BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Lady1234 schreef:
24 apr 2020 12:08
ElleFlowers schreef:
24 apr 2020 11:59
de post wordt verwijderd
Uw post?
ja

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door pedro714 »

mensen...trap er toch niet in. Zij krijgen, evenals andere "aanbieders" niet voor elkaar. Dus niet doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Radar heeft hierover alin een uitzending melding gemaakt. ( of was het kassa?)

Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Super veel reacties! Ik zal eens mijn verhaal kort vertellen.
Ik had een jaar of 10 geleden een bkr registratie opgelopen op een bedrag van 1000 eur.
Dynamite bestond toen volgens mij al en boden mij ook aan om deze aan te vechten.
Ben hier niet op in gegaan.

Ben toentertijd in gesprek gegaan met de rabobank voor een hypotheek. Hier kwam de notering naar voren. Ik heb toen mijn verhaal gedaan hoe deze achterstand was ontstaan en daarna weer was ingelopen en afgesloten. ( zat nog in de 5 jaar dat hij geregistreerd staat ).

Ze hebben toen besloten om mij toch een hypotheek te verstrekken omdat de codering geen toegevoegde waarde had op de huidige situatie toen. Dit speelde allemaal pak en beet een jaar of 6-7 geleden.
Inmiddels geen negatieve coderingen meer en aanvragen van een nieuwe hypotheek en een pl was geen probleem.

Ofthoewel mocht je een hypotheek hebben probeer hem uit te leggen en wie weet heb je net zoveel geluk als ik.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

PietertjeTwee schreef:
24 apr 2020 18:27
Dat betekent dus concreet dat indien het gaat om een registratie van een kleine achterstand van een flinke tijd geleden, die snel is ingelopen en een goede verklaring voor hebt, en die registratie je aantoonbaar hindert bij bijv. de aankoop van een woning, de belangenafweging in het voordeel van de betrokkene uit zal vallen.
Je lijkt te suggereren dat de bkr-registratie op basis van het bovenstaande kan vervallen. Dat is uiteraard, behoudens zéér exceptionele gevallen, niet het geval. Wél staat het een bank vrij er, ondanks de registratie, geen consequenties aan te verbinden.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt het hier over een zaak waarin sprake is van een achterstand van 20 euro van een klant met een onberispelijk betaalverleden. Met alle respect: dat is behóórlijk exceptioneel :D
Voorts is van belang dat [verweerder] ruim 9 jaren aflossingen op het krediet tijdig heeft voldaan en dat het hier om een betalingsachterstand ging van één of enkele termijnbetalingen van € 20,-- per maand, resulterend in het opeisbaar stellen van het nog openstaande krediet van € 315,18 per 26 juni 2006.
Voor wat betreft het ontstaan van de betalingsachterstand is onduidelijk hoe dit heeft kunnen gebeuren. [Verweerder] stelt dat hij verhuisd is, dat hij zijn adreswijziging heeft doorgegeven aan Santander, dat de brieven met aanmaningen van Santander hem niet hebben bereikt, dat de deurwaarder hem pas na een jaar op zijn juiste adres heeft weten te bereiken en dat hij daarna de openstaande vordering direct heeft voldaan. Santander betwist een verhuisbericht van [verweerder] te hebben ontvangen. Zelfs indien wordt aangenomen dat de onduidelijkheid door handelen dan wel nalaten van [verweerder] is ontstaan dan wel in stand is gebleven, voldeed de registratie van bijzonderheden naar het oordeel van het hof niet aan de eisen van proportionaliteit die de Wbp daaraan stelt. Gezien het correcte betalingsgedrag van [verweerder] gedurende ruim 9 jaren, het feit dat het om een relatief geringe betalingsachterstand ging en mede in aanmerking genomen dat [verweerder] heeft aangetoond dat hij in de periode dat automatische incasso van zijn rekening bij de Postbank werd geweigerd voldoende saldo had om het openstaande bedrag te voldoen, staat de registratie bij BKR naar het oordeel van het hof in dit geval niet in een redelijke verhouding tot de nadelige gevolgen die een dergelijke registratie voor [verweerder] met zich bracht. Ook dit deel van grief 4 slaagt derhalve niet."

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

We zijn het volgens mij gewoon eens, al gebruiken we andere woorden. Wat ik betoog, is dat de belangenafweging slechts in uitzonderlijke (exceptionele) situaties in het voordeel van de schuldenaar zal leiden. Het maatschappelijke belang van een strikte, eenduidige toepassing van de registratie in het BKR is dermate zwaarwegend dat de belangenafweging niet snel in het voordeel van de schuldenaar doorslaat. Dat gebeurt alleen als de specifieke omstandigheden van de casus daar aanleiding toe geven. Maar dan moet er wel sprake zijn van méér dan “ja maar, ik wordt nu zwaar benadeeld want geen hypotheek enzo”. Omstandigheden zoals (in de bewuste casus) de geringe wanprestatie en de jarenlange stipte betaling zijn dan doorslaggevend.

Ik zie dus nog niet in wat er niet klopt aan m’n eerdere, door jou geciteerde reactie.

3ggm4n
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2020 20:03

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door 3ggm4n »

ElleFlowers schreef:
24 apr 2020 01:51
Erthanax schreef:
21 apr 2020 09:38
ElleFlowers schreef:
21 apr 2020 03:41
De tekst is zeker wazig en er is soms geen touw aan vast te knopen maar zo gaat dat gewoon.
Meent u dat nu serieus, wazig en geen touw aan vast te knopen, of is het uw gevoel voor humor?
Nee is echt zo. Juridische stukken tussen bedrijven zitten vol met carve outs en vage bewoordingen om soms het lastig te maken voor andere partij.

Voor een simpel voorbeeld. Kijk ook eens naar de algemene voorwaarden van je bank. Wat staat daar nou exact in dat 100% duidelijk is?

Ok weet je hoe je je BKR het beste kan aanpakken? Besteed geen EUR 750 aan Dynamite maar wend je tot de partij die je heeft geregistreerd en vraag op wanneer er is overgegaan tot de registratie en hoe ze dat hebben aangezegd aan je. Vraag om een kopie van die correspondentie. Vraag om het dossier dus. Waar is het naartoe gestuurd? Welk adres communiceerde je met deze partij? Was het alleen een mailtje of ook per post? Hoeveel keer is er aangemaand? Wat staat er in de algemene voorwaarden van de registreerder?

Ik zeg je dat ze vaak geen stukken meer hebben. Ook hebben ze vaak naar rare adressen gemaild die [email protected] zijn en onduidelijk waren of jij of de benadeelde dit wel als officieel adres gebruikte. Verder indien je voor een klein bedrag hebben gedaan kan het onredelijk zijn geweest als je nu geen huis kan kopen voor een achterstand van EUR 25. Ook moet je druk opvoeren dat indien je ze registreren zonder daar behoorlijk de procedure te hebben gevolgd je ze aansprakelijk zal stellen in rechte voor al het nadeel dat je lijdt en nog zal lijden. Dit soort teksten worden wel serieus genomen en helaas meer als jurist schrijft.

BKR heeft verder een procedure en de banken (als die niet willen vanwege registratie) kan je onderbouwd uitleggen dat dit onredelijk bezwarend is danwel verkeerd is gedaan en niet conform de regels. Je kan het beste zelf doen want ze vinden dat er te vaak mensen financieel uitgebuit worden om een BKR te bespreken.

Het helpt om er keihard tegenin te gaan. Doe dat alleen zo professioneel mogelijk want een dom epistel treft vaak geen doel. Daarom is een jurist wel handig. Internet staat nergens dat de registreerder moet kunnen bewijzen de juiste procedure te hebben gevolgd. Daar zit het pijnpunt eigenlijk. Indien die niet kan worden overlegd hebben ze weliswaar die registratie gedaan maar kunnen die niet volhouden zonder stukken die kloppen. Jammer dat de consumentenbond etc dat er niet even bijzegt.

Hierbij dus mijn tip. Ik wil iedereen best op weg helpen en reken daar niks voor. Ik kan jullie hier tips geven. Het is mij meermaals/meestal gelukt.

Iedereen die mij wil afvallen dat mag. Ik ben echter wel wie ik zeg en deel dit gratis uit want ik vind er persoonlijk niets aan en kan er niet van leven dit soort werk te doen.

Zelfs de standaard brieven van diverse organisaties zijn onvoldoende en deugen niet om dit goed aan te pakken vind ik.

Dit is precies wat die betaalde clubs doen en waar je voor betaalt...niks bijzonders.

Iedereen die brief wil waar je dit soort zaken mee wilt aanpakken zal ik een link sturen met een stuk. Ik wil echter wel aanraden dat het beter is als je mij wat info geeft dan kan je het nog beter insteken.

Reken ook je kosten als ze geen stukken hebben en laat je niet het bos insturen. Het kost veel tijd en discussie namelijk.

Nu graag geen aanvallen meer want dit is de zogenaamde "truc". Het is aan de registreerder te bewijzen. Het is geen fraude dat je het aanvecht en voor jezelf opkomt. Het nadeel dat je lijdt is wellicht terecht maar je moet wel juist geinformeerd zijn want niet iedereen weet wat gevolgen zijn. Ik maak mee dat ze het naar een vreemd adres sturen, je GBA niet checken, geen post sturen en gewoon hun gang gaan.

Zelfs zonder die correspondentie houden ze het nog vol. Indien je dat verder opvoert zal je uiteindelijk gelijk kunnen halen. Ik zeg wel dat een jurist het sneller voor elkaar kan krijgen want die hele procedure bij BKR door is beetje vervelend.

Excuses voor het reageren op een bijna 3 maanden oude post maar ben zeer geïnteresseerd in dit proces vanwege mijn huidige situatie, ondervind namelijk problemen bij het verkrijgen van een hypotheek en vroeg me af in hoeverre het mogelijk is een negatieve registratie te verwijderen en ben zodoende op dit forum terechtgekomen. Ik ben momenteel aan het uitzoeken wat mijn opties precies zijn en vrees dat ik niet ervaren genoeg ben op juridisch vlak om het zelfstandig aan te vechten dus mocht u nog beschikbaar zijn om tips te geven op dit gebied houd ik me zeker aanbevolen. Helaas kan ik geen privébericht sturen als nieuwe gebruiker.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gemeld. Verdacht bericht, is een vrijwel exacte kopie van het voorgaande bericht in dit topic.

Zeeuwse123
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2021 21:53

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door Zeeuwse123 »

@ElleFlowers kun je me bericht sturen

hbrm
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2021 14:06

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door hbrm »

ElleFlowers schreef:
03 jan 2019 23:15
Er zijn mogelijkheden om een negatieve BKR registratie te verwijderen/te laten wijzigen. Ik heb het zelf een aantal keer gedaan voor anderen. Let goed op en schakel geen dure club in, vaak wil degene die code heeft geregistreerd (bijv bank) niet eens praten met deze clubs omdat ze vaak bekend staan om het vragen van veel geld voor hun diensten.

Terechte registraties kunnen wel worden verwijderd en is me ook gelukt. Er zijn een paar regels die van toepassing zijn. Het hoeft niet altijd te lopen zoals je denkt er zijn mogelijkheden. Er word hier 1 groot ding vergeten. Stuur mij maar een bericht wat dat is want dat gaan publiceren is niet in het voordeel van de consument.
Beste Elleflowers zou je mij met spoed een bericht kunnen sturen.
hbrm

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Aan de hulpzoekers: aangezien Elle al sinds april niet meer online is geweest, is de kans dat je snel antwoord krijgt niet groot. Als je geholpen wilt worden, kan je beter je hulpvraag in dit topic stellen. Dan krijg je sneller reactie en is de kans op een goed advies misschien nog wel groter.

Joop1967
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2020 17:59

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door Joop1967 »



Excuses voor het reageren op een bijna 3 maanden oude post maar ben zeer geïnteresseerd in dit proces vanwege mijn huidige situatie, ondervind namelijk problemen bij het verkrijgen van een hypotheek en vroeg me af in hoeverre het mogelijk is een negatieve registratie te verwijderen en ben zodoende op dit forum terechtgekomen. Ik ben momenteel aan het uitzoeken wat mijn opties precies zijn en vrees dat ik niet ervaren genoeg ben op juridisch vlak om het zelfstandig aan te vechten dus mocht u nog beschikbaar zijn om tips te geven op dit gebied houd ik me zeker aanbevolen. Helaas kan ik geen privébericht sturen als nieuwe gebruiker.
Beste,

Ik zal het overzichtelijk houden voor je en het in punten benoemen.

Punt 1.
Het begint met hoelang heb je nog te gaan als in jaren?
Bijvoorbeeld:
Schuld is afgelost. Na de aflossing gaan de 5 jaren in. Dus na de aflossing kan je 5 jaar inprincipe niks. Stel je voor dat je er al 4 jaar op heb zitten dan is de kans groter dat ze naar je registratie gaan kijken, dan dat je schuld heb afgelost en direct een verwijdering wil.

Punt 2.

Stel je voor dat bank X je heeft aangemeld bij de BKR ivm achterstand of wat dan ook. Het kan zo zijn dat ze het uit handen geven aan een incasso bureau etc.
Vergeet niet dat het begint en eindigd bij bank X.
Dus die gene die jou heeft aangemeld bij de BKR daar moet je zijn. Niet wat daarna komt bijvoorbeeld incassobureau etc.

Punt 3.

Onderbouw het goed en maak een dossier wat in logische volgorde is en te volgen is voor de andere kant.
Dus niet van mijn huur is 1200 euro en als ik een hypotheek kan krijgen is het maar 700 euro.
Meer de noodzaak en dan niet met leugens natuurlijk.
Ik kan natuurlijk niet zien/weten waarom je een huis wilt kopen maar ik zal ff wat neutrale voorbeelden geven.
Misschien woon je nu in een 3 kamer appartement en bestaat je gezin uit 6.
Het huis ligt zo in de buurt van je ouder/schoonouders dat je hulp kan aanbieden of andersom als er noodzaak is.

Punt 4.

Zoek contact met de juiste afdeling van het desbetreffende bank/incassobureau etc.
Een algemene medewerker zegt heel simpel nee sorry wij kunnen niks doen/ niks verwijderen.
Als je de juiste afdeling te pakken krijgt die zien jou niet als een nummertje maar als een mens.
Die zullen goed er naar kijken en beoordelen, positief of negatief.

Kortom
Als er echt noodzaak is en je kan het goed onderbouwen komt het goed.
Bijvoorbeeld je koopt je telefoons los ipv met een abbonement voor 0 euro dan kan je laten zien ook dat je ervan heb geleerd.
Ja het bestaat dat als je BKR geregistreerd bent dat je daarna nog steeds een toestel kan afsluiten op lening. Vaag maar waar.

Ik hoop je voldoende te hebben geinformeerd hiermee en succes

vogelvrij24
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2023 23:52

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door vogelvrij24 »

Hallo,
Nadat mijn schuld bij de Kredietbank is afgelost, sta ik nog steeds geregistreerd bij de BKR.
Na herhaaldelijk gevraagd te hebben wanneer de registratie bij BKR afgemeld wordt, krijg ik als antwoord december 2024. Op de vraag waarom dit is en of ik hierover geïnformeerd kan worden, krijg ik van de Kredietbank geen antwoord, men weigert gewoon de registratie eraf te halen. Wie, wat en waar kan ik naar toe gaan om mij hiermee te adviseren?

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: BKR Registratie - ervaringen Coderingvrij?

Ongelezen bericht door juliomariner »

De registratie blijft 5 jaar staan. Hier kunt u in principe niets aan doen.
Ga in ieder geval niet in zee met een bureau dat zegt de registrering te kunnen verwijderen. Dat kost u alleen maar veel geld maar geen resultaat.

Plaats reactie