LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boos over goede doelen post

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Boos over goede doelen post

Ongelezen bericht door piet987654 »

Hallo Iedereen

Nu heb ik een vraagje over iets waarvan ik me af vraag of een goed doel, waarvan ik de naam nog even niet noem, Het volgende
wel mag doen. Bij werd er aangebeld door de bewoner van het adres waar ik tot 12 jaar geleden gewoond heb. Ze vertelde: Hier
er is nog post voor U bij ons aangekomen. Zeer netjes zoals het hoort. Echter over de inhoud heb ik zeer mijn bedenkingen.
Het was afkomstig van een goed doel waar ik nog nooit aan heb betaald ( ik betaal wel maandelijks aan 2 andere goede doelen)
Er zat een folder in met uitleg met wat hun allemaal doen en.... Een reeds ingevulde acceptgirokaart MET mijn bankrekening nummer
netjes voorgedrukt. Hoefde alleen nog maar een gedrag en een handtekening in te vullen.
Gelukkig zijn er nog eerlijke mensen die deze post ongeopend bij mij brengen. echter iemand met iets minder goede bedoelingen
had zomaar een bedrag in kunnen vullen en een onleesbare krabbel te plaatsen als zijnde mijn hand tekening,
en ik had de grootste moeite gehad om mijn geld terug te krijgen.
Dat een goed doel om geld vraagt oke, maar om mijn rekening nummer al in te vullen en een adres te gebruiken waar ik al
12 jaar niet meer woon??? Is deze werkwijze toegestaan of hebben hun de privacy wet overtreden ??
Ik ben, om het hier op een openbaar forum netjes te houden, helemaal niet blij met deze zeer fraude gevoelige werkwijze.
Graag meer info of deze vreemde en zeer fraudegevoelige werkwijze is toegestaan.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Boos over goede doelen post

Ongelezen bericht door mahadma »

Sommige "goede doelen" zijn wanhopig op zoek naar geld en doen daar alles voor, immers de directeuren moeten toch minimaal een ton verdienen + een auto + een privé secretaresse. Wat er overblijft wordt verdeelt onder de verdere kosten en het "goede"doel.

juliomariner
Berichten: 4814
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Boos over goede doelen post

Ongelezen bericht door juliomariner »

@Mahadma Dat is dus de reden dat al dat soort post standaard verhuist naar het ronde archief

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Boos over goede doelen post

Ongelezen bericht door moederslink »

piet987654 schreef:
23 okt 2018 13:29
Hallo Iedereen

Nu heb ik een vraagje over iets waarvan ik me af vraag of een goed doel, waarvan ik de naam nog even niet noem, Het volgende
wel mag doen. Bij werd er aangebeld door de bewoner van het adres waar ik tot 12 jaar geleden gewoond heb. Ze vertelde: Hier
er is nog post voor U bij ons aangekomen. Zeer netjes zoals het hoort. Echter over de inhoud heb ik zeer mijn bedenkingen.
Het was afkomstig van een goed doel waar ik nog nooit aan heb betaald ( ik betaal wel maandelijks aan 2 andere goede doelen)
Er zat een folder in met uitleg met wat hun allemaal doen en.... Een reeds ingevulde acceptgirokaart MET mijn bankrekening nummer
netjes voorgedrukt. Hoefde alleen nog maar een gedrag en een handtekening in te vullen.
Gelukkig zijn er nog eerlijke mensen die deze post ongeopend bij mij brengen. echter iemand met iets minder goede bedoelingen
had zomaar een bedrag in kunnen vullen en een onleesbare krabbel te plaatsen als zijnde mijn hand tekening,
en ik had de grootste moeite gehad om mijn geld terug te krijgen.
Dat een goed doel om geld vraagt oke, maar om mijn rekening nummer al in te vullen en een adres te gebruiken waar ik al
12 jaar niet meer woon??? Is deze werkwijze toegestaan of hebben hun de privacy wet overtrewden ??
Ik ben, om het hier op een openbaar forum netjes te houden, helemaal niet blij met deze zeer fraude gevoelige werkwijze.
Graag meer info of deze vreemde en zeer fraudegevoelige werkwijze is toegestaan.
Nee dit is zeker niet netjes! En hoe het juridisch zit weet ik niet precies.
Maar hoe komen ze aan uw bankrekeningnummer? En adres?
Heeft u ooit, 12 jaar geleden niet iets aangevinkt?

Het is jammer dat zij u kennelijk nog in het bestand hebben staan en u hen mogelijk vergeten bent in te lichten over uw nieuwe adres en dat u dit doel niet/ nooit wilt en gaat steunen.
Ik zou zelf nu wel even actie ondernemen en hen duidelijk maken dat u hier verder van verschoond wilt blijven .
Maar hoe netjes van die nieuwe bewoners om uw post nog na te komen brengen !!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Boos over goede doelen post

Ongelezen bericht door sylvesterb »

piet987654 schreef:
23 okt 2018 13:29
Gelukkig zijn er nog eerlijke mensen die deze post ongeopend bij mij brengen. echter iemand met iets minder goede bedoelingen
had zomaar een bedrag in kunnen vullen en een onleesbare krabbel te plaatsen als zijnde mijn hand tekening,
en ik had de grootste moeite gehad om mijn geld terug te krijgen.
Waarom zou iemand valsheid in geschrifte plegen om een goed doel te steunen en het risico te lopen op een celstraf? Je geld zou je ook simpel terug krijgen gezien het niet jouw handtekening is, maar een onleesbare kabbel.
piet987654 schreef:
23 okt 2018 13:29
Dat een goed doel om geld vraagt oke, maar om mijn rekening nummer al in te vullen en een adres te gebruiken waar ik al
12 jaar niet meer woon???
Omdat u geen adres wijziging heeft doorgezonden naar hun?
piet987654 schreef:
23 okt 2018 13:29
Is deze werkwijze toegestaan of hebben hun de privacy wet overtreden ??
U heeft die gegevens verstrekt aan ze (ga ik maar vanuit) en ze gebruiken het voor een specifiek doel. Geen regel is overtreden.
piet987654 schreef:
23 okt 2018 13:29
Ik ben, om het hier op een openbaar forum netjes te houden, helemaal niet blij met deze zeer fraude gevoelige werkwijze.
Graag meer info of deze vreemde en zeer fraudegevoelige werkwijze is toegestaan.
Ik zie de fraudegevoeligheid niet helemaal? Welk voordeel heeft iemand van het doneren aan een goed doel namens u, waarbij het dan bekend is dat het de huidige bewoners moeten geweest zijn van het adres waar u 12 jaar geleden woonde?

Zou het goede doel aanschrijven en ze verzoeken je NAW gegevens en bankrekening te verwijderen uit hun systeem. Hier kun je je volgens de nieuwe AVG op beroepen.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Boos over goede doelen post

Ongelezen bericht door piet987654 »

"Heeft u ooit, 12 jaar geleden niet iets aangevinkt ?"
Nee dat is onmogelijk, in dat oude huis had ik geen internet, geen vast en geen mobiel. Ik geef wel maandelijks een bedrag een 2 andere goede doelen, maar die hebben van mij toen een adreswijziging gehad. En dat is goed verwerkt, krijg ieder kwartaal netjes post van hun op dit goede adres. En telefonisch geef ik geen adres door aan onbekenden. verder heb ik al vanaf 1992 geen vast nummer meer maar alleen een mobieltje. Kennelijk is ooit mijn adres verkocht. Waar ik mij het meest aan stoor is NIET die post op zich maar die reeds ingevulde acceptgiro MET mijn rekeningnummer er al op. Ook gooi ik nooit papieren weg met adres of prive gegevens erop, die gaan
door de versnipperaar en als hele kleine confettie bij het restafval.
In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boos over goede doelen post

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hoeft ook niet via internet te zijn gegaan. Het kan ook goed zijn dat je bij wijze van spreken ooit een geboortedoos hebt aangevraagd. Of ergens een bestelling hebt geplaatst. Vooral als je ooit iets hebt gekocht bij een bedrijf dat failliet is gegaan, dan kunnen zulke gegevens nog wel eens bij andere organisaties terecht komen
Het zou zelfs kunnen zijn dat je toentertijd ooit eenmalig een andere organisatie iets hebt geschonken en dat een en ander na verloop van tijd zo bij dit goede doel terecht is gekomen.

Maar je zult toch ooit ergens je rekeningnummer moeten hebben achtergelaten. Want dat komt niet zomaar ergens uit de lucht vallen.

Gesloten