LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lori072
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2019 19:02

Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door Lori072 »

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik een computer verkocht via Marktplaats voor €350. Voor ik het te koop aanbood heb ik er door een bekende een nieuwe SSD van €80 in laten zetten, zodat de computer veel sneller werkte dan ervoor.
De computer is donderdagavond bij me thuis opgehaald. Ik heb de koper aangeboden de computer aan te sluiten op een monitor zodat hij kon zien dat deze werkte. Dit sloeg hij af, hij had veel haast en ‘geloofde het wel’.
Gisteren ontving ik een bericht van de koper dat hij problemen had met de computer. Hij kreeg geen beeld op een monitor, had verschillende geprobeerd. Hij kreeg een foutmelding in beeld. Deze problemen heb ik zelf nooit gehad, in de advertentie had ik zelfs een foto geplaatst van de systeeminfo zoals deze op de monitor waren weergegeven. Dit heb ik ook aangegeven. Er was dus verbinding mogelijk met een monitor.
De koper had via internet een verklaring gevonden; er was iets mis met de SSD. Ik heb duidelijk aangegeven dat de foto in de advertentie gemaakt is na plaatsing van de nieuwe SSD en dat de computer dus werkte.
Nu kreeg ik vandaag, een week na de koop, het bericht dat hij de computer helemaal niet meer aan de praat krijgt. Hij heeft weer op internet gezocht en denkt nu dat de computer problemen heeft met de voeding waardoor de computer zichzelf (de SSD/harde schijf) heeft gesloopt.

De koper stelt nog geen eisen. Ik heb degene die de schijf voor me heeft geïnstalleerd een bericht gestuurd en wacht nog op zijn reactie. Ik heb zelf te weinig verstand hiervan om te beoordelen of wat hij zegt überhaupt mogelijk is. Ook weet ik niet of het te repareren is.

Los van wat hij nu wil/gaat eisen voel ik me erg naar bij de situatie en vraag me vooral af; wat zouden jullie doen?
Ik kan hem de computer terug geven en mijn €350 weer inleveren, maar wie zegt dat hij niet iets raars heeft gedaan waardoor hij nu stuk is?

BL2
Berichten: 4836
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door BL2 »

Particuliere verkoop, dus verkocht is verkocht. Je hoeft niets te doen, er is ook geen garantie.
Gewoon eenmalig aangeven aan de koper en daarna niet meer antwoorden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De koper heeft onderzoeksplicht. Hij moet zich er van vergewissen dat hetgene wat hij koopt in orde is. U heeft hem zelfs nog gevraagd de computer werkend te bekijken maar dat heeft hij afgeslagen. En u hebt te goeder trouw gehandeld. U valt daarom niets te verwijten. En het is een consumentenkoop. Dat kunt hem allemaal mededelen als hij moeilijk blijft doen of harde eisen gaat stellen. Mensen hebben een eigen vetantwoordelijkheid.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
27 sep 2019 13:06
De koper heeft onderzoeksplicht. Hij moet zich er van vergewissen dat hetgene wat hij koopt in orde is. U heeft hem zelfs nog gevraagd de computer werkend te bekijken maar dat heeft hij afgeslagen. En u hebt te goeder trouw gehandeld. U valt daarom niets te verwijten. En het is een consumentenkoop.
Tegelijk moet het product natuurlijk wel conform zijn.
En er is op basis van wat in dit topic staat geen sprake van een consumentenkoop.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Bob Schurkjens schreef:
27 sep 2019 13:06
...En het is een consumentenkoop...
Nee; die is tussen partijen, die resp. wél en niet beroepsmatig handelen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik haal hier inderdaad wat zaken door elkaar....

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door mahadma »

De verkoper kan bewijzen dat de pc werkte met een nieuwe ssd schijf. De koper wilde dat niet controleren (vooropgezet plan?) en gaat nu (na mogelijk ondeskundig) prutsen klagen, OF is er op uit na vervanging onderdelen de € 350 weer terug te krijgen en zo een gratis nieuwe ssd schijf verkrijgt en u als verkoper met een niet bruikbare pc op scheept.

Kort en goed, de koper heeft rechten zero, nul, niks, naklka, nada, rien, nothing. Dus niks terugnemen/betalen. (uitgaande van particulier naar particulier)

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wanneer de koper een andere monitor heeft kan het zijn dat de driver op de ssd niet geschikt is voor zijn monitor.
Koper moet de computer in veilige modus opstarten en een geschikte driver voor zijn motor installeren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door berndv »

Kolibrie schreef:
27 sep 2019 13:39
Wanneer de koper een andere monitor heeft kan het zijn dat de driver op de ssd niet geschikt is voor zijn monitor.
Koper moet de computer in veilige modus opstarten en een geschikte driver voor zijn motor installeren.
normaliter moet die dan wel opstarten en moet je in ieder geval de bios in kunnen komen, dat gaat buiten de driver op welke schijf dan ook.
Lori072 schreef:
26 sep 2019 19:13
Gisteren ontving ik een bericht van de koper dat hij problemen had met de computer. Hij kreeg geen beeld op een monitor, had verschillende geprobeerd. Hij kreeg een foutmelding in beeld.
hoe luidde deze melding?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door Kolibrie »

berndv schreef:
27 sep 2019 13:45
Kolibrie schreef:
27 sep 2019 13:39
Wanneer de koper een andere monitor heeft kan het zijn dat de driver op de ssd niet geschikt is voor zijn monitor.
Koper moet de computer in veilige modus opstarten en een geschikte driver voor zijn motor installeren.
normaliter moet die dan wel opstarten en moet je in ieder geval de bios in kunnen komen, dat gaat buiten de driver op welke schijf dan ook. [\quote]

Als je geen beeld hebt heb je daar weinig aan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door berndv »

Kolibrie schreef:
27 sep 2019 13:52
berndv schreef:
27 sep 2019 13:45
Kolibrie schreef:
27 sep 2019 13:39
Wanneer de koper een andere monitor heeft kan het zijn dat de driver op de ssd niet geschikt is voor zijn monitor.
Koper moet de computer in veilige modus opstarten en een geschikte driver voor zijn motor installeren.
normaliter moet die dan wel opstarten en moet je in ieder geval de bios in kunnen komen, dat gaat buiten de driver op welke schijf dan ook.
Als je geen beeld hebt heb je daar weinig aan.
klopt, maar als je geen beeld hebt omdat je de verkeerde drivers hebt, staat dat los van de bios en kan je daar nog gewoon in komen, aangezien je bios namelijk niet draait op drivers die op wat voor HDD/SSD opgeslagen staan. Dus als er dan compleet geen beeld is, hoef je ook niet te adviseren om te proberen om de computer in veilige modus op te starten. Als de bios al geen beeld geeft, is je monitor kapot als die geen signaal geeft tenminste. Als die een probleem heeft met de videokaart/output geeft de bios een aantal piepjes, afhankelijk van het type bios kan je opzoeken wat er mis kan zijn.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door Kolibrie »

berndv schreef:
27 sep 2019 14:14
Kolibrie schreef:
27 sep 2019 13:52
berndv schreef:
27 sep 2019 13:45


normaliter moet die dan wel opstarten en moet je in ieder geval de bios in kunnen komen, dat gaat buiten de driver op welke schijf dan ook.
Als je geen beeld hebt heb je daar weinig aan.
klopt, maar als je geen beeld hebt omdat je de verkeerde drivers hebt, staat dat los van de bios en kan je daar nog gewoon in komen, aangezien je bios namelijk niet draait op drivers die op wat voor HDD/SSD opgeslagen staan. Dus als er dan compleet geen beeld is, hoef je ook niet te adviseren om te proberen om de computer in veilige modus op te starten. Als de bios al geen beeld geeft, is je monitor kapot als die geen signaal geeft tenminste. Als die een probleem heeft met de videokaart/output geeft de bios een aantal piepjes, afhankelijk van het type bios kan je opzoeken wat er mis kan zijn.
Je kunt wel in de bios komen maar als de monitor geen beeld geeft heb je daar toch niks aan, zit je blind te werken in de bios.
U heeft kennelijk uw computer nooit in de veilige modus opgestart anders zou u zien dat het beeld op de monitor dan veel anders, lagere resolutie is dan wanneer u normaal opstart, dat mindere beeld komt omdat de monitor in dat geval aangestuurd wordt met een standaard vga-driver van windows en niet de videodriver van de monitorfabrikant.

De koper zij eerst dat hij geen beeld kreeg, naderhand dat de computer niet meer wilde opstarten, dat eerste had waarschijnlijk opgelost kunnen worden door in de veilige modus te starten, hierdoor beeld op de monitor zou hebben en daarna de driver voor zijn monitor installeren welke dan geladen wordt bij het normaal opstarten van de computer.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door berndv »

Kolibrie schreef:
27 sep 2019 15:04
Je kunt wel in de bios komen maar als de monitor geen beeld geeft heb je daar toch niks aan, zit je blind te werken in de bios.
U heeft kennelijk uw computer nooit in de veilige modus opgestart anders zou u zien dat het beeld op de monitor dan veel anders, lagere resolutie is dan wanneer u normaal opstart, dat mindere beeld komt omdat de monitor in dat geval aangestuurd wordt met een standaard vga-driver van windows en niet de videodriver van de monitorfabrikant.
Zucht.

De bios laadt voordat windows laadt. Dus als de monitor in de bios al geen beeld geeft kunt je veilige modussen wat je wilt, maar zit het probleem niet in de drivers. De bios draait namelijk ook op generieke drivers (technisch gezien niet eens drivers, maar dat gaat denk ik weer te diep). En ja, ik heb menig computer in veilige modus opgestart en ja, dan draait windows inderdaad op de standaard VGA output, meestal op 1024x768. Ik weet heel goed wat veilige modus is en kan daarom ook heel makkelijk zeggen dat uw advies, nou ja, laat maar.

Maar goed, u gaat er dus schijnbaar al van uit dat ts de computer heeft verkocht inclusief besturingssysteem en dat dit een windows besturingssysteem is, dat lees ik al nergens. Aangezien de meeste linux distro's geen veilige modus kennen. Die starten met verkeerde drivers wel op, maar zal de desktop environment niet starten en zal je in de terminal blijven hangen, maar ongeacht welke driver ook, wel beeld hebben. De klacht die de koper heeft is ook dat er helemaal geen beeld komt. Geen beeld. Dus ook geen bios-beeld.

Lori072
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2019 19:02

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door Lori072 »

berndv schreef:
27 sep 2019 13:45
Kolibrie schreef:
27 sep 2019 13:39
Wanneer de koper een andere monitor heeft kan het zijn dat de driver op de ssd niet geschikt is voor zijn monitor.
Koper moet de computer in veilige modus opstarten en een geschikte driver voor zijn motor installeren.
normaliter moet die dan wel opstarten en moet je in ieder geval de bios in kunnen komen, dat gaat buiten de driver op welke schijf dan ook.
Lori072 schreef:
26 sep 2019 19:13
Gisteren ontving ik een bericht van de koper dat hij problemen had met de computer. Hij kreeg geen beeld op een monitor, had verschillende geprobeerd. Hij kreeg een foutmelding in beeld.
hoe luidde deze melding?
Het gaat om een mac mini en de melding die hij kreeg was die van een mapje met vraagteken. Dit zou betekenen dat de harde schijf/SSD stuk is. Een dag later ging de mac mini nieteens meer aan, waardoor de koper nu denkt dat de interne voeding stuk was/is waardoor de computer langzaam zichzelf heeft gesloopt.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe. Het zit me nog steeds niet lekker, maar ergens vind ik het ook heel raar dat hij na een week pas laat weten dat hij ‘al een aantal dagen’ bezig is om beeld te krijgen. Het is allemaal een beetje vreemd.
Ik heb ter goeder trouw gehandeld en weet 100% zeker dat de mac werkte toen hij hier weg ging, dus zie het niet zitten om een kapot item terug te nemen terwijl ik niet weet wat er na de koop mee is gebeurd.

Lori072
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2019 19:02

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door Lori072 »

mahadma schreef:
27 sep 2019 13:24
De verkoper kan bewijzen dat de pc werkte met een nieuwe ssd schijf. De koper wilde dat niet controleren (vooropgezet plan?) en gaat nu (na mogelijk ondeskundig) prutsen klagen, OF is er op uit na vervanging onderdelen de € 350 weer terug te krijgen en zo een gratis nieuwe ssd schijf verkrijgt en u als verkoper met een niet bruikbare pc op scheept.

Kort en goed, de koper heeft rechten zero, nul, niks, naklka, nada, rien, nothing. Dus niks terugnemen/betalen. (uitgaande van particulier naar particulier)
Dit zou inderdaad ook zomaar de tactiek kunnen zijn. Waarom zou je anders voor een koop van €350 niet even de moeite nemen de computer werkend te zien voor je hem meeneemt? Bedankt voor uw reactie!

vinyl.meister
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2019 11:40

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door vinyl.meister »

Gewoon afhandelen, zoals u het zelf afgehandeld zou willen hebben.
Ik zou de computer terugnemen en geld terug geven.

juliomariner
Berichten: 4825
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door juliomariner »

vinyl.meister schreef:
02 okt 2019 11:46
Gewoon afhandelen, zoals u het zelf afgehandeld zou willen hebben.
Ik zou de computer terugnemen en geld terug geven.
Ik niet. Wel als de koper de computer bij TS had getest. Nu niet want hij kan behoorlijk met het ding hebben lopen kloten en er bijvoorbeeld onderdelen uit kunnen halen.

BL2
Berichten: 4836
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door BL2 »

vinyl.meister schreef:
02 okt 2019 11:46
Gewoon afhandelen, zoals u het zelf afgehandeld zou willen hebben.
Ik zou de computer terugnemen en geld terug geven.
En speciaal voor dit bericht een account aangemaakt ?
Grappig dat ik zomaar denk dat je zelf de PC van TS hebt gekocht ?

juliomariner
Berichten: 4825
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Scherp gezien BL2, was me zelf niet opgevallen maar lijkt er inderdaad wel op. Misschien kan TS de gebruikers naam herleiden?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Computer verkocht via Marktplaats, nu klachten

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

koper kan van alles gedaan hebben, computer laten vallen bijvoorbeeld, waardoor ie nu niet meer werkt...

TS, jij hebt gedaan wat je moest doen, niet terugnemen had ie hem maar moeten testen voor ie vertrok...

Gesloten