BudgetAir na 1 jaar restitutie niet voldaan

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Julianalessio
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2021 16:07

BudgetAir na 1 jaar restitutie niet voldaan

Ongelezen bericht door Julianalessio »

Beste dames en heren,

Ik maak dit onderwerp aan omdat ik vrij radeloos ben op dit moment en iedere vorm van advies kan gebruiken.

Mijn vlucht vanuit Lima, Peru naar Schiphol was op 23 maart 2020 voor de eerste keer geannuleerd. Deze werd verplaatst naar 23 mei maar al snel werd duidelijk dat ook deze niet door zou gaan.

Op 13 mei 2020 werd deze vlucht ook geannuleerd en BudgetAir had toegezegd om een restitutieverzoek in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij, KLM. Op 22 juli 2020 kreeg ik een bevestigingsmail vanuit BudgetAir dat zij de restitutie zouden krijgen van KLM en deze binnen max. 2 á 3 maanden zouden overmaken.

Deze toezegging van BudgetAir is echter nooit nagekomen. Tot op heden heb ik geen cent gerestitueerd gekregen.

Het ergste is nog dat zij na dit laatste bericht op 22 juli 2020 niet meer reageerden op e-mails en ook via telefoon zijn zij niet meer bereikbaar. Het telefoonnummer hebben zij namelijk inactief gemaakt.

Ik heb vervolgens via mijn rechtsbijstand een claimbureau genaamd Miss Casey ingeschakeld. Zij hebben het dossier van mij overgenomen en zijn er achter aan gegaan bij zowel KLM and BudgetAir.

Op 5 januari 2021 kreeg ik opeens een e-mail van KLM dat zij het uitstaande bedrag voor de vliegticket zouden overmaken naar de rekening van Travix International (dit is het moederbedrijf van BudgetAir). Ook kreeg ik een aparte mail voor een resitutie van de gereserveerde stoelen. Dit kon gelukkig wel direct naar mijn rekening worden overgemaakt en had ik dan ook binnen enkele dagen op minn reke.ing.

Ik heb zelf, en ook via het claimbureau, BudgetAir herhaaldelijk van de resitutie vanuit KLM op de hoogte gesteld.

Op 11 april 2021 antwoord Travix International (BudgetAir) aan het claimbureau Miss Casey dat zij niks hebben ontvangen van KLM. Dit is opmerkelijk gezien ik duidelijk een e-mail heb gehad van KLM waarin staat dat zij de resitutie voldaan hebben. Tevens heb ik het geld voor de gereserveerde stoelen na een soortgelijke mail van KLM binnen enkele dagen ontvangen. Het antwoord van Travix International (BudgetAir) lijkt dus tegenstrijdig te zijn.

Het claimbureau heeft op 21 april 2021 opnieuw gevraagd aan Travix om dit te controleren en hen nogmaals geconfronteerd met de mail vanuit KLM. Tot op heden hebben wij geen antwoord.

Ik heb contact opgenomen met KLM om een betalingsbewijs te kunnen bemachtigen maar zij geven aan dit niet aan mij te mogen sturen omdat het betalingscontract ziet op enkel KLM en Travix International en zij deze gegevens hierom niet mogen vrijgeven.

Verder heb ik gevraagd aan het claimbureau om juridische actie's te ondernemen maar hiertoe zijn zij niet bereid omdat zij niet zeker zijn van het slagen van de casus. Volgens EU-wetgeving (Verordening 261/2004) zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht onder deze omstandigheden om bij annulering het volledige bedrag te vergoeden. Omdat het in dit geval gaat om een reisagent en niet een luchtvaartmaatschappij zegt het claimbureau dat zij het niet aandurven omdat ze de kans van slagen niet weten.

Ik ben op dit moment radeloos en weet niet welke andere stappen ik nog zou kunnen ondernemen om het geld terug te kunnen krijgen waar ik recht op heb? Als iemand van jullir advies voor mij heeft dan zou ik dit zeer op prijs stellen!

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite,

Met vriendelijke groet,

Julian

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: BudgetAir na 1 jaar restitutie niet voldaan

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Vervelend situatie. Goed dat je je rechtsbijstandverzekering hebt ingelicht.

Het probleem is wel dat je een maximale budget is dat een rechtsbijstandverzekering per carces arsus besteed. Wat het budget is is afhankelijk van je pakket, dit staat in je polisvoorwaarden.

Een optie zou kunnen zijn om een mail te sturen naar je rechtsbijstandverzekering dat je juridische actie's eist. Doen ze dat niet, dan kan je naar de geschillencommissie van KIFID (www.kifid.nl) een bindend uitspraak te vragen.

Het keerzijde is dat luchtvaartmaatschappijen en boekingsites weinig of geen geld hebben omdat er nu amper gevlogen wordt. Dus na een gerechtelijke uitspraak zal de deurwaarder veel tijd en moeite kosten om je geld terug te eisen.

Gesloten