opgegaan aan alle "kosten" voor het bewind (600 euro intake, etc).

Nu heb ik de volgende vragen eigenlijk, waarvan ik geen duidelijk antwoord kan vinden.

1. Geen leefgeld, mag dit wel?
2. De 10e is er geen kilometer vergoeding overgemaakt waardoor ik dit weekend, en maandag niet kan werken omdat ik er niet kan komen. Volgens de bewindvoerder is dit mijn probleem?
3. Het niet betalen van de schulden levert qua rente een toename op van mijn schulden i.p.v een afname. Hoe zit dit geregeld?
4. Ik heb meerdere boetes gehad van de belastingdienst voor het te laat betalen, of het betalen van een incorrect bedrag hoewel er wel genoeg geld op de rekening stond.
5. Mijn vriendin heeft geen bijdrage gehad van de vaste lasten voor deze maand. Hiervoor krijgt ze normaal de laatste week van de maand geld...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door kokka »

dat bewindvoering krijg ik toch ook altijd wel een beetje nare smaak van in mijn mond.
volgens mij zitten hier ook een boel rotte appels tussen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door puma73 »

MichielFRL schreef:Is het alleen bewindvoering of zit je in de WSNP?
Dit is een gewoon beschermingsbewind, bij WSNP hoef je geen 600 euro intakekosten te betalen. Dit is waarschijnlijk weer zo'n rotte appel die over de ruggen van mensen (dik) geld probeert te verdienen alleen maar incasseert en verder er een gigantische puinhoop van maakt.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door puma73 »

EdLane schreef:Beste forumleden,

Graag zou ik graag uw mening en hulp willen vragen om de volgende situatie. Ik sta inmiddels een half jaar onder bewind, door een organisatie uit Utrecht. Dit wegens problematische schulden. Direct na het uitspreken werd er loonbeslag gelegd door een partij waardoor er weinig inkomen was. Dit loonbeslag is nu 2 maanden afgelopen, en toch gaat het nog niet goed.

Sinds het begin van de bewindvoering ontvang ik GEEN leefgeld, hiervoor zou geen budget zijn. Mijn vriendin met een Wajong uitkering draagt dus alle kosten voor de boodschappen. De bewindvoerder betaald wel 380 euro aan vaste lasten aan mijn vriendin, in deze vaste lasten zijn de kosten voor de auto niet bij opgenomen.

Het enige geld wat ik krijg van de bewindvoerder is de kilometer vergoeding die ik ontvang van mijn werkgever - 50 euro waarvoor gespaard wordt. Hiermee kom ik deze maand ook compleet niet uit, want je maakt gewoon in februari minder kilometers dan in maart... Mijn salaris en kilometer vergoeding wordt altijd de 10e gestort.

Sinds het loonbeslag zijn er ook nog geen schuldeisers afgelost, inclusief een lening bij mijn ouders op hun idee is nog niks van betaald. Het salaris van na het loonbeslag is geheel opgegaan aan alle "kosten" voor het bewind (600 euro intake, etc).

Nu heb ik de volgende vragen eigenlijk, waarvan ik geen duidelijk antwoord kan vinden.

1. Geen leefgeld, mag dit wel?
2. De 10e is er geen kilometer vergoeding overgemaakt waardoor ik dit weekend, en maandag niet kan werken omdat ik er niet kan komen. Volgens de bewindvoerder is dit mijn probleem?
3. Het niet betalen van de schulden levert qua rente een toename op van mijn schulden i.p.v een afname. Hoe zit dit geregeld?
4. Ik heb meerdere boetes gehad van de belastingdienst voor het te laat betalen, of het betalen van een incorrect bedrag hoewel er wel genoeg geld op de rekening stond.
5. Mijn vriendin heeft geen bijdrage gehad van de vaste lasten voor deze maand. Hiervoor krijgt ze normaal de laatste week van de maand geld...
1. leefgeld wordt alleen betaald als er voldoende saldo is.

2.het is deels jouw probleem, wederom geen geld geen kmvergoeding.

Uiteraard neemt bij het niet betalen van schulden de rente toe en worden de schulden groter, een beschermingsbewind doet niet aan schuldsanering, ze inventariseren schulden en laten de schuldhulpverlening via uw gemeente verlopen.

Als ik het hele verhaal zo lees was u beter uit geweest met de gemeentelijke schuldhulpverlening, maar dat terzijde. U heeft een bewindvoerder die de kantjes er van afloopt en maar wat aan rotzooit. Bewindvoerder achter z'n reet aanzitten en laten werken voor het geld wat hij elke maand int. Even nieuwsgierig, wat betaalt u per maand voor de bewindvoering?

EdLane
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2015 16:44

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door EdLane »

puma73 schreef:
EdLane schreef:Beste forumleden,

2.het is deels jouw probleem, wederom geen geld geen kmvergoeding.
Mijn werkgever maakt elke maand dit netjes over zodat ik kan werken, als ze dit dan niet doorstorten kan ik niet werken, en krijg ik dus niet betaald...

EdLane
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2015 16:44

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door EdLane »

Verder gaat het om een beschermingsbewind, geen WSNP

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door puma73 »

MichielFRL schreef:Hier kan je de VTLB calculator downloaden: http://www.wsnp.rvr.org/index_vtlb.cfm?section=burger

Maak eens een berekening voor jezelf.
Een beschermingsbewind werkt niet met VTLB. Daar werken alleen bewindvoerders in de WSNP mee om te berekenen hoeveel er naar de boedelrekening kan gaan. Je krijgt leefgeld indien er voldoende saldo is, behoren netjes de vaste lasten te betalen en maken je schuldenlast op om je vervolgens aan te melden bij de gemeentelijke schuldhulpverlening.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door puma73 »

EdLane schreef:
puma73 schreef:
EdLane schreef:Beste forumleden,

2.het is deels jouw probleem, wederom geen geld geen kmvergoeding.
Mijn werkgever maakt elke maand dit netjes over zodat ik kan werken, als ze dit dan niet doorstorten kan ik niet werken, en krijg ik dus niet betaald...
Ik denk dat jij je afspraken met de bewindvoerder duidelijk op papier zult moeten zetten. Maar wat moet jij per maand betalen aan deze bewindvoering??

EdLane
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2015 16:44

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door EdLane »

Ik betaal 142,44 per maand.

Op gestuurde emails en brieven wordt vaak telefonisch gereageerd, er wordt bijna niks bevestigd per email of post.

Maar ik verdien 1600 euro netto per maand, gaan 600 euro vaste lasten af. Dan 200 euro voor telefoon en zorgverzekering... Dan blijft er 800 euro per maand over, maar geen budget voor leedgeld, en behalve loonbeslag is er ook NIKS afgelost behalve kosten aan het bedrijf zelf...

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door puma73 »

EdLane schreef:Ik betaal 142,44 per maand.

Op gestuurde emails en brieven wordt vaak telefonisch gereageerd, er wordt bijna niks bevestigd per email of post.

Maar ik verdien 1600 euro netto per maand, gaan 600 euro vaste lasten af. Dan 200 euro voor telefoon en zorgverzekering... Dan blijft er 800 euro per maand over, maar geen budget voor leedgeld, en behalve loonbeslag is er ook NIKS afgelost behalve kosten aan het bedrijf zelf...
Dat valt mee, dat is 30 euro meer dan een WSNP bewindvoerder vangt. Je moet geen telefonische afspraken accepteren, De bewindvoerder werkt voor jou, jij maakt afspraken. Je moet gewoon bepaalde kosten vergoed krijgen, kleedgeld, leefgeld, kmgeld wat je baas betaalt.

Het enige wat een beschermingsbewindvoerder doet in het inventariseren van de schulden en draagt het dossier over aan de gemeentelijke schuldhulpverlening. Die gaan een plan maken en maken afspraken met de schuldeisers. Dat doet jouw bewindvoerder niet, die moet er voor zorgen dat deurwaarders niet meer bij jou, maar bij hem aankloppen.

Ik snap niet goed waarom je niet naar de gemeente bent gegaan voor schuldhulpverlening. Die is namelijk gratis.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door moederslink »

@EdLane , de bewindvoerder kan rechtstreeks schuldeisers benaderen en betaalafspraken met hen maken, zo heb ik het meegemaakt met de bewindvoerder van mijn dochter.
Hij dient zich te verantwoorden naar u en naar de kantonrechter van uw regio.
En hij dient op papier alle inkomsten en uitgaven op te schrijven en ad hand daarvan een budgetplan op te stellen met oa:
* leefgeld
* reservering
* kleedgeld etc etc

Wat u schrijft is schandalig vd bewindvoering. Hij doet zn werk niet naar behoren.

Het advies wat ik wil geven is het volgende :
* schrijf uw klachten helder op papier en maak gebruik van hun klachtenreglement, ( vraag naar dat
reglement , ze moeten het u toesturen , hoewel ze het vast niet gelijk zullen doen.)
* maak voor uzelf een copie van uw brief naar hen.
* stuur deze klachtenlijst aangetekend nd bewindvoerder en vraag hen binnen 4 weken te reageren,
schriftelijk!
* stuur deze zelfde brief aangetekend naar het kantongerecht in uw regio, met uw dossiernummer, BSN nr,
geboortedatum etc. Vraag daarin ook om een zitting waarin u uw klachten mondeling kunt toelichten.
* regel een pro-Deo advokaat

U moet hiet niet te lang mee wachten en ermee ad slag gaan voordat er nog meer bokken worden geschoten.

Ik wens u alle succes en sterkte!
vr gr Moederslink

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door puma73 »

moederslink schreef:@EdLane , de bewindvoerder kan rechtstreeks schuldeisers benaderen en betaalafspraken met hen maken,
Een beschermingsbewind maakt geen afspraken met schuldeisers omtrent betaling van schulden.De bewindvoerder benaderd de schuldeisers met de mededeling dat hij/zij in beschermingsbewind zit.

De schulden worden geinventariseert en schuldhulpverlening van de gemeente waar TS onder valt wordt ingeschakeld om de verdere afhandeling te doen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door Moneyman »

EdLane schreef:Ik betaal 142,44 per maand.
Maar ik verdien 1600 euro netto per maand, gaan 600 euro vaste lasten af. Dan 200 euro voor telefoon en zorgverzekering... Dan blijft er 800 euro per maand over, maar geen budget voor leedgeld, en behalve loonbeslag is er ook NIKS afgelost behalve kosten aan het bedrijf zelf...
Ik zou sowieso om een specificatie vragen waaruit blijkt welke bedragen er zijn ontvangen en waaraan welke bedragen zijn uitbetaald.

EdLane
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2015 16:44

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door EdLane »

puma73 schreef:
moederslink schreef:@EdLane , de bewindvoerder kan rechtstreeks schuldeisers benaderen en betaalafspraken met hen maken,
Een beschermingsbewind maakt geen afspraken met schuldeisers omtrent betaling van schulden.De bewindvoerder benaderd de schuldeisers met de mededeling dat hij/zij in beschermingsbewind zit.

De schulden worden geinventariseert en schuldhulpverlening van de gemeente waar TS onder valt wordt ingeschakeld om de verdere afhandeling te doen.
De bewindvoerder geeft zelf aan dat ze in contact is met de schuldeisers, maar niks gaat betalen zolang het loon instabiel is. Alleen ik krijg al 2 jaar gewoon hetzelfde loon, ik zie niet de instabiliteit...

De laatste afschrift geeft aan dat er 200 euro is betaald aan de belastingdienst, een factuur van de doktor die ik heb doorgestuurd is niet voldaan, en het complete restant is opgegaan aan een factuur naar het bedrijf van de bewindvoerder.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door moederslink »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door moederslink op 08 jun 2015 16:08, 2 keer totaal gewijzigd.

pbz
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2015 14:24

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door pbz »

Als ik dit zo allemaal lees zijn er heel veel mensen die precies weten hoe een bewindvoerder moet werken. Wisten deze mensen ook maar allemaal zo goed hoe ze moesten zorgen nooit een bewindvoerder nodig te hebben ! Een bewindvoerder neemt geen bevelen aan van een cliënt, integendeel: de bewindvoerder maakt heel duidelijk hoe een contact gaat verlopen en legt jaarlijks rekening en verantwoording af aan u en aan de Rechtbank. Als professioneel bewindvoerder lees ik hier heel veel herkenbaars.

Laten we duidelijk zijn: een bewindvoerder wordt aangesteld door een Rechtbank nadat een rechthebbende hier vrijwillig om heeft verzocht en heeft aangegeven door psychische omstandigheden of door verkwisting niet langer zelf zijn of haar financiën te kunnen behartigen. Dat zegt toch al heel wat. Aan de hoogte van het maandbedrag te zien gaat het hier om problematische schulden en die komen niet uit het niets.

Ik lees hier heel veel meningen van mensen die de casus helemaal niet kennen en allemaal een uitgesproken mening hebben. Laat 1 ding duidelijk zijn: de onderbewindgestelde heeft er een zooitje van gemaakt en van een bewindvoerder wordt dan verwacht dat hij cadeautjes gaat uitdelen en de zaak op orde stelt. Wiens geld zal hiervoor worden gebruikt? Wiens vaste lasten zijn het? Wie wil graag een dak boven zijn hoofd houden en wie heeft graag dat water uit de kraan komt en zet de TV graag aan !Wie heeft hier schulden en wie moet geholpen worden? Heel duidelijk waarom zoveel mensen in de problemen komen en ook zullen blijven. Deze uitgesproken meningen spreken boekdelen! Zelden zal iemand toegeven dat hij er zelf een zooi van gemaakt heeft. Een bewindvoerder probeert zaken op orde te stellen en moet daarvoor vaak stevig ingrijpen. Dat is zijn taak en wordt ook van hem verwacht door de Rechtbank. UW zaken( lees schulden) en met UW geld! De cliënt doet er vaak jaren over om er een puinhoop van te maken. Verwacht u dan echt dat een bewindvoerder met zijn toverstokje komt en deze problemen in een sierlijke zwaai voor u oplost ? Hij werkt uren aan een schuldendossier en mag 1 uur per maand in rekening brengen. 21 % BTW in mindering brengen en inkomsten belasting betalen, kosten van bedrijf eraf en je mag blij zijn als je dan €50,00 per maand overhoudt. Daar mag men dan alle sh.. van een cliënt de hele maand voor opknappen: Brieven schrijven en versturen, portikosten, mailen, bellen met schuldeisers en deurwaarders, gezeur aanhoren, betalingen doen, toeslagen aanvragen, kwijtscheldingen aanvragen, voedsel- en kledingbank aanschrijven, bijstand aanvragen enz. enz..Daarbij KAN een bewindvoerder betalingsafspraken maken met schuldeisers, maar er moet niks! Zijn taak is inventariseren en beheren! Die zak met geld waarvan u denkt dat een bewindvoerder hieraan over houdt lijkt verdacht veel op de zak chocolademuntjes met Sinterklaas! Een fopsuprise. Blinkt wel :) Een tip: weet u het echt zoveel beter dan zoek het fijn zelf uit, maar stop met schoppen en durf eens een keer kritisch naar uw eigen gedrag te kijken!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door moederslink »

@pbz, deze tirade is neem ik aan voor EdLane bedoeld; ik wil er wel even op inhaken : veel vd cliënten ve bewindvoerder hebben een psychiatrische achtergrond en vaak al jarenlang en kunnen er vaak niet eens zoveel aan doen dat ze in de financiële sores zijn gekomen. Als ik uw verhaal zo lees bent u een vd betere bewindvoerders, maar ook u moet weten dat veel " collega.s " van u hun werk niet naar behoren doen. Er is nog steeds heel veel kaf onder het koren. U leest ook de krant en volgt het nieuws neem ik aan.
Ook al moet een bewindvoerder zich eenmaal per jaar verantwoorden bij de kantonrechter, dan nog neemt, en heeft, beslist niet iedere kantonrechter de tijd om alles goed uit te pluizen en wordt de verantwoording toch geaccordeerd. Dat zult u ook wel kunnen beamen misschien.
De cliënten onder uw hoede mogen blij zijn met u , u doet uw werk wel naar behoren kennelijk, maar helaas kan men dat niet van iedere bewindvoerder zeggen.
Mijn dochter, helaas ook psychiatrisch patiënt , had er ook een zooitje van gemaakt en heeft zich vrijwillig onder bewind gesteld. De communicatie met haar bewindvoerder verloopt niet goed, er komen geen bankafschriften, geen budgetplannen , schulden zijn opgelopen en er is geld, veel geld , niet verantwoord, noch gespaard, noch betaald ad schuldeisers en zijn niet zichtbaar in het summiere overzicht dat mijn dochter slechts 1 x heeft ontvangen , terwijl ze al 4 jr onder bewind staat . Een klachtenreglement ontving ze pas na bijna 5 maanden zeuren. Er zijn onterechte PGB.s aangevraagd met bizar hoge bedragen die ook maar voor een deel zijn doorbetaald ad zorgverlener.
Ik zou willen dat ik het mooier kan maken , maar dat kan ik niet. Ik denk ook dat er veel " patiënten " geen kaas hebben gegeten vd materie en van zich afschoppen en dan maar de bewindvoerder de schuld geven van hun ellende. Ook dat komt heus voor.
Tot slot : ik hoop dat er eens voor allen een waterdicht systeem komt, transparant, helder, coöperatief , goed controleerbaar en naar eer en geweten vd bewindvoerder en vd kantonrechter , volledig en correct uitgevoerd. Ik besef heel goed dat het sowieso een moeilijke en tijdrovende job is , maar ik zou dolgraag volmondig willen zeggen dat ze allemaal hun werk goed doen.
Enige nuance is ,denk ik, op zn plaats.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door Moneyman »

@ pbz: als je jezelf wilt profileren als professioneel bewindvoerder, zou het helpen als je begint met jezelf ook als zodanig te gedragen. Je tirade hieronder vind ik -ondanks dat het punt wat je wilt maken deels opgaat) beneden je geclaimde niveau. Daar ga je de strijd niet mee winnen.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door VCampen »

pbz schreef:Als ik dit zo allemaal lees zijn er heel veel mensen die precies weten hoe een bewindvoerder moet werken. Wisten deze mensen ook maar allemaal zo goed hoe ze moesten zorgen nooit een bewindvoerder nodig te hebben ! Een bewindvoerder neemt geen bevelen aan van een cliënt, integendeel: de bewindvoerder maakt heel duidelijk hoe een contact gaat verlopen en legt jaarlijks rekening en verantwoording af aan u en aan de Rechtbank. Als professioneel bewindvoerder lees ik hier heel veel herkenbaars.

Laten we duidelijk zijn: een bewindvoerder wordt aangesteld door een Rechtbank nadat een rechthebbende hier vrijwillig om heeft verzocht en heeft aangegeven door psychische omstandigheden of door verkwisting niet langer zelf zijn of haar financiën te kunnen behartigen. Dat zegt toch al heel wat. Aan de hoogte van het maandbedrag te zien gaat het hier om problematische schulden en die komen niet uit het niets.

Ik lees hier heel veel meningen van mensen die de casus helemaal niet kennen en allemaal een uitgesproken mening hebben. Laat 1 ding duidelijk zijn: de onderbewindgestelde heeft er een zooitje van gemaakt en van een bewindvoerder wordt dan verwacht dat hij cadeautjes gaat uitdelen en de zaak op orde stelt. Wiens geld zal hiervoor worden gebruikt? Wiens vaste lasten zijn het? Wie wil graag een dak boven zijn hoofd houden en wie heeft graag dat water uit de kraan komt en zet de TV graag aan !Wie heeft hier schulden en wie moet geholpen worden? Heel duidelijk waarom zoveel mensen in de problemen komen en ook zullen blijven. Deze uitgesproken meningen spreken boekdelen! Zelden zal iemand toegeven dat hij er zelf een zooi van gemaakt heeft. Een bewindvoerder probeert zaken op orde te stellen en moet daarvoor vaak stevig ingrijpen. Dat is zijn taak en wordt ook van hem verwacht door de Rechtbank. UW zaken( lees schulden) en met UW geld! De cliënt doet er vaak jaren over om er een puinhoop van te maken. Verwacht u dan echt dat een bewindvoerder met zijn toverstokje komt en deze problemen in een sierlijke zwaai voor u oplost ? Hij werkt uren aan een schuldendossier en mag 1 uur per maand in rekening brengen. 21 % BTW in mindering brengen en inkomsten belasting betalen, kosten van bedrijf eraf en je mag blij zijn als je dan €50,00 per maand overhoudt. Daar mag men dan alle sh.. van een cliënt de hele maand voor opknappen: Brieven schrijven en versturen, portikosten, mailen, bellen met schuldeisers en deurwaarders, gezeur aanhoren, betalingen doen, toeslagen aanvragen, kwijtscheldingen aanvragen, voedsel- en kledingbank aanschrijven, bijstand aanvragen enz. enz..Daarbij KAN een bewindvoerder betalingsafspraken maken met schuldeisers, maar er moet niks! Zijn taak is inventariseren en beheren! Die zak met geld waarvan u denkt dat een bewindvoerder hieraan over houdt lijkt verdacht veel op de zak chocolademuntjes met Sinterklaas! Een fopsuprise. Blinkt wel :) Een tip: weet u het echt zoveel beter dan zoek het fijn zelf uit, maar stop met schoppen en durf eens een keer kritisch naar uw eigen gedrag te kijken!
@pbz Ik krijg de indruk dat je het helemaal hebt gehad op je werk.
Jij ziet de onderbewindgestelde als profiteur en iemand die er altijd maar een zooitje van maakt maar het lijkt er in dit geval juist op dat er van ellende van de onderbewindgestelde wordt geprofiteerd en hij is juist bang dat de bewindvoerder er een zooitje van maakt o.a. omdat hij boetes moet betalen omdat rekeningen te laat of niet geheel zijn betaald.

TS krijgt geen leefgeld en geen geld om op het werk te komen.
Het lijkt mij handig dat degene die de rekeningen moet betalen in leven blijft.

Het lijkt erop dat de bewindvoerder waar TS mee te maken heeft probeert te verdienen aan zijn ellende.
Hij zou beter af zijn bij schuldhulp van de gemeente.

hermelot
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 jul 2014 19:39

Re: Bewindvoering gaat niet goed

Ongelezen bericht door hermelot »

pbz schreef:Als ik dit zo allemaal lees zijn er heel veel mensen die precies weten hoe een bewindvoerder moet werken. Wisten deze mensen ook maar allemaal zo goed hoe ze moesten zorgen nooit een bewindvoerder nodig te hebben ! Een bewindvoerder neemt geen bevelen aan van een cliënt, integendeel: de bewindvoerder maakt heel duidelijk hoe een contact gaat verlopen en legt jaarlijks rekening en verantwoording af aan u en aan de Rechtbank. Als professioneel bewindvoerder lees ik hier heel veel herkenbaars.

Laten we duidelijk zijn: een bewindvoerder wordt aangesteld door een Rechtbank nadat een rechthebbende hier vrijwillig om heeft verzocht en heeft aangegeven door psychische omstandigheden of door verkwisting niet langer zelf zijn of haar financiën te kunnen behartigen. Dat zegt toch al heel wat. Aan de hoogte van het maandbedrag te zien gaat het hier om problematische schulden en die komen niet uit het niets.

Ik lees hier heel veel meningen van mensen die de casus helemaal niet kennen en allemaal een uitgesproken mening hebben. Laat 1 ding duidelijk zijn: de onderbewindgestelde heeft er een zooitje van gemaakt en van een bewindvoerder wordt dan verwacht dat hij cadeautjes gaat uitdelen en de zaak op orde stelt. Wiens geld zal hiervoor worden gebruikt? Wiens vaste lasten zijn het? Wie wil graag een dak boven zijn hoofd houden en wie heeft graag dat water uit de kraan komt en zet de TV graag aan !Wie heeft hier schulden en wie moet geholpen worden? Heel duidelijk waarom zoveel mensen in de problemen komen en ook zullen blijven. Deze uitgesproken meningen spreken boekdelen! Zelden zal iemand toegeven dat hij er zelf een zooi van gemaakt heeft. Een bewindvoerder probeert zaken op orde te stellen en moet daarvoor vaak stevig ingrijpen. Dat is zijn taak en wordt ook van hem verwacht door de Rechtbank. UW zaken( lees schulden) en met UW geld! De cliënt doet er vaak jaren over om er een puinhoop van te maken. Verwacht u dan echt dat een bewindvoerder met zijn toverstokje komt en deze problemen in een sierlijke zwaai voor u oplost ? Hij werkt uren aan een schuldendossier en mag 1 uur per maand in rekening brengen. 21 % BTW in mindering brengen en inkomsten belasting betalen, kosten van bedrijf eraf en je mag blij zijn als je dan €50,00 per maand overhoudt. Daar mag men dan alle sh.. van een cliënt de hele maand voor opknappen: Brieven schrijven en versturen, portikosten, mailen, bellen met schuldeisers en deurwaarders, gezeur aanhoren, betalingen doen, toeslagen aanvragen, kwijtscheldingen aanvragen, voedsel- en kledingbank aanschrijven, bijstand aanvragen enz. enz..Daarbij KAN een bewindvoerder betalingsafspraken maken met schuldeisers, maar er moet niks! Zijn taak is inventariseren en beheren! Die zak met geld waarvan u denkt dat een bewindvoerder hieraan over houdt lijkt verdacht veel op de zak chocolademuntjes met Sinterklaas! Een fopsuprise. Blinkt wel :) Een tip: weet u het echt zoveel beter dan zoek het fijn zelf uit, maar stop met schoppen en durf eens een keer kritisch naar uw eigen gedrag te kijken!
en je mag blij zijn als je dan €50,00 per maand overhoudt.
Dat is geen vetpot dus vooral het werk wat gedaan moet worden. Hoeveel klanten moet je dan hebben om de kost te verdienen, zonder verder zelf maf te worden.

Gesloten