LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contract opzeggen voor borg betaling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat klopt natuurlijk helemaal, maar de vraag is :
" wat staat er in het getekende contract bij ruim voortijdige opzegging wanneer er überhaupt nog geen sprake is van bewoning van het gehuurde en TS gaat daar pas 2-3 maanden later wonen?"

Ik begrijp dan ook niet zo heel erg goed waarom je nú al een contract tekent voor bewoning wanneer je daar pas 2 of 3 maanden later gaat wonen.
Wanneer is dat contract getekend? Ergens in juni of misschien al wel in mei en 25 juni weer opgezegd . Inderdaad ruim vóór 1 september , dat wel maar dan staat dat pand op bezet , gereserveerd, in ieder geval niet meer beschikbaar voor verhuur per 1 september.
Ik denk écht dat deze verhuurder de maand september zou kunnen incasseren.
Of dat moreel juist is?
Ik zou zeggen ....laat maar zitten, ik verhuur het met gemak wel weer , maar als het een huisjesmelker oid is , die zijn niet makkelijk!
Ik ben benieuwd wat een jurist hiervan zou vinden.
TS kan eens info halen bij het juridisch loket, maar ik ben bang dat hij bakzeil haalt.

Als ik nu een chalet in Zwitserland huur voor de periode december 2020 en ik teken de overeenkomst en ik zeg eind september :" toedelidoki , ik zie ervan af " , dan zou zo.n chaletverhuurder mij óók aan het contract kunnen houden, hoe onzinnig misschien ook omdat hij het weer met gemak opnieuw in de verhuur kan gooien.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
29 jun 2020 00:24
Ik begrijp dan ook niet zo heel erg goed waarom je nú al een contract tekent voor bewoning wanneer je daar pas 2 of 3 maanden later gaat wonen.
Ooit gehoord van woningnood?
Als je afwacht tot een maand van te voren, is er wellicht niets te vinden, en sta je op straat.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Volgens mij is het contract al voor 25 juni ingegaan, ondertekend (?, maakt strikt genomen niet uit).
De huur gaat in per 1 september.

Als je niet meer wilt huren kan je de huur opzeggen. Als je dat tijdig doet hoef je de daarop volgende maanden niet meer te betalen.
Als je de huur voor september niet betaalt pleeg je contractbreuk, omdat je had afgesproken te gaan huren.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat weet je niet. Je weet niet wat er in het contract staat.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even hypothetisch, als het mag. Bij een lopend contract: Voor 1 juli opgezegd. Opzegtermijn van een maand. Huur eindigt per 1 augustus, borgsom wordt terugbetaald en huurder is niets meer verschuldigd.

Is dat anders als het contract pas op 1 september ingaat? Is dat omdat je de opzegbepalingen niet kunt inroepen voordat het contract is ingegaan?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

julioacosta schreef:
25 jun 2020 17:00
Verhuurder heeft me laten weten dat ik, doordat ik de contract opgezegd heb, dat ik 1 maand huur moet betalen (dus de borg).
Julio
Er is een subtiel verschil tussen contract opzeggen en huur opzeggen.
Als het contract opgezegd is, dan vraag ik me af hoe dat in het contract zelf en/of de wet geregeld is.
Tevens is daarmee niet zondermeer de huur opgezegd.

Als TS bedoelt wel de huur opgezegd te hebben, dan erkent hij/zij dat er een contract was en moet zich daar aan houden.

Als de verhuurder letterlijk spreekt van contractopzegging en niet van huur opzegging kan je zowel voor contractbreuk als de huur aansprakelijk gesteld worden. Zo lang de huur niet is opgezegd loopt die de komende maanden gewoon door.

Laten we wel wezen. Als de verhuurder ook met iemand anders een contract voor de zelfde huurperiode zou hebben afgesloten, dan waren de rapen gaar als TS op basis van het contract wel had willen huren.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 29 jun 2020 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een huisjesmelker die bij de rechter beweerd dat de huurders moet doorbetalen omdat het huurcontract wel en de huur niet was opgezegd wordt uitgelachen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn vragen:

Wie is deze verhuurder.

Wat staat er in Contract.

Bij 1 september had je in Augustus de huur September betaald moeten hebben + borgsom.

Ook vraag ik me af of je per maand kunt opzeggen of dat er een minimale termijn van 1 jaar huur aan vast zat?

Zonder antwoord van deze persoon is elk antwoord een loterij met grote kans/zekerheid op fouten.
Ik begrijp Eind Mei getekend, Juni opgezegd en dus ruim 2 maanden voor ingangsdatum.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

alfatrion schreef:
29 jun 2020 11:10
Een huisjesmelker die bij de rechter beweerd dat de huurders moet doorbetalen omdat het huurcontract wel en de huur niet was opgezegd wordt uitgelachen.
Ik heb zelf studentenkamers verhuurd.
Zeker in de zomer, als de nieuwe studenten een kamer zoeken, worden afspraken makkelijk gebroken.
Huurder is bang niet op tijd een kamer te hebben, accepteert iets voorlopigs, en wil daar direct van af bij iets beters.
Ik vroeg handgeld en schreef er heel ouderwets een kwitantie bij uit.
Voor dat handgeld wou ik wel een nieuwe huurder zoeken als de acceptant het liet afweten. Overigens was ik daar helemaal niet blij mee. Je moet de hele klus van te huur zetten, tewoordstaan en rondleiden opnieuw doen. Huurderswisselingen in vakantietijd... daar gaat je vakantie + stress.
Maar ik gaf het handgeld natuurlijk niet terug. In mijn herinnering is dat ook nooit verlangd.
Denk jij dat de rechter ooit heeft bepaald dat ik dat moet terug geven? Echtnie!

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gaat hier niet over de contracten die jij vroeger hebt gesloten.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door Har45 »

Op de website van rechtswinkel.nl https://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/ ... a-een.html staat een soort gelijke vraag die door ons mede forumlid Monique Doomernik al eens is beantwoord.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
29 jun 2020 10:45
Is dat anders als het contract pas op 1 september ingaat? Is dat omdat je de opzegbepalingen niet kunt inroepen voordat het contract is ingegaan?
Het contract is wel al aangegaan. Dat gebeurt bij ondertekening
Geip Suusje schreef:
29 jun 2020 14:17
Huurder is bang niet op tijd een kamer te hebben, accepteert iets voorlopigs, en wil daar direct van af bij iets beters.
Ik vroeg handgeld en schreef er heel ouderwets een kwitantie bij uit.
Voor dat handgeld wou ik wel een nieuwe huurder zoeken als de acceptant het liet afweten. Overigens was ik daar helemaal niet blij mee. Je moet de hele klus van te huur zetten, tewoordstaan en rondleiden opnieuw doen.
Op zich is het redelijk als de verhuurder dat soort kosten in rekening brengt. Maar dat is niet automatisch een maand huur, dit moeten werkelijke kosten zijn.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ook dat is volledig afhankelijk van het contract dat we niet kennen.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again schreef:
29 jun 2020 15:39
Erthanax schreef:
29 jun 2020 10:45
Is dat anders als het contract pas op 1 september ingaat? Is dat omdat je de opzegbepalingen niet kunt inroepen voordat het contract is ingegaan?
Het contract is wel al aangegaan. Dat gebeurt bij ondertekening.


Inderdaad, het contract wel, alleen de huur niet. Maar dan nog: met een volle maand opzegtermijn is het contract dan toch beëindigd op 1 augustus, nog voor de huur op 1 september is ingegaan.

Ik ben oprecht benieuwd wat het verbintenissenrecht hierover bepaalt.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Erthanax schreef:
29 jun 2020 16:12
16again schreef:
29 jun 2020 15:39
Erthanax schreef:
29 jun 2020 10:45
Is dat anders als het contract pas op 1 september ingaat? Is dat omdat je de opzegbepalingen niet kunt inroepen voordat het contract is ingegaan?
Het contract is wel al aangegaan. Dat gebeurt bij ondertekening.


Inderdaad, het contract wel, alleen de huur niet. Maar dan nog: met een volle maand opzegtermijn is het contract dan toch beëindigd op 1 augustus, nog voor de huur op 1 september is ingegaan.

Ik ben oprecht benieuwd wat het verbintenissenrecht hierover bepaalt.
Misschien is het makkelijker als je je voorstelt dat TS 1 maand huur en borg al betaald had. Meestal wordt dat bij ondertekening van het contract voldaan. In het contract wordt dat dan ook vermeld.
Zou hij de huur(+borg) dan wettelijk terug kunnen eisen, nog voordat hij de sleutels in ontvangst nam?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door 16again »

Geip Suusje schreef:
29 jun 2020 16:45
Misschien is het makkelijker als je je voorstelt dat TS 1 maand huur en borg al betaald had. Meestal wordt dat bij ondertekening van het contract voldaan. In het contract wordt dat dan ook vermeld.
Zou hij de huur(+borg) dan wettelijk terug kunnen eisen, nog voordat hij de sleutels in ontvangst nam?
Ja natuurlijk. Waarom niet?
De borg krijg je terug bij opleveren woning in goede staat.
En de te bepalen huur is evenredig met de periode dat daadwerkelijk gehuurd is, en de periode is door opzegging bijtijds nul.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Geip Suusje schreef:
29 jun 2020 16:45
(...) Zou hij de huur(+borg) dan wettelijk terug kunnen eisen, nog voordat hij de sleutels in ontvangst nam?
Mijn eerste ingeving is ja. De huur is vooruitbetaald voor september, maar per 1 augustus is het contract beëindigd. Dan wordt er in september dus niets gehuurd.
Maar of dat ook zo is volgens het verbintenissenrecht, dat weet ik dus niet.

Nog afgezien van wat er precies in het contract vermeld staat, bv iets over een niet terugvorderbaar voorschot.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door alfatrion »

https://rechtenforum.nl/forum/thread/t/47662

Het antwoord daar is ook: dat hangt af van wat er in het contract staat.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

moederslink schreef:
29 jun 2020 00:24
Als ik nu een chalet in Zwitserland huur voor de periode december 2020 en ik teken de overeenkomst en ik zeg eind september :" toedelidoki , ik zie ervan af " , dan zou zo.n chaletverhuurder mij óók aan het contract kunnen houden, hoe onzinnig misschien ook omdat hij het weer met gemak opnieuw in de verhuur kan gooien.
Ik stel voor dat TS gewoon betaalt en verhuurder een :wink: voucher :wink: verstrekt.

P.S.: Informeer eens bij een makelaar wat dat "met gemak opnieuw in de verhuur gooien" zou moeten kosten.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 29 jun 2020 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Contract opzeggen voor borg betaling

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat zou ff mooi zijn :D , dan word je nog beloond ook :D .

Gesloten