LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete CJIB zonder bewijsvoering

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door thecure »

Moneyman schreef:
17 mei 2019 06:41
mahadma schreef:
16 mei 2019 23:13
Fiesiekus schreef:
16 mei 2019 21:49

Hoe doet een flitspaal dat dan?
Een flitspaal maakt een foto, liever gezegd 2 foto's.
,.. en houdt dus ook niemand aan.
Nee, maar er is dan in ieder geval bewijs dat iets wel/niet gebeurd is.

In dit geval is er niets waar je op terug kan vallen.
Wat als de voetganger een handgebaar gemaakt heeft van 'rij maar door' omdat hij wachtte op iemand. En de agent heeft dat niet gezien.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
16 mei 2019 21:49
Er is overigens, anders dan de topictitel doet vermoeden, wél bewijs.
Ik lees in de titel niet dat er geen bewijs zou zij, maar dat het bewijs niet aan TS is overhandigd. Zoals een ander meld is dat een kwestie van opvragen.

Misschien zou iedereen er verstandig aan doen om een dashcam te kopen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door berndv »

thecure schreef:
16 mei 2019 23:19
Precies. Ik vind dat de wet gewijzigd moet worden.
Als een agent een slechte dag heeft en hij staat je niet aan, kan hij dus gewoon maar wat roepen. En jij hebt het nakijken.
Ik vind dat niet meer van deze tijd. Iedereen moet dingen verantwoorden. Agenten dus ook.
Maar daar zou een staande houding niets aan veranderen. Wat jij zegt zou betekenen dat een agent geen boete meer mag uitschrijven, tenzij die direct ook de gegevens van meerdere onafhankelijke getuigen noteert. Of zou je liever zien dat iedereen in Nederland die de bevoegdheid heeft tot het geven van boetes standaard 24 uur per dag met een bodycam rondloopt? Zelfs agenten die in burger lopen, stadstoezicht, boswachters en ga zo maar door.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door angel1978 »

Misschien zou iedereen er verstandig aan doen om een dashcam te kopen.
Zullen we alsjeblieft ophouden met die onzinnige Amerikaanse toestanden. Een agent heeft iets geconstateerd en dat is volgens de Nederlandse wet voldoende.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door Costnix »

@thecure: dan zult u een petitie (burgerinitiatief) hiervoor moeten starten.
https://www.parlement.com/id/vh8lnhrtc3 ... initiatief

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door kokka »

Revoked schreef:
17 mei 2019 00:37
StevieNL81 schreef:
16 mei 2019 23:32
Een agent zet z'n baan niet op het spel met een boete "omdat hij zijn dag niet heeft".
Dat klopt. [Tekst verwijderd] De tijd die ik in mijn geWOB heb moeten steken om mijn gelijk aan te kunnen tonen , is waanzinnig...
dat is niet mijn ervaring. de keren dat ik aangehouden ben voor snelheidsovertreding waren ze altijd vriendelijk en correct. het is natuurlijk ook een wisselwerking. als jij correct tegen hun doet zijn ze dat ook tegen jou. Als je ziet wat die mannen en vrouwen allemaal voor hun kiezen krijgen voor die fooi die ze verdienen, dan kan ik daar alleen maar respect voor hebben
Laatst gewijzigd door Radar op 17 mei 2019 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet-onderbouwde uitspraken

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Revoked schreef:
17 mei 2019 00:37
StevieNL81 schreef:
16 mei 2019 23:32
Een agent zet z'n baan niet op het spel met een boete "omdat hij zijn dag niet heeft".
Dat klopt.[Tekst verwijderd] De tijd die ik in mijn geWOB heb moeten steken om mijn gelijk aan te kunnen tonen , is waanzinnig...
Mijn ervaring met de politie is eigenlijk altijd positief, maar veelal komen dergelijke reactie door je eigen reactie. je zin "[Tekst verwijderd]" zegt eigenlijk al voldoende hoe je tegen agenten aankijkt. Je weet niet eens wat corrupt inhoudt en toch gebruik je een dergelijke term. Welk voordeel heeft de agent dan om TS een boete geven? Zover ik weet krijgen hun geen bonus voor elke boete die te schrijven. Je reactie zegt eigenlijk al genoeg je WOB verzoeken hadden waarschijnlijk voorkomen kunnen worden als je enig respect had gehad voor agenten die regelmatig hun leven risceren om onze samenleving veilig te houden.

Ik snap TS zijn verontwaardiging, hij heeft een overtreding gemaakt, maar niet bewust. De vraag is of de voetganger het ook zo heeft ervaren is dan natuurlijk ook de vraag. Zebrapaden zijn altijd lastig, ik neem altijd het zekere voor het onzekere maar zelfs dan kun je er wel eens naast zitten. Zelf ooit een boete gehad voor door rood rijden, ik weet dat ik er gereden hebt maar ben zeker niet bewust door rood gereden, bezwaar maken is echter veelal zinloos.
Laatst gewijzigd door Radar op 17 mei 2019 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet-onderbouwde uitspraken in citaat

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet dat diverse voertuigen een flinke dode hoek hebben in de vorm van de raamstijl van de voorruit!

Maar ook dat ik iets te laat zie, maar ook als voerganger neem ik geen voorrang, maar hoorde het wel te krijgen.
Ik denk dat topic starter gezien het bedrag een camera gaat kopen met geheugen kaartje.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door Costnix »

De dashcam werkt automatisch en leidt de aandacht van de chauffeur niet af. De beelden kunnen bewijs opleveren bij verkeersongelukken.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door mahadma »

@Sniffel1, je schrijft:

Dash cams en weet ik veel andere apparatuur in een auto maken het verkeer niet veiliger.

Al ik in de auto stap en start gaat de dash cam automatisch aan en neemt op tot dat het contact na de rit weer uit gaat, meestal een paar seconden later. Leg mij (en de anderen hier) eens uit hoe een automatische dash cam het verkeer niet veiliger zou maken.

Roken, een snoepje pakken, iets eten of iets anders waarbij je een hand voor nodig hebt leidt wel af.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door kokka »

Een dashcam zou ts niet geholpen hebben. Als er niks gebeurd is wordt er ook niets beveiligd weggeschreven. Tegen de tijd dat hij dan de boete krijgt heb je groot kans dat het bewuste stuk al lang overschreven is

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door Costnix »

Elke keer, had dat je de auto weg bent geweest een kopie maken, is een mogelijkheid. Er zijn dashcam, die dit automatisch in de cloud doen.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Er moet wel bewijs zijn dus een proces verbaal van de agent. Het zal vast geconstateerd kunnen zijn maar niet in de systemen van de politie zijn geregistreerd door de agent.

Lastig verhaal of een agent nog steeds een proces verbaal kan opmaken na een lange tijd...

Google en www.rechtspraak.nl checken dus...

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door Dirkie »

JEvers schreef:
16 mei 2019 12:00
29 april kreeg ik een strafbeschikking thuisgestuurd door CJIB. Ik zou op 18 april als bestuurder een voetganger, die op een voetgangersoversteekplaats oversteekt, of kennelijk op het punt staat over te steken, niet voor laten gaan.
Ik ben me van geen kwaad bewust. Niets gezien, niet staande gehouden. Ben wel daar ergens ter plekke geweest maar de locatie die aangegeven is is heel groot. Weet dus niet exact waar het gebeurd zou zijn.
Na alle berichten hier is er natuurlijk nog een optie. Misschien stond de agent helemaal ergens te kijken, zag het feit en heeft de boete uitgeschreven. Misschien was het juist wel de agent die in zijn vrije tijd over wilde steken, bijna aangereden werd en vervolgens een boete uitgeschreven heeft. Dan zou ik uitkijken met het argument dat niets gezien heeft. Voor je het weet krijg je naast de boete ook nog eens een medische keuring opgelegd omdat U blijkbaar niet alles meer ziet in het verkeer.......

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door kokka »

ElleFlowers schreef:
17 mei 2019 23:48
Er moet wel bewijs zijn dus een proces verbaal van de agent. Het zal vast geconstateerd kunnen zijn maar niet in de systemen van de politie zijn geregistreerd door de agent.

Lastig verhaal of een agent nog steeds een proces verbaal kan opmaken na een lange tijd...

Google en www.rechtspraak.nl checken dus...
Als het niet geregistreerd is, hoe is het dan bij het cjib terecht gekomen?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Of TS is gesnapt door Cameratoezicht... Dan kan ze de beelden ook opvragen." Ich habe es nicht gewusst" is allang geen reden meer voor kwijtschelden.

piratenbaas
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2015 23:37

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door piratenbaas »

Lastige materie dit,maar ik heb, en vele met mij, een dashcam in m,n auto die alles haarscherp filmt en die beelden zijn als nodig is rechtsgeldig.Over de politie: ,die denken dat ze boven de wet staan,ik zie met regelmaat dat ze gewoon rood pakken al is er niks aan de hand en als er geflitst is ,foto opvragen. Wat ook nog kan is een nep brief want ook dat lees je veel de laatste tijd dat criminelen op naam van cjib of belastingdienst je wat stuurt om je te beroven of je pc te kraken.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door Costnix »

Dat door rood rijden mag de politie , ook als ze geen zwaailicht en/of sirene gebruiken:
https://www.vraaghetdepolitie.nl/school ... ijden.html

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

thecure schreef:
17 mei 2019 07:47
Moneyman schreef:
17 mei 2019 06:41
mahadma schreef:
16 mei 2019 23:13


Een flitspaal maakt een foto, liever gezegd 2 foto's.
,.. en houdt dus ook niemand aan.
Nee, maar er is dan in ieder geval bewijs dat iets wel/niet gebeurd is.

In dit geval is er niets waar je op terug kan vallen.
Wat als de voetganger een handgebaar gemaakt heeft van 'rij maar door' omdat hij wachtte op iemand. En de agent heeft dat niet gezien.
Wat als de BOA nou aan het oversteken was (of: wilde) en door TS bijna van z'n sokken werd gereden?
Er is een overtreding door zo'n opsporingsambtenaar geconstateerd en daarop is (op kenteken) de bon verstuurd.

Ik snap niet wat een gedoe in dit topic wordt gemaakt met allerlei veronderstellingen….

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Boete CJIB zonder bewijsvoering

Ongelezen bericht door Costnix »

Er zijn geen foto’s en filmpjes van de overtreding, dus wordt er lekker erop los gespeculaaseerd.

Gesloten