LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buitenlandse partner - Vrijwillig bijverzekeren AOW (SVB)

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Buitenlandse partner - Vrijwillig bijverzekeren AOW (SVB)

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Ik ben getrouwd met een vrouw uit het buitenland. Zij is augustus 2009 naar NL gekomen.
Nu krijg ik een brief van de SVB (Sociale Verzekerings Bank) dat ze zich kan bijverzekeren voor haar AOW.
Ik vind het goed dat een dergelijke brief komt, ik had er eerlijk gezegd nooit aan gedacht. (Wat me wel steekt is dat ze die brief pas ontvangst terwijl ze al ruim 3 jaar hier is)
De brief krijgt ze omdat iedere in NL woonachtige AOW opbouwt vanaf zijn/haar 15e. Zij is hier komen wonen toen zij 23 was en mist dus 8 jaar.

Het inkopen op de AOW kost € 3092.- bleek na een berekening op hun site.
Als zij zich niet zou inkopen zou de AOW € 938.- (voor een alleenstaande) per maand zijn vanwege de gemiste jaren.
Als zij zich wel zou inkopen zal de AOW € 1085.- (voor een alleenstaande) zijn.
Een verschil van € 147.- per maand en dus 1764.- per jaar. In principe heeft ze dus in 2 jaar AOW die eenmalige premie eruit.
Ik moet wel even vermelden dat mijn vrouw 23 jaar jonger is dan ik. Daarom moet ik ervan uitgaan dat het gaat om een alleenstaanden AOW.
Zij komt uit Vietnam. een land waar geen contracten mee zijn gesloten zoals met vele andere landen. (Dus geen mogelijkheid om de AOW internationaal uit te laten keren, zoals bijv. Thailand, Duitsland)

Verder zit ik even met de politieke perikelen die spelen omtrent de verhogong va de AOW leeftijd. De SVB gaat op de site nog steeds uit van een 65 jarige leeftijd.

Nu zit ik dus even in dubio,...wél inkopen (bijverzekeren) of niet?
Zij zegt altijd tegen me dat ze niet terug zal gaan. Maar ja,...voor hetzelfde geld gaat ze wel terug. Hier in NL heeft ze niet zo heel veel, er is slechts 1 (ver) familielid.
Aan de andere kant, we verwachten ons eerste kind en dat maakt de kans inderdaad erg klein dat ze idd terug gaat als ik er niet meer ben.

ik heb een eigen huis, die ik als het goed is dan afbetaald heb. Veel kosten zal ze daar niet aan hebben lijkt me.

Wat zijn jullie adviezen en/of gedachten hierin?

edit: SVB voluit geschreven

lozevisser
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 dec 2011 22:54

Re: Buitenlandse partner - Vrijwillig bijverzekeren AOW (SVB)

Ongelezen bericht door lozevisser »

Het is moeilijk hier met deze gegevens snel een antwoord op te geven, het hangt ook van een aantal andere dingen af zoals eerder getrouwd geweest, opgebouwde pensioenrechten met nabestaanden regeling,regeling huidige pensioenfonds met betrekking tot leeftijdsverschillen,kinderwens en nog veel meer.
Ik zat een paar jaar geleden in dezelfde situatie, mijn vrouw is in 2005 uit Vietnam ( Nha Trang ) naar Nederland gekomen, zij was toen 34 ,wij schelen 18 jaar en we hebben intussen een zoontje van 4.
Zij geeft ook aan niet terug te willen,ook geen familie hier maar intussen wel en boel Vietnamese vriendinnen in soortgelijke situatie`s, de Vietnamese kolonie hier is vrij hecht.
Wij hebben een tijdje geleden een aantal zaken opgelost door inkoop AOW en door een aantal verdere verzekeringen en regelingen die ik niet op een open forum ga zetten.
Als je vragen hebt hoor ik het wel.

Gesloten