LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conflict met rijwielhandelaar

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
mlocht
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2018 17:25

Conflict met rijwielhandelaar

Ongelezen bericht door mlocht »

In 2015 heb ik bij een rijwielhandelaar een nieuwe fiets gekocht. Na een aantal maanden brak een spaak van het voorwiel af. Deze werd onder garantie gerepareerd. Een jaar later gebeurde hetzelfde. Ook nu weer werd onder garantie gerepareerd. Dit jaar gebeurde hetzelfde: een spaak van het voorwiel brak af. Nu werd het hele voorwiel van nieuwe spaken voorzien. Tot mijn verbazing moest ik hiervoor 61,60 euro betalen. Ik heb onder protest betaald, omdat ik van mening ben dat buiten mijn schuld steeds een spaak van hetzelfde voorwiel afbrak. Ik heb toch recht op een deugdelijk product, ook kort buiten de garantietermijn van 2 jaar. Ik rijd al zo'n 50 jaar op verschillende merken fietsen en er is nog nooit een spaak kapot gegaan. De winkelier wil mij niet tegemoet komen, daar hij geen compensatie krijgt via de leverancier. Hij verschuilt zich steeds achter het feit dat de garantietermijn is verstreken en het feit dat de leverancier niets voor mij wil doen. Ik heb echter een contract met de winkelier gesloten en niet met de leverancier. Ik heb recht op een deugdelijk product, ook in die 3 jaar. Driemaal een spaak van hetzelfde voorwiel!!!!

Volgens mij sta ik in mijn recht. De winkelier is helaas niet bij een brancheorganisatie aangesloten.

Graag een reactie.

Met vriendelijke groet, Michel Locht, [email protected]

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Conflict met rijwielhandelaar

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mlocht schreef:
05 dec 2018 18:12
Ik heb recht op een deugdelijk product, ook in die 3 jaar.
Volgens mij sta ik in mijn recht. De winkelier is helaas niet bij een brancheorganisatie aangesloten.
Nee je staat niet in je recht. De vervanging is € 61,60 en voor dit bedrag kun je niet verwachten dat het product langer dan 2 jaar mee gaat.

Mogelijk dat iemand anders hier een andere mening heeft, maar in dat geval zult u naar de rechtbank moeten en voor dit soort bedragen ga je normaal niet procederen (ook een rechtsbijstand niet).

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Conflict met rijwielhandelaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat is de reden dat de spaken steeds knappen. Dat is belangrijk voor de schuldvraag. Is het dat er een verkeerde maat spaak in zit, of wellicht niet goed afgesteld. Of rijdt u bv stoep op en af waardoor de velg steeds een klap krijgt.

U sprak over binnen een paar maanden na aanschaf. Binnen 6 maanden na aanschaf moet de verkoper bewijzen waar de schuld ligt. Kan hij dat niet, dan moet hij de kosten op zich nemen. Na de 6 maanden ligt de bewijslast bij u.

Dus stel eens de vraag aan de verkoper hoe het kan dat er steeds een spaak breekt.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Conflict met rijwielhandelaar

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Eigenlijk is het met al dit soort gevallen, schade na garantie, exact het zelfde. 1 u moet bewijzen dat het product ondeugdelijk is. 2 wil de leverancier niet meewerken, kunt u uw recht laten toetsen door de rechter.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Conflict met rijwielhandelaar

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Michiel, inderdaad heel bijzonder dat spaken het een aantal keren begeven als daar tenminste geen logische verklaring voor te geven was. Heeft die rijwielhandelaar u trouwens niet vooraf verteld dat u 61,60 moest betalen? Dat zou toch wel heel slordig zijn.
Zoals anderen ook al schrijven is dit een lastig verhaal. Misschien kan deze link naar Consuwijzer https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie en de Consumentenbond https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... tietermijn u wat verder helpen met informatie.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Conflict met rijwielhandelaar

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Een fiets is een gebruiksartikel en het is lastig te bepalen of dit wiel simpelweg slecht gespaakt is of
dat er door de gebruiker teveel van gevraagd is (stoep op of af rijden is soms al voldoende voor een slecht gespaakt wiel).

Als je kunt bewijzen dat het steeds dezelfde spaak is die springt: dan is de fietsenmaken toe aan een opfris cursus, je kunt eigenlijk nooit zomaar een losse spaak vervangen. Werkwijze is alle spaken lossen, nieuwe spaak monteren en dan alles weer op spanning zetten. Doe je dit niet dan is het redelijk zeker dat de nieuwe spaak weer zal breken (helaas vergoed de producent van de fiets doorgaans enkel het vervangen van ene losse spaak dus zullen de meeste fietsenmakers hier ook voor kiezen).
Waarschijnlijk heeft de fm. nu eindelijk het enig juiste gedaan om weer een betrouwbaar wiel te krijgen allen betaald nu niet de fabrikant maar u (al is 60 Euro niet onredelijk is zou ik er verder niet teveel tijd meer insteken).

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Conflict met rijwielhandelaar

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar laat over een maandje de spaken nastellen, met demontage van de binnenband anders breken er weer spaken.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Conflict met rijwielhandelaar

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik kan mij voorstellen dat iemand van 60 kilo of iemand van 100 kilo een andere belasting geeft op de wielen. Plus de rijstijl.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Conflict met rijwielhandelaar

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Door de gebroken spaak en enige tijd doorrijden worden de 2 ernaast zwaarder belast die de gebroken moeten overnemen....
Dat is vermoedelijk reden van dat zie naast de nieuwe ook braken en nu maar alle 36 gedaan...
komt vaker voor.

Beter is naast de gebroken ook voor de zekerheid die 2 ernaast te wisselen.

mlocht
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2018 17:25

Re: Conflict met rijwielhandelaar

Ongelezen bericht door mlocht »

Ik ben 67 jaar en heb veel verschillende fietsen gehad, maar nog nooit zijn er spaken kapot gegaan. Ik heb een normale rijstijl, weeg 75 kg en heb in die drie jaar maar weinig kilometers gefietst, zelfs een half jaar niet kunnen fietsen wegens revalidatie. Ik heb het vermoeden dat steeds dezelfde spaak afbrak, maar ik kan dat helaas niet bewijzen. Mijn ervaring is dat spaken bij een normale rijstijl en bij weinig kilometers zeker tien jaar meegaan. Ik ben jaren met de fiets naar mijn werk gegaan, 14 km heen, 14 km terug en nooit is er een spaak kapot gegaan. Ik vind het een vreemde zaak dat een handelaar er op zo'n manier gemakkelijk af komt. Verder gaat het mij niet om de kosten, maar om recht of onrecht. Michel Locht

Gesloten