LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buma / Stemra rechten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Hartenheer

Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Ik weet niet of ik in het goede topic schijf, maar kon geen ander geschikte topic vinden.

Het gaat namelijk om een vraag over de Buma / Stemra rechten.

Een Nagelstudio die {legaal :mrgreen: } aan huis werkt, en maar 1 persoon per keer in de studio heeft.

Is die ook verplicht Buma / Stemra rechten te betalen als ze een radio in de studio aanzet?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Heel kort door de bocht - ja.

Buma/Stemra gaat er dan namenlijk van uit dat de uitbater (de nagelstylist(e) dus) de muziek zodanig zet dat de klant dit ook kan horen - en 'dus' is er volgens hen dan sprake van openbaarmaking aan derden - en ben je volgens hen verplicht om een afdracht te betalen.

Het doet er niet toe dat het voor je eigen werkvreugde is - en zonder direct commercieel belang.

(wanneer de Buma al die petjes met volumknop op hoog in de auto gaat aanpakken, is vooralsnog onbekend)

Hartenheer

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Ik vraag dit juist omdat het zo vreemd is, er wordt aan huis gewerkt, daar betaal je toch al voor?

Als je visite krijg moet ik toch ook niet meer gaan betalen

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door ruud_a »

Hartenheer schreef:Ik vraag dit juist omdat het zo vreemd is, er wordt aan huis gewerkt, daar betaal je toch al voor?

Als je visite krijg moet ik toch ook niet meer gaan betalen

dat komt nog
per slot van rekening betaalt de omroep rechten voor het uitzenden
de kabel betaalt rechten voor het doorgeven
de winkel betaalt rechten voor voor het feit dat ze de klanten muziek laten horen
daarnaast betalen ze ook nog voor de muziek op kantoor en in de kantine
over dat liedje dat wordt uitgezonden wordt dus waarschijnlijk voor 50.000.000 nederlanders rechten betaald
dus waarom zou u niet moeten betalen als u de radio aan hebt staan en u hebt visite?

Hartenheer

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door Hartenheer »

ruud_a schreef:
Hartenheer schreef:Ik vraag dit juist omdat het zo vreemd is, er wordt aan huis gewerkt, daar betaal je toch al voor?

Als je visite krijg moet ik toch ook niet meer gaan betalen

dat komt nog
per slot van rekening betaalt de omroep rechten voor het uitzenden
de kabel betaalt rechten voor het doorgeven
de winkel betaalt rechten voor voor het feit dat ze de klanten muziek laten horen
daarnaast betalen ze ook nog voor de muziek op kantoor en in de kantine
over dat liedje dat wordt uitgezonden wordt dus waarschijnlijk voor 50.000.000 nederlanders rechten betaald
dus waarom zou u niet moeten betalen als u de radio aan hebt staan en u hebt visite?
Geloof echt dat ze daarvoor instaat zijn.
wordt tijd dat ik leer fluiten, of moet ik dan ook rechten betalen, omdat ik hun melodie fluit :?

Het is eigenlijk ook te gek voor woorden voor iemand die misschien 60 mensen per jaar behandeld, ruim € 250,00 burma / Stemra rechten betaald moet worden.
Hoe wil je het de kleine ondernemers moeilijk maken.
Nu dit is een goede manier :evil:

Straks krijg je bij de UWV meer geld dan in je eigen bedrijf
Laatst gewijzigd door Hartenheer op 16 mei 2013 09:07, 2 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je visite krijg moet ik toch ook niet meer gaan betalen
Het verschil zit hem in dat/of je een bedrijf (KvK inschrijving )hebt en een studio (bedrijfsruimte), ik neem aan dat je je visite niet laat betalen om bij jou in de kamer te zitten.
Als je nagels (onbetaald) gaat zetten bij vriendinnen thuis zou het ook niet hoeven.

Hartenheer

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door Hartenheer »

bprosman schreef:
Als je visite krijg moet ik toch ook niet meer gaan betalen
Het verschil zit hem in dat/of je een bedrijf (KvK inschrijving )hebt en een studio (bedrijfsruimte), ik neem aan dat je je visite niet laat betalen om bij jou in de kamer te zitten.
Als je nagels (onbetaald) gaat zetten bij vriendinnen thuis zou het ook niet hoeven.
Bedankt voor uw reactie.

UWV er gaat eerdaags een bedrijf failliet, u krijgt er weer een klant bij. :cry:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door bprosman »

UWV er gaat eerdaags een bedrijf failliet, u krijgt er weer een klant bij.
Als je (bedrijf) failliet gaat (alleen) vanwege de Buma/Stemra betaling dan was het al niet zo'n "goudmijn" en misschien maar beter ook. Dan kost het de belastingbetaler (BTW Vrijstelling , kleine ondernemersregeling) meer dan dat het oplevert.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hartenheer schreef:
bprosman schreef:
Als je visite krijg moet ik toch ook niet meer gaan betalen
Het verschil zit hem in dat/of je een bedrijf (KvK inschrijving )hebt en een studio (bedrijfsruimte), ik neem aan dat je je visite niet laat betalen om bij jou in de kamer te zitten.
Als je nagels (onbetaald) gaat zetten bij vriendinnen thuis zou het ook niet hoeven.
Bedankt voor uw reactie.

UWV er gaat eerdaags een bedrijf failliet, u krijgt er weer een klant bij. :cry:
De radio kan ook gewoon uit blijven..

Hartenheer

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door Hartenheer »

angel1978 schreef:De radio kan ook gewoon uit blijven..
Het is een ZZP bedrijf.

Als je op een begrafenis onderneming werkt misschien wel, die houden wel van stilte, maar er zijn personen die het op hun werk plezierig willen hebben.
En daar kan een achtergrond muziekje een hoop bij helpen

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door vroem »

hmmm als het op deze manier geregeld is hoeft er volgens mij niet betaald te worden.
Dat is pas wanneer de muziek in een openbare ruimte gedraaid wordt, een wachtruimte dus. Is het alleen in de behandelkamer is de verplichting er als ik alles goed begrepen heb niet. Het staat overigens niet als zodanig op de site , maar de juridische afdeling van mijn beroepsorganisatie had dat zo uitgezocht. Al weer even geleden hoor, maar van gewijzigde regels in de tussentijd was volgens mij geen sprake.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door vroem »

http://www.ringregister.nl/index.php?op ... Itemid=294
correctie op mijn eerdere antwoord, niet voor iedere vorm van solitaire behandeling geldt de vrijstelling (meer).
Overigens staat die vrijstelling niet op de site van SENA vermeld....
Ook ben ik nooit geïnformeerd over een wijziging in de regels m.b.t. de vrijstellingen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hartenheer schreef:
angel1978 schreef:De radio kan ook gewoon uit blijven..
Het is een ZZP bedrijf.

Als je op een begrafenis onderneming werkt misschien wel, die houden wel van stilte, maar er zijn personen die het op hun werk plezierig willen hebben.
En daar kan een achtergrond muziekje een hoop bij helpen
en dan moet je daar dus voor betalen.
Of je draait alleen muziek als er geen klanten zijn ( prive-ruimte )..

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je op een begrafenis onderneming werkt misschien wel, die houden wel van stilte
Dat is een aanname :wink: , volgens mij is er nog nooit iemand uit zn kist opgestaan om te klagen over te luide muziek.

rickyvdberge
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2013 08:50

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door rickyvdberge »

Hallo,
Mijn vrouw doet ongeveer zelfde werkzaamheden.
Zij betaalt alleen aan Sena circa 65 per jaar geloof ik.
Van die boeven van de buma heeft ze vrijstelling gehad en hoeft ze niks te betalen per jaar.
Bij Buma hoef je niet te betalen als je 1 op 1 behandelt en geen wacht- en verkoopruimte hebt.

Hartenheer

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door Hartenheer »

angel1978 schreef: en dan moet je daar dus voor betalen.
Of je draait alleen muziek als er geen klanten zijn ( prive-ruimte )..
Je draait het om.
Het is privé ruimte waar {legaal} een bijverdienste uitgevoerd wordt, en geen volledige dagtaak van 9:00uur tot 18:00 uur.
Er komen hooguit 2 klanten per dag., reken daar de weekenden en de feestdagen van af, dan is het belachelijk een paar euro per klant te moeten betalen .

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door TonGr »

En geen muziek laten horen in de wachtstand op de telefoon, want dan ben je ook aan de beurt.

m.vr.gr.
Ton

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hartenheer schreef:
angel1978 schreef: en dan moet je daar dus voor betalen.
Of je draait alleen muziek als er geen klanten zijn ( prive-ruimte )..
Je draait het om.
Het is privé ruimte waar {legaal} een bijverdienste uitgevoerd wordt, en geen volledige dagtaak van 9:00uur tot 18:00 uur.
Er komen hooguit 2 klanten per dag., reken daar de weekenden en de feestdagen van af, dan is het belachelijk een paar euro per klant te moeten betalen .
Dan ben ik dus niet diegene die het omdraait..
Op een moment dat een klant ( legaal ) in de ruimte aanwezig is is het geen prive-ruimte maar een praktijk bedoeld voor commerciële doeleinden..
De hele dag mag daar muziek aanwezig zijn, zo lang er maar geen klanten aanwezig zijn.. Als deze dan maar uit gaat, hooguit die 2x per dag.. Zo ingewikkeld is het niet.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door Jan1 »

Geloof echt dat ze daarvoor instaat zijn.
wordt tijd dat ik leer fluiten, of moet ik dan ook rechten betalen, omdat ik hun melodie fluit

Mogelijk pleeg je dan plagiaat, ook dat mag weer niet.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Buma / Stemra rechten

Ongelezen bericht door ruud_a »

Jan1 schreef:
Geloof echt dat ze daarvoor instaat zijn.
wordt tijd dat ik leer fluiten, of moet ik dan ook rechten betalen, omdat ik hun melodie fluit

Mogelijk pleeg je dan plagiaat, ook dat mag weer niet.
laten we zeggen - puur theoretisch tot het moment dat de buma een rekening stuurt - zou u inderdaad moeten betalen als u fluitend uw werk doet
artiesten moeten immers ook betalen voor de nummers die ze ten gehore brengen

Gesloten