LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Kakkerlakje
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:37

Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door Kakkerlakje »

Ik plaats dit bericht even onder een pseudoniem om even niet mijn eigen positie juridisch te ondermijnen.
Ooit schreef ik een boek. Een kinderboek, dat later de aanhef zou worden voor mijn eigen serie. Ik heb nog niet veel naamsbekendheid, sterker nog ik heb het niet, dus alles wat ik op mijn pad tegen kom om dat wel te krijgen moet ik haast wel aangrijpen. De boekenmarkt is tenslotte niet zo makkelijk in te komen.
Ik "viel" destijds voor de charmes van Free Musketeers in Zoetermeer. Die hebben me ook echt wel geholpen met het mooi vormgeven van mijn werk om echt goed voor de dag te komen. Geen vuiltje aan de lucht... zou je zeggen. Doch, ik voelde dat het schrijven mijn "roeping" was. Op mijn boek had ik ook veel constructieve kritiek gekregen (van bekenden van mij) dus ik wist wat ik moest doen om te groeien als schrijver. Ik merkte echter dat FreeMusketeers steeds meer spatjes begon te krijgen en ik heb mijn latere werk daarom ook bij een andere uitgever ondergebracht wiens naam nu niet relevant is, daar deze niet in deze kwestie is betrokken.
Toen kwam het echter. Free Musketeers had een deal met de Amerikaanse uitgever America Star. Zij vertalen je werk naar het Engels, gratis!
Wel een goede vriend van mij zegt altijd "If something sounds too good to be true, it probably is..." En dat is gebleken. Mijn mailbox werd helemaal vol gespamd met "$10 en we doen dit", "$20 voor dat" etc. etc. etc. En toen kwam het ergste nog. Het proef-exemplaar in PDF formaat. Toevallig ben ik moderator (en dus ook een soort van gastheer) van een Amerikaanse community site en is dus een goede beheersing van de Engelse taal een eis voor het type werk wat ik voor deze website doe. Ik kan dus prima het Engels beoordelen van die "vertaling". Ja ik zet het tussen haakjes, want werkelijk waar dit was het meest verschrikkelijke Engels dat ik ooit heb gezien. Mensen die "I always get my sin" gelezen hebben zijn nog niet met dit verschrikkelijke Engels geconfronteerd. Vrijwel alle Nederlandse homoniemen waren in de verkeerde context vertaald. Nederlandse idiomen waren letterlijk vertaald waardoor het in het Engels nergens meer op sloeg "Hold that girl in the holes" was wat er echt zonder dollen was gemaakt van "Houd dat meisje in de gaten". Veel zinnen waren ook woord voor woord vertaald het geen in het Engels echt tot een ronduit afschuwelijke grammatica leidde. Ik durf echt wel te stellen dat toen ik op de lagere school mijn eerste Engelse les kreeg ik al beter Engels sprak dan dat.
Natuurlijk wil je jezelf niet op deze manier in de VS vertonen en dus stuurde ik een klacht naar America Star. De reactie was gewoon ronduit onbeschoft, arrogant en beledigend. Hierover natuurlijk een kwaad telefoontje gepleegd met Free Musketeers. Zij hebben die onbeschofte brief gelezen en toen ook contact gehad met America Star en zij weer een excuusbrief gestuurd en verder hoorde ik een tijd niets meer. Mijn vertrouwen was intussen weg en ik heb mijn contracten bij Free Musketeers opgezegd en ook de eis gesteld dat America Star de vertaalrechten en de publicatierechten zouden verliezen. Dit stond tevens ook in de opzeggingsovereenkomst. Na ongeveer een half jaar opzeg termijn zouden de boeken bij Free Musketeers en America Star verdwijnen. Bij Free Muskteers is dit dus ook gebeurd en het boek is nu ook bij mijn nieuwe uitgever ondergebracht. Toen ik echter een geïnteresseerde naar mijn werk op bol.com wilde verwijzen en ik bij bol.com mezelf opzocht, zag ik, tot mijn grote schrik de Engelstalige versie van die boek in de zoekresultaten verschijnen. Daar bol.com ook aan tweedehands doet, heb ik even opgezocht of het boek nog steeds nieuw te verkrijgen was. Ja, dus! Het boek staat nog, volledig met mijn naam en toenaam op de website van America Star en kan dus nog steeds daar besteld worden.
Daarover heb ik contact gehad met Free Musketeers. Zij zouden contact opnemen met America Star en het boek zou snel verdwijnen. Nu zijn we al meer dan een jaar verder en kom ik erachter dat dit dus NIET zo is. En om de zaak nog erger te maken, Free Musketeers bestaat niet eens meer, dat is dus over genomen door Lecturium. Lecturium heeft geen telefoonnummer en uit deze klacht van iemand anders [hyperlink verwijderd door moderatie] blijkt dat ze hun mails ook slecht of zelfs helemaal niet beantwoorden.
Ik heb dit besproken bij een jur. adviseur, maar het is nu officieel een Amerikaanse zaak dus zal ik een Am. advocaat in de hand moeten nemen, hetgeen ik nooit kan betalen.
Het feit dat mijn boek in in de VS te krijgen is terwijl ik zelf niet borg kan staan voor de inhoud (ik heb zelf nog wel geprobeerd om de "vertaling" te repareren, maar deze vertaling was zo slecht dat er geen beginnen aan was, maar ik weet niet of mijn "gerepareerde" vertaling of het origineel in het boek staat).
Laatst gewijzigd door Radar op 22 mei 2017 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hyperlink verwijderd door moderatie

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door taxikemperman »

En wat wilt u van ons?
Ik mis de vraag waar wij als forumvrijwilligers iets kunnen doen.
Of was dit voor de afdeling "Gooi maar neer, dan ben ik mijn frustratie kwijt".
Die afdeling is sinds 01-01-2000 permanent gesloten

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door witte angora »

Schrijven kun je wel, dat wil zeggen, je kunt lettertjes uit een toetsenbord halen. Leesbaar is het niet, wat een lap tekst! Geen wonder dat je niet zo bekend bent als kinderboekenschrijver. En nee, ik heb het verhaaltje niet uitgelezen. Te vermoeiend. Sorry.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door newmikey »

U noemt zich schrijver maar een forumpost een beetje leesbaar neerzetten is teveel gevraagd? Daarbuiten: u heeft een zakelijk probleem waar een consumentenforum helemaal niets mee van doen heeft. Of u een advocaat moet nemen of niet, wat er met de publicatierechten gebeurt, hoe het financieel opgelost moet worden. U heeft op deze site niets te zoeken - probeer het eens op higherlevel zou ik zeggen. Veel succes ermee!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt mij dat deze zaak beter met een Amerikaanse jurist kan worden bekeken. Voordeel daarvan is dat je wellicht een no cure, no pay advocaat kunt kiezen en dat als je in het begin wordt gesteld, er wellicht een leuke schadevergoeding in zit.

Moneyman
Berichten: 30043
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:Het lijkt mij dat deze zaak beter met een Amerikaanse jurist kan worden bekeken. Voordeel daarvan is dat je wellicht een no cure, no pay advocaat kunt kiezen en dat als je in het begin wordt gesteld, er wellicht een leuke schadevergoeding in zit.
Dan moet er wel aantoonbasr schade zijn...

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Imagoschade wordt redelijk zwaar geteld in de States.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door john18 »

Ja, maar dan moet men wel imagoschade hebben. TS zal ook in de VS nog niet als schrijver doorgebroken zijn.
Dat is het mooie van Amerika! Dat bepaalt de jury leden. Een advocaat kan daar een mooie spin mee maken dat ts niet de kans krijgt om door te breken. En dat door slechte recensies de boek niet verkocht word. Daardoor omzet verliest en slechte naam krijgt. Dus no cure no pay is de juiste manier!

Moneyman
Berichten: 30043
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:
Ja, maar dan moet men wel imagoschade hebben. TS zal ook in de VS nog niet als schrijver doorgebroken zijn.
Dat is het mooie van Amerika! Dat bepaalt de jury leden. Een advocaat kan daar een mooie spin mee maken dat ts niet de kans krijgt om door te breken. En dat door slechte recensies de boek niet verkocht word. Daardoor omzet verliest en slechte naam krijgt. Dus no cure no pay is de juiste manier!
Noem het maar "mooi" :wink:

Kakkerlakje
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:37

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door Kakkerlakje »

Weggelaten letters (en zelfs complete alinea's) waren noodzakelijk omdat mijn post anders werd geweigerd wegens teveel letters. Het was veel passen en meten en daar wordt je post niet mooi van. Ga dus niet zeuren over dat een post mooi neerzetten teveel gevraagd was. Bovendien word ieder boek (waarin ik zo veel letters mag vuilmaken als ik wil) meerdere keren gecontroleerd (een meestal ook nog door een 2e corrector) voordat het publiek wordt. Een forum post zo vaak controleren (en nog een 2e corrector inroepen)... gaat wat ver, vind je ook niet?
Of misschien hou je gewoon niet van lezen, maar dan heb je op het internet (op het even welke site het is) ook niets te zoeken.


Mijn vraag is vooral wat ik kan doen hiertegen en welke opties ik heb.
Imagoschade kan wel degelijk een issue zijn. Het wordt lastig doorbreken als je door een beroerde vertaling al een slechte naam hebt en daardoor niet makkelijk meer doorbreekt. Lezers beseffen niet altijd dat je niet zelf je vertalingen schrijft (kan ik trouwens ook iedereen afraden).
Maar imagoschade of niet, feit blijft dat America Star momenteel de rechten niet heeft en het dus al sowieso een auteursrechtenschending is.

Een Amerikaanse jurist klinkt mooi, maar ik ken de wegen in de VS niet en voor ik me daar in een avontuur gooi, zal ik toch wel wat meer willen weten over hoe de rechtsgang daar werkt en welke risico's ik (ondanks de no-cure-no-pay) toch nog loop. Rechtszaken in de VS zijn doorgaans snoeihard, en Amerikaanse bedrijven schromen er doorgaans niet voor om met een tegenaanklacht (smaad) aan te komen zetten (de reden waarom ik nu een pseudoniem gebruik op dit forum). Kortom, ik wil even weten waar ik aan begin. Is er ergens een uitgebreid (en betrouwbaar) informatie-punt over wat ik kan doen?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, even wat bijval wat betreft de lengte van uw bericht. Ik heb er niet veel moeite mee om en bericht van meer dan 140 tekens te lezen...
Het geeft een compleet beeld van wat u overkomen is.
Maar verder kan ik u geen goed advies geven. U geeft zelf ook al aan dat het juridisch een ingewikkeld verhaal is. Waar liggen, of beter lagen, de verantwoordelijkheden van Free Musketeers t.o.v. America Star?
Het punt is denk ik aan iets ingewikkelds, intensiefs en ongewis beginnen in de U.S.A. of er hier en nu een punt achter zetten en het 'verlies' nemen.
Ik wens u veel wijsheid toe.

trees64
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 12:26

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door trees64 »

Hallo Kakkerlakje,

Ik begrijp uw verhaal. Ik zat tot vanmorgen in hetzelfde schuitje. U kunt de uitgeverij niet goed maar toch wel bereiken.
06-10 45 38 85, en via chatten op de site gaat communiceren ook prima.

Succes. P.S. Wat reageren mensen onvriendelijk en ronduit psychotisch op een normale vraag...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door vroem »

trees64 schreef:Hallo Kakkerlakje,

Ik begrijp uw verhaal. Ik zat tot vanmorgen in hetzelfde schuitje. U kunt de uitgeverij niet goed maar toch wel bereiken.
06-10 45 38 85, en via chatten op de site gaat communiceren ook prima.

Succes. P.S. Wat reageren mensen onvriendelijk en ronduit psychotisch op een normale vraag...
psychotisch?? normale vraag?? ik weet niet in wat voor wereld je leeft, maar dat ligt mi toch wat anders dan de realiteit is...
Los ervan dat dit een consumentenforum is, waar een dergelijke zuiver zakelijke vraag niet thuishoort. Ook los ervan dat gezien de complexiteit wij er niets mee kunnen.... Anders dan verwijzen wellicht naar een juridisch forum. Alles staat of valt met de bereidheid juridische kosten te kunnen en willen maken (zal geen rechtsbijstandsverzekering voor lopen denk ik?) . In hoeverre dat zin heeft kan alleen door TS beoordeeld worden.

Jerryaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2020 13:02

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door Jerryaan »

Ook ik heb, 8 jaar geleden, een autobiografie uitgegeven
Nooit meer wat gehoord ook geen inkomsten jit verkoop.
Nu zie ik dat mijn ISBN gewoon op internet is blijven staan en er bij onlineboek.nl een deel van mijn boek te lezen is.
Wat erger is si dat ik nergens het boek kan heruitgeven juist omdat het al eerder is uitgegeven
Zo'n spijt dat ik met ze in zee ben gegaan. Ook al is mijn contract verlopen, ik kan bij geen enkele legit uitgeverij mijn boek uitgeven.
Er is zeker interesse maar die uitgave bij Freemusketeers staat in de weg.
Iemand een idee? Graag!
Ga met geen enkele POD-uitgever in zee!!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boek uitgeven bij Free Musketeers werd een drama

Ongelezen bericht door Jablan »

Op de site schrijvenonline.org vind je meer en betere informatie over het doe-het-zelf-uitgeven.

Gesloten