Boete na misleidend inschrijf formulier.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
WouterrG
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2022 12:34

Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door WouterrG »

Hallo iedereen,

Ik schrijf dit namen mijn Chinese vriendin die in Nederland woont en werkt.

Ze spreekt een woordje Nederlands, maar niet enorm goed.

Ze had zich ingeschreven voor een opleiding tot zweminstructeur.

In het aanmeldingsformulier staat een heel verhaal over Algemen Voorwaarden die voor een Nederlander misschien al lastig te begrijpen zijn. (het formulier in kwestie: https://aanmelden.nbz.nl/aanmaken-formu ... Ni4wLjAuMA)

Verder staat er niks over betaling en word er ook niet om bankgegevens gevraagd.

Mijn vriendin was dus onder de veronderstelling dat dit een soort van vrijblijvende inschrijving zou zijn, en dat ze later gevraagd zou worden of ze hiermee door wilde gaan.

Nou kreeg ze net een email dat blijkbaar als je dat formulier invult en verstuurd, je moet betalen als je later hebt besloten niet te gaan (50% van het opleidingsgeld - zo ongeveer 750 euro).

Dit staat ergens geschreven in de Algemene Voorwaarden.

Mij vriendin had inmiddels besloten niet te gaan, maar was er niet van op de hoogte dat je je hiervoor expliciet moest afmelden voor een bepaalde datum met een boete tot gevolg.

Ik kom hier nu pas net achter, anders had ik er misschien iets aan kunnen doen, maar nu zit ze in deze situatie.

Mijn vriendin heeft het niet breed, woont op kamers met 4 anderen. Deze som geld is erg veel voor haar, ze was erg overstuur.

Ik vind het zelf ook nogal onderhands gedaan via dat inschrijf formulier. Maar legaal staan ze waarschijnlijk in hun recht. Ze had zich ook gewoon netjes moeten afmelden, maar is dat simpelweg vergeten mede omdat ze in een enorm drukke periode zit en onder veel stress staat.

Er zijn wel wat juridische regels die me hier bijstaan volgensmij, maar ik weet er het fijne niet van.

Zo is het bijvoorbeeld volgensmij zo dat als je een overeenkomst aangaat dat beide partijen volledig op de hoogte moeten zijn wat de voorwaarden en het bedrag, en dat dat duidelijk aangegeven moet zijn.

Ook heb ik even met het Juridisch Loket contact gehad, en die gaven aan dat in vergelijkbare zaken in het verleden de persoon vaak alleen hoefde te betalen voor materiale en administratieve schade die de andere partij kon aantonen dmv facturen, en geen willekeurig bedrag.

Ik heb met de organisatie in kwestie gebeld, en ben netjes en rustig geweest, maar de dame aan de andere kant zij zoiets als "kom maar op met die rechtszaak", een enorm onplezierig gesprek. Er was geen onderhandeling mogelijk, ook niet toen ik de situatie helemaal uitgelegd had.

Kan ik hier nog wat aan doen namens haar? Advies?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door WouterrG

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

door Moneyman » 15 nov 2022 17:15

WouterrG schreef:
15 nov 2022 17:00
Wat zei het Juridisch Loket dat je moest doen toen je ze hetzelfde vroeg als je hier vraagt?
Het loket gaf aan dat we ze moesten voorleggen om te willen betalen voor de materiele e.d. schade als ze die konden aantonen, en aan te geven dat rechtszaken in het verleden hier vaak op waren uitgekomen. Verder gaven ze aan dat we ze dit ook zwart op wit via email moesten sturen.
Typerend voorbeeld van slechte advisering door het Juridisch Loket. Wat ze hier zeggen, gaat over de vaststelling van de schade als er een rechtsgeldige overeenkomst zou zijn ontstaan. Nu de overeenkomst zelf vernietig kan worden, kom je aan de hoogte van de schade helemaal niet toe.

Slechts advies dus.

Stuur ze gewoon een brief/ email dat:
- je de overeenkomst vernietigd omdat het inschrijfformulier niet voldoet aan de wettelijke eisen om een overeenkomst tot stand te laten komen;
- dat je, als ze de vordering handhaven, niet aangemaand wilt worden;
- dat er dus géén grond is om incassokosten in rekening te brengen;
- dat je graag de dagvaarding tegemoet ziet;
- en dat je anders dan een bevestiging dat ze de vordering laten vallen of de dagvaarding niets van ze wilt ontvangen.

Succes!
kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door kuklos »

WouterrG schreef:
15 nov 2022 12:44
.............
Ook heb ik even met het Juridisch Loket contact gehad, en die gaven aan dat in vergelijkbare zaken in het verleden de persoon vaak alleen hoefde te betalen voor materiale en administratieve schade die de andere partij kon aantonen dmv facturen, en geen willekeurig bedrag.
..........................
Kan ik hier nog wat aan doen namens haar? Advies?
Wat zei het Juridisch Loket dat je moest doen toen je ze hetzelfde vroeg als je hier vraagt?

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door BL2 »

.....maar was er niet van op de hoogte dat je je hiervoor expliciet moest afmelden......

.......maar is dat simpelweg vergeten......
Beetje tegenstrijdig ?

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door BL2 »

Uit de direct en duidelijk zichtbare verkorte vorm van de Algemene Voorwaarden. Als je dit al snapt, of Nederlands niet machtig bent, moet je dat natuurlijk niet zo maar invullen.

......Dit betekent dat bij (voortijdige of tussentijdse) annulering van de cursus NOOIT kwijtschelding van gelden wordt verleend.......

Wel opvallend, er staat boven "Anonieme inschrijving".......

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou zeggen dat dit formulier niet voldoet aan de wettelijke vereisten. De knop "schrijf me nu in" maakt onvoldoende duidelijk dat er een betaalverplichting ontstaat, en dat is wel vereist. Je kunt de overeenkomst dus vernietigen.

Zie hier één van de vele berichten hierover, inclusief uitleg.
https://www.ictrecht.nl/blog/rechter-oo ... et-voldoet

En zie hier een recente uitspraak hierover van het Europees Hof van Justitie.
Het Hof (Achtste kamer) verklaart voor recht:

Artikel 8, lid 2, tweede alinea, van richtlijn 2011/83/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende consumentenrechten, tot wijziging van richtlijn 93/13/EEG van de Raad en van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van richtlijn 85/577/EEG en van richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad moet aldus worden uitgelegd dat, teneinde in de context van een bestelproces voor het op elektronische wijze sluiten van een overeenkomst op afstand te bepalen of een op de bestelknop of soortgelijke functie aangebrachte formulering, zoals de formulering „voltooi boeking”, „overeenkomt” met de woorden „bestelling met betalingsverplichting” in de zin van die bepaling, uitsluitend moet worden uitgegaan van de woorden op die knop of soortgelijke functie.

WouterrG
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2022 12:34

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door WouterrG »

Niet tegenstrijdig, in de zin dat het gewoon beleefd is je ergens voor af te melden als je je eerst ergens voor hebt ingeschreven. Ook als je niet weet dat daar allerlei financiele en juridische gevolgen aan zitten.

WouterrG
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2022 12:34

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door WouterrG »

Wat zei het Juridisch Loket dat je moest doen toen je ze hetzelfde vroeg als je hier vraagt?
Het loket gaf aan dat we ze moesten voorleggen om te willen betalen voor de materiele e.d. schade als ze die konden aantonen, en aan te geven dat rechtszaken in het verleden hier vaak op waren uitgekomen. Verder gaven ze aan dat we ze dit ook zwart op wit via email moesten sturen.

Toen ik de dame van de partij waar we een geschil mee hebben aan de telefoon had gaf zij aan dat zij vind dat de schade het vollede opleidingsbedrag is, gezien iemand anders de plaats had kunnen nemen van mijn vriendin.

WouterrG
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2022 12:34

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door WouterrG »

BL2 schreef:
15 nov 2022 16:48
.....maar was er niet van op de hoogte dat je je hiervoor expliciet moest afmelden......

.......maar is dat simpelweg vergeten......
Beetje tegenstrijdig ?
Niet tegenstrijdig, in de zin dat het gewoon beleefd is je ergens voor af te melden als je je eerst ergens voor hebt ingeschreven. Ook als je niet weet dat daar allerlei financiele en juridische gevolgen aan zitten.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
15 nov 2022 16:53
Ik zou zeggen dat dit formulier niet voldoet aan de wettelijke vereisten. De knop "schrijf me nu in" maakt onvoldoende duidelijk dat er een betaalverplichting ontstaat, en dat is wel vereist. Je kunt de overeenkomst dus vernietigen.
Daarnaast is de prijs een essentieel onderdeel en had dat dus op deze pagina moeten staan.

Mijn advies: niet betalen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. En over de toepasselijkheid van de (vooraf al aangevinkte) Algemene Voorwaarden valt ook nog een boom op te zetten.

De conclusie is in ieder geval duidelijk: dit gaan ze bij de rechtbank nooit winnen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet meer bellen met die lui, slechts schriftelijk reageren.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door Moneyman »

WouterrG schreef:
15 nov 2022 17:00
Wat zei het Juridisch Loket dat je moest doen toen je ze hetzelfde vroeg als je hier vraagt?
Het loket gaf aan dat we ze moesten voorleggen om te willen betalen voor de materiele e.d. schade als ze die konden aantonen, en aan te geven dat rechtszaken in het verleden hier vaak op waren uitgekomen. Verder gaven ze aan dat we ze dit ook zwart op wit via email moesten sturen.
Typerend voorbeeld van slechte advisering door het Juridisch Loket. Wat ze hier zeggen, gaat over de vaststelling van de schade als er een rechtsgeldige overeenkomst zou zijn ontstaan. Nu de overeenkomst zelf vernietig kan worden, kom je aan de hoogte van de schade helemaal niet toe.

Slechts advies dus.

Stuur ze gewoon een brief/ email dat:
- je de overeenkomst vernietigd omdat het inschrijfformulier niet voldoet aan de wettelijke eisen om een overeenkomst tot stand te laten komen;
- dat je, als ze de vordering handhaven, niet aangemaand wilt worden;
- dat er dus géén grond is om incassokosten in rekening te brengen;
- dat je graag de dagvaarding tegemoet ziet;
- en dat je anders dan een bevestiging dat ze de vordering laten vallen of de dagvaarding niets van ze wilt ontvangen.

Succes!

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door juliomariner »

Weer wat geleerd (punt 2 en 3)

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

En uiteindelijk mocht je tóch moete betalen (of iemand anders via Google op dit topic uitkomt) dan kunnen de kosten een stuk lager zijn....lees oa dit van het juridisch loket...het item wat in andere bewoording al hierboven is benoemd. Maar gezien wat MM benoemt zal het niet zover komen.

https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... opleiding/

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is ook een degelijk verweer. Ik zou het aanhalen als subsidiair verweer, omdat je daarvoor wel moet erkennen dat er een overeenkomst is.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door criticus2 »

Ik moet zeggen dat mi alles duidelijk in het formulier staat, link naar alg voorwaarden is ook duidelijk, daar staan de annuleringsvoorwaarden ook duidelijk vermeld (50% is pas van toepassing bij annuleren korter dan 2 weken voor aanvang).

Wanneer iemand die de taal niet goed machtig is dit soort dingen doet zonder om hulp te vragen zal ze vaker voor dit soort problemen komen te staan vrees ik.

Nu voldoet eea dan niet aan de eisen die eraan gesteld worden gezien commentaar van moneyman, maar dat zal niet altijd zo zijn.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
16 nov 2022 12:28
Ik moet zeggen dat mi alles duidelijk in het formulier staat...
Vind je? Alles staat er duidelijk in? :o

Er staat niet eens in het formulier dat die inschrijving een betalingsverlichting tot gevolg heeft. Enkel in de kleine lettertjes staat het onderstaande - maar zelfs daaruit blijkt niet wat er dan betaald moet worden. Er wordt in die kleine lettertjes verwezen naar "conform bovenstaande tarieven"- die er vervolgens óók niet staan.

Dus nee, ik deel je mening absoluut niet. En los hiervan rammelt het formulier sowieso aan alle kanten.
Door inschrijving voor de opleiding verplicht ondergetekende zich tot betaling van de opleidingskosten voor aanvang van de opleiding, na ontvangst van een factuur en conform bovenstaande tarieven.

WouterrG
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2022 12:34

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door WouterrG »

Moneyman schreef:
16 nov 2022 13:06
criticus2 schreef:
16 nov 2022 12:28
Ik moet zeggen dat mi alles duidelijk in het formulier staat...
Vind je? Alles staat er duidelijk in? :o

Er staat niet eens in het formulier dat die inschrijving een betalingsverlichting tot gevolg heeft. Enkel in de kleine lettertjes staat het onderstaande - maar zelfs daaruit blijkt niet wat er dan betaald moet worden. Er wordt in die kleine lettertjes verwezen naar "conform bovenstaande tarieven"- die er vervolgens óók niet staan.

Dus nee, ik deel je mening absoluut niet. En los hiervan rammelt het formulier sowieso aan alle kanten.
Door inschrijving voor de opleiding verplicht ondergetekende zich tot betaling van de opleidingskosten voor aanvang van de opleiding, na ontvangst van een factuur en conform bovenstaande tarieven.
Ik heb inmiddels reactie gehad dat ik een zaak moet starten bij de geschillencomissie. Zo niet dan zullen ze ons aanmanen en de kosten op ons verhalen, ondanks dat ik alles genoemd wat Moneyman schreef in een eerdere reactie. Is het noodzakelijk voor ons op zo'n zaak te starten?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, je kan gewoon niet betalen. Het is aan hun om naar de rechter te gaan. En aan de rechter laat je de brief zien en schermafdrukken van het formulier. Maak ze nu als je dat nog niet hebt gedaan.

Je kan aan hun voorstellen dat zij naar de geschillencommisie gaan, als je die route verkiest boven de rechter.

Voor zover ik kan zien zijn ze niet aangesloten bij de geschillencommisie en dan wordt je in beginsel weggestuurd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door Moneyman »

WouterrG schreef:
26 nov 2022 15:39
Ik heb inmiddels reactie gehad dat ik een zaak moet starten bij de geschillencomissie. Zo niet dan zullen ze ons aanmanen en de kosten op ons verhalen, ondanks dat ik alles genoemd wat Moneyman schreef in een eerdere reactie. Is het noodzakelijk voor ons op zo'n zaak te starten?
Als je alles wat ik aangedragen heb hebt geschreven, mógen ze je niet eens aanmanen. Ze moeten je dan direct dagvaarden.

Gewoon je poot stijf houden.

Plaats reactie