LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
sabon24
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2014 21:58

Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door sabon24 »

Hallo,

Ik huur een woning in een appartementencomplex. In de centrale hal van het complex hangen camera's. Ik heb het sterke vermoeden dat de huisbaas van het complex regelmatig de camerabeelden bekijkt. Mag dit zomaar?

Er is ook aangekondigd dat er extra camera's in de liften komen. Als de camerabeelden constant bekeken worden voelt dat nogal als een inbreuk op mijn privacy.

Ik vraag me dus af of er zomaar, zonder geldige reden, naar camerabeelden gekeken wordt door de huisbaas.

Hopelijk heeft een van jullie meer informatie.

Groet.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 apr 2016 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vraagteken toegevoegd aan titel.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ja, dit mag mits u op de hoogte hiervan gesteld bent. Het is echt niet de enige plaats waar camera's hangen. Als u zich daar aan stoort, een boerka of een capuchon is dan mogelijk een oplossing.

sabon24
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2014 21:58

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door sabon24 »

Jantje7 schreef:Ja, dit mag mits u op de hoogte hiervan gesteld bent. Het is echt niet de enige plaats waar camera's hangen. Als u zich daar aan stoort, een boerka of een capuchon is dan mogelijk een oplossing.
Het gaat er niet om dát er camera's hangen. Het gaat er mij om dat ze constant bekeken worden door de huisbaas (monitoring), en ik vraag me af of dat mag zonder enige aanleiding.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door Quark »

Jantje heeft je het antwoord al gegeven. Ja dit mag, moet wel worden aangegeven en beelden mogen niet worden gepubliceerd. Is ook voor u eigen veiligheid.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sabon24 schreef:
Jantje7 schreef:Ja, dit mag mits u op de hoogte hiervan gesteld bent. Het is echt niet de enige plaats waar camera's hangen. Als u zich daar aan stoort, een boerka of een capuchon is dan mogelijk een oplossing.
Het gaat er niet om dát er camera's hangen. Het gaat er mij om dat ze constant bekeken worden door de huisbaas (monitoring), en ik vraag me af of dat mag zonder enige aanleiding.
Waarom zou je camera's ophangen en niet naar de beelden mogen kijken? Wees blij dat het in de gaten wordt gehouden lijkt me. Als je pas gaat kijken nadat er wat is gebeurd ben je te laat. Leuk om van die vage beelden voor Opsporing Gezocht te kunnen leveren maar voor de rest vrij nutteloos.

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sabon24 schreef:Ik heb het sterke vermoeden dat de huisbaas van het complex regelmatig de camerabeelden bekijkt.
sabon24 schreef:Het gaat er mij om dat ze constant bekeken worden door de huisbaas (monitoring).
Het wordt per post erger... :roll:

Wat is nu eigenlijk het probleem? Waarom zou een huisbaas in vredesnaam continu naar aan beeldscherm zitten staren waar, laten we eerlijk zijn, niks spannends op te zien is...

Het feit dat je dit vermoeden hebt (en het vervolgens als feit presenteert) geeft mij te denken over de vraag waarom je dat gevoel hebt. Is er iets voorgevallen ofzo?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zie het probleem ook niet eigenlijk. Dus ik denk dat er twee dingen kunnen spelen:

- je maakt je onnodig zorgen, en dan kan er een dieperliggende oorzaak zijn
- je maakt je terecht zorgen omdat er dingen gebeuren die je liever niet vastgelegd wilt zien.

Eigenlijk denk ik dat je er verstandig aan doet om voor jezelf na te gaan wat je punt is. Zie het zo: 'Inzicht biedt uitzicht'. Ga niet als eerste op zoek naar een oplossing, maar ga eerst eens op zoek naar wat precies het probleem is. In dit geval: waarom is dit voor jou een probleem. Heb je eenmaal dat inzicht, dan volgt de oplossing meestal vanzelf.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door moederslink »

sabon24 schreef:Het gaat er niet om dát er camera's hangen. Het gaat er mij om dat ze constant bekeken worden door de huisbaas (monitoring), en ik vraag me af of dat mag zonder enige aanleiding.
Hoe weet u dit?
Bent u ergens mee geconfronteerd door deze huisbaas?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door puma73 »

sabon24 schreef:
Het gaat er niet om dát er camera's hangen. Het gaat er mij om dat ze constant bekeken worden door de huisbaas (monitoring), en ik vraag me af of dat mag zonder enige aanleiding.
Er zal best enige aanleiding zijn geweest, camera's worden niet zomaar opgehangen. En hoe weet u dat de huisbaas deze constant bekijkt??

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

dat ze bekeken worden als er iets is gebeurt prima maar niet als dagvulling zou ik absoluut niet akkoord mee gaan

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Ik denk dat een beheerder van een appartementencomplex wel wat beters heft te doen dan stelselmatig naar beelden van bewakingscameras te kijken als er niks is voorgevallen

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door puma73 »

Pareltje31 schreef:dat ze bekeken worden als er iets is gebeurt prima maar niet als dagvulling zou ik absoluut niet akkoord mee gaan
TS doet aannames, zij heeft nog nergens laten blijken dat zij daadwerkelijk bewijs heeft dat het gestelde plaatsvind zoals TS aangeeft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door moederslink »

moederslink schreef:
sabon24 schreef:Het gaat er niet om dát er camera's hangen. Het gaat er mij om dat ze constant bekeken worden door de huisbaas (monitoring), en ik vraag me af of dat mag zonder enige aanleiding.
Hoe weet u dit?
Bent u ergens mee geconfronteerd door deze huisbaas?
Dat is dus ook mijn vraag... hoe kan zij dit weten?
En stel, stel dat de huisbaas dit doet , dan heeft ie daar misschien een gegronde reden voor.
Eerst maar eens met deze huisbaas hierover in gesprek gaan zou mijn advies zijn... :x

stofzuigertje

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als er hang jongeren rond hangen of daklozen slapen?

Ja, het is goed dat het zo makkelijker controleerbaar word en met bewegingsmelder even kijken of er geen vreemde komen.
Ook het doorverhuren van kamer voor winteropvang daklozen komt voor dus over bewoning om financiële problemen op te lossen is wel eens voorgekomen.

Met 6 matrassen in 1 slaapkamer dus totaal 8 mensen in 1 of 2 personen gemaakte woning moet je dat wel aantonen als verhuurder om die
overlast te voorkomen en te stoppen...

Hij mag de beelden beperkt bewaren en na enige tijd is wissen verplicht.
Gebruik voor andere doelen is verboden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door sjohie »

sabon24 schreef:Hallo,

Ik huur een woning in een appartementencomplex. In de centrale hal van het complex hangen camera's. Ik heb het sterke vermoeden dat de huisbaas van het complex regelmatig de camerabeelden bekijkt. Mag dit zomaar?

Er is ook aangekondigd dat er extra camera's in de liften komen. Als de camerabeelden constant bekeken worden voelt dat nogal als een inbreuk op mijn privacy.

Ik vraag me dus af of er zomaar, zonder geldige reden, naar camerabeelden gekeken wordt door de huisbaas.

Hopelijk heeft een van jullie meer informatie.

Groet.
Ik hoop dat jij om te beginnen wat meer informatie hebt, bijvoorbeeld de reden waarom je denkt dat de huisbaas die beelden regelmatig bekijkt?

Los daarvan is het achterliggende doel van het opnemen van iets, hier naar kijken op tijdstip X, of om reden Y, dus dát er naar gekeken wordt mag je gevoegelijk aannemen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is er geen wet- en regelgeving op dit vlak? Beweerd wordt dat dit mag, maar er wordt zoveel beweerd.

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja hoor, er is veel regelgeving. Die is samen te vatten met: het cameragebruik moet voldoen aan het proportionaliteitsbeginsel en aan het subsidiariteitsbeginsel. Vrij vertaald betekent dat dat je inbreuk mag maken op privacy middels bijvoorbeeld cameratoezicht als er geen minder ingrijpende methoden zijn die ook volstaan, en je mag geen groter inbreuk maken dan nodig is.

Toegepast op deze casus: je mag in het kader van veiligheid toezicht houden middels camera's in openbare / gedeelde ruimtes, omdat er geen redelijke andere manier is. Maar je mag de beelden bijvoorbeeld niet onbeperkt bewaren, omdat dat niet nodig is. Maar camerabeelden gedurende korte tijd opslaan en terugkijken mag gewoon.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

sabon24 schreef: Ik heb het sterke vermoeden dat de huisbaas van het complex regelmatig de camerabeelden bekijkt.
Waarop baseert u dit vermoeden?

Bekijkt u soms de huisbaas de hele tijd zodat u weet wat hij doet?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door olaf79 »

moederslink schreef:En stel, stel dat de huisbaas dit doet , dan heeft ie daar misschien een gegronde reden voor.
Nee dat heeft hij niet. De algemene delen van een wooncomplex horen tot de openbare ruimte. Om daar camerabeelden te mogen maken, op te slaan en te verwerken (bekijken) is registratie nodig. Verder dient het aangekondigd te worden en dient er een reglement camera toezicht te zijn. De beelden mogen alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor ze bestemd zijn en daarbij moet dit doel zwaarder wegen dan de privacy van de individu.

De privacy is hier wel degelijk in het geding. Stelt u zich voor; iemand gaat vreemd en haalt een dame of heer in zijn of haar huis. De huisbaas ziet dit en stapt naar de partner. Dat is inbreuk op de privacy.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Camerabeelden bekeken door huisbaas?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:J, en je mag geen groter inbreuk maken dan nodig is.
Beelden terugkijken zonder dat er aanleiding voor is, valt daar ook onder. Als klopt wat TS beweert, dan is dit niet toegestaan.

Gesloten