LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conflict na aankoop op Marktplaats

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Aisja
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2018 00:37

Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Aisja »

Goedendag,

Ik heb 2 weken geleden een koffie machine via marktplaats gekocht waarbij was beweerd dat hij 3 jaar oud is.
zowel via het contact op marktplaats een foto gekregen, bij diegene thuis ook mogen testen en bij aankomst bij mij thuis deed hij het nog naar behoren.
Ongeveer 6 dagen later heb ik een cappuccino gezet, melk schuimde niet genoeg op. Heb hiermee contact gezocht met philips, in de hoop dat zij mij konden helpen, met het contact is naar voren gekomen dat deze model 10 jaar oud is, naar berekening dat een winkel een koffiemachine max 3 jaar verkoopt kan de leeftijd van 3 jaar dus al niet kloppen, verkoper blijft beweren dat die wel 3 jaar oud is.

Ik heb al iemand naar de machine laten kijken, die heeft enkele onderdelen schoon gemaakt maar het heeft niet geholpen.

Conflict is ook ontstaan met de verkoper, die heeft mij op een niet vriendelijk manier te kennen gegeven dat ik mijn geld niet terug krijg en hij de machine niet terug wil nemen. Hierbij werd ik ook beschuldigd dat ik niet goed om ben gegaan met de machine en de melkcircuit goed moet laten spoelen na gebruik (melkcircuit blijkt niet de oorzaak te zijn maar mogelijk de warmte element).

Kan iemand mij adviseren wat ik verder kan doen? Koper is nu op de hoogte gesteld dat het probleem niet ligt bij de melkcircuit en heb hem de kans gegeven met een oplossing te komen.

Alvast bedankt voor het lezen!
Laatst gewijzigd door Radar op 03 mar 2021 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat heeft u betaald voor de machine? U doet er wellicht verstandig aan uw verlies te nemen.

Er is geen Marktplaatsrechter of zoiets. U had eerst het modelnummer aan de verkoper kunnen vragen om vervolgens zelf op internet te ontdekken dat de machine tien jaar oud is. Vervelend is het wel maar aan kopen van tweedehands spullen zit echt een risico. Met studie vooraf kun je dat risico beperken.

Aisja
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2018 00:37

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Aisja »

Had daar 180 euro voor betaald.

Uiteraard de model opgezocht, waar ik helaas niet ver mee kwam qua uit welke jaar die kwam. Lesje is hier wel van geleerd dat ik voortaan alleen iets via marktplaats koop waar nog garantie op zit.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het enige bewijs zou zijn een aankoopbon. Dan had u zeker geweten of het een overjarig model is geweest in een dumpwinkel of een leugentje van de verkoper.
Het nadeel met koop tussen particulieren is dat je garantie hebt tot de betaling. En ook al zou je kunnen bewijzen misleid te zijn, probeer dan het geld maar eens terug te krijgen. Oftewel, een wijze les.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Aisja schreef:
02 mar 2021 23:59
Had daar 180 euro voor betaald.

Uiteraard de model opgezocht, waar ik helaas niet ver mee kwam qua uit welke jaar die kwam. Lesje is hier wel van geleerd dat ik voortaan alleen iets via marktplaats koop waar nog garantie op zit.
Vaak is de garantie niet overdraagbaar,en waarom doe je iets weg waar nog garantie op zit. Stel ik heb een tv in Den helder gekocht, deze verkoop ik met nog 3 maanden garantie via MP aan iemand in Veghel. Op de non staan heel andere gegevens dus gaat het al mis. Daarnaast heeft veel apparatuur aan huis service. Staat de monteur in Veghel en krijgt hij een bonnui Den helder te zien op iemand anders naam........

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij is garantie zeker wel overdraagbaar. Dat is niet aan de koper gebonden, maar aan het apparaat. Anders zou je ook nooit apparatuur aan een ander kunnen schenken. ;)

@ TS: ik veronderstel dat je het ding van een particulier hebt gekocht? Dan heb je weinig rechten, waarschijnlijk helemaal niets. Ook een apparaat van 3 jaar oud kan dit soort mankementen vertonen. Ik vermoed zo dat de verkoper bedoeld heeft dat het ding 3 jaar gebruikt heeft, om het vervolgens 7 jaar op zolder te zetten omdát hij het niet meer deed. Zo kennen we er nog wel een paar, uiteraard.

Dit is marktplaats, waar de meest brave burgers ineens de grootste bedriegers blijken te zijn. Die vent gaat je zeker het geld niet teruggeven, want dat bedrag zal hij bij een ander nooit meer krijgen.

Als het probleem bij het verwarmingselement zit, zou je kunnen overwegen dat element te vervangen, mits de kosten niet te hoog zijn en het element nog te krijgen is. Dan kun je misschien nog heel lang plezier van het ding hebben.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
03 mar 2021 07:33
Volgens mij is garantie zeker wel overdraagbaar. Dat is niet aan de koper gebonden, maar aan het apparaat. Anders zou je ook nooit apparatuur aan een ander kunnen schenken. ;)

@ TS: ik veronderstel dat je het ding van een particulier hebt gekocht? Dan heb je weinig rechten, waarschijnlijk helemaal niets. Ook een apparaat van 3 jaar oud kan dit soort mankementen vertonen. Ik vermoed zo dat de verkoper bedoeld heeft dat het ding 3 jaar gebruikt heeft, om het vervolgens 7 jaar op zolder te zetten omdát hij het niet meer deed. Zo kennen we er nog wel een paar, uiteraard.

Dit is marktplaats, waar de meest brave burgers ineens de grootste bedriegers blijken te zijn. Die vent gaat je zeker het geld niet teruggeven, want dat bedrag zal hij bij een ander nooit meer krijgen.

Als het probleem bij het verwarmingselement zit, zou je kunnen overwegen dat element te vervangen, mits de kosten niet te hoog zijn en het element nog te krijgen is. Dan kun je misschien nog heel lang plezier van het ding hebben.
Hier worden nogal wat beschuldigingen geuit zeg. Dit terwijl TS zegt: “....bij diegene thuis ook mogen testen en bij aankomst bij mij thuis deed hij het nog naar behoren. “
Wie weet wat TS zelf met dit apparaat gedaan heeft?

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij moet je beter lezen, Lowieze. Er staat geen enkele beschuldiging, het enige wat ik doe is inhaken op wat de TS zegt: het apparaat is 10 jaar oud, en geen 3. Dát is dus waar de TS over gevallen is. Waarbij er volgens TS ook geconstateerd is dat het probleem bij het verwarmingselement zit.

Ook goedemorgen trouwens.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ook goedemorgen. Dit “ Ik vermoed zo dat de verkoper bedoeld heeft dat het ding 3 jaar gebruikt heeft, om het vervolgens 7 jaar op zolder te zetten omdát hij het niet meer deed.” en “Dit is marktplaats, waar de meest brave burgers ineens de grootste bedriegers blijken te zijn. Die vent ....” valt bij mij wel onder iemand beschuldigen, terwijl je er niet eens bij bent geweest.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Aisja schreef:
02 mar 2021 23:25
Heb hiermee contact gezocht met philips, in de hoop dat zij mij konden helpen, met het contact is naar voren gekomen dat deze model 10 jaar oud is, naar berekening dat een winkel een koffiemachine max 3 jaar verkoopt kan de leeftijd van 3 jaar dus al niet kloppen, verkoper blijft beweren dat die wel 3 jaar oud is.
Die maximaal 3 jaar slaat nergens op! Er zijn genoeg modellen die langer dan 3 jaar in de winkel liggen en dit is geen realistische rekenmethode, je basis voor je conflict is dus onjuist.

Neem bijvoorbeeld de Philips EP5360/10 leverbaar vanaf 2018 en wordt nu nog steeds geleverd, dit model is dus al 3 jaar oud en Philips zal het nog wel een aantal jaar verkopen. Zo zijn er nog tientallen andere machines die al meer dan 3 jaar leverbaar zijn (en nog steeds geleverd worden). Commerciële machines hebben veelal een veel langere leverperiode.

Bron: https://tweakers.net/pricewatch/1250649 ... zwart.html

Het zou dus helpen als je het model hier vermeld, dan kunnen we simpel vinden wanneer hij voor het laatst werd verkocht. Echter maakt dit verder weinig uit, je hebt op consumenten verkopen weinig garantie.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
03 mar 2021 07:57
Ook goedemorgen. Dit “ Ik vermoed zo dat de verkoper bedoeld heeft dat het ding 3 jaar gebruikt heeft, om het vervolgens 7 jaar op zolder te zetten omdát hij het niet meer deed.” en “Dit is marktplaats, waar de meest brave burgers ineens de grootste bedriegers blijken te zijn. Die vent ....” valt bij mij wel onder iemand beschuldigen, terwijl je er niet eens bij bent geweest.
Ik ga dus af op het verhaal van de TS.

En dat er op MP nogal wat rotzooi wordt verkocht is ook een feit.

Aisja
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2018 00:37

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Aisja »

Lowieze schreef:
03 mar 2021 07:41
witte angora schreef:
03 mar 2021 07:33
Volgens mij is garantie zeker wel overdraagbaar. Dat is niet aan de koper gebonden, maar aan het apparaat. Anders zou je ook nooit apparatuur aan een ander kunnen schenken. ;)

@ TS: ik veronderstel dat je het ding van een particulier hebt gekocht? Dan heb je weinig rechten, waarschijnlijk helemaal niets. Ook een apparaat van 3 jaar oud kan dit soort mankementen vertonen. Ik vermoed zo dat de verkoper bedoeld heeft dat het ding 3 jaar gebruikt heeft, om het vervolgens 7 jaar op zolder te zetten omdát hij het niet meer deed. Zo kennen we er nog wel een paar, uiteraard.

Dit is marktplaats, waar de meest brave burgers ineens de grootste bedriegers blijken te zijn. Die vent gaat je zeker het geld niet teruggeven, want dat bedrag zal hij bij een ander nooit meer krijgen.

Als het probleem bij het verwarmingselement zit, zou je kunnen overwegen dat element te vervangen, mits de kosten niet te hoog zijn en het element nog te krijgen is. Dan kun je misschien nog heel lang plezier van het ding hebben.
Hier worden nogal wat beschuldigingen geuit zeg. Dit terwijl TS zegt: “....bij diegene thuis ook mogen testen en bij aankomst bij mij thuis deed hij het nog naar behoren. “
Wie weet wat TS zelf met dit apparaat gedaan heeft?
Verkoper heeft 2 verschillende dingen beweert: voor de koop dat hij 3 jaar oud is. Bij aanspreken na dat het gebrek kwam heeft hij gezegd 3 jaar gebruikt en dat ie een tijdje stond.

Enige wat ik heb gedaan is bij thuis komst ontkalkt, 6 kopjes cappuccino kunnen drinken. Erna was het meer een espresso met overdadig veel warme melk.
Daarna door iemand de melkcircuit schoon laten maken en heeft toen ook meer onderdelen nagekeken en evt schoon gemaakt.
sylvesterb schreef:
03 mar 2021 08:37
Aisja schreef:
02 mar 2021 23:25
Heb hiermee contact gezocht met philips, in de hoop dat zij mij konden helpen, met het contact is naar voren gekomen dat deze model 10 jaar oud is, naar berekening dat een winkel een koffiemachine max 3 jaar verkoopt kan de leeftijd van 3 jaar dus al niet kloppen, verkoper blijft beweren dat die wel 3 jaar oud is.
Die maximaal 3 jaar slaat nergens op! Er zijn genoeg modellen die langer dan 3 jaar in de winkel liggen en dit is geen realistische rekenmethode, je basis voor je conflict is dus onjuist.

Neem bijvoorbeeld de Philips EP5360/10 leverbaar vanaf 2018 en wordt nu nog steeds geleverd, dit model is dus al 3 jaar oud en Philips zal het nog wel een aantal jaar verkopen. Zo zijn er nog tientallen andere machines die al meer dan 3 jaar leverbaar zijn (en nog steeds geleverd worden). Commerciële machines hebben veelal een veel langere leverperiode.

Bron: https://tweakers.net/pricewatch/1250649 ... zwart.html

Het zou dus helpen als je het model hier vermeld, dan kunnen we simpel vinden wanneer hij voor het laatst werd verkocht. Echter maakt dit verder weinig uit, je hebt op consumenten verkopen weinig garantie.
Dan hierbij mijn excuses dat ik iets zei wat niet klopt en bedankt voor het verder informeren. Modelnummer is HD8838, Zelf al wat gezocht qua onderdelen en zo goed als alles is nog te krijgen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat is onzin: ook particulieren zijn verantwoordelijk voor een correcte weergave van de staat van het tweedehands product dat ze verkopen. Maar gelijk krijgen zal niet lukken en daarom kan TS maar het beste haar verlies nemen.

Zelf zou ik dat ding weer op MP zetten met een omschrijving van het gebrek. Stel dat je dan 100 euro verlies maakt dan is dat het leergeld.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Sira »

Dat een machine na 3 jaar uit de winkel wordt gehaald, is onzin.
Ik kan zeker wel een apparaat kopen dat ik 3 jaar in mijn bezit heb (dus is hij voor mij 3 jaar oud), maar misschien heeft het apparaat al 5 jaar in de winkel heeft gestaan, zeker als het model nog steeds wordt gemaakt.

Waar hebt u de machine mee ontkalkt? Misschien met azijn. Stel dat de verkoper de machine weinig heeft ontkalkt, loop je de kans dat er met azijn problemen ontstaan.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
03 mar 2021 08:37
Neem bijvoorbeeld de Philips EP5360/10 leverbaar vanaf 2018 en wordt nu nog steeds geleverd, dit model is dus al 3 jaar oud en Philips zal het nog wel een aantal jaar verkopen. Zo zijn er nog tientallen andere machines die al meer dan 3 jaar leverbaar zijn (en nog steeds geleverd worden). Commerciële machines hebben veelal een veel langere leverperiode.
Maar als ik hem vandaag nieuw in de winkel koop, dan ga ik er van uit , dat het apparaat recent vervaardigd is.
Of denk je dat de winkelier/distributeur/fabriek voor 3 jaar voorraad op de planken legt? Dat is dood kapitaal.

Vaak kun je aan onderkant wel manufacture jaar/maand achterhalen

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Je koopt, zoals mijn oma zou hebben gezegd, de ellende van een ander. Ik vind Marktplaats een goed ding maar ik verbaas me altijd over de bedragen die mensen durven te vragen. Je hebt garantie tot de deur en dat wil ik terugzien in de prijs, en dan kun je ook een keer pech hebben maar dat doet dan niet zo'n pijn.

alfatrion
Berichten: 21909
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door alfatrion »

Aisja schreef:
02 mar 2021 23:25
Ik heb 2 weken geleden een koffie machine via marktplaats gekocht waarbij was beweerd dat hij 3 jaar oud is.
Kun je dat bewijzen?
Aisja schreef:
02 mar 2021 23:25
Heb hiermee contact gezocht met philips, in de hoop dat zij mij konden helpen, met het contact is naar voren gekomen dat deze model 10 jaar oud is, (...)
En dus is het product non-conform.
Aisja schreef:
02 mar 2021 23:25
Kan iemand mij adviseren wat ik verder kan doen?
Houdt er rekening mee dat de verkoper wel eens geen veren zou kunnen hebben.
Als je het risico wilt lopen dan kun je naar de rechter. Als je je laat vertegenwoordigen kost het je meer dan het oplevert. Als je het zelf doet kan het zijn dat vooraf meer geld moet voorschieten en daarna nog maar moet zien of je het terugkrijgt.
Aisja schreef:
02 mar 2021 23:25
Koper is nu op de hoogte gesteld dat het probleem niet ligt bij de melkcircuit en heb hem de kans gegeven met een oplossing te komen.
Koper? Wat ben jij?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
04 mar 2021 00:06
Aisja schreef:
02 mar 2021 23:25
Heb hiermee contact gezocht met philips, in de hoop dat zij mij konden helpen, met het contact is naar voren gekomen dat deze model 10 jaar oud is, (...)
En dus is het product non-conform.
Waarom is een model dat 10 jaar geleden op de markt gekomen is automatisch non conform?

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
04 mar 2021 00:06
Aisja schreef:
02 mar 2021 23:25
Heb hiermee contact gezocht met philips, in de hoop dat zij mij konden helpen, met het contact is naar voren gekomen dat deze model 10 jaar oud is, (...)
En dus is het product non-conform.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Dus als ik een model koop dat al 10 jaar op de markt is, het na 3 jaar verkoop, dan verkoop ik een non-conform model?

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Conflict na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als jou een product verkocht is als zijnde "drie jaar oud", en je komt er achteraf achter dat het product veel ouder is en na gebruik jaren op de plank heeft gelegen, is het inderdaad nonconform.

Gesloten