LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete na contract bij Budget-Energie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Gebruiker12
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2018 11:06

Boete na contract bij Budget-Energie

Ongelezen bericht door Gebruiker12 »

Goedemorgen allemaal,

Ik heb even een klein vraagje.

Mijn moeder is in contact gekomen met BudgetEnergie. Telefonisch hebben ze met haar een contract naar wens afgesloten.

Tijdens het gesprek vertelde de verkoper dat ze eerder kon overstappen dan ze dacht. Zij konden in hun systeem zien dat het eerder af liep dan de datum die ze in gedachte had. Ook had ze recht op een cashback, dit was een actie vanuit budget energie zelf.

Nu komt de aap uit de mouw: ze heeft een boete gehad van haar huidige energiemaatschappij omdat ze eerder is overgestapt. Ze had dus wel gelijk. De medewerker heeft haar met valse beloftes verkeerde informatie gegeven.

Ook de cashback die op de site stond heeft ze niet gekregen.

Ze heeft contact opgenomen en na lang zoeken zagen ze inderdaad de cashback via de website (echt slecht) en gaan ze hem alsnog geven. Ze wisten nergens van.

Later werd ze ook teruggebeld over de band. Ze zeggen dat ze nooit het woord 'boete' hebben laten vallen en daardoor de boete niet gaan betalen.

Mijn moeder eist nu de gespreksopname op van het gesprek zodat we die eventueel met rechtsbijstand kunnen delen.

Zijn zij verplicht deze band aan ons te geven? en valt het feit dat de verkoper letterlijk zei dat ze eerder weg kon bij haar huidige energiemaatschappij en zij duidelijk zei dat ze dacht dat dat niet zo was onder misleiding/oplichting?

Alvast bedankt voor het lezen!

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Boete na contract bij Budget-Energie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Elke ongevraagde verkoper probeert te scoren met hele leugens en halve waarheden. Dat is, aan het aantal topics te zien zo geweest en zal altijd zo blijven.
Of er een opname gemaakt is, is maar de vraag. Het kan voor trainingsdoeleinden zijn, maar niet om te delen. Recht op dit gesprek heeft u niet.

Waar uw moeder wel recht op heeft is het herroepingsrecht. Binnen 14 dagen na afsluiten van het contract kan ze het kosteloos opzeggen en terug gaan naar haar huidige leverancier. Daar moet ze dan aangeven dat ze misleid is en er ten onrechte opgezegd is.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete na contract bij Budget-Energie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees dit eens op de site van Gaslicht.com.

https://www.gaslicht.com/veelgestelde-v ... iecontract

Ik weet natuurlijk niet of Budgetenergie daarbij aangesloten is.

Zo ja, dien dan een klacht in bij B. Want die hebben dan een fout gemaakt. Uw moeder kan, als de klacht niet naar de zin wordt afgehandeld ook naar de geschillencommissie gaan.

Adviseer uw moeder in het vervolg nooit meer op colportage in te gaan.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Boete na contract bij Budget-Energie

Ongelezen bericht door grun »

Gebruiker12 schreef:
17 okt 2018 11:24
Tijdens het gesprek vertelde de verkoper dat ze eerder kon overstappen dan ze dacht. Zij konden in hun systeem zien dat het eerder af liep dan de datum die ze in gedachte had.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Mijn vorige leverancier, Greenchoice, hanteerde ook twee verschillende data: de datum waarop je je aanmeldde (bij mij was in oktober), en de datum waarop de eerste levering zou plaatsvinden (bij mij was dat pas in januari). Nu ben ik iemand die vaak overstapt en dit jaar zit ik bij Budget Energie. Ik dacht dat ik pas kon overstappen in januari maar het bleek al in oktober te kunnen.

Gebruiker12
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2018 11:06

Re: Boete na contract bij Budget-Energie

Ongelezen bericht door Gebruiker12 »

Bedankt voor de reacties.

Ze heeft bij Budgetenergie zelf ook een klacht ingediend per mail. Deze wachten we nog af.

Het verkoopgesprek is denk ik wel opgenomen omdat haar 'akkoord' daar ook in is opgenomen. Het telefoongesprek was dus ook het verkoopgesprek/contractgesprek. Ook hebben ze het gesprek al beluisterd en zeggen zij op basis daarvan dat omdat ze het woord 'boete' niet in de mond hebben genomen ze in hun recht staan.

Haar rechtsbijstand heb ik ook gesproken. En zij vertellen dat als het klopt dat zij zeiden dat ze gewoon over kon stappen en zij aan gaf dat ze dacht dat ze nog een contract had. En zij daar als reactie op gaven dat het wel gewoon kan. Dat dat ondanks dat het woord 'boete' of iets niet in de mond is genomen het een misleidende manier is van verkopen. Wat haar te verwijten valt is dat ze binnen die 14 dagen had moeten controleren of de verkoper wel echt de waarheid sprak. (wat natuurlijk erg is als een 'expert' dat niet doet)

Ik wacht nog even de reactie af. Bij deze nogmaals bedankt voor de reacties en mochten er nog tips zijn dan hoor ik dat graag en neem ik deze mee. Hopelijk kunnen mensen die het soortgelijke hebben meegemaakt dit in de toekomst meelezen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boete na contract bij Budget-Energie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In de toekomst alleen zelf overstappen via een vergelijkingssite zoals bij gaslicht.com. Maar er zijn er meer.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete na contract bij Budget-Energie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wijs Budgetenergie ook op de regel dat zij moeten controleren tot hoelang het contract nog loopt. En dat zij dus get contract niet eerder in mogen laten gaan met een boete als gevolg.

Zwartkate
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 mar 2006 15:41

Re: Boete na contract bij Budget-Energie

Ongelezen bericht door Zwartkate »

Mogelijk is er geen geldig contract tot stand gekomen. Uw moeder moet de telefonische verkoop schriftelijk bevestigen. Zie ook: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... dsvereiste.
U kunt BudgetEnergie hier op wijzen. Succes.

Gesloten