LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] camera van de buurman schendt privacy

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
sniels18
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2016 19:41

camera van de buurman schendt privacy

Ongelezen bericht door sniels18 »

mijn buurman die heeft rond om zijn huis en aan de binnenkant van de tuin camera's hangen. bijv op zijn schuur in de tuin op de rand van het dakje en hierdoor kan hij de gehele dag bij ons naar binnen kijken, en ons zien en horen ( wat wij zeggen) wanneer wij in de tuin zijn. wij vinden dat onze privacy totaal geschonden word, kan dat kloppen? hij heeft ook camara's hangen op zijn huis ver boven de schutting waardoor hij het gehele poortje kan zien. hij heeft ook nog een camera op het dak van zijn huis hangen waardoor hij de gehele straat kan zien en de tuinen van de buren. mijn vraag is of dit wel allemaal mag, we hebben al aangegeven bij de gemeente maar die doen niks omdat hij zelf voor de gemeente werkt, staan hun dan BOVEN de wet? en politie doet niks want die hebben het te druk om het te onderzoeken. dus vandaar dat ik via hier misschien advies kan krijgen over dit probleem

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: camera van de buurman schendt privacy

Ongelezen bericht door crazyme »

Al gesproken met de buurman ?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: camera van de buurman schendt privacy

Ongelezen bericht door prem »

De rijdende rechter...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: camera van de buurman schendt privacy

Ongelezen bericht door kokka »

iusmentis.nl schreef:Een veelgestelde vraag in de categorie cameratoezicht: mag je de openbare weg filmen met een vaste camera? Menig buurman blijkt camera’s op te hangen om de auto te filmen of het gemeenschappelijke achterpad te bewaken. Of om de buren te pesten.

Bij cameratoezicht spelen er twee wetten. Allereerst heb je het wetboek van strafrecht: het filmen met een aangebrachte camera is strafbaar tenzij dit duidelijk is aangekondigd (art. 441b Strafrecht). Dat wetsartikel geldt overal in de openbare ruimte, dus net zo goed voor een particulier die de stoep voor zijn deur filmt net zo goed als voor de exploitant van een bedrijventerrein die zo dertig panden en een parkeerterrein wil bewaken.

De eerste stap is dus zorgen dat je camera óf duidelijk zichtbaar is opgehangen, óf dat er een duidelijk bordje hangt (leesbaar voordat je in beeld bent) zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. Beiden zullen niet meevallen als je de openbare weg gaat filmen, maar in theorie is hieraan te voldoen.

Lastiger is de Wet bescherming persoonsgegevens. Wie camerabeelden vastlegt (in digitaal, doorzoekbaar formaat) valt daarmee onder de Wbp. En deze heeft als hoofdregel dat je alleen persoonsgegevens (camerabeelden) mag vergaren en gebruiken als dat noodzakelijk is voor het door jou beoogde doel. Als dat doel beveiliging is van je eigendommen, dan mag je uiteraard alleen je eigendommen filmen en de onvermijdelijk daarbij in beeld komende omgeving. De openbare weg kán onvermijdelijk deel zijn van die omgeving (de auto die voor de deur bij de stoep staat) maar verder dan dat mag je niet gaan.

En dáár is volgens mij de hele discussie op gebaseerd of je de openbare weg mag filmen. Op zich niet dus, tenzij je een goed doel weet waarom het wel mag én het filmen van de openbare weg daarvoor noodzakelijk is. Ik kan er -behalve beveiliging dus- geen bedenken.

Wel vraag ik me nu af wat ik moet denken van artikel 2 sub 2 Wbp: “Deze wet is niet van toepassing op verwerking van persoonsgegevens: ten behoeve van activiteiten met uitsluitend persoonlijke of huishoudelijke doeleinden”. Idee hierachter is dat je een privépersoon niet moet lastigvallen als ‘ie bijvoorbeeld een online adresboek aanlegt voor zijn privécorrespondentie.

Maar wie filmt voor uitsluitend zijn persoonlijke/huishoudelijke beveiligingsdoeleinden, zou langs dit artikel óók buiten de Wbp kunnen komen te staan. En dat zou betekenen dat particulieren dus cameratoezicht mogen toepassen op de openbare weg, maar bedrijven niet. Dat klopt ergens niet helemaal maar het tegenargument kan ik niet bedenken..

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: camera van de buurman schendt privacy

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik snap het ook niet helemaal wat nou wel en wat niet mag met camera's.

De laatste tijd zitten er vaak jongeren in het speeltuintje aangrenzend aan ons huis. ze gebruiken het als hangplek.
Op zich is dat nog niet erg, maar er wordt ook sterke drank gedronken, geschreeuwd, vernield, en de lege bierflessen en lege drankflessen worden kapot gesmeten in de speeltuin. Meerdere buren hebben al vaker de politie al gebeld maar die heeft meestal andere prioriteiten, en als ze al komen is het te laat.

Mag er hier een camera worden opgehangen door een van onze buren ? Moeten er dan bordjes opgehangen worden ?.
En zoja. waarom de bordjes dan ? Ik zie zo vaak filmpjes op youtube waarbij er verzocht wordt om niet te filmen, waarop de filmer dan het tegendeel beweert " omdat het op de openbare weg" is ...
Heeft het te maken met de zinsnede " het filmen met een aangebrachte camera is strafbaar tenzij dit duidelijk is aangekondigd (art. 441b Strafrecht). Geld dat dan niet als iemand met zijn filmcamera in de hand het filmt ?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: camera van de buurman schendt privacy

Ongelezen bericht door Moneyman »

sniels18 schreef:mijn buurman die heeft rond om zijn huis en aan de binnenkant van de tuin camera's hangen. bijv op zijn schuur in de tuin op de rand van het dakje en hierdoor kan hij de gehele dag bij ons naar binnen kijken, en ons zien en horen ( wat wij zeggen) wanneer wij in de tuin zijn. wij vinden dat onze privacy totaal geschonden word, kan dat kloppen? hij heeft ook camara's hangen op zijn huis ver boven de schutting waardoor hij het gehele poortje kan zien. hij heeft ook nog een camera op het dak van zijn huis hangen waardoor hij de gehele straat kan zien en de tuinen van de buren. mijn vraag is of dit wel allemaal mag, we hebben al aangegeven bij de gemeente maar die doen niks omdat hij zelf voor de gemeente werkt, staan hun dan BOVEN de wet? en politie doet niks want die hebben het te druk om het te onderzoeken. dus vandaar dat ik via hier misschien advies kan krijgen over dit probleem
De rood gemaakte delen, zijn dat aanames (de laatste is dat sowieso), of heb je dat met eigen ogen gezien?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: camera van de buurman schendt privacy

Ongelezen bericht door vroem »

zijn het echte camera's of neppers (die er tegenwoordig 100% echt uitzien incl klein lampje wat oplicht).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: camera van de buurman schendt privacy

Ongelezen bericht door moederslink »

crazyme schreef:Al gesproken met de buurman ?
Dat lijkt mij ook zinvol. En wat Moneyman zegt : hoe weet TS zo zeker dat de buurman dit allemaal kan horen en zien?
Ik moet zeggen dat als het wel echte camera.s zijn dat ik dat ook niet tof zou vinden.
Maar misschien is buurman beetje paranoia of heeft ie inbrekers/ insluipers gehad of " verwacht " ie nog een afrekening ve crimineel of de BD :shock:

EdwinvdBeek
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 apr 2014 15:54

Re: camera van de buurman schendt privacy

Ongelezen bericht door EdwinvdBeek »

Contact opnemen met de buurman lijkt mij de eerste stap. Het feit, dat hij bij de gemeente werkt heeft niets van doen met het eventuele gegeven, dat de gemeente niets zou doen. Een gemeente bemoeit zich over het algemeen niet met individuele zaken, dat zal de reden kunnen zijn.
Werknemers van een gemeente zijn net zo goed gewone burgers in een gemeente, die zich ook aan Wet- en regelgeving dienen te houden.

Gesloten