LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
melwil2007
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2013 21:49

conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door melwil2007 »

Ik date al een tijdje on-line tot volle tevredenheid, maar was nieuwsgierig naar wat een site als 50liefde te bieden heeft. Die site is onmogelijk te navigeren vanuit een gratis abonnement. Ze bieden een proefabonnement van 10 dagen aan voor €4,99. Dan moet je wel een voorwaarde aanvinken dat je akkoord gaat met automatische betaling bij verlenging van het abonnement.

Het abonnement beviel niet, dus heb ik op de 10e dag het abonnement opgezegd. Dat is niet goed genoeg voor 50liefde. Zij claimen dat het proefabonnement geen proefabonnement is, dat je dus een opzegtermijn hebt van een maand en dat je dus nog minimaal een maand extra moet betalen. Een bedrag van €39,99 bleek al meteen op de tiende dag van mijn rekening geschreven.

Ik heb 50liefde bericht dat ik hiermee niet akkoord ging en het bedrag gestorneerd. Het antwoord was dat ik te laat was met opzeggen, dat ik ze dus nog een maand schuldig was, waarmee de kosten voor mij oplopen tot €79,98.Daar komt dan nog administratiekosten bij van €7,50 vanwege 'onterechte stornering' en het dreigement de hele zaak in handen te geven van een incassobureau.

Ik heb niet voldoende juridische kennis om te kunnen bekijken of 50liefde in hun recht staan door het proefabonnementje angstvallig niet een proefabonnementje te noemen maar een volwaardig abonnement waarop de voorwaarde 'opzegtermijn van een maand' van toepassing is, maar dat opzegtermijn lijkt me dan toch de zwakke plek.

Graag advies.

bij voorbaat dank,

Wil

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees op hun site dat je je gratis kunt aanmelden. Verder lees ik niets over een proefabonnement.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vermoed dat 50liefde een misleidende handelspraktijk heeft verricht. Je geeft aan dat het ging om een (proef)abonnement van 10 dagen voor € 4,99. Stond ergens ook aangegeven dat het abonnement stilzwijgend zou worden omgezet in een abonnement voor onbepaalde duur en wat dit kost?

Ik vermoed ook dat de machtiging niet rechtsgeldig is. Als je acht weken had gewacht, dan had je via een MOI-melding je geld terug kunnen krijgen en had 50liefde een boete van de bank gekregen.

De administratiekosten van € 7,50 zijn sowieso onterecht, want er is geen veertiendaagse aanmaning verstuurd.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 27 nov 2017 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door JvandeW »

Hier bestaat al een topic over: viewtopic.php?f=36&t=170297

Er is veel mis met dat bedrijf. Het is duidelijk dat de datingsite niet centraal staat in de bedrijfsvoering maar dat dit het verkrijgen van zoveel als mogelijk geld, op welke manier dan ook, is.

Dat zie je ook aan het incassobureau dat ze zelf in handen hebben. Ik zou absoluut niet betalen.

melwil2007
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2013 21:49

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door melwil2007 »

Dankjewel JvandeW. Heel verhelderend allemaal. Ik ga zeker niet betalen. Maar altijd fijn om te weten dat je in groot gezelschap verkeert. :)

melwil2007
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2013 21:49

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door melwil2007 »

Na 4 maanden radiostilte heeft 50liefde nu toch besloten de zaak in handen te geven van het ook op dit forum al vele male genoemde incassobureau Topfin. Die sturen om te beginnen een smsje(!!) om me te melden dat er een email aankomt waarin ze me een aanmaning gaan sturen. Die aanmaning is inmiddels binnen en beantwoord met de mededeling dat er niet betaald gaat worden omdat 50liefde volstrekt ten onrechte een rekening stuurt. En nu maar weer afwachten. Ik zag inmiddels ook het nodige op de Radar website voorbij komen https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 0liefdenl/ . Kortom er is veel beweging rondom 50liefde. Als ze net zoveel energie zouden stoppen in hun website en een fatsoenlijke administratie als ze stoppen in hun oplichterspraktijken, waren ze waarschijnlijk beter af.

melwil2007
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2013 21:49

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door melwil2007 »

Na 4 maanden radiostilte heeft 50liefde nu toch besloten de zaak in handen te geven van het ook op dit forum al vele male genoemde incassobureau Topfin. Die sturen om te beginnen een smsje(!!) om me te melden dat er een email aankomt waarin ze me een aanmaning gaan sturen. Die aanmaning is inmiddels binnen en beantwoord met de mededeling dat er niet betaald gaat worden omdat 50liefde volstrekt ten onrechte een rekening stuurt. En nu maar weer afwachten. Ik zag inmiddels ook het nodige op de Radar website voorbij komen https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 0liefdenl/ . Kortom er is veel beweging rondom 50liefde. Als ze net zoveel energie zouden stoppen in hun website en een fatsoenlijke administratie als ze stoppen in hun oplichterspraktijken, waren ze waarschijnlijk beter af.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door alfatrion »

melwil2007 schreef:Ik date al een tijdje on-line tot volle tevredenheid, maar was nieuwsgierig naar wat een site als 50liefde te bieden heeft. Die site is onmogelijk te navigeren vanuit een gratis abonnement. Ze bieden een proefabonnement van 10 dagen aan voor €4,99. Dan moet je wel een voorwaarde aanvinken dat je akkoord gaat met automatische betaling bij verlenging van het abonnement.
Heb je een link of screenshot naar/van het aanmeldformulier?

Proefabonnementen mogen stilzwijgend worden verlengd of omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Echter, het is wel misleidend om de duur van een overeenkomst niet in het aanmeldformulier duidelijk weer te geven. De vraag is of dat hier is gebeurt.
melwil2007 schreef:Ik heb 50liefde bericht dat ik hiermee niet akkoord ging en het bedrag gestorneerd. Het antwoord was dat ik te laat was met opzeggen, dat ik ze dus nog een maand schuldig was, waarmee de kosten voor mij oplopen tot €79,98.Daar komt dan nog administratiekosten bij van €7,50 vanwege 'onterechte stornering' en het dreigement de hele zaak in handen te geven van een incassobureau.
Die 7,50 euro hoef je sowieso niet te betalen. De stornering is terecht, al was het maar alleen vanwege het feit dat je geen geldige machtiging tot automatische incasso hebt afgeven. En ook al is er wel een geldige machtiging, dan gaat dit nog steeds de boeken is als een incassohandeling, waarvoor geen vergoeding verschuldigd is tot dat er een correcte veertiendaagse aanmaning is ontvangen en de betalingstermijn is verstreken.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door JvandeW »

melwil2007 schreef:Na 4 maanden radiostilte heeft 50liefde nu toch besloten de zaak in handen te geven van het ook op dit forum al vele male genoemde incassobureau Topfin.
Ook achter dit incassobureau zit exact dezelfde persoon als achter 50liefde.nl. Er wordt dan ook niets uit handen gegeven.
alfatrion schreef:
melwil2007 schreef:Ik date al een tijdje on-line tot volle tevredenheid, maar was nieuwsgierig naar wat een site als 50liefde te bieden heeft. Die site is onmogelijk te navigeren vanuit een gratis abonnement. Ze bieden een proefabonnement van 10 dagen aan voor €4,99. Dan moet je wel een voorwaarde aanvinken dat je akkoord gaat met automatische betaling bij verlenging van het abonnement.
Heb je een link of screenshot naar/van het aanmeldformulier?

Proefabonnementen mogen stilzwijgend worden verlengd of omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Echter, het is wel misleidend om de duur van een overeenkomst niet in het aanmeldformulier duidelijk weer te geven. De vraag is of dat hier is gebeurt.
Zo te zien is het aanmeldformulier nog altijd hetzelfde en wordt de consument misleidt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door sylvesterb »

JvandeW schreef: Ook achter dit incassobureau zit exact dezelfde persoon als achter 50liefde.nl. Er wordt dan ook niets uit handen gegeven.
Het wordt uit handen gegeven aan een andere onderneming dat mag/kan. Een bedrijf mag ook zelf de incasso kosten in rekening brengen.
JvandeW schreef: Zo te zien is het aanmeldformulier nog altijd hetzelfde en wordt de consument misleidt.
Dat is de mening van alfatrion en hij zal hierin wel gelijk hebben, maar zolang geen rechter uitspraak hierover heeft gedaan voegt het weinig toe. De vraag is wil je een relatief kleine vordering laten oplopen tot enkele honderden euro's als je de zaak bij de rechtbank verliest. Bij dit soort bedragen wordt het al snel een principe kwestie en die kunnen je veel geld kosten. Echter zolang ze je niet dagvaarden hoef je je nergens druk om te maken als je maar bedrijven schriftelijk hebt dat je je bezwaar al hebt gedeeld.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:Dat is de mening van alfatrion en hij zal hierin wel gelijk hebben, maar zolang geen rechter uitspraak hierover heeft gedaan voegt het weinig toe.
Wat een rot opmerking. Onder je eigen berichten zet toch niet: * dit is mijn mening en ik zal wel gelijk hebben, maar zolang geen rechter uitspraak hierover heeft gedaan voegt het weinig toe.

Deze opmerking past goed onder dit bericht van je, want wat je daar roept kan in de huidige vorm niet wettelijk worden onderbouwd. De enige reden, die ik kan bedenken die kan verklaren, dat je hier de bal op de persoon gaat spelen is dat jij voor het andere topic geen onderbouwing hebt weten te vinden.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
sylvesterb schreef:Dat is de mening van alfatrion en hij zal hierin wel gelijk hebben, maar zolang geen rechter uitspraak hierover heeft gedaan voegt het weinig toe.
Wat een rot opmerking. Onder je eigen berichten zet toch niet: * dit is mijn mening en ik zal wel gelijk hebben, maar zolang geen rechter uitspraak hierover heeft gedaan voegt het weinig toe.

Deze opmerking past goed onder dit bericht van je, want wat je daar roept kan in de huidige vorm niet wettelijk worden onderbouwd. De enige reden, die ik kan bedenken die kan verklaren, dat je hier de bal op de persoon gaat spelen is dat jij voor het andere topic geen onderbouwing hebt weten te vinden.
Ik reageerde op:
alfatrion schreef:Echter, het is wel misleidend om de duur van een overeenkomst niet in het aanmeldformulier duidelijk weer te geven. De vraag is of dat hier is gebeurt.
Het was niet bedoeld als een persoonlijke aanval, zie nu dat ik je quote vergeten was erbij te zetten.

Je stelt het zo simpel dat het misleidend is puur op basis van aanname. Zonder het hele proces te kennen roep je "Misleidend" en TS heeft nu extra incassokosten. Stel dat de site hierna een schriftelijke bevestigd heeft gestuurd waar het wel duidelijk en expliciet in vermeld staat dan verliest hij de zaak voor de rechtbank.

Ik zeg niet dat het zo is, maar je speculeert op basis van aannames.

//offtopic Zal gewoon reageren in het betreffende topic. TS heeft er niets aan als we een compleet andere kwestie hier gaan behandelen. Los dat je hier ook al aannames doet over hoe ik denk en wat ik daarom doe.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door JvandeW »

sylvesterb schreef:
JvandeW schreef: Ook achter dit incassobureau zit exact dezelfde persoon als achter 50liefde.nl. Er wordt dan ook niets uit handen gegeven.
Het wordt uit handen gegeven aan een andere onderneming dat mag/kan. Een bedrijf mag ook zelf de incasso kosten in rekening brengen.
De "ondernemingen" zijn allen van een en dezelfde persoon. Het verdienmodel hier is overduidelijk niet de datingsite maar het lokken van eenzame ouderen tot het doen van een betaling tegen 3 dagen en na het verkrijgen van de betaalgegevens, een onterechte incasso te doen van een relatief hoog bedrag voor zogenaamde abonnementskosten. En wanneer die dan weer wordt gestorneerd, ook nog eens incassokosten in rekening brengen en via een eigen incassobureau proberen macht uit te stralen om toch het geld te verkrijgen.

Werkelijk waar zeer en zeer triest. De persoon achter deze onderneming zou zich diep moeten schamen voor de vreselijke persoon die hij hierdoor is. Daar is niets menselijks aan.
JvandeW schreef: Zo te zien is het aanmeldformulier nog altijd hetzelfde en wordt de consument misleidt.
Dat is de mening van alfatrion en hij zal hierin wel gelijk hebben.
Punt. Verder is het irrelevant en vooral consumenten bang maken voor kosten waarop niets wijst dat die ooit door een rechter toegewezen zouden worden.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door JvandeW »

sylvesterb schreef:Stel dat de site hierna een schriftelijke bevestigd heeft gestuurd waar het wel duidelijk en expliciet in vermeld staat dan verliest hij de zaak voor de rechtbank.
Dan is er nog altijd niets geldig en wordt er ook niets verloren bij de rechtbank.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:
alfatrion schreef:Echter, het is wel misleidend om de duur van een overeenkomst niet in het aanmeldformulier duidelijk weer te geven. De vraag is of dat hier is gebeurt.
Je stelt het zo simpel dat het misleidend is puur op basis van aanname. Zonder het hele proces te kennen roep je "Misleidend" en TS heeft nu extra incassokosten.
Onjuist. In de eerste zin geeft ik enkel aan wat in de wetgeving staat (art. 6:193d leden 1 en 2 jo 6:193f jo 6:230v lid 2 jo 6:230l sub e BW). In de tweede zin geef ik aan dat ik deze situatie niet ken. Als je goed leest dan geef ik TS enkel het gereedschap om zelf te beoordelen of hier misleidend is gehandeld.

Met een opmerking als "het is maar de mening van..." kun je ieder bericht hiermee goedkoop onder uitschoppen. In de andere draad verwijs je naar ConsuWijzer, maar dat is onderuit te trappen door aan te geven dat dat ook maar de mening van ConsuWijzer is en het geen meerwaarde heeft totdat een rechter zich er over heeft uitgelaten.

Speedy123
Berichten: 1162
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door Speedy123 »

JvandeW schreef:
sylvesterb schreef:Stel dat de site hierna een schriftelijke bevestigd heeft gestuurd waar het wel duidelijk en expliciet in vermeld staat dan verliest hij de zaak voor de rechtbank.
Dan is er nog altijd niets geldig en wordt er ook niets verloren bij de rechtbank.
Precies en dat is nou ook exact de reden dat dit soort zaken nimmer bij een rechtbank komen. Want bij de rechtbank moet de eiser aantonen dat er een overeenkomst is afgesloten. En aangezien het hier een eigen incasso burootje betreft, zal die eerst zelf kosten moeten maken om uberhaupt een dagvaarding uit te kunnen brengen.

Een dergelijk incasso burootje zal voornamelijk proberen te intimideren, je regelmatig gaan lastig vallen en te dreigen met van alles echter afgelopen week zijn er al incasso buro's op de vingers en beboet door de ACM om dergelijke praktijken. Zodra het incasso burootje begint met dergelijke praktijken, meteen melden bij de ACM.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Speedy123 schreef:
JvandeW schreef:
sylvesterb schreef:Stel dat de site hierna een schriftelijke bevestigd heeft gestuurd waar het wel duidelijk en expliciet in vermeld staat dan verliest hij de zaak voor de rechtbank.
Dan is er nog altijd niets geldig en wordt er ook niets verloren bij de rechtbank.
Precies en dat is nou ook exact de reden dat dit soort zaken nimmer bij een rechtbank komen. Want bij de rechtbank moet de eiser aantonen dat er een overeenkomst is afgesloten. En aangezien het hier een eigen incasso burootje betreft, zal die eerst zelf kosten moeten maken om uberhaupt een dagvaarding uit te kunnen brengen.

Een dergelijk incasso burootje zal voornamelijk proberen te intimideren, je regelmatig gaan lastig vallen en te dreigen met van alles echter afgelopen week zijn er al incasso buro's op de vingers en beboet door de ACM om dergelijke praktijken. Zodra het incasso burootje begint met dergelijke praktijken, meteen melden bij de ACM.
En daarom schreef ik ook:
Echter zolang ze je niet dagvaarden hoef je je nergens druk om te maken als je maar bedrijven schriftelijk hebt dat je je bezwaar al hebt gedeeld.

Verwijderd

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door Verwijderd »

melwil2007 schreef:Ik date al een tijdje on-line tot volle tevredenheid, maar was nieuwsgierig naar wat een site als 50liefde te bieden heeft. Die site is onmogelijk te navigeren vanuit een gratis abonnement. Ze bieden een proefabonnement van 10 dagen aan voor €4,99. Dan moet je wel een voorwaarde aanvinken dat je akkoord gaat met automatische betaling bij verlenging van het abonnement.

Het abonnement beviel niet, dus heb ik op de 10e dag het abonnement opgezegd. Dat is niet goed genoeg voor 50liefde. Zij claimen dat het proefabonnement geen proefabonnement is, dat je dus een opzegtermijn hebt van een maand en dat je dus nog minimaal een maand extra moet betalen. Een bedrag van €39,99 bleek al meteen op de tiende dag van mijn rekening geschreven.

Ik heb 50liefde bericht dat ik hiermee niet akkoord ging en het bedrag gestorneerd. Het antwoord was dat ik te laat was met opzeggen, dat ik ze dus nog een maand schuldig was, waarmee de kosten voor mij oplopen tot €79,98.Daar komt dan nog administratiekosten bij van €7,50 vanwege 'onterechte stornering' en het dreigement de hele zaak in handen te geven van een incassobureau.

Ik heb niet voldoende juridische kennis om te kunnen bekijken of 50liefde in hun recht staan door het proefabonnementje angstvallig niet een proefabonnementje te noemen maar een volwaardig abonnement waarop de voorwaarde 'opzegtermijn van een maand' van toepassing is, maar dat opzegtermijn lijkt me dan toch de zwakke plek.

Graag advies.

bij voorbaat dank,

Wil
Heb je screenshots gemaakt van de pagina waarop het woord 'proefabonnement' stond? En kun je bewijzen dat je ook op de 10e dag hebt opgzegd, en niet per ongeluk een dag later?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door CB »

melwil2007 schreef: Het abonnement beviel niet, dus heb ik op de 10e dag het abonnement opgezegd.
Volgens artikel 8 van de Algemene Voorwaarden:
ARTIKEL 8 - OPZEGGING CONSUMENT
Het betaalde Lidmaatschap is opzegbaar tegen het einde van de eerste periode en na afloop van die periode te allen tijde met een opzegtermijn van 1 maand (30 dagen)....

Het (betaalde) Lidmaatschap kan opgezegd worden via e-mail en Website. De Consument ontvangt op het bij de Datingsite bekende e-mailadres een bevestiging van zijn opzegging.
- Heb je een bevestiging van je opzegging ontvangen?
- Of een bevestiging van ontvangst van je mail?

De 10e dag is tegen het einde van de eerste periode, dus dan kun je deze mail, met je verzonden mail inzake de opzegging, sturen naar het incassobureau.

Onderstaand de link naar de Algemene Voorwaarden van de site met Artikel 8.

https://50liefde.nl/algemene-voorwaarden

Ellys
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2018 08:41

Re: conflict datingsite over onterechte abonnementsverlenging

Ongelezen bericht door Ellys »

Eigenlijk wil ik een simpel antwoord. De vordering betalen of wachten tot het voor komt. Ik heb geen screenshot gemaakt wel bezwaar.

Gesloten